Hanneke
Al twee gen-testen binnen
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Al twee gen-testen binnen
Op de prikdag in Bennekom heb ik bloed laten afnemen bij Dazzle voor de Optigen, vetgen, EIC en E- en B-locus. Vandaag zaten de E-locus en EIC al bij de post: ze is E/E, draagt dus geen geel (haar moeder wel) en ze is EIC drager (is haar moeder ook). Jammer van de EIC, maar goed.. dat betekent dat haar toekomstige vrijers vrije vrijers moeten zijn
Hanneke
Hanneke
-
sbientje
- Speurneus

- Contacteer:
-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
-
jeltje
- Hele grote hondenneus

Hoi Hanneke, ben een totale leek op fokkergebied maar vind het wel interressant. Ik begrijp uit de reacties dat ik je mag feliciteren, bij deze dus, maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee waarmee. Wat houdt EIC drager zijn in en ook van die vrije reu snap ik niks. Mocht het te veel zijn om uit te leggen dan laat maar hoor, was alleen maar nieuwsgierig 
-
sbientje
- Speurneus

- Contacteer:
EIC is Exercise Induced Collapse, wat kort inhoudt dat de hond bij hoge inspanning ineens kan neerstorten zeg maar. Het is een soort ziekte. Om deze ziekte te hebben, moet de hond 2 genen voor EIC krijgen, 1 van pa en 1 van ma. Drager wil zeggen dat de hond de ziekte niet heeft, maar wel 1 gen draagt. Daarnaast heeft ie ook nog een goed gen, wat er dus voor zorgt dat hij het niet heeft. Behalve drager heb je ook nog vrij, dat betekent dat een hond 2 goede genen heeft, en lijder, dan heb je dus een hond met EIC en die heeft 2 goede genen. Meestal wordt het dominante gen met een hoofdletter aangeduid, dat is in dit geval het goede gen. Immers, met 1 goed en 1 slecht gen komt de ziekte niet tot uiting. Laat ik het gen even X noemen. X is dan een goed gen en x het gen dat EIC veroorzaakt.jeltje schreef:Hoi Hanneke, ben een totale leek op fokkergebied maar vind het wel interressant. Ik begrijp uit de reacties dat ik je mag feliciteren, bij deze dus, maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee waarmee. Wat houdt EIC drager zijn in en ook van die vrije reu snap ik niks. Mocht het te veel zijn om uit te leggen dan laat maar hoor, was alleen maar nieuwsgierig
Een drager heeft als genen Xx, een lijder heeft xx en een vrije hond heeft XX. Bij de voortplanting geeft een ouder 1 van deze 2 genen door, maar welke weet je niet. Een drager kan dus X of x doorgeven, een lijder altijd x en een vrije hond altijd X.
Een paring tussen twee lijders levert dus alleen maar honden op met xx, allemaal lijders ook. Een paring tussen twee vrije honden levert enkel XX, alleen maar vrije honden.
Een paring tussen twee dragers is ingewikkelder..
Allebei de ouderhonden geven X of x door. De combinaties zijn dan
XX, Xx, xx. Uit een paring tussen 2 dragers kunnen dus vrije honden komen, dragers en lijders. Dragers zijn geen probleem, maar lijders wil je natuurlijk liever niet! Het is toch een vervelende aandoening.
Als je een dragende hond paart met een vrije, krijg je XX of Xx, vrije honden en dragers dus. Dat is de reden dat een drager met een vrije hond gepaard wordt.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd
-
sbientje
- Speurneus

