Verkouden?
Verkouden?
Hallo,
Ik ben net nieuw hier op het forum. Wij hebben vorige week zaterdag onze bruine labradorpup Quispel gekregen (teefje). Quispel is geboren op 21 juni 2011 en heeft dus nog maar 1 enting gehad. De tweede dag (zondag) was ze aan het braken en diarree, hoewel ik vermoedde dat het van de spanning kwam, zijn we toch maar even naar de dierenarts geweest. Die heeft haar een spuitje gegeven en toen moesten we het maar even aankijken. Ze heeft daarna niet meer gebraakt, maar wel aan de diarree waardoor we haar een paar dagen gekookte natte rijst met kippenbouillon hebben gegeven. Langzaam ging dat wel beter, maar ondertussen ontwikkelde ze een snotneus. Helaas heeft ze gisteren haar staart ergens tussen gekregen waardoor het puntje er vanaf is. Dus gisteren weer naar de dierenarts. Nu loopt ze met zo'n kap op. Vooral als ze die kap op heeft, rochelt ze een beetje. Soms klinkt het als een droge keel (ze gaat daarna dan ook drinken), maar het klinkt ook alsof ze snot ophoest omdat ze daarna slikt. Ik weet niet zo goed welk geluid het is. Als de kap af is, doet ze het ook wel eens maar minder. Ik heb al gekeken op het internet maar er worden zoveel oorzaken aangedragen; virusje dat vanzelf overgaat, kennelhoest, grasspriet, stof van verbouwing. Al deze oorzaken kunnen bij ons mogelijk zijn (ze snuffelt in het gras in onze tuin, we zijn aan het verbouwen). Gisteren deed de dierenarts op haar verkoudheid weinig uit (maar toen rochelde/hoeste ze eigenlijk ook niet). Ik vraag me af: zijn er ook huis- tuin en keukenmiddeltjes die ik haar kan geven om haar weerstand te verhogen (totdat ze in elk geval alle entingen heeft gehad) en hebben jullie enig idee wat er nu aan de hand kan zijn? Ik moet morgen nog langs de dierenarts dus ga hem sowieso nog even vragen, maar vind het ook fijn om van 'kenners' te horen. Ze heeft een prima eet- en drinklust, slaapt en speelt ook nog zoals anders. Haar oogjes zijn nog helder. Wel vochtig (ze heeft van die opgedroogde sliertjes).
Zo, wel een lang verhaal ..sorry daarvoor. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Barbera en Quispel.
Ik ben net nieuw hier op het forum. Wij hebben vorige week zaterdag onze bruine labradorpup Quispel gekregen (teefje). Quispel is geboren op 21 juni 2011 en heeft dus nog maar 1 enting gehad. De tweede dag (zondag) was ze aan het braken en diarree, hoewel ik vermoedde dat het van de spanning kwam, zijn we toch maar even naar de dierenarts geweest. Die heeft haar een spuitje gegeven en toen moesten we het maar even aankijken. Ze heeft daarna niet meer gebraakt, maar wel aan de diarree waardoor we haar een paar dagen gekookte natte rijst met kippenbouillon hebben gegeven. Langzaam ging dat wel beter, maar ondertussen ontwikkelde ze een snotneus. Helaas heeft ze gisteren haar staart ergens tussen gekregen waardoor het puntje er vanaf is. Dus gisteren weer naar de dierenarts. Nu loopt ze met zo'n kap op. Vooral als ze die kap op heeft, rochelt ze een beetje. Soms klinkt het als een droge keel (ze gaat daarna dan ook drinken), maar het klinkt ook alsof ze snot ophoest omdat ze daarna slikt. Ik weet niet zo goed welk geluid het is. Als de kap af is, doet ze het ook wel eens maar minder. Ik heb al gekeken op het internet maar er worden zoveel oorzaken aangedragen; virusje dat vanzelf overgaat, kennelhoest, grasspriet, stof van verbouwing. Al deze oorzaken kunnen bij ons mogelijk zijn (ze snuffelt in het gras in onze tuin, we zijn aan het verbouwen). Gisteren deed de dierenarts op haar verkoudheid weinig uit (maar toen rochelde/hoeste ze eigenlijk ook niet). Ik vraag me af: zijn er ook huis- tuin en keukenmiddeltjes die ik haar kan geven om haar weerstand te verhogen (totdat ze in elk geval alle entingen heeft gehad) en hebben jullie enig idee wat er nu aan de hand kan zijn? Ik moet morgen nog langs de dierenarts dus ga hem sowieso nog even vragen, maar vind het ook fijn om van 'kenners' te horen. Ze heeft een prima eet- en drinklust, slaapt en speelt ook nog zoals anders. Haar oogjes zijn nog helder. Wel vochtig (ze heeft van die opgedroogde sliertjes).
Zo, wel een lang verhaal ..sorry daarvoor. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Barbera en Quispel.
-
- Grote hondenneus
Welkom op het forum!
Je mag hier altijd alles vragen, dus geen sorry zeggen
Het klinkt wel een beetje als kennelhoest, maar in een wat lichtere vorm. Als ze de kap omheeft wekt dat wat irritatie op, op de keel. Ik zou het inderdaad morgen even vragen.
Hopen dat jullie snel van Quispel kunnen genieten zonder zorgen!
Je mag hier altijd alles vragen, dus geen sorry zeggen

