Ketting - halsband

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
santa_6396

Ketting - halsband

Ongelezen bericht door santa_6396 »

Hallo,

ik zit met een vraagje en wou jullie mening hierover.
Sasha, nu drie maandjes, gaat al 5 weekjes naar de hondenschool (vandaag ga ik voor de 6de keer ;) )
We zijn al een paar weken bezig met de voet aan te leren, en dat lukt iedere week een beetje beter en heb een heel mooi oogcontact tijdens de voet met mijn hond.
Vorige week raadden ze mij aan om een ketting aan te schaffen (niet met ijzeren pieken, maar een gewone) zodat mijn hond zou voelen als ik zou trekken.
Ik ga vandaag naar de dierenwinkel en de verkoopster raad me dat ten zeerste af omdat het de slokdarm van mijn hodn kan beschadigen en dat het slecht is voor het haar van mijn hond ...

Wie heeft gelijk? en vooral wat is het beste voor de hond?
Anjess

Ongelezen bericht door Anjess »

Op mijn cursus werd juist ten zeerste afgeraden om een ketting te gebruiken.Waarom zou je een ketting gebruiken als je het ook gewoon aan kunt leren om netjes mee te lopen.Ik zie hier niet helemaal het nut van in.En Sasha is ook nog zo jong.Ik ben meer van het belonen volgens mij bereik je meer bij je hond op een positieve manier dan op een negatieve.Zeker als ze nog zo jong is.Snap het advies niet helemaal van hondenschool eigenlijk :confused: Je hond voelt toch ook wel dat je trekt als je gewoon blijft staan of omdraaid ofzo.Zo heb ik het althans met mijn beide honden geleerd.Ben benieuwd naar meer reacties hierover!!
santa_6396

ja ik ben het ook met je eens, want we belonen enkel met de stem (we geven dus geen koekjes of wat dan ook).
Ze begint idd wat te trekken (nu gebruik ik een leren halsbandje) en ik trek ze nu zachtjes naar achteren -->niet de bedoeling dat mijn hond achterovertuimelt en zich pijn doet volgens mij.
Ik heb dat kettinkje, en neem het vanavond mee en ik stel nog eens de vraag van waarom. (het zijn 2 verschillende mensen die de lessen geven, eens zien wat de andere ervan zegt)
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door daantjuh85 »

Zeker met zo'n jonge hond is het gewoon investeren in het leren "volgen" zoals wij het dan noemen. Je hond blijft netjes naast je lopen en idd er zullen nog genoeg momenten voorkomen dat je denkt, pfffff. Maar ik oefenen iedere wandeling wel het volgen, het is gewoon veeeeel herhalen. En trekt ze of ik doe het al wanneer Tabor voor me loopt dan stop ik met lopen. Nu zelfs met losvolgen heeft hij het gauw door en komt dan terug gelopen om naast mij netjes stil te staan. Oefening baart kunst, en daar is geen ketting voor nodig. Ik zou persoonlijk, mocht er bij ons ooit weer en pup komen voor een tuigje gaan. Het nekje is wat ik begreep ook best gevoelig en zelf vond ik het riempje met daaraan onze lijn toch wat grof. Hij ging er dan vaak mee spelen (geen aandacht aan geven) maargoed ik zou het ook best vervelend vinden als er zo'n haak (in verhouding met zo'n klein lijfje van een pup toch best groot) iedere keer tegen je borst aan botst.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Re: Ketting - halsband

Ongelezen bericht door Lunatic »

santa_6396 schreef:Hallo,

Sasha, nu drie maandjes, gaat al 5 weekjes naar de hondenschool (vandaag ga ik voor de 6de keer ;) )
We zijn al een paar weken bezig met de voet aan te leren, en dat lukt iedere week een beetje beter en heb een heel mooi oogcontact tijdens de voet met mijn hond.
Vorige week raadden ze mij aan om een ketting aan te schaffen (niet met ijzeren pieken, maar een gewone) zodat mijn hond zou voelen als ik zou trekken.
Ik ga vandaag naar de dierenwinkel en de verkoopster raad me dat ten zeerste af omdat het de slokdarm van mijn hodn kan beschadigen en dat het slecht is voor het haar van mijn hond ...

Ga in godsnaam vandaag nog op zoek naar een andere hondenschool!
Een pup van 5 maanden een slipketting aandoen zodat hij dan je correctie beter voelt :confused: Leuke band krijg je met je hond, als alles gebaseerd moet zijn op pijn :cry:

Voet is neem ik aan achterlangs je benen lopen en dan links naast gaan zitten?
Sturen met een koekje doet wonderen.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Re: Ketting - halsband

Lunatic schreef:
santa_6396 schreef:Hallo,

Ga in godsnaam vandaag nog op zoek naar een andere hondenschool!
Een pup van 5 maanden een slipketting aandoen zodat hij dan je correctie beter voelt :confused: Leuke band krijg je met je hond, als alles gebaseerd moet zijn op pijn :cry:

Voet is neem ik aan achterlangs je benen lopen en dan links naast gaan zitten?
Sturen met een koekje doet wonderen.
Ik was inderdaad van het volgen uitgegaan (met het commando voet zoals wij het kennen heb ik vrij weinig oogcontact met mijn hond). De hond is trouwens pas 3 mnd en wij leerden toen eerder dingen als zit, af etc. Voet (zoals wij hem kennen) kregen we pas in de vervolg cursus. Vandaar ik uitging van volgen
santa_6396

ze willen eerst dat de hond mooi aan de voet loopt voordat je met zit en af begint ... ze willen niet dat de hond voor mij gaat zitten, maar naast mij...

