Ik heb KK1 in 2001 / 2002 gedaan bij de Kynologenvereniging in Den Bosch, in buurthuis De Patio. Wat ik ervoor betaald heb, weet ik echt niet meer. De cursus was één avond in de week, destijds de donderdagavond, hij begon in september en het examen was in mei / juni.
Ik vond het een erg leuke en boeiende cursus, hoewel er ook minder interessante onderdelen inzaten. De examenvakken waren Raskennis, Structuur, Voedingsleer, Voortplanting, Erfelijkheidsleer, Gedragsleer, Terminologie, Gezondheidsleer en Verzorging.
Raskennis vond ik vreselijk, je moet echt alle rassen kennen en ook weten tot welke rasgroep ze behoren plus het land van oorsprong. Dat interesseerde me maar matig. Op het examen krijg je die d.m.v. dia´s. Er worden altijd ook Nederlandse rassen gevraagd, dus die moet je goed kennen.
Voor structuur moet je het kynologisch reglement van de Raad van Beheer kennen, en dat is táái

Ook Terminologie is gewoon stampwerk. De overige vakken vond ik heel boeiend, maar in onze groep hadden behoorlijk wat mensen best moeite met Erfelijkheidsleer.
Het examen vond ik meevallen, ik had het moeilijker verwacht en hoewel ik best wel wat fouten had, had ik toch hoge scores. Dus de normering is volgens mij niet zo streng.
Ik kan het iedereen die geïnteresseerd is in de kynologie, aanraden.
Hanneke