Flits wordt ondeugend/ is stout
-
lucievd
- Hele grote hondenneus

Flits wordt ondeugend/ is stout
Ik doe al sinds Flits 8 weken is, jachttraining.
Hij is inmiddels bijna een half jaar en uitgewisseld (tanden).
Vaak tijdens de losloopwandeling doe ik ook wat oefeningen met hem.
Maar sinds deze week begint ie ondeugend te worden en dus ongewenst gedrag te vertonen.
Bijvoorbeeld met het vooruit sturen, dan heb ik het commando nog niet gegeven, maar meneer weet al wel wat er gaat komen en besluit om alvast te gaan.
Nou krijgt hij nooit succes omdat de dummy dan weg gepakt wordt.
En zo heeft ie opeens nog een paar van dat soort dingen.
Het apport wel oppakken, maar vervolgens eerst naar mij kijken ipv gelijk omdraaien en brengen.
Niet onmiddellijk komen wanneer ik influit, maar pas na een paar sec.
Hij is dus de grenzen een beetje aan het opzoeken.
Komt dit jullie bekend voor (deden jullie honden dit ook)? Is het de leeftijd?
En hoe kan ik hier het beste mee omgaan zonder dingen 'kapot' te maken.
Alvast bedankt voor tips en adviezen.
Hij is inmiddels bijna een half jaar en uitgewisseld (tanden).
Vaak tijdens de losloopwandeling doe ik ook wat oefeningen met hem.
Maar sinds deze week begint ie ondeugend te worden en dus ongewenst gedrag te vertonen.
Bijvoorbeeld met het vooruit sturen, dan heb ik het commando nog niet gegeven, maar meneer weet al wel wat er gaat komen en besluit om alvast te gaan.
Nou krijgt hij nooit succes omdat de dummy dan weg gepakt wordt.
En zo heeft ie opeens nog een paar van dat soort dingen.
Het apport wel oppakken, maar vervolgens eerst naar mij kijken ipv gelijk omdraaien en brengen.
Niet onmiddellijk komen wanneer ik influit, maar pas na een paar sec.
Hij is dus de grenzen een beetje aan het opzoeken.
Komt dit jullie bekend voor (deden jullie honden dit ook)? Is het de leeftijd?
En hoe kan ik hier het beste mee omgaan zonder dingen 'kapot' te maken.
Alvast bedankt voor tips en adviezen.
-
banjer
Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar wat dat je van: ehhhhh flits lekker even flits laten zijn?? Ik ben natuurlijk maar een leek maar kan het niet echt duiden als ongewenst gedrag.....het is gedrag wat bij zo'n lekker dier hoort....wat dacht je van heeeeeeeel veeeeeeeel geduld en genieten wanneer ie af en toe ondeugend is?? Ohhh ja.,.....vooral ook consequent zijn...
-
lucievd
- Hele grote hondenneus

Ik zal Flits ook zeker lekker Flits laten zijn hoor. Tis ook nog maar een jonkie, dat besef ik heel goed.banjer schreef:Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar wat dat je van: ehhhhh flits lekker even flits laten zijn?? Ik ben natuurlijk maar een leek maar kan het niet echt duiden als ongewenst gedrag.....het is gedrag wat bij zo'n lekker dier hoort....wat dacht je van heeeeeeeel veeeeeeeel geduld en genieten wanneer ie af en toe ondeugend is?? Ohhh ja.,.....vooral ook consequent zijn...
Ik zou alleen graag willen weten hoe je moet handelen in bepaalde situaties.
Als hij bijvoorbeeld opeens de dummy zomaar voor je uitspuugd, terwijl hij dat eerder nooit deed. Dan vraag ik me af, moet je dan eisen dat ie um alsnog oppakt en netjes afgeeft of moet je zoiets hebben van, laat hem maar even, volgende keer beter.
Dat soort dingen.
Maar misschien hebben anderen dit ook wel nooit gehad dat hun hond dat opeens deed.
-
-kim-
- Speurneus

