Conditie opbouwen

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Lioness

Conditie opbouwen

Ongelezen bericht door Lioness »

Wij hebben dus sinds een weekje een labje van 9maandjes.
Echter zat ze bij haar vorige baasjes 12u per dag alleen thuis en kwam ze maar 3x buiten met maar hoogstens 10 minuten per keer :(

Nu komt ze dus sowieso al 4x per dag buiten, in de ochtend 20 minuten, smiddags, 45 minuten, na het eten 20 minuten en savonds laat 15 minuten. Nu hebben we het idee dat dat haar teveel is. Ze loopt na 10 minuten al te hijgen en na 20 minuten hoor je de nageltjes over het asfalt gaan. Ze tilt de poten wel op en loopt ook gewoon normaal, maar ze tilt de poten dus niet hoog genoeg op omdat ze moe is :confused:
Ze is al bij de dierenarts geweest, hartje is goed en ze heeft geen pijn aan de poten. Zij zegt dus dat ze geen conditie heeft en dat we dit moeten opbouwen.

Maar hoe bouwen we dat nu dan het beste op?
4x per dag 10 minuten lopen? Of het op 3x per dag houden en dan 15 minuten? En dan opbouwen met 5 minuten na een week bij elke wandeling? Of om de dag?
Tips zijn erg welkom.
milo
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door milo »

Vooral als ze nog geen conditie heeft is het best veel beweging voor een hond van negen maanden. Als je de nagels hoort betekent dat doorgaans dat je hond moe is, ik merk het aan King en ook de vorige hond deed het vaak op de terugweg van een lange wandeling.

Toen ik King kreeg was hij ook niets gewend, toch had hij veel energie. Ik heb veel met hem gezwommen. Zo traint hij alle spieren maar belast de gewrichten veel minder.

Hoe intensief beweegt je hond wanneer je hem uitlaat? Loopt je hond los of vast, doe je spelletjes, speelt je hond met andere honden?
:zwartpootje:Afbeelding:zwartpootje:
Lioness

Op het moment loopt ze nog vast wel aan een 8m rollijn.
Ze speelt wel met andere honden als die er ook lopen. Wel hebben we altijd haar speeltje mee, zijn er geen honden dan gooien we die elke keer weg, ze komt ze namelijk braaf terug brengen :)
Maar zodra ze moe word dan vind ze het speeltje niet leuk meer.

En ja zwemmen houd ze niet van :? Vind het ook nog niet het weer er voor om te kijken of ze wel samen met ons het water in wilt, brrr.

Dus toch gewoon lang blijven lopen en dan maar nageltjes horen zodra ze moe is?
Martine.jolie

Ongelezen bericht door Martine.jolie »

Ik zou haar eerst op 20 minuten per ronde houden, je doet al een extra wandeling in vergelijking met de vorige eigenaar dus verdubbeling lijkt mij eerst wel voldoende.
Merk je dat zij dit goed volhoudt kun je elke keer wat langer gaan lopen en zo bouw je rustig aan de conditie op.
Ik zou zelf tot zij fitter lijkt ook even rustig aan doen met het speeltje weggooien :wink:
Heeft de da hier geen advies over gegeven?
Lioness

Ja de da had het dus over de 3x 15 minuten dan naar een week de 4e wandeling erbij doen ook van 15 minuten en dan elke 3 dagen 1 wandeling met 5 minuten uitbreiden, tot ze op 4x 20 minuten zit.
Dat een week zo houden en dan weer elke 3 dagen 1 wandeling met 5 minuten uitbreiden. Dan weer een week 4 wandelingen van 25 minuten. En zo verder.

Maar dat is een da geen labrador kenner :wink: Vandaar dat ik het hier even vraag.

En het speeltje word niet meer dan 5 meter weggegooit, moet wel rekening houden met de 8 meter lijn en ze rent er nogal graag eerst even omheen :D
Martine.jolie

Ongelezen bericht door Martine.jolie »

Is drie keer per dag niet een beetje weinig?
Ze moet toch ook P&P?
Gewoon goed naar je meisje kijken onder het opbouwen, maar ik denk toch echt dat zij die 20 minuutjes wel moet kunnen hebben, het is geen bejaarde he :wink:

Achter een speeltje aanrennen vergt erg veel explosief krachtverbruik, het gaat mij niet direct om de afstand.
Zelf zou ik eerst zorgen dat haar spiermassa en conditie goed is opgebouwd voor ik hier mee aan de gang zou gaan, dit zijn namelijk veel abrupte en korte bewegingen die zeker bij een slechte bespiering vervelende consequenties vwb blessures kunnen hebben.
Hetzelfde geldt trouwens voor het spelen met andere honden.

Hoop dat ik het duidelijker uit heb gelegd en wil jou heel veel plezier wensen met Jessy (leuke naam trouwens) :)
Lioness

Dat vind ik dus ook, sowieso al smorgens en savonds laat en dan zou er maar 1 tussenwandeling in zitten :?

Maar ik ga met de 4x 20 minuten aan de slag. Zodra ik dan geen nageltjes meer hoor op de terug weg gaan we het uitbreiden.

Zal het speeltje wel thuis laten en ja spelen met andere honden kan ik niet altijd vermijden en vind het ook eigenlijk zielig als ze niet zo nu en dan even kan spelen, maar ik kan wel op aangelijnde stukken gaan lopen.
Dat is iets verder lopen dan het losloopgebied en lopen dus ook minder andere honden. De meeste honden die je dan tegen komt houden niet van spelen.

Dank je :)
Plaats reactie