Zal ik beginnen, ook vanwege het feit dat ik deze foto's was tegengekomen van de week

Jong geleerd is oud gedaan
Het lokaliseren van het fluitsignaal. Laat iemand je hond tegenhouden, terwijl jij een eindje verderop gaat staan/zitten. Eventueel verstopt als je hond al weet wat de fluit betekent. Vervolgens geef je het fluitsignaal zodat je hond je kan zoeken:

En gevonden dus spelen!

Volgen aan de lijn met een koekje

En dan zo snel mogelijk met het koekje nog in je zak (om te voorkomen dat je hond alleen volgt als hij een koekje voor zijn neus heeft)

Leren om met aandacht voor je te zitten (en blijven zitten). In het begin is het handig om weinig afleiding te hebben, zodat jij al snel het interessantste bent!

Maar ook naast je, want dat is belangrijk als je verder gaat, dat je hondje altijd naast jou komt zitten om te wachten op het apport (postgedrag). Juna wil ik altijd links hebben, maar je MAG ook je hondje rechts voorjagen!

Probeer je hond altijd met "buit" op te vangen, zodat hij niet leert om je voorbij te rennen. Dit kun je doen door op een smal paadje te gaan zitten, of door met je rug bij een hek te gaan zitten. Ik laat bij voorkeur mijn hond in mijn armen springen. En dan natuurlijk weer een feestje!!

Wie volgt