Sasha op 18 augustus gesteriliseerd
-
santa_6396
Sasha op 18 augustus gesteriliseerd
Zoals de titel het al zegt: Sasha wordt gesteriliseerd in augustus, ze zal dan 6 maanden en een week zijn.
Ik heb hier op het forum een heel artikel lezen met de voor- en nadelen van vroeg steriliseren ... ik heb daar gisteren een leuke babbel over gehad met mijn dierenarts en ze zou het ook voor haar hond op die manier doen. De oepratie is minder ingrijpend aangezien ze dan gewoon de eierstokken weghaalt.
Fin ik zal zowiezo wel meekijken of assisteren die dag, maar ik vind het toch spannend ... want een operatie blijft natuurlijk een operatie.
En dan nu mijn vraag: Wanneer hebben jullie gekozen om jullie hond te laten steriliseren en wat heeft jullie overtuigd om het vroeg of later te doen?
Ik heb hier op het forum een heel artikel lezen met de voor- en nadelen van vroeg steriliseren ... ik heb daar gisteren een leuke babbel over gehad met mijn dierenarts en ze zou het ook voor haar hond op die manier doen. De oepratie is minder ingrijpend aangezien ze dan gewoon de eierstokken weghaalt.
Fin ik zal zowiezo wel meekijken of assisteren die dag, maar ik vind het toch spannend ... want een operatie blijft natuurlijk een operatie.
En dan nu mijn vraag: Wanneer hebben jullie gekozen om jullie hond te laten steriliseren en wat heeft jullie overtuigd om het vroeg of later te doen?
-
-kim-
- Speurneus

Ik zou het veel te vroeg vinden om te steriliseren.
Ik zou mijn teefje eerst eens laten uitgroeien en minimaal 1x loops laten worden, voor 1,5jaar zou ik het sowieso niet doen.
Ze hebben de hormoontjes hard nodig om geestelijk en lichamelijk volwassen te worden
Ik zou mijn teefje eerst eens laten uitgroeien en minimaal 1x loops laten worden, voor 1,5jaar zou ik het sowieso niet doen.
Ze hebben de hormoontjes hard nodig om geestelijk en lichamelijk volwassen te worden
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC
Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
-
Becky&Nero
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Helemaal mee eens!-kim- schreef:Ik zou het veel te vroeg vinden om te steriliseren.
Groetjes Becky&Nero
-
Nienke
- Middelgrote hondenneus

-
Debby
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
-
mullermariska
- Speurneus

Ik wilde Iz eigenlijk helemaal niet steriliseren. Maar zij had tijdens de eerste loopsheid zoveel pijn en onrustig. Veel slapen. 2e loopsheid afgewacht en toen was het weer zo. Daarna ook nog schijnzwanger en een bijna baarmoederontsteking. Toen was ik er wel klaar mee. Dus Iz is na haar 2e loopsheid gesteriliseerd. Toen was ze 2 jaar en 3 maanden.
Groetjes Mariska en een lebber van Izzie en Shiva
Lola ( Kink's Lola van de witte hoeve's hof ) 7-3-1998 - 14-7-2008
Izzie ( Mayberry's Dream Curious Isabel) 4-2-2009
Bull terriër : Shiva 3-8-2010
Bull terriër : Shiva 3-8-2010
-
doggie
- Hele grote hondenneus

Sjakie is gesteriliseerd 3 maanden na de eerste loopsheid, ze was toen 10 maanden. Ze had erge last van schijnzwangerschap. Leentje is nu 1 jaar en bijna 5 maanden en zal binnenkort waarschijnlijk voor de tweede keer loops worden. Zij heeft helemaal geen last van schijnzwangerschap gehad, en zolang dat zo blijft, laat ik haar niet steriliseren.
En ik zou het zeker nooit doen bij een pup. Mijn dierenarts was daar destijds bij Sjakie wel erg voor, inderdaad 6 maanden, maar ik vind dat een hond in ieder geval een keer loops geweest moet zijn.
En ik zou het zeker nooit doen bij een pup. Mijn dierenarts was daar destijds bij Sjakie wel erg voor, inderdaad 6 maanden, maar ik vind dat een hond in ieder geval een keer loops geweest moet zijn.
-
Marinka
- Kleine hondenneus

Ik heb overal informatie ingewonnen, bij verschillende dierenartsen enz. Elke dierenarts had zijn eigen verhaal, de een zegt voor de eerste loopsheid en de ander zegt na de eerste loopsheid. Uiteindelijk hebben de artsen in Utrecht mij doen laten besluiten om het na de eerste loopheid te doen (inderdaad 3 maanden na de loopsheid, wanneer het van binnen weer rustig is geworden) Het blijft altijd lastig wat voor mij de juiste argumenten zijn, zijn wellicht voor jou niet de juiste. Gewoon alle voors en tegens tegen elkaar afwegen en daarop je beslissing baseren. Lastig is het zeker. Ik ben inmiddels 2 hondjes verder en sta nog steeds achter mijn beslissing.
-
luna01
-
Lien
- Speurneus

