uitpluizen gezondheid voorouders

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
hobie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

uitpluizen gezondheid voorouders

Ongelezen bericht door hobie »

Als je een labrador aanschaft geven ze je altijd de gezondheidsresultaten van de ouders, waar kan je eigenlijk de gezondheidsresultaten van de grootouders en zo vinden? Aangezien erfelijke problemen soms generatie/s overslaan en zo een dingen?
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

tja, da's een mooie vraag met een vaag antwoord: zoeken naar een naald in een hooiberg soms :wink: Bij sommige fokkers kun je het wel navragen. Ik heb van zowel Juna als Fust van meerdere generaties de gezondheids uitslagen van de fokkers (zijn 2 verschillende rassen :wink: ) gekregen. Maar wil je het echt uitzoeken zonder hulp van fokkers, dan is het een ingewikkeld klusje soms. De HD en ED staan vaak op de stamboom van de honden. Maar wil je meer weten, zoals oog-onderzoek, CNM, EIC, DNA profiel, Optigen... dan kun je er een studie aan wijden :)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

als je hondje een stamboom heeft, kan je die info ook aan de nlv vragen die houden een database bij over alle officieele gezondheidsiutslagen tot vele generaties terug.
al me kinders uitgevlogen
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

speurneus carola schreef:als je hondje een stamboom heeft, kan je die info ook aan de nlv vragen die houden een database bij over alle officieele gezondheidsiutslagen tot vele generaties terug.
Klopt, ik heb de stamboom van vele generaties terug van Nino gekregen.
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Hebben jullie dan ook alle uitslagen van alle nakomelingen van die ouders? Want alleen ouders en verdere generaties daarboven zegt ook niet alles.
Als ik naar het nest van Daan kijk, paps en mams (incl de voorouders op de stambomen van de vader en moeder) zijn allemaal gezond maar wel 3 reutjes met LPC in 1 nest van 9 .....
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Kay schreef:Hebben jullie dan ook alle uitslagen van alle nakomelingen van die ouders? Want alleen ouders en verdere generaties daarboven zegt ook niet alles.
Als ik naar het nest van Daan kijk, paps en mams (incl de voorouders op de stambomen van de vader en moeder) zijn allemaal gezond maar wel 3 reutjes met LPC in 1 nest van 9 .....
Ik weet het van Juna wel, van Fust niet allemaal omdat die niet allemaal getest zijn, maar het grootste deel van de nakomelingen dus broers/zussen ooms en tantes zijn bekend :D
Echter is dat naar ik begrijp uit eerdere discussies eerder uitzondering dan regel.... helaas :( met alle nare gevolgen van dien zoals bij jouw Daantje en zijn 2 broers (en misschien wel meer wat niet bekend is??)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
molletje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door molletje »

Kay schreef:Hebben jullie dan ook alle uitslagen van alle nakomelingen van die ouders? Want alleen ouders en verdere generaties daarboven zegt ook niet alles.
De gezondheidsuitslagen geven dus uiteindelijk geen garantie. Dat is het moeilijke van fokken en genetica. Ook spontane veranderingen zijn mogelijk :( . Soms kan je nog zo goed alles uitgezocht en nagekeken hebben, maar dan kan juist DIE combinatie voor problemen zorgen.
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Terug zoeken is meestal niet zo'n heel groot probleem, zeker als het veelvoorkomende bloedlijnen zijn, daar zijn verschillende databases voor, maar je moet niet vergeten ook breed te zoeken.

Daarnaast is, en blijft helaas voorlopig ook, het grootste probleem dat er nog altijd geen genetische tests zijn voor met name de orthopedische problemen.
Maw, alles kan goed zijn, maar juist de combinatie van verschillende bloedlijnen kan slecht zijn...en dat weet je helaas pas als de problemen zich voordoen :(
Afbeelding
mariska1972

Ongelezen bericht door mariska1972 »

ik weet heel zeker dat France jou daar heel goed mee kan helpen

ik denk namelijk haar kennende dat zij alles uitpluist voor ze fokt!!!

gr mariska
hobie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door hobie »

Over Joeki ben ik er redelijk gerust in. Ik krijg deze week de stamboom opgestuurd dus dan ga ik dat eens op mijn gemak bestuderen. Is meer algemeen dat ik het mij afvraag, vooral ook met alle gezondheidsproblemen die er zijn, zoals idd ook de lpc bij oa Busa. Daar krijg ik de koude rillingen van. Eigenlijk is dit natuurlijk iets dat je moet doen voor je je pup koopt, maar dan was ik nog in de overtuiging dat als je een hondje met een stamboom kocht van een erkende fokker het in orde was. Ook in de hondenschool hoor ik zo een pijnlijke verhalen van hondjes met stamboom.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Er bestaan inderdaad verschillende databases waarin je veel gegevens kunt opzoeken. Maar... geen enkele database is compleet. Alles valt of staat ermee, of ziektes worden doorgegeven aan de rasvereniging. Als dat niet gebeurt, komen zieke nakomelingen in geen enkele database terecht.

Ik vind zelf de Duitse database erg fijn, daar kan je van veelgevraagde dekreuen een goed beeld krijgen wat ze vererven:
http://www.labrador.de/zucht_datenbank.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het werkt het makkelijkst als je alleen de kennelnaam van de hond intypt in de zoekbalk. Dan krijg je alle honden met die kennelnaam. Als je de hele naam van een reu gaat intypen, moet je dat heel secuur doen, anders vindt hij niks.
Bij Amerikaanse honden kan je de officiële gezondheidsuitslagen opzoeken op http://www.offa.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de startpagina van Cor vind je nog meer links naar databases ( http://labrador.startpagina.nl" onclick="window.open(this.href);return false; )

Hanneke
Iefke

Ongelezen bericht door Iefke »

Dit kun je op de site van Labradornet.com vinden:

Van plan om een Labrador pup te kopen?
Laat ons de achtergrond van de pup controleren!
.
Een Labrador is niet voor Kerstmis, maar voor het leven.
Wanneer u op een koopje uit bent en het u niets kan schelen of u een Labrador van uitstekende kwaliteit koopt of niet, dan hoeft u niet verder te lezen.
Maar wanneer de kwaliteit van de Labrador er wel degelijk toe doet, dan is het verstandig om de achtergrond van de pup te onderzoeken alvorens u besluit de pup te kopen.
Wij hebben de mogelijkheid om u te voorzien van een gedetailleerd rapport over de achtergrond van de pup en de kennel waar de pup vandaan komt.
Deze dienstverlening is geheel gratis, maar wanneer u tevreden bent zien wij graag een donatie tegemoet!
.
Stuur ons zoveel mogelijk informatie over de pup en de ouders, en wij sturen u ons rapport binnen enkele dagen toe!
.
E-mail ons: labradors@usa.net
Plaats reactie