Silver labs
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Silver labs
Het andere topic over de zilver kleur zit op slot, vandaar dat ik maar even een nieuw open.
De zilverkleur bij raszuivere labradors bestaat wel degelijk. Ik ben eens in mijn boekenkast gedoken en heb het boekje Genetica van de vachtkleur bij de Labrador Retriever opgeduikeld. Geschreven door Dr. Isabella Kraft en uitgegeven door de NLV in 1997!!
Daarin schrijft ze over het S-gen: Iedere Labrador-fan kent de grote verscheidenheid van ´kleuren binnen een kleur´. Geel kan variëren van roomwit tot vossenrood met lichtere delen op de schouders, de hals en het hoofd. Chocolates zijn er met een zilverachtige Weimaraner-tint tot zeer donkerbruin, bijna zwart. Een zwarte labrador kan een bruine gloed hebben of juist een staalblauwe.
Al deze variaties binnen een kleur worden veroorzaakt door zogenaamde ´modifying genes´ van de groep S-genen. Het S-gen is verantwoordelijk voor de totale kleur van het lichaam en werkt zodoende samen met de E-serie. Plus-modifiers geven een diepere kleur en min-modifiers maken de kleur lichter.
Ze beschrijft verderop in het boekje ook een vreemd geval in een van haar eigen nesten:
Echter, in haar eerste nest van allemaal chocolate pups zagen wij een andere grappige verkleuring. Alle puppy´s hadden een heel aparte bleek-zilveren kleur, zoals van sommige Weimaraners. Daartussen liepen over de ribben symmetrische strepen met een normale chocolate kleur. Ze liepen zoals bij een zebra: vanaf de ruggengraat naar de zijkanten. Terwijl wij nog aan het tobben waren over zo´n vreselijk geval van miskleuring, begonen de zilverachtige haren en de strepen te verdwijnen en na een week waren ze weg.
In dat boekje worden allerlei miskleuren beschreven: brindles, black-and-tans, hailstorm of snowstorm labradors (jawel.. met witte vlekjes). Allemaal oud erfgoed vanuit de opbouwjaren van het ras, toen er allerlei andere rassen werden ingekruist. Ook de langharen komen aan bod.
Al deze verkeerde kleuren en verkeerde vachten steken zo nu en dan de kop op, veroorzaakt door genen die door de tijd heen zijn meegelift vanuit het verleden naar het nu. Meestal zijn dit recessieve genen, maar als stomtoevallig twee dragers met elkaar gekruist worden, kunnen die miskleuren en vachten dus zichtbaar worden.
Zilveren labradors kunnen dus wel degelijk raszuiver zijn, net als brindles en black and tans. De hamvraag is natuurlijk of je op zo´n miskleur moet gaan selecteren. Naar mijn idee niet. Het lijkt mij onwenselijk omdat het een miskleur is plus omdat je een veel te kleine fokbasis hebt. Er zijn veel te weinig dieren die dat recessieve gen dragen en dus krijg je teveel inteelt als je daarmee gaat verder fokken.
Hanneke
De zilverkleur bij raszuivere labradors bestaat wel degelijk. Ik ben eens in mijn boekenkast gedoken en heb het boekje Genetica van de vachtkleur bij de Labrador Retriever opgeduikeld. Geschreven door Dr. Isabella Kraft en uitgegeven door de NLV in 1997!!
Daarin schrijft ze over het S-gen: Iedere Labrador-fan kent de grote verscheidenheid van ´kleuren binnen een kleur´. Geel kan variëren van roomwit tot vossenrood met lichtere delen op de schouders, de hals en het hoofd. Chocolates zijn er met een zilverachtige Weimaraner-tint tot zeer donkerbruin, bijna zwart. Een zwarte labrador kan een bruine gloed hebben of juist een staalblauwe.
Al deze variaties binnen een kleur worden veroorzaakt door zogenaamde ´modifying genes´ van de groep S-genen. Het S-gen is verantwoordelijk voor de totale kleur van het lichaam en werkt zodoende samen met de E-serie. Plus-modifiers geven een diepere kleur en min-modifiers maken de kleur lichter.
