Guus wéér aan de diarree..

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Guus wéér aan de diarree..

Ongelezen bericht door kate »

Ik heb al vaker een bericht geschreven waarin ik vertel over Guus en diarree. Guus heeft zeker eens per week, soms eens per week last van diarree. Dit houdt dan telkens een halve tot anderhalve dag aan en verdwijnt dan weer. De diarree is licht van kleur en bevat behoorlijk wat slijm.

We proberen iedere keer te bedenken waar de diarree door veroorzaakt wordt, maar vaak kunnen we hier geen duidelijk antwoord op vinden.
Guus krijgt 3x per dag eten, dit willen we afbouwen naar 2x.

Guus oogt niet ziek, hij is juist wel wat onrustig. Als hij aan de diarree is behandelen we hem niet echt anders, hij krijgt geen privileges en wordt niet extra verwend. Wel reageren we als hij blaft, 9 van de 10x blaft hij namelijk omdat hij meteen naar buiten moet om zijn behoefte te doen, bij diarree blaft hij ook ´s nachts een keer. Met de zindelijkheid zit het dus wel goed, hij doet nooit iets binnen, maar moet wel vaak naar buiten op zo´n dag. Op een ´diarree dag´ vraagt hij op een andere manier aandacht er lijkt dus echt sprake van lichamelijke onrust.

We zijn nu zoekende naar de oorzaak en willen dit ook op korte termijn met de DA bespreken. Ik heb het vermoeden dat het voer (Eukanuba puppy large breed) zorgt voor problemen. Ik ben niet zo thuis in hondenvoer, dus we kiezen voor brokken omdat dit praktisch is. Omdat ik hier weinig verstand van heb, weet ik ook niet goed waar het precies aan kan liggen en waar ik op moet letten bij het kopen van voer.

Meer honden die dit probleem hebben??
Afbeelding
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Het onrustige gedrag zou heel goed van buikpijn kunnen komen.
Is hij wel eens getest op giardia?
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Hij is hierop getest, resultaten negatief.
Op het slijm na is er ook niets vreemds te zien in zijn ontlasting.
Ik vermoed echt dat het met voer te maken heeft.

Ik ben een beetje aan het lezen over KVV van farmfood en duck en daar worden mijn gedachten wel een beetje bevestigd.

Guus heeft vandaag een dieet van wit brood. Dit geeft hem natuurlijk weinig energie, dus deze middag heeft hij veel geslapen. Vanochtend ben ik wel gewoon gaan wandelen en heeft hij met andere honden gespeeld.
Afbeelding
Roos

Ik weet wel dat als Sam iets teveel granen krijgt hij ook wit slijm bij zijn ontlasting heeft (een soort vlies), maar dan weer geen diarree.
Wit brood zou ik hem zowiezo niet geven, waarom haal je niet een pakje smuldier voor hem in de super, pens is bijvoorbeeld erg geschikt voor een slechte darmflora, en die heeft hij zo te lezen.
Mocht je er serieus over nadenken om hem kvv te gaan geven zou ik voor een granenvrije variant kiezen, Duck is wat mij betreft geen goede keuze omdat het onherkenbaar is als vlees en veel granen bevat.
Succes ermee, want zowat iedere week diarree is geen goed teken.

Kleine toevoeging: Kvv is net zo praktisch als brok, je haalt het de dag ervoor uit de vriezer en je kunt het net als brok zo in de bak mikken.
Mocht je het een keer vergeten uit de vriezer te halen kun je het in een zakje in het water zetten, is het zo ontdooid :wink:
Michel
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Michel »

Wij hebben Noa (10 weken oud) nu bijna 2 weken en in die periode is ze ook al enkele dagen aan de diarree geweest. Ze krijgt ook brokken van Eukanuba. We hebben deze van de fokker meegekregen.
Ik ben ermee naar de DA geweest en daar heeft enkele tabletjes gekregen. De eerste dag van het kuurtje was de diarree direct over maar na enkele dagen was het weer terug. Nu is het al weer een dag of 3 goed. Ook ik zit te denken om over te stappen op KVV maar ik wil me hier eerst goed in verdiepen. Succes met Guus.
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door daantjuh85 »

grr mn hele verhaal weg... Nog een keer..

