Wat Marie zegt kan inderdaad kloppen maar daar heb je op de korte termijn niet zoveel aan.
Ik heb net ook eens zitten speuren op het net, maar ik lees overal wat anders
Wat ik bij Sam doe is als zijn oren wat vuil zijn is het schoonmaken (alleen de schelp) met een watje met een heel klein beetje zonnebloemolie.
Mijn zoon zijn oren moesten een keer uitgespoten worden en toen kregen wij het advies om er van te voren zonnebloemolie in te druppelen, dit maakt het vuil zacht en is dan makkelijker door te spuiten en ik neem aan dat de hond het dan makkelijker uit het oor kan schudden, en je krijgt het oor zelf in ieder geval makkelijker schoon.
Wat ik ook las net is dat je goed een oortje open kunt vouwen als je hond slaapt, op die manier kan het oor luchten, want juist door de flappers van onze labjes kan het gaan broeien in zo'n oor met alle ellende van dien.
Dit vond ik wel heel logisch klinken dus Sam ligt nu te slapen met een omgevouwen oor
Als de hond veel haargroei in het oor heeft kun je dit ook het beste verwijderen uit het oor, dit veroorzaakt ook broeierij en het houdt het vuil vast.
Daarvoor zou ik dan wel even naar de trimmer gaan, want het lijkt mij niet dat onze hondjes dat heel plezant vinden
En verder zou ik zeggen dat je er niet teveel aan moet prutsen met middeltjes, ik denk toch dat dit op termijn gaat irriteren en je het beter zo natuurlijk en neutraal mogelijk kunt houden waarmee je het oor reinigt.