conditie

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
patries

conditie

Ongelezen bericht door patries »

Hallo allemaal,

Inmiddels is onze Gin (teefje) 5 jaar, maar ik krijg zo langzamerhand toch mijn twijfels over haar conditie.
Gin was altijd een erg energieke hond (werden we soms horendol van!!!), maar sinds een half jaar merk ik dat enorm 'inkakt'. Niet zozeer thuis/binnen maar mn als we een stuk gaan wandelen of fietsen.
Ik fiets al vanaf dat ze 1,5jr is regelmatig met haar. dat ging altijd prima, ze was wel moe daarna maar hield het wel vol. En een lolletje met een andere hond kon dan nog steeds erg leuk zijn :D

Maar nu...........ze houdt het geen 10min meer vol. Vorige week heb ik haar meegenomen met hardlopen. Ze loopt keurig naast (ik loop echt niet zooo hard), maar na 15min was ze bekaf. Tong ver uit haar mond en steeds willen stoppen (dan doet ze alsof ze ineens heel nodig moet plassen, maar is niet zo). Ze hijgt dan ook best.

Je zou zeggen, de conditie moet ze hebben omdat we dit regelmatig doen.
Afgelopen zomer was ze tijdens onze vakantie bij mijn ouders en die zijn elke dag ong 1 uur in het bos gaan lopen. Na een paar dagen vertelde mijn vader dat ze het idee hadden dat ze haar naar huis moesten dragen en hebben af en toe een rustdag ingelast!

Tijdens de laatste controle heeft de da niks geks ontdekt aan hart etc.
Gin is wel bekend met epilepsie, al heeft ze zover wij kunnen zien, al bijna 2jr geen aanval meer gehad.
Ze loopt niet mank.
Herkent iemand dit? Ik vind haar nog zo jong om al als oud te bestempelen, maar zo lijkt het wel. Ze heeft ook al een jaar een grijze kin.
Aan de andere kant, als ik haar niet laat bewegen, wordt ze wel weer zoals vanouds vervelend :? Beweging heeft ze dus wel nodig.......

Toevallig zei ik een tijdje terug al dat ik het idee heb dat ze niet oud wordt. Dat idee krijg ik steeds meer.....

Oh ja, nog iets, heeft er ms niks mee te maken.
Gin is op dit moment loops (eerder dan normaal), maar eigenlijk vind ik amper een spetter bloed. Was normaal ook niet héél veel, maar was t echt wel duidelijk dat ze loops was. Nu eigenlijk niet.
Het lijkt er eigenlijk een beetje op dat haar lijf al 'op' is....

Iemand een idee?

groetjes patries
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

meet der temp eens op miss heeft ze een sluimerende baarmoederontsteking of is ze schijnzwanger of de gewone loopsheid daar kunnen ze ook behoorlijk beroerd van zijn.

en omdat ze loops is of geweest is dat een voor de hand liggende gedachte dat dat het is.

anders bloedwaardes laten meten,miss nierprobleem, of wel hart...

maar zou het eerst zoeken in dat loops zijn
al me kinders uitgevlogen
patries

speurneus carola schreef:meet der temp eens op miss heeft ze een sluimerende baarmoederontsteking of is ze schijnzwanger of de gewone loopsheid daar kunnen ze ook behoorlijk beroerd van zijn.

en omdat ze loops is of geweest is dat een voor de hand liggende gedachte dat dat het is.

anders bloedwaardes laten meten,miss nierprobleem, of wel hart...

maar zou het eerst zoeken in dat loops zijn
ja dat zou nu het geval kunnen zijn. Punt is alleen dat ik het een paar maanden terug al merkte. Maar de loopsheid maakt het er waarschijnlijk niet beter op. Loopsheid is bijna op zijn einde.

bedankt voor het meedenken iig!
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Haar hart eens even laten controleren misschien :confused:

Hanneke
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

de loopsheid cyclus is niet alleen die 2 a 3 weken bloeding en de vruchtbare week erachter, daar gaat nog een ca 2 maanden ongeveer hormoonveranderingen aan vooraf.

en daar kunnen sommige teven ook gevoelig voor zijn. ik heb eens een tervurense teefje gehad in training, die kon leuk werken, maar dat was maar een maandje of twee daarna werd ze nukkig, ongeintresseerd, soort pubergedrag, geen conditie en dan een maand erna werd ze loops dat duurde dan ook weer een maand voordat ze daarvan af was en dan ging het ineens met trainen weer lekker tot een maand of 2 verder dan begon het weer....

totdat ze gesteriliseerd werd, omdat ze daar in huis kleine kinderen hadden en nog 3 reuen was dat gewoon noodzaak. blijkt nu dat dat hond ineens altijd lekker kon werken, niet meer nukkig was etc. gewoon een hele andere hond.

