Hond aan laten komen/af laten vallen voor een keurmeester

Respecteer elkaars mening.
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Hond aan laten komen/af laten vallen voor een keurmeester

Ongelezen bericht door Kay »

Laat ik voorop stellen dat ik niet show, maar ik heb vanavond eens wat showuitslagen doorgelezen en verbaasde me eigenlijk over sommige reacties op een keurverslag.

Zo lees ik dat sommige honden (iets) te zwaar zijn en vervolgens lees ik bij een ieder een soortgelijke reactie, nl de hond moet afvallen.

Nu vraag ik me af waarom de hond ineens moet afvallen?
Vind je je hond zelf te zwaar en heeft hij/zij daar last van (denk aan conditie, gewrichten, algehele gezndheid enz) dan snap ik dat je je hond wil laten afvallen, maar te dik word een hond niet binnen een week, dus het lijkt erop dat de hond moet afvallen om volgende keer een U te scoren.
Nu staan er wel :wink: smileys gepost, maar toch gok ik dat het in showland zo kan gaan... Denk aan de mensen die hun honden macaroni of andere dingen geven om ze "even" iets meer gewicht te geven.

Vandaar deze vraag in de discussiehoek, waarom laten jullie de hond afvallen nav een keuringsrapport
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Boukje »

Zonder er heel diep overna te denken zeg ik: waarom niet laten afvallen voor die U? Dan heb je een U en een gezondere hond.
Vind het ook alleen maar goed dat daarop gelet wordt bij keurmeesters want er lopen soms tonnetjes rond op shows. :?
Andersom: aankomen voor een U terwijl dat niet terecht is zou ik dus nooit doen. Maar lijkt me dat ze niet snel zeggen dat een hond moet afvallen.
Marlotte
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marlotte »

Ik heb vandaag inderdaad de opmerking gekregen dat Susie te dik is. Ik moet je wel zeggen dat ik het ook eens ben met de keurmeester, er mogen een paar kilo's af. Dat wist ik al vanmorgen toen in naar de show ging en de keurmeester heeft dat nu dus bevestigd. Vandaar ook dat ik er mee aan de slag ga, was ik dus ook al van plan :wink: .

Ik vind het goed dat de keurmeesters tegenwoordig meer letten op overgewicht, maar ergens is het natuurlijk wel een beetje vreemd als de keurmeester tegen je zegt je hebt een hele mooie hond, maar omdat ze iets overgwicht heeft krijgt ze geen Uitmuntend maar een Zeer Goed. Het blijft dan namelijk toch wel een mooie hond?!! Maar goed het lijkt me een goede ontwikkeling als keurmeester niet meer een voorkeur hebben voor een goed gevulde/dikke lab.

Daarnaast is het ook nog moeilijk om te zeggen wat nou te dik is? Susie is volgens de keurmeester van vandaag veel te dik, maar ik heb haar daarna laten wegen en advies gevraagd bij een stand die daar speciaal voor was ingericht en de mensen die daar stonden vonden Suus eigenlijk helemaal niet dik. Wel stevig, maar als ze 3 kilo afvalt is ze perfect. Tja dan vind ik het toch wel overdreven als de keurmeester zegt dat mijn lab veel te dik is en daarom een Zeer Goed krijgt.

Showen is en blijft lastig en ingewikkeld omdat het een jurysport is en ieder een eigen mening en smaak heeft. En ja het is dus een appart wereldje, maar ik vind het (meestal :wink: ) een leuk spelletje. Wel ben ik het met je eens dat je altijd zelf objectief naar je hond moet kijken en zelf moet beslissen wat het beste is en dus niet afgaan op wat een keurmeester zegt of wil. Want een andere keurmeester heeft ook zo weer een andere mening :wink:
Afbeelding
Desiree
Erelid
Erelid

Ongelezen bericht door Desiree »

Boukje schreef:Zonder er heel diep overna te denken zeg ik: waarom niet laten afvallen voor die U? Dan heb je een U en een gezondere hond.
Vind het ook alleen maar goed dat daarop gelet wordt bij keurmeesters want er lopen soms tonnetjes rond op shows. :?
Andersom: aankomen voor een U terwijl dat niet terecht is zou ik dus nooit doen. Maar lijkt me dat ze niet snel zeggen dat een hond moet afvallen.
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Groetjes,
Désirée

Afbeelding
labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door labbers »

Ook wij kregen te horen dat Summer te zwaar was vandaag. En dat wisten we al maar de show was al aangemeld dus dan ga je toch..het is toch ook voor de gezelligheid.