Ik probeerde ze wel altijd de oefening te laten afmaken en stopte daarna ook met die oefening en deed even iets heel simpels ( zit, af etc) , om ze ook even wat foutloos te laten uitvoeren. Ook zou ik de oefeningen even simpel houden( even een stapje terug doen), je wil tenslotte voorkomen dat hij van deze dingetjes een gewoonte gaat maken.
Met het vooruitsturen, zou ik hem een jachtlijntje los voor de borst houden, zodat hij niet zomaar kan gaan, maar je hem toch snel los hebt op commando.
Ik zou proberen hem zo min mogelijk succes te laten hebben met zijn acties.
Ook met het uitspugen van de dummy, loop van hem weg en als hij vlak bij je is draai je om met meteen een hand onder zijn bekkie.
Moet wel zeggen dat ik geen jachttraining op heel hoog niveau doe, dus misschien hebben de echte jachtmensen hier nog betere of meer tips.
Veel succes met Flits, ze gaan allemaal wel eens hun grenzen opzoeken, gewoon goed consequent blijven en even iets makkelijkere oefeningen en komt helemaal goed.
Met het vooruitsturen, zou ik hem een jachtlijntje los voor de borst houden, zodat hij niet zomaar kan gaan, maar je hem toch snel los hebt op commando.
Ik zou proberen hem zo min mogelijk succes te laten hebben met zijn acties.
Ook met het uitspugen van de dummy, loop van hem weg en als hij vlak bij je is draai je om met meteen een hand onder zijn bekkie.
Moet wel zeggen dat ik geen jachttraining op heel hoog niveau doe, dus misschien hebben de echte jachtmensen hier nog betere of meer tips.
Veel succes met Flits, ze gaan allemaal wel eens hun grenzen opzoeken, gewoon goed consequent blijven en even iets makkelijkere oefeningen en komt helemaal goed.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC
Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
-
Jutta
- Speurneus

Flits is nog heel jong. Ik ben met jachttraining pas begonnen toen Chester 6 maanden was (kon ook niet eerder) en ik ken het. In begin deed hij het goed maar ineens was het vorbij. Schudden met de dummy, dummy oppakken en weglopen, gewoon iets heel anders doen
. Ik had toen goede hulp van onze trainers die de een of andere tip voor mij hadden en nu gaat het goed. Zit je wel op een jachthondenschool ? Dan zou ik daar tips gaan vragen.
Heel veel succes. En inderdaag zijn hier op het forum heel veel ervaren jagers dus dat komt zeker goed.
Heel veel succes. En inderdaag zijn hier op het forum heel veel ervaren jagers dus dat komt zeker goed.
bedankt Sharon !
-
Dinie
- Speurneus

Ik doe al een tijdje jachttraining met Yara.
Ze hebben allemaal weleeens een 'dipje'. Mij hebben ze eens het advies gegeven, als Yara weer eens 'gekke streken' had tijdens de jachttraining, om thuis even niet te oefenen en alleen maar op de les te doen wat je 'moest' doen.
Ook ben ik er achter gekomen dat wanneer je op vakantie geweest bent en niet 'echt' jacht getraind hebt, dat het na de vakantie weer beter ging.
Ik denk dat het niet verkeerd is om af en toe een 'pauze' in te lassen om je hond niet te overtrainen. Hiermee bedoel ik dus specifiek de jachttraining (apporteren ed.).
Succes!
Ze hebben allemaal weleeens een 'dipje'. Mij hebben ze eens het advies gegeven, als Yara weer eens 'gekke streken' had tijdens de jachttraining, om thuis even niet te oefenen en alleen maar op de les te doen wat je 'moest' doen.
Ook ben ik er achter gekomen dat wanneer je op vakantie geweest bent en niet 'echt' jacht getraind hebt, dat het na de vakantie weer beter ging.
Ik denk dat het niet verkeerd is om af en toe een 'pauze' in te lassen om je hond niet te overtrainen. Hiermee bedoel ik dus specifiek de jachttraining (apporteren ed.).
Succes!
-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

Maar, persoonlijk denk ik wel dat je hierin jouw eigen weg moet zoeken.
Het is lang niet altijd zo dat, dat wat goed werkt bij de ene baas hond combi, ook werkt bij de andere, was het maar waar, dan was het gemakkelijk he
Wat ik je wel kan meegeven is het volgende, je bent zeer zeker niet te vroeg begonnen, wij beginnen met onze eigen hondjes nog wel een beetje vroeger, en, probeer er in te houden wat er in zit.
Een veelgemaakte vergissing is dat t hondje plezier moet hebben in de dummy, dat klopt niet helemaal he, t hondje moet plezier hebben om met jou te werken...en dan kan t niet vaak genoeg zijn soms
Jouw hondje hond laten zijn...dat doe je als geen ander meis, dit is waar labbies voor zijn
Met alle respect natuurlijk voor iedereen die niet met zijn hondje werkt, dat moge duidelijk zijn
Dinie draagt haar werkwijze aan, dat zou kunnen werken
Zelf blijf ik inzetten totdat het apport perfect is, gewoon de dummy elke keer op dezelfde plek terugleggen, en een lijn laten lopen, gaat t goed, dik belonen en de afstand groter maken.
Gaat t niet goed, dan corrigeer ik of negeer ik, het ligt er al eens aan, en zet t hondje terug in...net zolang totdat t hondje begrijpt wat ik nou precies van hem wil, en ook gehoorzaam reageert.
Zo zul je nog vele tips krijgen, maar of ze bruikbaar zijn (ook de mijne)?
we kennen jou niet, en jouw hondje niet..jouw trainers wel, dus misschien is het nog het allerbest om goed te overleggen met elkaar, en dan dat advies over te nemen.
Heel veel succes, maar vooral plezier met Flits