Ik herken jou verhaal. Wij hebben Tabor ook op laten groeien met RC lab junior. Ook Tabor was regelmatig aan de diarree, we hebben ook een snaptest voor Giardia gedaan. Maar niet met 3 dagen ontlasting, dit was wel voldoende volgens de assistente. Achteraf ben ik daar dus niet meer zo zeker over, de Giardia wordt namelijk niet bij iedere ontlasting mee uitgescheiden.. Dus er wordt geadviseerd om van 3 volledige dagen ontlasting mee te nemen.
Na toch wat wikken en wegen zijn wij overgestapt op farmfood complete vers voeding. Na dien is het echt super gegaan! Tabor vind het erg lekker en geen diarree meer!
Tot voor kort, toen heeft Tabor toch weer echte spuitpoep gehad.. Gekookte kip is wat wordt aangeraden, ook niet te lang want er zit niet genoeg voeding in. Dan zou je via de da het HD voer van Hills kunnen geven.
Evengoed wil ik je wel meegeven (wat er net dus misging) een site, je zal er misschien niet direct wijzer uit worden. Maar wat al eerder aangegeven is, is het "veiliger" gezien het vermoeden dat er een allergische reactie op het voer is. Om je hond geen geen granen te geven. http://voerwijzer.com/kvv-vergelijken" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben verder toen overgestapt om Farmfood omdat dit mij het beste leek. Het is compleet zeggen ze, maar bij andere vers vlees voer soorten is het zo dat je meerdere diersoorten moet voeren zodat de hond alles binnen krijgt. Farmfood heeft 2 soorten; hart en pens (daar ben ik mee begonnen ivm pens goed is voor de darmflora!) en rundvlees, beide compleet.. Maar kom hier dus toch op terug.. Ik wil het na de giardia toch nog eens aankijken, maar toch wat meer soorten door elkaar gaan voeren.. En dan idd wel granen en glutenvrij, geen suplementen als toevoeging ipv bot.. Nagoed, met der tijd zal je je er meer in verdiepen de barfsite is daar ook handig voor! maargoed, de stap zetten is in eerste instantie al een stap voor je hond:D Ik was te spreken over de hart en pens van farmfood om dus die darmflora op te bouwen :)
Succes met Guus!
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Bedankt voor de reacties, heb vanmiddag de site van voerwijzer (vond ik in een ander topic) al bestudeerd. Wat ik las heeft me wel aan het denken gezet.

Ik ben nog wel benieuwd naar de kosten, uiteindelijk staat de gezondheid van Guus natuurlijk voorop, maar ik wil wel weten waar ik op moet rekenen. Nu zijn we ongeveer 25-30 euro per maand kwijt aan brokken van Eukanuba.

Ook las ik ergens iets over brokken van het merk Orijen, hier zou meer vlees in verwerkt zitten en geen granen. Iemand hier ervaring mee?
Deze brokken zijn ook duurder, maar wederom gezondheid staat voorop.

Nu zat ik wel te denken aan beloningssnoepjes, zouden we deze wel gewoon kunnen geven? Hij krijgt nu brokjes van zijn gewone voer, Frolic, Timo, Pedigree kluifjes en koekjes. Van alles wat om een beetje af te kunnen wisselen. Een moeilijker of nieuw commando wordt beloond met een 'lekkerder' koekje. Niet dat ik weet wat lekkerder is, heb nog nooit geproefd.. 8)

Het zou zo fijn zijn om af en toe even met Guus te kunnen praten..
Hij ligt nu heerlijk voor mijn voetjes te slapen, wat een lieve goedzak is het toch.. :verliefd1: Nu nog wat lichamelijke rust brengen, dat is het beste kerstcadeautje wat ik hem kan geven..
Afbeelding
Roos

Ik geef hier als beloning vaak mini frolic, en die in vieren gedeeld.
Dit is voor Sam heel goed te doen en zijn ontlasting krijgt hier geen vlies van, maar ik beloon ook niet vaak meer moet ik er bij zeggen, hier wordt het meer verstopt en dan mogen ze ze zoeken.
Als koekje krijgen ze de smulbotjes van AH of gedroogde pensstaaf/appel/yogurt oid, ook op de smulbotjes reageert Sam niet.
Je zou als beloning ook een tube smeerkaas ofzo kunnen kopen, dat werkt heel goed heb ik regelmatig gelezen.