- Contacteer:
Veel te jong! Niet doen, je hond is nog een pup! Dierenartsen verkopen een produkt, het is hun inkomen dus de informatie is niet altijd objectief. 
Ik vind dat je de hond eerst volwassen moet laten worden. In ieder geval 2 jaar. "Gewoon" de eierstokken weghalen bestaat niet. Het lichaam is een uitgebalanceerd stelsel en het zomaar weghalen van de eierstokken verstoort de balans. Dat beïnvloed dus de groei en de gehele ontwikkeling, zowel mentaal als fysiek.
Er zijn zelfs aanwijzingen dat een vroeg gesteriliseerde hond meer kans heeft op skeletproblemen zoals HD en ED. In ieder geval groeit de hond langer door en komt hoger op de poten te staan. Mijn dierenarts deelde dit standpunt niet, maar na navraag bij de endocrinoloog moest hij mij gelijk geven. De geslachtshormonen hebben wel degelijk invloed op de groei en dat pakt niet altijd goed uit.
heb je dit ook gelezen?
http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?t=36175" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind dat je de hond eerst volwassen moet laten worden. In ieder geval 2 jaar. "Gewoon" de eierstokken weghalen bestaat niet. Het lichaam is een uitgebalanceerd stelsel en het zomaar weghalen van de eierstokken verstoort de balans. Dat beïnvloed dus de groei en de gehele ontwikkeling, zowel mentaal als fysiek.
Er zijn zelfs aanwijzingen dat een vroeg gesteriliseerde hond meer kans heeft op skeletproblemen zoals HD en ED. In ieder geval groeit de hond langer door en komt hoger op de poten te staan. Mijn dierenarts deelde dit standpunt niet, maar na navraag bij de endocrinoloog moest hij mij gelijk geven. De geslachtshormonen hebben wel degelijk invloed op de groei en dat pakt niet altijd goed uit.
heb je dit ook gelezen?
http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?t=36175" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes, Lien
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
-
Aldinne
- Middelgrote hondenneus

Helemaal mee eens.. Nog NIET doen!!
Lien schreef:Veel te jong! Niet doen, je hond is nog een pup! Dierenartsen verkopen een produkt, het is hun inkomen dus de informatie is niet altijd objectief.
heb je dit ook gelezen?
Groetjes Marloes, lebbers van Kai, Zepp, Jula & Pleun

-
Sascha
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
Ook ik zeg niet doenAldinne schreef:Helemaal mee eens.. Nog NIET doen!!![]()
Lien schreef:Veel te jong! Niet doen, je hond is nog een pup! Dierenartsen verkopen een produkt, het is hun inkomen dus de informatie is niet altijd objectief.
heb je dit ook gelezen?
Ze moet eerst nog uitgroeien, de hormonen hebben ze niet voor niks mee gekregen.
Zelf ben ik tegen snijden in een gezonde hond, hier zijn al onze 5 dames dan ook nog intact. En dat houden we ook mooi zo.

-
santa_6396
Ik moet wel zeggen dat ik aardig geschrokken ben van alle reacties die tegen steriliseren zijn op jonge leeftijd. Maar ben wel blij met alle info.
Ik ga volgende week maandag terug naar de dierenarts om dit allemaal te bespreken. Ik vind het belangrijk dat zij ook weet waarom ik het later zou doen.
Ik heb trouwens nog nooit een loopse hond gehad... dus ik weet
1. niet om de hoeveel tijd een hond loops is
2. niet hoeland het duurt
3. niet hoe ik daarmee moet omgaan (heb al mensen horen praten over een broek aandoen aan je hond?!)
ik weet wel dat er dan geen andere hond op de mijne mag rijden
maar dat is dan ook het enige...
Ik ga volgende week maandag terug naar de dierenarts om dit allemaal te bespreken. Ik vind het belangrijk dat zij ook weet waarom ik het later zou doen.
Ik heb trouwens nog nooit een loopse hond gehad... dus ik weet
1. niet om de hoeveel tijd een hond loops is
2. niet hoeland het duurt
3. niet hoe ik daarmee moet omgaan (heb al mensen horen praten over een broek aandoen aan je hond?!)
ik weet wel dat er dan geen andere hond op de mijne mag rijden
-
Roxy11
- Hele grote hondenneus

Waarom snijden in een gezonde hond??
Bij schijnzwangerschappen en andere klachten wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Ik heb uitgebreid gesproken met mijn DA en hij is zwaar tegen sterilisatie zonder indicatie. Hij heeft me overtuigd.
Iedere operatie brengt risico's met zich mee.
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat Roxy nog erg jong is en zelfs nog nooit loops is geweest. Dus hoe ik er over een paar jaar over denk...dat weet ik niet.
Bij schijnzwangerschappen en andere klachten wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Ik heb uitgebreid gesproken met mijn DA en hij is zwaar tegen sterilisatie zonder indicatie. Hij heeft me overtuigd.
Iedere operatie brengt risico's met zich mee.
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat Roxy nog erg jong is en zelfs nog nooit loops is geweest. Dus hoe ik er over een paar jaar over denk...dat weet ik niet.