-
lucievd
- Hele grote hondenneus

Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp inderdaad dat het niet heel simpel is om te zeggen: op deze manier moet je handelen.
Dat hangt inderdaad van zoveel dingen af.
Alleen op het moment dat ik dit topic opende was ik gewoon even heel verbaasd dat hij het opeens zoveel minder goed deed en dan begin ik vaak snel te denken: wat doe ik fout.
Maar natuurlijk kan Flits ook eens een mindere dag hebben.
En als ik dan later terug denk, dan bedenk ik me ook: het was warm die dag, hij was misschien al moe en had niet zoveel zin meer, dus dan wordt het slordig of heeft ie geen interesse meer.
Dus eigenlijk ben ik dan te lang doorgegaan. Daar leer je weer van.
Ik probeer inderdaad wel weer goed af te sluiten, zodat hij wel door heeft wat ik van hem wil.
En dan laat ik het eventjes rusten. En dan zie je vaak dat de volgende keer opeens weer helemaal goed gaat.
Heb inmiddels ook al met m'n trainer overlegd, dus het komt helemaal goed.
Maar toch bedankt voor de reacties. Altijd leuk om te lezen.
Ik begrijp inderdaad dat het niet heel simpel is om te zeggen: op deze manier moet je handelen.
Dat hangt inderdaad van zoveel dingen af.
Alleen op het moment dat ik dit topic opende was ik gewoon even heel verbaasd dat hij het opeens zoveel minder goed deed en dan begin ik vaak snel te denken: wat doe ik fout.
Maar natuurlijk kan Flits ook eens een mindere dag hebben.
En als ik dan later terug denk, dan bedenk ik me ook: het was warm die dag, hij was misschien al moe en had niet zoveel zin meer, dus dan wordt het slordig of heeft ie geen interesse meer.
Dus eigenlijk ben ik dan te lang doorgegaan. Daar leer je weer van.
Ik probeer inderdaad wel weer goed af te sluiten, zodat hij wel door heeft wat ik van hem wil.
En dan laat ik het eventjes rusten. En dan zie je vaak dat de volgende keer opeens weer helemaal goed gaat.
Heb inmiddels ook al met m'n trainer overlegd, dus het komt helemaal goed.
Maar toch bedankt voor de reacties. Altijd leuk om te lezen.
-
Chica
Meestal zal het wel een combinatie van factoren zijn: de (puber)leeftijd, misschien wat druk die wordt gevoeld, een verminderde interesse of externe omstandigheden.
Ben zelf ook geen expert, maar heb nu 1,5 jaar ervaring met het trainen van Chica. Heb mij ook meermaals zorgen gemaakt waarom ik bepaalde dingen er niet in kreeg. Heb toen veel gehad aan de trainingen met de vader van Chica (Abbotsross Chester een zeer ervaren hond) en zijn voorjager. Ik ben er van overtuigd dat Chica bepaalde dingen van Chester overnam en de eigenaar herkende dingen en gaf aan dat het op den duur vanzelf wel goed kwam en je niet teveel zorgen moet maken en druk moet leggen. En warempel, ineens gingen dingen goed, die daarvoor niet goed gingen...
Geloof dat ik zelf wat te soft met Chica omga (heb zelf een zacht karakter en zij ook) en het kan met andere hondjes en met name reuen dus heel anders zijn, maar ik probeer het met name leuk te houden en niet te veel druk te leggen..
Geniet van en met elkaar!
J&C
Ben zelf ook geen expert, maar heb nu 1,5 jaar ervaring met het trainen van Chica. Heb mij ook meermaals zorgen gemaakt waarom ik bepaalde dingen er niet in kreeg. Heb toen veel gehad aan de trainingen met de vader van Chica (Abbotsross Chester een zeer ervaren hond) en zijn voorjager. Ik ben er van overtuigd dat Chica bepaalde dingen van Chester overnam en de eigenaar herkende dingen en gaf aan dat het op den duur vanzelf wel goed kwam en je niet teveel zorgen moet maken en druk moet leggen. En warempel, ineens gingen dingen goed, die daarvoor niet goed gingen...
Geloof dat ik zelf wat te soft met Chica omga (heb zelf een zacht karakter en zij ook) en het kan met andere hondjes en met name reuen dus heel anders zijn, maar ik probeer het met name leuk te houden en niet te veel druk te leggen..
Geniet van en met elkaar!
J&C