Ze beschrijft verderop in het boekje ook een vreemd geval in een van haar eigen nesten:
Echter, in haar eerste nest van allemaal chocolate pups zagen wij een andere grappige verkleuring. Alle puppy´s hadden een heel aparte bleek-zilveren kleur, zoals van sommige Weimaraners. Daartussen liepen over de ribben symmetrische strepen met een normale chocolate kleur. Ze liepen zoals bij een zebra: vanaf de ruggengraat naar de zijkanten. Terwijl wij nog aan het tobben waren over zo´n vreselijk geval van miskleuring, begonen de zilverachtige haren en de strepen te verdwijnen en na een week waren ze weg.
In dat boekje worden allerlei miskleuren beschreven: brindles, black-and-tans, hailstorm of snowstorm labradors (jawel.. met witte vlekjes). Allemaal oud erfgoed vanuit de opbouwjaren van het ras, toen er allerlei andere rassen werden ingekruist. Ook de langharen komen aan bod.
Al deze verkeerde kleuren en verkeerde vachten steken zo nu en dan de kop op, veroorzaakt door genen die door de tijd heen zijn meegelift vanuit het verleden naar het nu. Meestal zijn dit recessieve genen, maar als stomtoevallig twee dragers met elkaar gekruist worden, kunnen die miskleuren en vachten dus zichtbaar worden.
Zilveren labradors kunnen dus wel degelijk raszuiver zijn, net als brindles en black and tans. De hamvraag is natuurlijk of je op zo´n miskleur moet gaan selecteren. Naar mijn idee niet. Het lijkt mij onwenselijk omdat het een miskleur is plus omdat je een veel te kleine fokbasis hebt. Er zijn veel te weinig dieren die dat recessieve gen dragen en dus krijg je teveel inteelt als je daarmee gaat verder fokken.
Hanneke
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Hanneke, dit is absoluut naar waarheid aan te nemen MAAR als het echt zo is dat er zilveren labradors uit verantwoorde combinaties voortkomen, bestaan er dus FCI erkende zilveren labradors met de aangtekening N.E.K. Maar helaas, die zijn niet te vinden, waarom niet?
Zoals ook al in jouw stukje wordt beschreven is het geen effen zilver, maar een variant die later wegtrekt. Ook hier blijft het zilver dus niet bestaan zoals wij die nu "kennen" en gepromoot wordt. De zilveren labradorachtigen van nu zijn allemaal uit stamboomloze ouders. Dus niet een N.E.K. stamboom ouder, maar gewoon een kruising (al dan niet met 2 labrador achtigen).
Natuurlijk duiken er soms gekke kleurtjes op en dat is helemaal niet erg. Ik weet dat er een aantal jaren geleden een nestje van 10 lag bij een goede fokker, waarvan 5 brindle. Kan gebeuren, niets mis mee. Stamboom met N.E.K. aantekening en klaar. Maar waarom zie je NOOIT in een bruin nest zilver gekleurde labjes? Die dus ook echt zilver-a-la-weimaraner blijven?
Zoals ook al in jouw stukje wordt beschreven is het geen effen zilver, maar een variant die later wegtrekt. Ook hier blijft het zilver dus niet bestaan zoals wij die nu "kennen" en gepromoot wordt. De zilveren labradorachtigen van nu zijn allemaal uit stamboomloze ouders. Dus niet een N.E.K. stamboom ouder, maar gewoon een kruising (al dan niet met 2 labrador achtigen).
Natuurlijk duiken er soms gekke kleurtjes op en dat is helemaal niet erg. Ik weet dat er een aantal jaren geleden een nestje van 10 lag bij een goede fokker, waarvan 5 brindle. Kan gebeuren, niets mis mee. Stamboom met N.E.K. aantekening en klaar. Maar waarom zie je NOOIT in een bruin nest zilver gekleurde labjes? Die dus ook echt zilver-a-la-weimaraner blijven?