dus kaart dat eens aan bij je da
al me kinders uitgevlogen
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Boukje »

Ik zou haar nog een keer na laten kijken.
Een hond van 5 waarvan je denkt dat je haar na een uur na huis moet dragen :confused: Ik zou me zorgen maken.
En die grijze kin zegt niks. Mijn Sara werd op haar tweede al grijs, is nu 7, maar kan nog makkelijk uren in flink tempo mee.
Moet wel zeggen dat het fietsen hier ook met een jaar of 5 minder werd, maar dat was volgens mij alleen doordat ze het niet leuk meer vond.
Buddy007
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Buddy007 »

Ik zou inderdaad naar de dierenarts gaan en helemaal laten onderzoeken.
Artrose? Het kan van alles zijn, maar ik lees wel veel herkenning.
Groetjes Lisanne
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Ik zou haar ook eens goed na laten kijken, lijkt mij niet overbodig met zo'n grote achteruitgang.
Je stopt hoop ik wel op het moment dat zij zo overmatig hijgt en aangeeft dat zij niet verder wil?
patries

Bedankt voor jullie reacties!
Ik wacht heel even de laatste dagen van de loopsheid af en kijk het dan nog even aan en als het zo blijft, ga ik naar de da.
Punt is ook gewoon dat je in het begin nog denkt, 'ach misschien is het vandaag wat warm' of 'we hebben er ook al een flinke wandeling opzitten', maar na een tijdje had ik zoiets van er klopt iets niet en al helemaal niet toen ze bij mijn ouders was.
Ook als ik een groot rondje loop (ong 40min), dan hijgt ze niet echt, maar tempo is echt weg op de terugweg! Ze loopt eigenlijk altijd los (behalve nu tijdens loopsheid) en dan loopt ze echt een paar meter achter me.

Ik heb al eens opgelet of ze mank liep of pijn aangaf. Dat merk ik niet en ik mag ook aan alles komen.
Natuurlijk stop ik als ze aangeeft dat ze niet verder wil, maar het is niet zo dat ze echt stopt met lopen en gaat zitten bijv.

En Lisanne, mag ik vragen wat je dan precies herkent?

Zal dus maar een bezoekje aan de da gaan brengen en of hij haar dan echt wat grondiger wil onderzoeken.

gr patries
Buddy007
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Snel moe zijn, veel hijgen na kleine inspanning, willen stoppen tijdens het lopen. Bij Buddy waren de klachten eigenlijk ook vaag, de ene dag ging het goed, andere dag wilde hij niet lopen. Bij de dierenarts bleek uit foto's en onderzoek dat hij artrose heeft in zijn elleboog, heupen en poten/tenen.
Groetjes Lisanne
patries

Buddy007 schreef:Snel moe zijn, veel hijgen na kleine inspanning, willen stoppen tijdens het lopen. Bij Buddy waren de klachten eigenlijk ook vaag, de ene dag ging het goed, andere dag wilde hij niet lopen. Bij de dierenarts bleek uit foto's en onderzoek dat hij artrose heeft in zijn elleboog, heupen en poten/tenen.
jakkes, dat klinkt niet best! En hoe gaat het nu met Buddy? Heb je nu dan een soort aangepast bewegingsschema of moet je gewoon kijken hoe het gaat? Ik ga komende week met Gin naar de da....
Buddy007
Grote hondenneus
Grote hondenneus

patries schreef:
Buddy007 schreef:Snel moe zijn, veel hijgen na kleine inspanning, willen stoppen tijdens het lopen. Bij Buddy waren de klachten eigenlijk ook vaag, de ene dag ging het goed, andere dag wilde hij niet lopen. Bij de dierenarts bleek uit foto's en onderzoek dat hij artrose heeft in zijn elleboog, heupen en poten/tenen.
jakkes, dat klinkt niet best! En hoe gaat het nu met Buddy? Heb je nu dan een soort aangepast bewegingsschema of moet je gewoon kijken hoe het gaat? Ik ga komende week met Gin naar de da....
Elke hond is anders, maar goed dat je met Gin naar de da gaat.
Het gaat nu aardig goed met Buddy, geen lange wandelingen meer, niet meer spelen met andere honden, want dat is echt funest voor hem, jammer maar ik heb me er bij neer gelegd.
Groetjes Lisanne
marronaimee

Ongelezen bericht door marronaimee »

onze hond marron (9 jaar) was ook een tijdje futloos en bleef bij de oprit al staan als we gingen wandelen...
We hebben haat schildklier laten checken en mag een waarde hebben tussen de 19 en 45..zij zat precies op 19, dus wel aan de lage kant..ze heeft hier nu sinds een maand tabletten voor en ze is nu soms nog energieker dan aimee van 5 jaar :P
Plaats reactie