Dagindeling senior

Hier komen labrador eigenaren bij elkaar om alle dingen te bespreken die specifiek oudere labjes aangaan.
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Dagindeling senior

Ongelezen bericht door Boukje »

Even een vraagje aangezien ik al een aantal keer het "verwijt" heb gehad Sara misschien teveel te belasten. :roll:
Wat doen jullie zo op een dag met een hond van rond de 7 jaar?
7 is toch nog niet oud? :confused:
Ik doe volgens mij niet overdreven veel, maar geef wel toe dat ik alles heel actief doe. Rustig wandelen kan ik niet, ik loop gemiddeld 7 km per uur in mijn eigen tempo. En als ik Sara laat zwemmen is het ook gelijk ver en heel veel (dagelijks trouwens vanaf het voorjaar tot half oktober).
In de winter lopen we een half uur meer per dag dan in de zomer, dit omdat het zwemmen dan wegvalt (Sara krijgt last van spiertrillingen in de winter als ze het water in is geweest, dus dat doen we niet). Ook wordt er veel geapporteerd. En heel af en toe, maar echt niet vaak een lange afstandswandeling van een km of 20.
Verder gaat ze overal mee naar toe.
Mij lijkt dit allemaal niet zo vermoeiend voor een hond van 7. Of stel ik te hoge eisen? Moet ik een stapje terug doen en af en toe een rustdag inlassen? Ze heeft trouwens iedere week 1 rustdag standaard, alleen p&p rondjes die dag.
Graag ervaringen van mensen met een hond rond de 7-8 jaar. :) Gaat die van jullie nog volop mee, of heeft die al wat meer rust nodig?
corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door corretje »

Hoi Boukje,

Zo te lezen ben je een heel actief persoon en zo ook je hond. Het is denk ik maar net wat je hond gewend is. Ze geven het vanzelf wel aan denk ik wanneer het teveel wordt. Tenminste dat doet onze Golden wel.

Kira wordt eind februari 10. Zij is nooit een echte actieve hond geweest. Mijn vriend doet 's morgens om een uur of 6-7 een rondje van ongeveer 15-20 min. Dan ga ik voor mijn werk nog even een klein heen en weertje. Dat is ongeveer 10 min. Kira gaat dan soms niet eens mee, die laat ik dan weer uit om een uur of 13. Dan loop ik ongeveer een uur met ze. Nou ja lopen?? Kira is een echte rolleboller. En mag graag in de zon op het gras stokken verslinden. Dan ga ik met Diezel spelen. Vaak een balletje weggooien met zo'n werpstok. Na 10 min lopen we dan weer verder en vaak speelt ie met andere honden. Dan ben ik een uur later al met al thuis. Dan hebben ze wel het grootste gedeelte lekker los gelopen.

Soms ga ik eind van de middag nog een rondje lopen van ongeveer een half uurtje, waarbij ik dan Diezel dan weer vaak achter een bal aan laat rennen. Vindt hij overigens super! Kira wil dan soms ook niet mee en ik ga haar niet dwingen. Soms moet ze echt wel mee, maar dan moet je haar vaak roepen of de riem al om doen.En dan 's avonds nog een laatste p&p rondje.

Diezel zou eigenlijk wel meer beweging kunnen gebruiken. Niet omdat ie dik is, maar meer om zijn energie kwijt te kunnen raken. Maar ik durf niet met hem te fietsen. Heb wel een step, maar hem aan de riem dan vast vind ik niets. Als we wandelen lopen ze wel altijd los. En het is niet handig om eerst met de een en dan met de ander te gaan wandelen.

Zo ziet onze dag er ongeveer uit. Dat zijn de dagen dat ik een halve dagdeel werk. Op woensdag en vrijdag werken we de hele dag. Dan worden ze tussen de middag even uitgelaten door buren. Dan zijn de rondjes die dag niet erg lang, maar dat halen we de volgende dag wel weer in.

Maar ga gewoon je gevoel achterna en hou goed je hond in de gaten. Ze geeft het wel aan, maar ze kunnen soms ook hard voor hun zelf zijn en gaan maar door. Maar je kent je hond denk ik het beste om te kunnen zien wat ze wel en niet aan kan.

Suc6 en geniet van de wandelingen.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ik beschouw een hond van 7 absoluut niet als oud, maar ik zie wel duidelijk een verschil met de jonkies. Mijn dames zijn 13, 7, 3 en 1. Ze gaan alle vier nog elke dag mee naar het bos of de hei voor een wandeling van gemiddeld drie kwartier, waarbij ik stevig doorstap. De twee jonkies lopen veel met elkaar te rauzen, heel af en toe doet die van 7 wel even mee, maar die houdt het toch al snel weer voor gezien. In die zin is zij wel duidelijk rustiger en bedaarder geworden, ze snuffelt veel meer in plaats van te lopen dollen. Ook merk ik dat na een wandeling of training de twee kleintjes gerust nog even samen gaan dollen, terwijl die van 7 en 13 dan meteen hun mand opzoeken voor een slaapje. Ik denk wel dat dit sterk individueel is. Sommige honden zijn tot op hoge leeftijd heel actief, terwijl andere al vanaf 7 of 8 jaar wat beginnen in te dutten.
Jij kent jouw hond het best. Als Sara ervan geniet om lekker actief met jou samen iets te ondernemen, is het goed. Je ziet zelf wel of ze vrolijk en enthousiast blijft, of dat ze erop een gegeven moment niet echt meer zin in heeft. Je ziet ook hoe ze herstelt na een flinke belasting. Ligt ze dan urenlang diep te slapen of is ze al vrij snel weer fit? Ik denk dat jij dat het beste kunt zien.

Hanneke
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Laboriginals schreef:Ik beschouw een hond van 7 absoluut niet als oud, maar ik zie wel duidelijk een verschil met de jonkies. Mijn dames zijn 13, 7, 3 en 1. Ze gaan alle vier nog elke dag mee naar het bos of de hei voor een wandeling van gemiddeld drie kwartier, waarbij ik stevig doorstap. De twee jonkies lopen veel met elkaar te rauzen, heel af en toe doet die van 7 wel even mee, maar die houdt het toch al snel weer voor gezien. In die zin is zij wel duidelijk rustiger en bedaarder geworden, ze snuffelt veel meer in plaats van te lopen dollen. Ook merk ik dat na een wandeling of training de twee kleintjes gerust nog even samen gaan dollen, terwijl die van 7 en 13 dan meteen hun mand opzoeken voor een slaapje. Ik denk wel dat dit sterk individueel is. Sommige honden zijn tot op hoge leeftijd heel actief, terwijl andere al vanaf 7 of 8 jaar wat beginnen in te dutten.
Jij kent jouw hond het best. Als Sara ervan geniet om lekker actief met jou samen iets te ondernemen, is het goed. Je ziet zelf wel of ze vrolijk en enthousiast blijft, of dat ze erop een gegeven moment niet echt meer zin in heeft. Je ziet ook hoe ze herstelt na een flinke belasting. Ligt ze dan urenlang diep te slapen of is ze al vrij snel weer fit? Ik denk dat jij dat het beste kunt zien.

Hanneke
Voorheen lag ze nooit te slapen na een activiteit, dan bleef ze een beetje in haar mand zitten te koekeloeren of ze liep wat door huis/tuin.
Tegenwoordig gaat ze wel even slapen na flinke inspanning, maar ik moet zeggen dat ze ook weer vrij snel wakker is en me aanstaart van: wat gaan we nu doen? :D
Ze heeft nog volop zin in alles, ik hoef maar op te staan en ze loopt al naar de deur van: yeah, we gaan uit :lol:
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Nou, daarmee geef je zelf het antwoord al, denk ik zo :D Sara heeft er nog volop zin in, dus gewoon lekker doen :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Laboriginals schreef:Nou, daarmee geef je zelf het antwoord al, denk ik zo :D Sara heeft er nog volop zin in, dus gewoon lekker doen :)