Ik zou nooit mijn hond laten afvallen of aankomen voor een show, alleen als ik zelf zou vinden dat het nodig is. Bij Summer zijn we al een week of 3 bezig met het afvallen omdat ze na haar loopsheid was aangekomen (vanwege minder energie enz), en dat niet gewenst is want ze is wat klein. Zo zijn we begonnen met een fietsschema voor haar en letten we op met wat we haar geven. Op zich niets nieuws onder de zon, alleen strikter om die extra 2 a 3 kg er af te krijgen, zonder dat ze spiermassa kwijt raakt.

Vorige week heeft ze nog een uitmuntend gekregen en 2 weken geleden werd ze 2u, toch vonden wij zelf dat ze toch echt wat kilo's kwijt moest..dus wat dat betreft heeft t niets met vandaag te maken. Ik meldde het alleen omdat de km vertelde dat dit de reden voor de zg van vandaag was.
Dawn (Tickled Pink by Ic of Storm's Legacy 06-07-2012)
Hailey (Black Pearls of Mainhatten Ultra Voilet 17-01-2012)
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Wat ben ik blij dat de NLV woord aan het houden is!! Eindelijk eindelijk wordt "bone" losgehaald van "te dik" en dat hierop wordt afgerekend, super!! Nu die uiterlijke kenmerken in gang zijn gezet zal de labrador daar alleen maar profijt van hebben. Dat men hun hond daarvoor laat afvallen snap ik volkomen, want je gaat immers naar show om je hond tot "mooi" beoordeeld te krijgen :wink:
Het zal de labrador alleen maar ten goede komen dat gewicht nu een rol gaat spelen in de beoordeling. Het heeft namelijk niets met de rasstandaard of rastypische kenmerken te maken. En natuurlijk, een hond is niet "ineens" dik, maar daar moet ook de handler aan gaan wennen wat dan "te dik" is. Ik kan het alleen maar toejuichen :klasse:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Lupos schreef:Wat ben ik blij dat de NLV woord aan het houden is!! Eindelijk eindelijk wordt "bone" losgehaald van "te dik" en dat hierop wordt afgerekend, super!! Nu die uiterlijke kenmerken in gang zijn gezet zal de labrador daar alleen maar profijt van hebben. Dat men hun hond daarvoor laat afvallen snap ik volkomen, want je gaat immers naar show om je hond tot "mooi" beoordeeld te krijgen :wink:
Het zal de labrador alleen maar ten goede komen dat gewicht nu een rol gaat spelen in de beoordeling. Het heeft namelijk niets met de rasstandaard of rastypische kenmerken te maken. En natuurlijk, een hond is niet "ineens" dik, maar daar moet ook de handler aan gaan wennen wat dan "te dik" is. Ik kan het alleen maar toejuichen :klasse:
Bone en te dik hebben nooit wat met elkaar te maken gehad, hooguit massa en te dik. Een te dikke hond krijgt echt niet automatisch goed bone, dan krijg je een dikke hond met nog steeds hele dunne pootjes en meestal ook een dun staartje en een smal koppie.
En ook is deze nieuwe regel geen verdienste van de NLV. Het zijn internationale FCI-richtlijnen voor keurmeesters om meer te letten op gezondheid en functionaliteit in de ring. Dat allemaal onder invloed van de maatschappelijke heisa over de gezondheid van de rashond.

Hanneke
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Re: Hond aan laten komen/af laten vallen voor een keurmeester

Ongelezen bericht door sbientje »

Kay schreef:Laat ik voorop stellen dat ik niet show, maar ik heb vanavond eens wat showuitslagen doorgelezen en verbaasde me eigenlijk over sommige reacties op een keurverslag.

Zo lees ik dat sommige honden (iets) te zwaar zijn en vervolgens lees ik bij een ieder een soortgelijke reactie, nl de hond moet afvallen.

Vind je je hond zelf te zwaar en heeft hij/zij daar last van (denk aan conditie, gewrichten, algehele gezndheid enz) dan snap ik dat je je hond wil laten afvallen, maar te dik word een hond niet binnen een week, dus het lijkt erop dat de hond moet afvallen om volgende keer een U te scoren.
Nu staan er wel :wink: smileys gepost, maar toch gok ik dat het in showland zo kan gaan... Denk aan de mensen die hun honden macaroni of andere dingen geven om ze "even" iets meer gewicht te geven.

Vandaar deze vraag in de discussiehoek, waarom laten jullie de hond afvallen nav een keuringsrapport
Nu lees ik ineens overal reacties dat ze het zelf al wisten en er al mee bezig waren :) Kan natuurlijk, ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar vind het wel toevallig.