Het klinkt wel een beetje als kennelhoest, maar in een wat lichtere vorm. Als ze de kap omheeft wekt dat wat irritatie op, op de keel. Ik zou het inderdaad morgen even vragen.
Hopen dat jullie snel van Quispel kunnen genieten zonder zorgen!
Groetjes Lisanne
-
- Speurneus
Allereerst gefeliciteerd met je pup! 
En om even antwoord te geven op je vraag...
Je kan haar een lepeltje honing geven om de keel wat te verzachten, verder is het moeilijk om zo te beoordelen wat het is... ik zou het idd morgen nog even navragen bij de DA

En om even antwoord te geven op je vraag...
Je kan haar een lepeltje honing geven om de keel wat te verzachten, verder is het moeilijk om zo te beoordelen wat het is... ik zou het idd morgen nog even navragen bij de DA

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...
R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
Dank je. Ze smulde hartstikke van de honing. Ik heb nog een vraagje. Ik lees overal dat je bij kennelhoest het beste een tuigje kunt gebruiken om de keel te ontlasten. Maar Quispel moet nu de komende 14 dagen een kap (en dus halsband) om (dubbele pech voor haar). Is het verstandig om die kap af te doen op de momenten dat ik bij haar ben, zodat ik in de gaten kan houden dat ze niet aan haar staart zit? Het wordt dan wel wat lastiger met de kap weer om doen (want ze is er niet zo dol op, begrijpelijk)..maar als dat beter is, dan heb ik het er graag voor over. Of kan ik de kap voor de zekerheid maar beter omlaten?
-
- Grote hondenneus
Als ze inderdaad erg last van der keel heeft, kun je haar het beste aan een tuig uitlaten. Dan kun je de kap gewoon af doen tijdens het wandelen, even kijken hoe het gaat. Ik weet niet hoe snel ze weer aan haar staart zit, je kunt proberen om de kap af te doen als je haar gewoon goed in de gaten kan houden. Doe je de kap gewoon over der kop heen zeg maar? Of moet je de kap eerst losmaken om hem om te doen?
Groetjes Lisanne
Het ging vanochtend al een stuk beter toen we naar de DA gingen. Ze hoest/kucht al een stuk minder. Ik heb gevraagd of het kennelhoest kon zijn, maar dat kwam volgens de DA zelden voor in de regio ?? (wij wonen net over de grens in dld). Volgens de DA was het gewoon een verkoudheidje en moesten we dat in de gaten houden, als de continu gaat lopen hoesten en niezen, even bellen. Ik heb je tip opgevolgd (ook omdat we gisteravond merkten dat ze zonder kap minder hoest) en doe de kap nu alleen om als we haar niet in de gaten kunnen houden. Dan hoest ze eigenlijk niet meer alleen zo nu en dan nog een nies. Verder is ze nog steeds even speels, goede eetlust en ondeugend. Ga het dus maar even aankijken en hopelijk wordt het snel beter. Het scheelt misschien ook al als ze over een paar weken haar tweede enting krijgt qua weerstand.
Bedankt voor jullie reacties!
Bedankt voor jullie reacties!