Hanneke
:)
rocky1

Ongelezen bericht door rocky1 »

:D Rocky en Sara schelen maar net een half jaar! en Rocky doet hier ook nog normaal mee. De dag indeling is eerst ff plassen (10 min); eten; na ongeveer anderhalf uur een wandeling van ongeveer een half uur. Zo rond de klok van half een minstens een uur los maar dat wordt meestal anderhalf uur. Rond een uur of 5 ff plassen en dan eten. En dan drie keer in de week gaan we in de avond een uur fietsen en in het weekend 1 keer naar strand/bossen/polder in en dan zijn we zeker 2 tot 3 uur weg!
Tuurlijk merk je wel dat Rocky wat ouder wordt want zijn slaapjes worden dieper dan voorheen maar beslist niet langer!! op de dagen dat er niet gefietst wordt dan wilt ie wel nog heel vaak spelen met een prop sokken en dan lekker crossen door de tuin!!
Afgelopen juni heeft Rocky zelfs nog zonder problemen de avondvierdaagse voor de 6e keer meegelopen en dan liep ik overdag minder en fietste we niet maar meneertje wilde dan ook nog steeds spelen!!

Alleen nu zit er ff een stop op want Dino is afgelopen donderdag weer aan zijn heup geopereerd en die mag maar iets van 10 min lopen per keer maar dan wel zo 9 tot 10 keer per dag. Ook dit vindt Rocky prima en die gaat dan ook tussendoor heerlijk liggen maffen. Wel doe ik 1 keer per dag een flinke wandeling met Rocky om hem zijn beweging te geven.
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door miranda »

Hoi Boukje, hier ook een senior (al betwijfel ik dat soms) die nog vrolijk meedraait.
Ze doet nog alles wat Robin ook doet en gaat nog graag mee op wandelingen.
Als ik haar haar gang laat gaan dan zou ze ook nog steeds super behendigheid lopen maar daar moet ik haar tegen zichzelf beschermen omdat ze artrose in haar linker elleboog heeft.
Iris is meestal de aanstichter om te spelen en Robin doet daar graag in mee.
Nee ik doe of laat niet veel omdat ze al wat ouder is,ze is het gewend en geniet daar nog steeds van.
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jolien »

Hier ook 1 echte senior en 1 bijna senior.. :) !

Ik moet zeggen dat ik bij Quincy&Rosa gelukkig ook nog niet zoveel merk van het ouder worden. Als ze met z’n tweeën zijn na een boswandeling dan gaan ze daarna wel even lekker slapen ja, maar dit hebben ze eigenlijk ook altijd gedaan toen ze jonger waren. En dit doet Pien trouwens ook, altijd gedaan ook. Ik vind dat zelf ook heel prettig, dat na actief bezig te zijn geweest ze gewoon even lekker rustig gaan slapen zodat je zelf ook wat tijd voor jezelf hebt. Ik vind het niet fijn als ze daarna maar blijven drentelen, ze moeten ook leren dat het daarna gewoon even rusttijd is. Maar als Pien erbij is kan er net zo goed na een boswandeling nog eerst even een half uurtje gedold worden voordat ze gaan slapen!
Ook tijdens de boswandelingen komen ze nog goed mee, al merk ik wel dat ze minder interesse hebben in andere honden dan vroeger, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg. Als ze spelen is het vaak met elkaar en met Pien, dan racen ze met z’n drieën door de bosjes en dat kan nog flink hard gaan! Ook zwemmen vinden ze heerlijk, Rosa is kampioen bommetjes maker.. :)