Op zich, buiten dat ketting verhaal, ben ik blij van de hondenschool. Ik leer daar op een leuke manier met mijn hond omgaan. Ze leren ook te wennen aan allerlei geluiden zoals: rolstoel die voorbijrijdt, krukken, stofzuiger, een speelgoedvrachtwagen enz enz ...
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

santa_6396 schreef:ze willen eerst dat de hond mooi aan de voet loopt voordat je met zit en af begint ... ze willen niet dat de hond voor mij gaat zitten, maar naast mij...

Op zich, buiten dat ketting verhaal, ben ik blij van de hondenschool. Ik leer daar op een leuke manier met mijn hond omgaan. Ze leren ook te wennen aan allerlei geluiden zoals: rolstoel die voorbijrijdt, krukken, stofzuiger, een speelgoedvrachtwagen enz enz ...
Fijn dat je het naar je zin hebt toch :) En ieder zo zijn ding met wat en hoe je dingen wilt aanleren. Veel mensen die willen gaan showen leren hun hond juist geen zit, zij moeten met de show nl blijven staan. Dus maar net wat jij prettig of nodig vindt :wink: Maar zelf zou ik dus niet voor de ketting kiezen. (daarom zo jammer dat het aangedragen wordt op de hondenschool, zeker voor mensen die voor het eerst hun hond opvoeden nemen vaak gewoon aan van wat de hondenschool zegt is zo) Het is inderdaad niet fijn voor de hond en het kan op een veel positievere manier aangeleerd worden. Als je stopt op het moment dat de hond voor je loopt of trekt dan stop je gewoon met lopen (ik heb mijn hond begeleid tot hij weer terug naast mij stond) om daarna door te lopen. Of juist de andere kant uit te lopen zodat hij op jou let, wat je creeerd door veel van richting te veranderen en hij dus wel echt meot opletten waar jij heengaat om je te blijven volgen.
En wij leren wat jij leert als "voet", leren wij aan met het commando(volgens mij is dat als je verder met trainen ook bekend onder) "volg" .
santa_6396

het probleem is dat ik hondenschool volg in het frans ook ;) en voet (of "pied") wordt al aanzien als een commando :)
Nu ze raden dat aan, maar niet daarom dat ik daarvoor moet gaan en daarvoor kiezen ...
Ik heb al een lab gehad, maar we zijn er toen niet mee naar de hondenschool gegaan. Ik was toen 12 en als 12-jarige, heb je nog niet echt veel te zeggen thuis ;)
ik ga jouw manier toepassen, van gewoon te stoppen en te blijven staan en aan mijn voet terug te trekken (zoals ik eigenlijk al deed voor dat ze over dat kettinkje spraken ;) )
Jelmer-vr

Ongelezen bericht door Jelmer-vr »

Zo heb ik het inderdaad ook geprobeerd om te stoppen en giga te belonen als ie het goed deed.
Werkte bij die van ons helaas niet echt.. Vroeg het toen ook op cursus..
Die zei inderdaad ook z'n ketting!

ik heb het t toen wel geprobeerd, heb wat gegoogled, en grotendeels zei dat het geen kwaad kon. Zelf had ik het idee dat 't hem zeer kon doen..
Dus heb het maar een enkele keer gebruikt..

Het werd er wel beter op, maar ik denk dat het uiteindelijk gewoon beter is om met commando's te oefenen.. En inderdaad stoppen..
Hoop dat het bij jou wel helpt!

Als ik nu zeg' Volg' dan loopt ie (in de meeste gevallen) haha altijd keurig naast. Maar het blijven natuurlijk ook wel puppy's :)
Maar het is ze zeer zeker aan te leren hoor..
marleen_vb

Ongelezen bericht door marleen_vb »

Bij ons op de KC is een slipketting voordat je hond 6 maanden is zelfs verboden! Dus ik denk inderdaad dat het niet zo goed is om zo vroeg al aan een slipketting te beginnen?
milo
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door milo »

Het maakt ook niet uit, de hond zal ook wennen aan de slipketting. Je ziet ook honden trekken aan kettingen met uitstekels..
Het gaat om de geestelijke verbondenheid, niet de fysieke beheersing!
Dus lekker dooroefenen, een leren halsband is voor een hond het prettigst, zeggen ze..
:zwartpootje:Afbeelding:zwartpootje:
Anjess

Ongelezen bericht door Anjess »

Helemaal met Milo eens :klasse:
Imca
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Imca »

Ook bij Senna op de puppycursus bij AKC Waterland is een ketting verboden.
De regel hier is dat ze haar oefeningen moet leren op basis van plezier en niet op basis van straf. :zwartpootje: :blondpootje:
:zwartpootje: Joy (wel stamboom, geen stamboomnaam 26-01-2001)
:blondpootje: Senna (Boggy Valley's Sarah 06-02-2011)
:blondpootje: Sil (Enjoy Just For Fun vd Ansjoros 18-04-2013)
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Bij ons op de hondenschool is een ketting ook verboden. Ik zie er ook echt het nut niet van in, vooral niet voor zoiets als volgen. Mocht je hondje trekken, gewoon stil staan (ook terugtrekken aan de riem is niet nodig!) of een andere kant oplopen. Doet je hondje het goed meteen belonen met iets lekkers. Weet zeker dat ie het zo door heeft :wink: .
Plaats reactie