- Contacteer:
-
Saskia.Bernadette
- Speurneus

-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Haha.. helemaal goed Sabine
En jullie hoeven me niet te feliciteren, want ik had natuurlijk liever gehad dat net dat ene ´goede´ EIC-gen van Gimmick bij Dazzle terecht was gekomen. Dan was ze vrij geweest. Maar ja, dat kunnen we niet regisseren.
Overigens werkt het principe dat Sabine heeft uitgelegd voor alle aandoeningen die veroorzaakt worden door een enkel recessief gen. Dus het gaat precies zo bij PRA, RD, Myopathie, Narcolepsie, het langhaargen en zo zullen er in de toekomst nog wel meer genen bekend worden.
En het werkt eigenlijk ook zo bij de vachtkleurvererving, althans bij de recessieve kleuren (geel en bruin). Beide ouders moeten het gen voor geel of bruin dragen, wil die kleur bij de pups tot uiting komen.
Er zijn ook aandoeningen die heel anders vererven hoor, waar bijvoorbeeld meerdere genen bij betrokken zijn en dan wordt het een heel ander verhaal, nog veel ingewikkelder
Hanneke
Overigens werkt het principe dat Sabine heeft uitgelegd voor alle aandoeningen die veroorzaakt worden door een enkel recessief gen. Dus het gaat precies zo bij PRA, RD, Myopathie, Narcolepsie, het langhaargen en zo zullen er in de toekomst nog wel meer genen bekend worden.
En het werkt eigenlijk ook zo bij de vachtkleurvererving, althans bij de recessieve kleuren (geel en bruin). Beide ouders moeten het gen voor geel of bruin dragen, wil die kleur bij de pups tot uiting komen.
Er zijn ook aandoeningen die heel anders vererven hoor, waar bijvoorbeeld meerdere genen bij betrokken zijn en dan wordt het een heel ander verhaal, nog veel ingewikkelder
Hanneke
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Dazzle is al uitgehuwelijkt, al weet ze dat zelf nietDutchlab´s schreef:Dat is een felicitatie waard, en er zijn gelukkig heel wat vrije reuen, dus keuze is er.
Hanneke
-
doggie
- Hele grote hondenneus

Heldere uitleg Sabien!
Maar Hanneke, uiteraard snap ik dat je liever had gezien dat Dazzle geen drager van EIC zou zijn. En ik snap ook dat als je met haar een nestje wilt, dat de vader vrij moet zijn. Toch is er dan nog een vrij grote kans dat de pupjes óók weer drager zijn. Moet je dan wel met een hond die drager is van EIC gaan fokken? Ben benieuwd hoe je hierover denkt.
Maar Hanneke, uiteraard snap ik dat je liever had gezien dat Dazzle geen drager van EIC zou zijn. En ik snap ook dat als je met haar een nestje wilt, dat de vader vrij moet zijn. Toch is er dan nog een vrij grote kans dat de pupjes óók weer drager zijn. Moet je dan wel met een hond die drager is van EIC gaan fokken? Ben benieuwd hoe je hierover denkt.
-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Hoi Hanneke
Heb jij al je teven laten testen?
Maar wees blij dat ze geen lijder is.
Ik heb de spullen liggen om hier nog 2 teven te laten testen, want als ze dan vrij zouden mogen zijn, is het makkelijk ook om een niet geteste reu te gebruiken....
Dan nog mijn 2 jongste aanwinsten en dan weten we weer wat meer.
Heb jij al je teven laten testen?
Maar wees blij dat ze geen lijder is.
Ik heb de spullen liggen om hier nog 2 teven te laten testen, want als ze dan vrij zouden mogen zijn, is het makkelijk ook om een niet geteste reu te gebruiken....
Dan nog mijn 2 jongste aanwinsten en dan weten we weer wat meer.
Groetjes Saskia
Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.
Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.
Labradors are an addiction, you can´t have just one.
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Op de universiteit van Miniapolis in de USA hebben ze wetenschappelijk onderzoek gedaan naar EIC. Daar hebben ze ook het gen gelokaliseerd en de test ontwikkeld. Lees wat zij adviseren voor het fokken, bij nummer 17 van de FAQ´s (frequently asked questions):doggie schreef:Heldere uitleg Sabien!
http://www.vdl.umn.edu/ourservices/cani ... /home.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Nog een aanvulling: ook Optigen (de gentest voor PRA) geeft hetzelfde fokadvies, namelijk dat geen enkele geteste hond voor de fok hoeft te worden uitgesloten, mits in een combinatie die geen lijders oplevert.
Lees hier maar:
http://www.optigen.com/opt9_test_prcdprabs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb er geen cijfers van, het is puur op gevoel, maar volgens mij is het aantal gevallen van PRA drastisch teruggelopen sinds de test bestaat, nu zo´n 12 jaar ongeveer, denk ik. En dat zonder fokuitsluitingen, behalve dan uiteraard lijder x lijder en drager x drager, maar dat is logisch.
Hanneke
Lees hier maar:
http://www.optigen.com/opt9_test_prcdprabs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb er geen cijfers van, het is puur op gevoel, maar volgens mij is het aantal gevallen van PRA drastisch teruggelopen sinds de test bestaat, nu zo´n 12 jaar ongeveer, denk ik. En dat zonder fokuitsluitingen, behalve dan uiteraard lijder x lijder en drager x drager, maar dat is logisch.
Hanneke
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer: