Hier volgt een verslag van de proeven:
Aangelijnd en los volgen: 10
Vooruit sturen/Komen op bevel: 7
Yara ging goed vooruit, maar ik moest 2 keer fluiten voordat ze terugkwam. Ze kwam ook niet 'snel' terug. Onderweg kwam ze nog intressante luchtjes tegen.
Houden aangewezen plaats: 10
Apport te land: 9
Ze vond (denk ik) dat het konijn niet goed in haar mond zat en legde het even terug op de grond, om het daarna goed te pakken en als een speer terug te brengen.
Apport uit diep water: 7
Ze ging, na het commando, als een speer het water in en zwom naar de eend. Ze pakte de eend, maar verpakte ze tijdens het terugkomen. Zodra ze de grond onder haar voeten voelde liet ze de eend los, pakte ze daarna weer op en kwam ze keurig afgeven.
Verloren apport: 9
Ze deed het goed, maar ze treuzelde bij het afgegeven. Ze zat te ver van me af. Een tel later bedacht ze zich en kwam dichterbij en gaf het keurig af.
Markeerapport: 8
Yara ging niet in een rechte lijn naar het apport, maar met een klein boogje.
Apport over diep water: 8
Ik heb haar 2x in moeten zetten. De eerste keer ging ze het water in, maar kwam eruit. Ging even een plasje doen
Totaal: 68 punten
We hebben maar een paar weken samen kunnen trainen vanwege mijn gezondheid (operatie en herstel). Yara trainde tot ong. een maand geleden met iemand anders.
Wij hebben de afgelopen maand weer samen getraind.
Ik ben vandaag echt van huis gegaan met het idee van: 'Lukt het niet, ook goed. We zijn ook nog maar net weer samen bezig'.
Maar het is gelukt!!
Het was weer een leuke dag geweest. Nu zijn we beide moe, maar voldaan!