Meelopen op de jacht
-
Chica
Meelopen op de jacht
Ik zou met Chica (bijna 2 jr. field trial labrador en in het bezit C-diploma) heel graag eens meelopen met een echte jacht. Zij heeft denk ik nog te weinig ervaring met het apporteren van wild om haar daarbij zelf ook in te zetten, maar het lijkt mij zowel voor mij als haar een hele leuke en leerzame ervaring om dat een keer mee te maken.
Nou ken ik wel wat mensen in het jachthondenwereldje, maar niet veel actieve jagers. Heeft iemand tips en suggesties hoe ik dat zou kunnen aanpakken en/of kennen jullie jagers die daar wel voor open zouden kunnen staan..?
Alle tips zijn welkom!
Dank en groet,
J&C
Nou ken ik wel wat mensen in het jachthondenwereldje, maar niet veel actieve jagers. Heeft iemand tips en suggesties hoe ik dat zou kunnen aanpakken en/of kennen jullie jagers die daar wel voor open zouden kunnen staan..?
Alle tips zijn welkom!
Dank en groet,
J&C
-
corretje
- Hele grote hondenneus

Wij zoeken ook een groep in Zeeland. Weet dat je er niet makkelijk tussen komt. De meeste jagers hebben hun eigen hond. Vorig jaar waren er een groep jagers bij ons in het dorp. Mijn vriend ging toen kijken. Diezel werd helemaal gek. Toen mochten ze een eindje meelopen om te kijken wat hij deed. Hij had er wel zin in, maar nog te onervaren om ingezet te worden helaas. We willen onze trainer een keer vragen als hij gaat jagen of Diezel dan mee mag om te ervaren hoe en wat. En voor mijn vriend ook natuurlijk
Suc 6 met het zoeken. Misschien via de KNJV??
Suc 6 met het zoeken. Misschien via de KNJV??
-
Chica
-
saskia burghout
- Grote hondenneus

- Contacteer:
-
Chica
-
Chica
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
- marie
- Middelgrote hondenneus

-
Joco
- Grote hondenneus

- Contacteer:
saskia burghout schreef:ik zou eerst is een koud wild test doen bij de Flatcoated of labradors,
die bootsen een jacht na. dat is meestal in februari/maart en dan krijg je van de keurmeester ook tips enz het is geen wedstrijd maar meer kijken of je hond er aan toe is om fieldtrail wedstrijden te lopen.
Er is wel een groot verschil tussen meelopen op de jacht of een fieldtrial wedstrijd lopen ...
-
saskia burghout
- Grote hondenneus

- Contacteer:
ja dat snap ik maar als je nul komma nul ervaring heb dan is dat wel een leuk alternatief.Joco schreef:saskia burghout schreef:ik zou eerst is een koud wild test doen bij de Flatcoated of labradors,
die bootsen een jacht na. dat is meestal in februari/maart en dan krijg je van de keurmeester ook tips enz het is geen wedstrijd maar meer kijken of je hond er aan toe is om fieldtrail wedstrijden te lopen.
Er is wel een groot verschil tussen meelopen op de jacht of een fieldtrial wedstrijd lopen ...
-
Anca
- Speurneus

- Contacteer:
Mijn man is jager en neemt heel soms iemand mee met zijn/haar hond maar alleen als ik of hij de voorjager en de hond kent én het van de andere combinanten ook mag. Je komt dus niet zomaar ergens binnen.
En koudwild-test is iets héél anders dan de praktijkjacht, want daar is het wild nog warm
Succes met zoeken
En koudwild-test is iets héél anders dan de praktijkjacht, want daar is het wild nog warm
Succes met zoeken
Groetjes Anca

-
Anca
- Speurneus

- Contacteer:
Edit.
Nog even nagevraagd bij mijn man.
Je kunt het beste lid worden van een Wild Beheer Eenheid (WBE) bij jou in de buurt. Er zijn altijd wel jachtcombinaties die voor een bepaalde dag wel jagers genoeg hebben maar geen honden en dan heb je kans dat je mee mag lopen.
Ook kan je lid worden van een jachtforum en daar je wensen kenbaar maken. Zo kan je ook een uitnodiging krijgen.
Nog even nagevraagd bij mijn man.
Je kunt het beste lid worden van een Wild Beheer Eenheid (WBE) bij jou in de buurt. Er zijn altijd wel jachtcombinaties die voor een bepaalde dag wel jagers genoeg hebben maar geen honden en dan heb je kans dat je mee mag lopen.
Ook kan je lid worden van een jachtforum en daar je wensen kenbaar maken. Zo kan je ook een uitnodiging krijgen.
Groetjes Anca