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Die rare miskleur in het nestje van mevr. Kraft met die strepen is iets heel vreemds en iets eenmaligs. Dat was een rariteit. Maar zoals ik het begrijp is zilver een variant van chocolate. Die chocolates moeten dan bbEEss hebben of bbEess, waarbij de chocolate kleur door dat dubbele s gen dus verbleekt naar een soort zilver. En die kleur verdwijnt niet, die blijft, die zit in hun genen. Daarom krijgen de silvers in de VS op hun stamboom als kleur: chocolate. De silver lobby in de VS is nu bezig om de zilver kleur als aparte, erkende kleur van de Labrador erdoor te krijgen. Dan zou er op de stambomen dus zilver komen te staan als kleur. Nu staat er op de AKC-stambomen chocolate en bij ons (F.C.I.) N.E.K. Dat is wat ik ervan begrijp.
Ik vergelijk het maar een beetje met de kleurslagen binnen ´geel´. De vosrode vallen daaronder, zijn dus eigenlijk gewoon gele labs, maar er zijn fokkers die specifiek op foxred fokken en hun pups ook onder die naam verkopen, als een soort apart kleurtje. Die zouden ook een lobby kunnen beginnen om foxred als aparte kleur op de stamboom te krijgen.
Daarnaast kunnen er van die silvers evengoed kruisingen rondlopen, dat zal vast wel. Ik denk dat de labradors met het s-gen erg dun gezaaid zijn.
Blijft de vraag of je zo´n kleurafwijking eruit moet tillen en erop moet gaan selecteren om iets bijzonders te creëren (en te verkopen, dat vooral
). Er komen ook hier en daar wel eens echt witte labradors bovendrijven. Daar kan je ook een hype van maken. Of die snowstorm labs met die witte vlekken, of de black and tans, of de fluffen. Allemaal heel apart, iemand met een beetje gevoel voor marketing zet het zó als iets heel bijzonders in de markt en wedden dat dat goed verkoopt
En dan zijn het nog echte, raszuivere labradors met stamboom ook
Hanneke
Ik vergelijk het maar een beetje met de kleurslagen binnen ´geel´. De vosrode vallen daaronder, zijn dus eigenlijk gewoon gele labs, maar er zijn fokkers die specifiek op foxred fokken en hun pups ook onder die naam verkopen, als een soort apart kleurtje. Die zouden ook een lobby kunnen beginnen om foxred als aparte kleur op de stamboom te krijgen.
Daarnaast kunnen er van die silvers evengoed kruisingen rondlopen, dat zal vast wel. Ik denk dat de labradors met het s-gen erg dun gezaaid zijn.
Blijft de vraag of je zo´n kleurafwijking eruit moet tillen en erop moet gaan selecteren om iets bijzonders te creëren (en te verkopen, dat vooral
Hanneke
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Oke, als het een kleurvariant is van de chocolate, helemaal prima, maar dan nogmaals: waarom zie je ze dan NOOIT in erkende nesten bruintjes hier in NL en "ineens" massaal in VS? Daar riekt toch enigszins naar niet zuiver dan vind ikLaboriginals schreef:Die rare miskleur in het nestje van mevr. Kraft met die strepen is iets heel vreemds en iets eenmaligs. Dat was een rariteit. Maar zoals ik het begrijp is zilver een variant van chocolate. Die chocolates moeten dan bbEEss hebben of bbEess, waarbij de chocolate kleur door dat dubbele s gen dus verbleekt naar een soort zilver. En die kleur verdwijnt niet, die blijft, die zit in hun genen. Daarom krijgen de silvers in de VS op hun stamboom als kleur: chocolate. De silver lobby in de VS is nu bezig om de zilver kleur als aparte, erkende kleur van de Labrador erdoor te krijgen. Dan zou er op de stambomen dus zilver komen te staan als kleur. Nu staat er op de AKC-stambomen chocolate en bij ons (F.C.I.) N.E.K. Dat is wat ik ervan begrijp.
Blijft de vraag of je zo´n kleurafwijking eruit moet tillen en erop moet gaan selecteren om iets bijzonders te creëren (en te verkopen, dat vooral). Er komen ook hier en daar wel eens echt witte labradors bovendrijven. Daar kan je ook een hype van maken. Of die snowstorm labs met die witte vlekken, of de black and tans, of de fluffen. Allemaal heel apart, iemand met een beetje gevoel voor marketing zet het zó als iets heel bijzonders in de markt en wedden dat dat goed verkoopt
En dan zijn het nog echte, raszuivere labradors met stamboom ook
![]()
Hanneke

