prikband geadviseerd

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

prikband geadviseerd

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Wij zijn inmiddels met Max begonnen met de EG2 bij onze KC. Dit gaat wederom niet goed. Zodra er commando's moeten worden uitgevoerd, is hij de beste van groep, maar zodra de trainer uitleg geeft en de honden moeten blijven zitten, is hij niet te corrigeren. Hij springt naar Roy, hapt in de riem en hapt in de kleding van Roy. Hij is op geen enkele manier af te leiden. Thuis is hij super lief, maar de laatste tijd laat hij ook thuis opstandig gedrag zien als hij niet direct aandacht krijgt. Uiteraard gaan wij niet hem spelen als hij dit gedrag vertoont, maar meestal zetten wij hem met een time-out op de gang, hetgeen goed werkt. Nu ben ik geen voorstander van prikbanden en electrische banden, maar ik vertrouw wel 100% op onze trainer bij de KC. Wij kunnen geen slecht woord over hem zeggen. Hij geeft veel tips, luistert naar je persoonlijke situatie en gaat altijd in eerste instantie uit van het positieve belonen. Hij heeft ons getraind bij de EG1 en wij zijn erg tevreden over hem. Hij ziet de prikband als hulpmiddel om tot Max door te dringen. Een andere cursist in de groep van Roy is zelfs nu met de derde hond bij hem aan het trainen en heeft bij haar eerste ook een prikband gebruikt. Zij was hier in eerste instantie ook erg op tegen, maar het zorgde wel direct voor verbetering. Sindsdien schuwt zij zo'n hulpmiddelen niet. Het heeft bij haar hond ook niet geleid tot angst. Onze trainer gaat ons volgende week leren hoe wij een prikband moeten gebruiken, wij mogen absoluut zelf niet experimenteren.
Heeft iemand van jullie ook ervaringen met het gebruik van de prikband?
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Nee, geen ervaring hier. Ik vind het ook wel een heftig middel :(
Maar ik heb helaas ook geen tips om dit gedrag te stoppen :confused:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door doggie »

Het lijkt mij ook een heftig middel, maar als je bij een roedel honden kijkt op wat voor manier er gecorrigeerd wordt, is dat ook best wel eens heftig.
Ik zou er wel moeite mee hebben om zo'n band te gebruiken, maar wie weet, als je volledig op je trainer vertrouwt, zou je het kunnen proberen.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Even nog een reactie van mijn kant (Roy). De trainer heeft ook erbij vermeld dat het geen correctiemiddel is. Je mag zelf dus geen rukken aan die lijn geven en enkel de hond zelf in de fout laten gaan waardoor hij zichzelf gaat corrigeren.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door sharon66057 »

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee...maar als ik eerlijk ben zou ik ook nooit zo'n band gebruiken, ik vind het namelijk ook best heftig :(
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
Mandy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Mandy »

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van. Maar het is jullie hond, jullie kennen hem het beste en jullie trainen hem :) . Maar misschien is het mogelijk om voor een iets "mildere" versie te gaan, halve slip? Of eventueel een hele slip mochten jullie dit soort hulpmiddelen willen gaan gebruiken.
Karlien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karlien »

Geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt om zo'n ding te gebruiken ...
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses
molletje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door molletje »

:mad: ik denk toch echt dat er wel andere manieren zijn :mad:
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Als Olly eens iets fout doet of iets niet wil doen, dan doe ik appèloefeningen en/of gebruik m'n stem EN lichaamstaal, ipv een ruk aan de leiband of een ander correctiehulpmiddel ;). Ik zou ook nooit zo'n prikband gebruiken :(. Maar goed, het is jullie hondje natuurlijk!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Persoonlijk ben ik er ernstig op tegen, want ik vind het een hulpmiddel dat kant nog wal raakt.
Als je hard moet corrigeren, en ik neem nu maar eens aan dat dit het geval is, maar het is een aanname, ik ken jullie en je hondje verder niet, om de hond een drukbevel te laten uitvoeren...dan is lichaamstaal veel effectiever.

Want, wat doe je als jouw hond niet aangelijnd is en dit gedrag vertoont?
Kijk, het gaat uiteindelijk altijd maar om 1 ding he...jouw hond moet jou accepteren als baas, en vertrouwen op jouw oordeel.

Ik zie regelmatig raketjes voorbij komen in deze leeftijd, met baaskes die het ook niet meer zo goed weten, en snel resultaat willen zien.
In 99% van de gevallen is het in de vroege opvoeding toch niet helemaal goed gegaan, en dan zul je toch weer vanaf de basis moeten beginnen.

En ook op de basis, dus in huis, maak opnieuw de grenzen duidelijk, en schuw hierbij het gebruik van de bench niet, de gang is een leuke strafplaats voor kinderen...maar een hond begrijpt dat niet, je plaats hem enkel in een andere ruimte zodat je zelf rust hebt :wink:

Maar goed, dit zijn algemene tips, ik ken jullie en jullie hond niet, dus eigenlijk kan ik er weinig over zeggen verder.
Afbeelding
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Ik zou nooit, maar dan ook nooit de prikband gebruiken.
Ze zegt dat hij altijd superlief is en al goed luistert. Hij is nog zo jong.
Een prikband zou zijn zachte karakter bederven , geloof het mij!!
Ik zou in dit geval stoppen met trainen, een half jaartje of zo. Daar is niets mis mee. Dan kan de hond het geleerde van de afgelopen tijd verwerken en wordt hij iets stabieler in zijn koppie.
Want dat ze er lijfelijk volwassen uitzien heeft niets te maken met dat ze het ook zijn.
Als ik het zou vergelijken met mijn roedeltje:
Als Nulay tegen Toosje opspringt en ze heeft er zin in, dan negeert ze hem, echt waar!! Ze gaat hem dan niet corrigeren.
Dat doet ze wel bij een vreemde hond, maar niet bij haar eigen maatjes.
Toosje is de beste lerares die je maar kunt voorstellen , die weet echt hoe het moet.
Dus ook Toosje zegt in deze: niet doen :)
floor
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door floor »

Prikband dat is de zelfde als de wurgband!! Voor een labrador daar zou ik hem never voor gebruiken, deze honden zijn er veel te lief voor. Roy is een super aktief hondebeest. Gebruik een ander correctie band!!

Vroeger toen ik nog thuis woonde hadden mijn ouders ook een wurgband voor de deense dog. Wanneer ik met hem ging lopen dan draaide ik de band zodra ik uitbeeld was van huis, de band om. De pennen dus aan de buitenkant. Heb er vele wandelingen zo mee gelopen.
Afbeelding
:bruinpootje: Floor 05 09 2003......10 11 2014
:zwartpootje: Tosca 31 01 2013
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

:shock: Een prikband??? Op onze KC kun je zo ophoepelen als je daarmee aankomt. Een hond leert daar niet veel van hoor. Er zijn echt andere methodes!
Het advies om een poosje te stoppen met trainen is zinvol. Al is het maar een paar weken. Happen in mijn mouw doet Lina ook nog wel eens, los en NEE is dan voldoende, eventueel wat 'over' haar heen gaan staan. En springen, tsja de leeftijd doet hier ook een duit in het zakje vermoed ik.
Maar van fysieke correctiemiddelen leren ze niet dat jij de baas bent. Echt niet. Daar leren ze van dat er pijn bestaat, verder niets. :(

Niet doen dus, ongeacht wat de trainer zegt.
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Anjess

Ongelezen bericht door Anjess »

Een vriendin van mij heeft precies hetzelfd.Als haar hond overprikkeld raakt dan hangt hij ook in de riem en bijt in haar handen en mouwen.Zij heeft het advies gekregen om haar hond te laten gaan liggen en dan op de riem te gaan staan (zo kort mogelijk bij zijn halsband) en hem dan totaal te negeren.Dit werkte na zo'n 3 keer perfect!!Misschien het proberen waard???
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

jouw hondje heeft geen geduld dus waar je zeker aan moet werken is het geduld en tot rust brengen van je hondje. als ze hyper zijn en dit gedrag vertonen hebben ze dus geestelijk nix te doen en gaan ze klieren.

probeer eerst eens te gaan werken aan het geduld bewaren, dus hou um bezig terwijl je instructeur bezig is en steeds korter besteed je daar aandacht aan terwijl het wachten steeds langer wordt.

en prikkettng leuk, maar dat helpt niet tegen het probleem
al me kinders uitgevlogen
Plaats reactie