-
frits
dat valt niet mee! en ik spreek uit ervaring.
vaak zijn eerst bewezen diensten wel erg welkom. zoals working test of knjv.
en vervolgens.. via via uitgenodigd worden als ze een hondje zoeken.
maar ja de meeste voorjagers zorgen wel dat ze er altijd bij zijn als ze gevraagd worden door hun vaste combinatie..
want stel je voor. je kan niet! en er komt een beter hondje.
dan is je plekkie weg
succes..
vaak zijn eerst bewezen diensten wel erg welkom. zoals working test of knjv.
en vervolgens.. via via uitgenodigd worden als ze een hondje zoeken.
maar ja de meeste voorjagers zorgen wel dat ze er altijd bij zijn als ze gevraagd worden door hun vaste combinatie..
want stel je voor. je kan niet! en er komt een beter hondje.
succes..
-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

Wat ook nog weleens wil helpen is les nemen op een jachthondenschool, of training nemen bij een ervaren voorjager
Kijk, je moet het zo zien, het echte picker up werk, dat zijn meestal herenjachten, en daar kom je echt enkel op voorspraak van een ervafen voorjager binnen als trainee, het is niet zozeer kwaadwil, maar tja, de voorjagers worden door de heren ingehuurd, en een keer slecht werken is de volgende keer niet terugkomen, zo gaat dat.
Daarnaast heb je nog de praktijkjagers, dus de mannen die enkel schieten, en altijd op zoek zijn naar een goeie picker upper, maar ook dan moet je toch eerst eens goed werk laten zien, zoals @anca al geheel terecht aangeeft, je hebt het met warm wild en runners van doen, en dat is nog eens hele andere koek zeg maar
Ik weet niet zo goed hoe oud jouw hondje is, maar neem vooral de tijd en begin bij het begin, te jong mee met een jacht is vaak niet zo heel bevordelijk, er gebeurt heel veel, en als je ook van plan bent om wedstrijden te doen, gebeurt er meestal een beetje teveel, en is je hondje verpest voor de wedstrijden
Wat leuk is om mee te beginnen is bijv. een owt, dat is een workingtest waarbij de jacht wordt nagebootst, de keurmeesters van deze wedstrijdvorm zijn zeer wel geschikt om te zien of jouw hondje uberhaupt over voldoende aanleg beschikt.
Kijk, je moet het zo zien, het echte picker up werk, dat zijn meestal herenjachten, en daar kom je echt enkel op voorspraak van een ervafen voorjager binnen als trainee, het is niet zozeer kwaadwil, maar tja, de voorjagers worden door de heren ingehuurd, en een keer slecht werken is de volgende keer niet terugkomen, zo gaat dat.
Daarnaast heb je nog de praktijkjagers, dus de mannen die enkel schieten, en altijd op zoek zijn naar een goeie picker upper, maar ook dan moet je toch eerst eens goed werk laten zien, zoals @anca al geheel terecht aangeeft, je hebt het met warm wild en runners van doen, en dat is nog eens hele andere koek zeg maar
Ik weet niet zo goed hoe oud jouw hondje is, maar neem vooral de tijd en begin bij het begin, te jong mee met een jacht is vaak niet zo heel bevordelijk, er gebeurt heel veel, en als je ook van plan bent om wedstrijden te doen, gebeurt er meestal een beetje teveel, en is je hondje verpest voor de wedstrijden
Wat leuk is om mee te beginnen is bijv. een owt, dat is een workingtest waarbij de jacht wordt nagebootst, de keurmeesters van deze wedstrijdvorm zijn zeer wel geschikt om te zien of jouw hondje uberhaupt over voldoende aanleg beschikt.

-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Hoe is het geweest? Vertel!Chica schreef:Oh ja, ga morgen een workshop bij Koos Kommers (de jachthondengoeroe van NH) volgen, dus misschien heeft hij, of een andere deelnemer, ook nog wel tips of suggesties...
Groet,
J&C

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012