En als je thuis komt, rent Quincy snel naar achteren waar de mand met knuffels staat en komt vervolgens weer hard terugrennen om je met een knuffel in de bek wild schuddend te begroeten! Dit deed ze al vanaf het begin en ze doet het nog steeds. Het ene moment als ik ze zie slapen denk ik, ach, je wordt toch wel oud. Soms kunnen ze er gewoon even oud uitzien, vooral als je ziet dat ze moe zijn. Rosa heeft een lief grijs sikje en haar lippen beginnen ook grijs te worden, zo schattig ziet dat eruit. Omdat Quincy geel is zie je dat bij haar natuurlijk een stuk minder. Maar het volgende moment zijn het net weer jonge puppen! :)

Wel merken we bij Quincy dat het laatste uitlaatrondje van haar soms niet meer hoeft. Omdat ze ook wat reuma heeft in een paar teentjes heeft ze hier vooral met vochtig weer last van. Als we dan gaan lopen blijft ze soms een paar keer stilstaan. Na een tijdje te wachten gaat het dan wel weer, maar nadat alles gedaan is wil ze snel weer naar huis.

Ik hoop in ieder geval nog lang van ze te mogen genieten!! :)
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Ik heb dan wel geen hond van 7-8 jaar, maar Terra is dat wel geweest :D Toen Terra 6,5 jr was (voor d'r knie-operaties ;-)) deed ze ook alles nog :-) 7 jaar is ook nog niet echt oud natuurlijk. Ok ik liep dan geen 20km, maar dat was ook omdat ik dat zelf niet kan :D

Ik denk dat voor iedere leeftijd geldt dat je gewoon goed moet kijken naar hoe je hond reageert en of ze het zelf nog leuk vindt en trekt. Zo lang dat goed gaat, is het goed. Volgens mij is het enige wat jij inderdaad aan Saar merkt dat ze wat ouder wordt, dat ze nu af en toe echt slaapt na een activiteit. Lijkt mij helemaal normaal en zeker omdat ze dan ook wel weer gewoon dingen met je wilt doen.

Altijd gewoon dus op blijven letten op hoe ze zich voelt en herstelt, dan kan er volgens mij weinig mis gaan ;-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te lezen dat jullie labjes ook nog gewoon meekunnen.
Het hield me nogal bezig, mede omdat ik min of meer het "verwijt" kreeg (zo voelde het in ieder geval) dat het mijn schuld is dat Sara nu zo ziek was. Ik zou haar vooral de laatste periode overbelast hebben doordat ik tijdens de verhuizing (ze is alle dagen mee geweest bij het klussen, dus veel indrukken) gewoon volop met haar ben blijven wandelen en trainen. Ik vond dat ze daarin niet te kort mocht komen. Maar omdat ze ook moe zou zijn geworden van alle indrukken en veranderingen zou dat teveel geweest zijn. Ik had haar meer rust moeten gunnen. Misschien zit daar een kleine waarheid in, maar ik denk niet dat ze daarom nu ziek is. Kwam bij mij nogal hard aan. :roll:
Bedankt voor jullie reacties, fijn te lezen dat ze allemaal nog zo fit en veel lol hebben. :)

@Rocky1, beterschap voor Dino hoor!!
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Het lijkt me dat je gewoon lekker bezig bent met haar. Zolang zij dat aankan en er plezier in heeft, niks mis mee hoor. :wink:

Missy is nu 9 jaar, maar die gaat ook gewoon altijd mee en op alle wandelingen. Ze traint zelfs nog 1 keer in de week een uurtje Funny-O en mag graag nog een keer over de flyball baan als de andere twee getraind hebben.

Je merkt vanzelf wel als het te zwaar voor ze wordt, daar ga ik tenminste maar van uit. :)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
stefmail

Ongelezen bericht door stefmail »

Hoi Boukje,

Ook ik vind 7 jaar nog niet echt senior, dit ligt aan je hond.
Bo die liep nog naast de fiets mee toen, we deden nog aan dogfrisbee (wat we toen net hadden opgepakt), we zijn zelfs naar Zwitserland geweest waar we de hele dag op pad waren, of trainen of wandelen en dan waren het ook rustig wandelingen van zo'n uur of 8 die er tussen zaten.