De kosten hangen helemaal af van het soort kvv dat je wil gaan voeren :wink:
Buuf
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Buuf »

Bruut heeft de 1e dagen idd ook brokken gehad. N.a.v. het barfplaats forum overgestapt op kkv. Sindsdien hele mooie ontlasting, drink een stuk minder en glimt, groeit als kool. De brokken die ik nog overhad gebruik ik nu soms als belonings koekjes.
Groetjes Gonnie, Bruut en Storm
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Orijen heb ik geprobeerd, maar hier een spuug en diarreefestijn.
Het is soms niet te peilen waar ze op reageren het blijft vaak gokken. Op het moment krijgt asta ropa maar ga haar weer terug naar tinlo doen dan maar weer het bestel en leveringscircus in want op ropa heeft ze erg veel en harde ontlasting :?
Misschien toch nog eens laten testen op giardia? Asta hier was voor overstap naar kvv minimaal 1/2x per maand aan de spuug en diarree. Sinds ik haar over heb gezet zelden, en als ze ziek is hoef ik niet gelijk naar de da te racen.
Want kvv is wel duurder maar volgens mij voor de overstap was ik in 1 jaar 1800 euro aan de da kwijt ofzo. Dus je niet blindstaren op de prijs de da is namelijk een veel duurdere hobby.
Succes ermee
luckylabrador
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door luckylabrador »

Het voer van proplan is perfect een aanbeveler!!
Wel niet goedkoop maar je bespaart je veel misere :wink:
:zwartpootje:Finn 29-11-2014
:blondpootje:Floyd 6-05-2011
:zwartpootje:Bolton 23-3-2006 (overleden 16-9-2013)
:bruinpootje:Chester 22-12-2002 (overleden 3-3-2011)
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door daantjuh85 »

Ik voer onderhand 550 gram per dag, dit nu Tabor een jaar is, ik haal dus nog Farmfood en ben per week rond de 20 euro kwijt.. Maar ik geef niet veel om het geld, mijn hond moet het er goed op doen.. Hij is ondertussen volwassen en daar eet hij natuurlijk naar, zo af en toe nog eens wat lekkers tussendoor :wink:
liesjeb
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door liesjeb »

Onze Dizz heeft ook op eukanuba gestaan en slechte ontlasting... Zelfs de dierenarts kon voelen dat zij onrustige darmen had... Hij adviseerde speciale brokken, maar eigenwijs als ik ben zijn wij overgestapt op kvv...
De problemen zijn bijna helemaal opgelost (behalve als madam buiten wat te snoepen vindt)... Zij heeft dus hoogstwaarschijnlijk een glutenallergie.
Orijen gebruiken wij als back-up als we kvv vergeten te ontdooien en op vakantie, ook met goed resultaat... Maar op nummer 1 staat toch echt kvv!
Ook hebben wij verschillende merken geprobeerd. Begonnen met Farmfood Fresh, waar zij het erg goed op deed maar helaas gebruiken ze daar een kunstmatige caliumbron... Daarna zijn wij overgestapt op Lotgering maar toen ik een levering helemaal ontdooid kreeg en Dizzy daarna alleen maar ging spugen hebben wij besloten om bij Lupa diervoeding te bestellen en de merken Tinlo en Shaweca te gaan geven... Dizzy glimt enorm, is energiek en heeft goede ontlasting... Wij zijn om en blijven dit voeren.
Succes met je zoektocht en hopelijk vinden jullie ook iets wat aansluit bij de behoeften van Guus!

NB: Onze dierenarts was geen voorstander, maar na controle en lichamelijk onderzoek was ook hij overtuigd dat kvv een heel goede oplossing is voor onze meid :applaus:
Afbeelding
Met dank aan Monika :)
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Spirit heeft ook veel last gehad van diarree in zijn puppytijd. De test op giardia was negatief na 1x ontlasting ingeleverd te hebben. Ik heb ik hem een panacur kuur gedaan. Gewoon zelf besteld bij dierapotheker en raad eens. Het ging weg. Misschien een idee om hem in elk geval te behandelen?
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

probeer eens gewoon een week een ander merk voer, want mijn honden hadden hier ook onregelmatige diaree van.
al me kinders uitgevlogen
Plaats reactie