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Saskia.Bernadette
- Speurneus

-
Lien
- Speurneus

- Contacteer:
In het labradorboek van de NLV staat dat deze labjes lichte ogen hebben, en er staat een foto bij van een labpup met blauwe ogen.Saskia.Bernadette schreef:Als zilver als kleur voorkomt binnen het ras, hebben die 'zilver' labjes dan ook Weimaraner-ogen?Of zouden de ogen gewoon bruin zijn?
groetjes, Lien
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
-
Saskia.Bernadette
- Speurneus

Dank je wel LienLien schreef:In het labradorboek van de NLV staat dat deze labjes lichte ogen hebben, en er staat een foto bij van een labpup met blauwe ogen.Saskia.Bernadette schreef:Als zilver als kleur voorkomt binnen het ras, hebben die 'zilver' labjes dan ook Weimaraner-ogen?Of zouden de ogen gewoon bruin zijn?
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
-
sbientje
- Speurneus

- Contacteer:
volgens mij zijn die lichtere ogen het gevolg van de verdunning qua vachtkleur.. maar dat weet ik niet zeker..Saskia.Bernadette schreef:Als zilver als kleur voorkomt binnen het ras, hebben die 'zilver' labjes dan ook Weimaraner-ogen?Of zouden de ogen gewoon bruin zijn?
-
Saskia.Bernadette
- Speurneus

-
sbientje
- Speurneus

- Contacteer:
-
Lien
- Speurneus

- Contacteer:
Is ook maar boekenwijsheid hoor, ik heb er nog nooit één gezien, en al helemaal geen volwassen lab. Op foto's op internet zie ik idd dat volwassen labs een lichte gelige oogkleur hebben.sbientje schreef:speciale kleur? gewoon gelig toch?Saskia.Bernadette schreef:Dat zou wel logisch zijn, maar Weimaraners hebben zo'n speciale kleur ogen, ik vroeg me dus af of het daar op leek. Volgens het antwoord van Lien zou dat idd zo zijn.
groetjes, Lien
-
Saskia.Bernadette
- Speurneus

Het varieert van gelig tot blauw/wit en alles ertussen in. Sommigen hebben echt hele lichte ogen, gewoon eng om te zien vind ik dat. Terwijl de hond verder heel lief is hoor.sbientje schreef:speciale kleur? gewoon gelig toch?Saskia.Bernadette schreef:Dat zou wel logisch zijn, maar Weimaraners hebben zo'n speciale kleur ogen, ik vroeg me dus af of het daar op leek. Volgens het antwoord van Lien zou dat idd zo zijn.
-
sbientje
- Speurneus

- Contacteer:
volgens mij hoort een weim gele ogen te hebben. Ze hebben wel vaak lang blauwe ogen, maar als dat blijft is dacht ik niet goed (ik vind het ook lelijk trouwens, maar ben sowieso al geen echte weimaranerfan). Heb het geprobeerd op te zoeken maar vind weinig over de oogkleurSaskia.Bernadette schreef:Het varieert van gelig tot blauw/wit en alles ertussen in. Sommigen hebben echt hele lichte ogen, gewoon eng om te zien vind ik dat. Terwijl de hond verder heel lief is hoor.sbientje schreef:speciale kleur? gewoon gelig toch?Saskia.Bernadette schreef:Dat zou wel logisch zijn, maar Weimaraners hebben zo'n speciale kleur ogen, ik vroeg me dus af of het daar op leek. Volgens het antwoord van Lien zou dat idd zo zijn.
-
Saskia.Bernadette
- Speurneus