Je gaat net zoals @saskia-Bernadette aangeeft, het merken als ze het te zwaar gaan vinden. Op dat moment doe je een stapje achteruit :) En tot die tijd heerlijk samen van genieten :D :D :D
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Ol is 8 jaar geworden vorige week en is nog lekker actief. Ze rust altijd na een inspanning maar dat was altijd al zo. Verder kan zij nog volop de lange wandelingen aan en wil ze dat ook echt. Zij gaat dus gewoon letterlijk zeuren bij de raam of achter mij om weg te mogen gaan.

Haar tempo is ook nog niet veranderd in al die tijd maar wel is het zo dat als ze iets saai vindt, ze gewoon meer gaat "bokken" (= trager lopen), maar ja, dat is echt puur haar willetje proberen op te leggen, niet dat ze niet meer kan. 7 km/u, da's hier echt een joggingtempo, want op de loopband bij de fitness kan ik snelwandelend zo'n 6,4 km/u aan en dat is ook het tempo dat ik met Olly wandel als ze echt superenthousiast is ;).

Ze blijft verder bij boswandelingen heel de tijd door konijntjes zoeken en opjagen enzo :? , alleen als we echt losloopwandelingen van pakweg 3u en langer maken, merk je dat ze wat meer stilstaat en snuffelt, maar na enkele minuten, trekt ze dan gerust terug een sprintje. Als ze dan terug komt gelopen, wil ze wel altijd het water of een modderplas in, hahahaha!

Ik profiteer er wel van dat ze dat nu nog aankan (mentaal en fysiek) want inderdaad, er zal wel een moment komen dat dat niet meer zo is en dan wil ik me dan niet schuldig voelen dat ik haar nu dus niet optimaal heb laten genieten van haar mogelijkheden.

Ik ga sinds kort ook zelf fitnessen om mijn eigen conditie op peil te houden omdat ik er rekening mee houd dat Olly misschien vrij snel (dat weet ik dus niet hé) achteruit kan gaan met haar conditie. Ik wil zelf ook wel echt blijven genieten van die beweging ;).

Ik ben er trouwens zeker van dat je je niet schuldig moet voelen hoor. Je zal als goed baasje zelf wel voelen, zien en merken wanneer het je hondje te veel wordt.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Bartowski

Ongelezen bericht door Bartowski »

Mijn lady is 9 (bijna 10) en sinds deze zomer was ze in een keer heel erg stijf. Vooral haar achterpoten had ze last van, artrose dus.. Ze was ook door haar pootje gegaan en ze heeft een tijdje pijnstillers gehad. Toen ben ik na een week weer gestopt met dat spul omdat ik het niet echt fijn vond voor haar en dat kost nog best veel geld. Sowieso voor een arme student als ik. Ik heb altijd wel veel met haar gelopen, ook veel vrije tijd maar ik merkte nooit dat ze het niet vol kon houden. Ja ze werd wat slomer maar ze wou nog heel erg graag. In de zomer kon ik makkelijk 1 uur tot 1,5 met haar lopen en dan wel meerdere keren per dag. Ik moet er heel erg aan wennen dat dat nu in een keer zo veranderd is. Al is ze met dit koude weer wel weer wat actiever.
Nu ga ik sochtends een half uurtje, tussen de middag 3 kwartier en rond 4 uur half 5 gaan we nog weer 3 kwartier tot een uurtje. Dan savond´s rond 8 uur nog een half uurtje (vaak ook nog wel wat langer). Meestal deed ik haar dan nog een klein rondje om half 11 en voordat ik ga slapen rond 1 uur nog een kwartiertje. Ik weet echt niet of dit veel te veel is?? Zo voelde het nooit maar ik ben bang dat ik later spijt ga krijgen als blijkt dat ik veel te veel met haar gelopen heb. Ze woont de meerderheid van de week bij mijn zusje en daar gaat ze veel minder uit. Maar als ze bij mij is dus veel vaker. Moet ze minder uit??
Plaats reactie