@Marlotte: hoe zou er anders consequentie moeten worden gegeven? Als er op het keurrapport staat: hond is te dik, maar je krijgt toch een U, ja dan verandert er natuurlijk nooit wat. Ik vind het juist wel goed zoals het nu gaat..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

Boukje schreef:Zonder er heel diep overna te denken zeg ik: waarom niet laten afvallen voor die U? Dan heb je een U en een gezondere hond.
helemaal mee eens.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Laboriginals schreef:
Lupos schreef:Wat ben ik blij dat de NLV woord aan het houden is!! Eindelijk eindelijk wordt "bone" losgehaald van "te dik" en dat hierop wordt afgerekend, super!! Nu die uiterlijke kenmerken in gang zijn gezet zal de labrador daar alleen maar profijt van hebben. Dat men hun hond daarvoor laat afvallen snap ik volkomen, want je gaat immers naar show om je hond tot "mooi" beoordeeld te krijgen :wink:
Bone en te dik hebben nooit wat met elkaar te maken gehad, hooguit massa en te dik. Een te dikke hond krijgt echt niet automatisch goed bone, dan krijg je een dikke hond met nog steeds hele dunne pootjes en meestal ook een dun staartje en een smal koppie.
En ook is deze nieuwe regel geen verdienste van de NLV. Het zijn internationale FCI-richtlijnen voor keurmeesters om meer te letten op gezondheid en functionaliteit in de ring. Dat allemaal onder invloed van de maatschappelijke heisa over de gezondheid van de rashond.

Hanneke
Dat ben ik niet helemaal met je eens Hanneke. Ik heb uit de mond van fokkers zelf gehoord dat je een pup het eerste jaar wat stevig moet houden want dat ze dan meer "bone" ontwikkelen. Dat dit in de praktijk natuurlijk de reinste onzin is, ben ik wel met je eens, maar het is wel degelijk een praktijk standpunt (geweest)!! Ook het breder lijken in de ring werd lange tijd geambieerd, en bewerkstelligd door middel van vlak voor het de ring ingaan een bak macaroni met slagroom voeren :wink: Ik heb de bakken zien staan op de kampioenclubmatch bij sommigen, dus ook dat is zeer zeker geen duim zuigerij 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Marlotte
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

sbientje schreef:
Kay schreef:Laat ik voorop stellen dat ik niet show, maar ik heb vanavond eens wat showuitslagen doorgelezen en verbaasde me eigenlijk over sommige reacties op een keurverslag.

Nu lees ik ineens overal reacties dat ze het zelf al wisten en er al mee bezig waren :) Kan natuurlijk, ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar vind het wel toevallig.

@Marlotte: hoe zou er anders consequentie moeten worden gegeven? Als er op het keurrapport staat: hond is te dik, maar je krijgt toch een U, ja dan verandert er natuurlijk nooit wat. Ik vind het juist wel goed zoals het nu gaat..
Ben ik ook wel met je eens hoor, want nu bewerkstellig je in ieder geval wel dat mensen hun hond laten afvallen. En ik ben ook nog heel blij met het keurrapport want ik weet wat ik er aan kan doen om een hogere kwalificatie te halen.

Wat betreft het afvallen, ik kan me voorstellen dat het toevallig lijkt. Ik wist in ieder geval al wel dat Suus iets te dik was, maar ja je hebt al betaald en ik ga vooral voor de gezelligheid. Op de keuring kreeg ik zowel van de fokster als van de keurmeester de bevestiging dat ze inderdaad te stevig is. Extra rede dus om er mee aan de slag te gaan :wink:

Over emmers macaroni en slagroom weet ik trouwens niets! Dat gaat er bij mij ook zeker niet in! Suus is echt na haar loopsheid wat dikker geworden, kan met hormonen te maken hebben. Maar goed over het algemeen is iedereen er dus wel over eens dat het letten op overgewicht een goede ontwikkeling is :wink: Ik denk ook niet dat er iemand is die graag met een te dikke hond in de ring staat.
Afbeelding
Marlotte
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

sbientje schreef:

Dubbele post :oops:
Afbeelding
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Lupos schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens Hanneke. Ik heb uit de mond van fokkers zelf gehoord dat je een pup het eerste jaar wat stevig moet houden want dat ze dan meer "bone" ontwikkelen. Dat dit in de praktijk natuurlijk de reinste onzin is, ben ik wel met je eens, maar het is wel degelijk een praktijk standpunt (geweest)!! Ook het breder lijken in de ring werd lange tijd geambieerd, en bewerkstelligd door middel van vlak voor het de ring ingaan een bak macaroni met slagroom voeren :wink: Ik heb de bakken zien staan op de kampioenclubmatch bij sommigen, dus ook dat is zeer zeker geen duim zuigerij 8)
O, bedoel je het zo. Dat wordt inderdaad beweerd, dat je stevig bone om zeep kunt helpen door een pup heel schraal te houden. Maar ik denk niet dat het andersom ook geldt: dat een hond met van nature weinig bone, steviger bone krijgt als je hem flink voert. Zo´n hond zal er in z´n geheel wat ronder en voller uit gaan zien, maar toch een smalle hond blijven met dunne pootjes :D

Wat volgens mij wel waar is... in je jeugd worden de vetcellen aangemaakt. Dat zal bij honden niet anders zijn dan bij mensen. Dus dikke pups zullen hun leven lang meer vet opslaan (omdat ze meer vetcellen hebben) en er dus voller uitzien dan dunne pups die die vetcellen niet hebben. Of het gezond is, is een tweede. We weten allemaal dat overgewicht niet gezond is, niet voor een mens en niet voor een hond.

Je kunt natuurlijk lichaamsbouw wel beïnvloeden met training en aangepast voedsel. Kijk maar wat er gebeurt als een jongen krachttraining gaat doen. Die wordt twee keer zo breed, terwijl er dan toch geen grammetje vet te veel op zit. Of kijk naar de benen van voetballers, terwijl als diezelfde man i.p.v. voetballen zou gaan hardlopen of wielrennen, zijn benen er heel anders uit zouden zien, namelijk mager en pezig. In zoverre kan je massa wel beïnvloeden.

Hanneke
mariska1972

Ongelezen bericht door mariska1972 »

ik doe niet speciaal voor de show meer of minder voeren ze krijgen hier op het oog gevoerd en als ik meen dat ze mager komen staan of dik dan pas ik het voer aan
en dat aanpassen hoef ik maar zelden en heb pas 1 keer en dat was mijn allereerste show te horen gekregen dat mijn hond te mager stond en dat was gewoon om waar ik ringtraining volgde mijn gezegt hadden dat mijn hond te dik stond voor shows en ik er nog geen ervaring mee had sinds dien is me dit ook nooit meer gebeurd en is de dierenarts en inzelf erg tevreden over het uitzien van onze honden
ik vind dat iedereen zich een beeld moet stellen hoe je zelf wil dat je hond eruit ziet en inderdaad overgewicht is gewoon superslecht
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Marlotte schreef:
Ben ik ook wel met je eens hoor, want nu bewerkstellig je in ieder geval wel dat mensen hun hond laten afvallen. En ik ben ook nog heel blij met het keurrapport want ik weet wat ik er aan kan doen om een hogere kwalificatie te halen.

Wat betreft het afvallen, ik kan me voorstellen dat het toevallig lijkt. Ik wist in ieder geval al wel dat Suus iets te dik was, maar ja je hebt al betaald en ik ga vooral voor de gezelligheid. Op de keuring kreeg ik zowel van de fokster als van de keurmeester de bevestiging dat ze inderdaad te stevig is. Extra rede dus om er mee aan de slag te gaan :wink:

Over emmers macaroni en slagroom weet ik trouwens niets! Dat gaat er bij mij ook zeker niet in! Suus is echt na haar loopsheid wat dikker geworden, kan met hormonen te maken hebben. Maar goed over het algemeen is iedereen er dus wel over eens dat het letten op overgewicht een goede ontwikkeling is :wink: Ik denk ook niet dat er iemand is die graag met een te dikke hond in de ring staat.
Maar even voor mijn info dan... in je eigen topic schrijf je dat je het wel wat onterecht vindt dat je wordt afgerekend op het overgewicht van Suus (je schreef "overdreven dat ze overgewicht heeft, voor die paar kilo"), en hier schrijf je dat je wist dat ze te dik was, en dat de fokster en de keurmeester dus bevestigen wat jij al van tevoren wist...
Maar dan is het toch juist logisch dat je wordt afgerekend op gewicht? En niet meer dan terecht?

Ik denk dan altijd aan de miss verkiezingen van mensen... als daar iemand staat die 30kg meer weegt dan zal die naw niet winnen en zo wel, dan komen er bergen scheve gezichten :?
In feite is een show voor honden toch ook zoiets... Je wilt laten zien dat jouw hond te mooiste is van allemaal, en als hij te zwaar is, is hij of zij dus niet in uitmuntende conditie. Dat wist je echter al van tevoren, toch :wink:
Afbeelding

Plaats reactie