Een flyball vriendin heeft Weimaraners. Ze heeft er 2. De ene heeft een gelige oogkleur en de ander meer een blauwige kleur. Het zijn beiden volwassen honden. Die blauwachtige kleur vind ik dus niet zo mooi persoonlijk, ook al is de hond verder lief hoor.
En 'Silverlabs" zouden dan ook gele ogen hebben dus............
Ik heb er ook nog nooit 1 in het echt gezien (met of zonder stamboom). Vind het helemaal niet nodig om nog een nieuwe kleur aan het ras toe te voegen. Dan selecteer je louter op kleur en niet op genen, dat iheeft niet mijn voorkeur.
En 'Silverlabs" zouden dan ook gele ogen hebben dus............
Ik heb er ook nog nooit 1 in het echt gezien (met of zonder stamboom). Vind het helemaal niet nodig om nog een nieuwe kleur aan het ras toe te voegen. Dan selecteer je louter op kleur en niet op genen, dat iheeft niet mijn voorkeur.
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Waarom je ze niet vaker ziet in de nesten? Dat weet ik natuurlijk ook niet, ik denk dat niemand dat precies weet. Je kunt er wel wat theorietjes bij bedenken:Lupos schreef:Oke, als het een kleurvariant is van de chocolate, helemaal prima, maar dan nogmaals: waarom zie je ze dan NOOIT in erkende nesten bruintjes hier in NL en "ineens" massaal in VS? Daar riekt toch enigszins naar niet zuiver dan vind iken zolang het tegendeel niet bewezen is en de zilveren stamboomloos is het DUS geen labrador
Sowieso zal dat recessieve s-gen maar heel weinig voorkomen in de populatie. Dus de kans dat twee dragers met elkaar gekruist worden, is heel klein. Dat is één verklaring waarom het niet vaak voorkomt.
Verder denk ik, dat veel fokkers het altijd als een miskleur hebben gezien en het daarom niet aan de grote klok hebben gehangen als ze al eens zo´n pup hadden. Misschien werd er niet eens een stamboom aangevraagd voor zo´n pup en verdween zo´n hond in de anonimiteit. Daarna zal die fokker er alles aan hebben gedaan, om te voorkomen dat hij weer zoiets in zijn nest kreeg. Dus zal hij hebben uitgezocht waar het vandaan kwam en dan die combinatie juist hebben vermeden. Daarmee bereik je dat zo´n gen nog verder wordt weggefokt en nog zeldzamer wordt. Dat is twee.
En waarom ze nu in de VS dan wel zo veel voorkomen? Dankzij de moderne communicatiemiddelen en foktechnologieën, is het nu mogelijk om op zoiets te selecteren. Vijfentwintig, dertig jaar geleden kon dat eenvoudigweg nog niet, omdat je niet wist wat er aan de andere kant van het land of verderop in de wereld gebeurde op fokgebied. Dus je kon dit soort dingen nauwelijks achterhalen, het was alleen bekend in het kleine kringetje rondom een fokker. De informatie sijpelde maar langzaam door. Je had alleen de telefoon en boeken. Bovendien moest je voor een dekking echt fysiek met de teef naar de reu, dus als de reu ver weg zat, werd het allemaal wel heel moeilijk te organiseren. Dat is tegenwoordig allemaal anders met internet, verzendsperma enz. Misschien kan je dragers van dat s-gen nu zelfs wel opsporen met een gen-test. Het zou me niks verbazen. Dan wordt selectie en fokken op de zilverkleur wel heel makkelijk.
Misschien wordt er voor het gemak evengoed Weimaraner-bloed ingekruist hoor, ook dat zou me niks verbazen. Maar er zijn best plausibele verklaringen te bedenken, waarom je er eerst nooit wat van hoorde en nu wel.
Hanneke