Vervolg op Pedigree Dogs Exposed
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Vervolg op Pedigree Dogs Exposed
Gisteren zag ik op BBC four de documentaire Pedigree dogs exposed three years on.. jawel een vervolg op..
De conclusie was wederom onthutsend.. drie jaar later is er nog nauwelijks iets veranderd. Ondanks alle beloften en goede bedoelingen, worden er nog steeds volop zieke honden gefokt en zelfs tot showkampioen gemaakt, waardoor het fokken van deze dieren blijft voortbestaan. De Kennelclub kan niks, want heeft geen bevoegdheden. De Kennelclub heeft overigens dit keer niet meegewerkt aan de documentaire. Er werd voorgesteld om te stoppen met het huidige showsysteem en er iets anders voor in de plaats te bedenken, een systeem waarbij niet zozeer op exterieur wordt gekeurd, maar op gezondheid en karakter. Dat zie ik persoonlijk niet zo gauw gebeuren, shows en fokkerij zijn daarvoor te zeer een soort siamese tweeling. De Zweedse kynologie werd wel geroemd, daar schijnen ze het heel goed te doen.
Voor wie geïnteresseerd is en BBC 4 kan ontvangen.. de documentaire wordt deze week een paar keer herhaald o.a. vanavond laat:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b01cqp75" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
De conclusie was wederom onthutsend.. drie jaar later is er nog nauwelijks iets veranderd. Ondanks alle beloften en goede bedoelingen, worden er nog steeds volop zieke honden gefokt en zelfs tot showkampioen gemaakt, waardoor het fokken van deze dieren blijft voortbestaan. De Kennelclub kan niks, want heeft geen bevoegdheden. De Kennelclub heeft overigens dit keer niet meegewerkt aan de documentaire. Er werd voorgesteld om te stoppen met het huidige showsysteem en er iets anders voor in de plaats te bedenken, een systeem waarbij niet zozeer op exterieur wordt gekeurd, maar op gezondheid en karakter. Dat zie ik persoonlijk niet zo gauw gebeuren, shows en fokkerij zijn daarvoor te zeer een soort siamese tweeling. De Zweedse kynologie werd wel geroemd, daar schijnen ze het heel goed te doen.
Voor wie geïnteresseerd is en BBC 4 kan ontvangen.. de documentaire wordt deze week een paar keer herhaald o.a. vanavond laat:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b01cqp75" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Hij staat al op You Tube, in twee delen:
http://www.youtube.com/watch?v=_kYDRjPqBgM" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=rTgIZFBJojM" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
http://www.youtube.com/watch?v=_kYDRjPqBgM" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=rTgIZFBJojM" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Er horen dus nóg twee delen bij:
http://youtu.be/XL9T_JmjunY" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/XyA55Ma205Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
http://youtu.be/XL9T_JmjunY" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/XyA55Ma205Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
-
vanderwyk
Ik heb het ook gezien. Kreeg tranen in mijn ogen bij het aanblik van de Cavalier King Charles Spaniels die zoveel pijn moeten lijden. Arme hondjes! Verschrikkelijk ook zijn de ademhalingsmoeilijkheden van de Boxers, de Pugs en de English Bulldogs, om maar een paar rassen te noemen.
En dan die kampioen Boxer met een recessief gen dat nierfalen (en uiteindelijk de dood) veroorzaakt. Maar liefst 860 nakomelingen mocht hij ongestoord voortbrengen, en van een aantal pups was hij zowel de vader als de grootvader.
Ik ben zo blij dat deze toestanden niet plaatsvinden in de Nederlandse Labrador populatie zoals die binnen de erkende verenigingen wordt gefokt!
En dan die kampioen Boxer met een recessief gen dat nierfalen (en uiteindelijk de dood) veroorzaakt. Maar liefst 860 nakomelingen mocht hij ongestoord voortbrengen, en van een aantal pups was hij zowel de vader als de grootvader.
Ik ben zo blij dat deze toestanden niet plaatsvinden in de Nederlandse Labrador populatie zoals die binnen de erkende verenigingen wordt gefokt!
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Ik vond het niets nieuws. Nu kan dat ook bijna niet na 4 jaar, maar enige verandering in de standpunten van de fokkers was toch op zijn plaats geweest. Mijn mond viel open bij de Rodesian Ridgeback eigenaar die verbaasd uit de doeken deed dat dierenartsen niet eens meer bereid zijn om RR zonder prongrug te euthanaseren in het nest. Dat ze nu moet zoeken naar een DA die dat tenminste nog wel wil, want een RR zonder pronkrug is geen RR. Oftewel: een kerngezonde pup, die een paar haartjes de verkeerde kant op heeft staan, moet dood omdat de haartjes de verkeerd kant op staan
En ik denk dat dit soort zaken (ieder op zijn eigen ras toegespitst) overal voordoen. Ook zeker bij onze labrador. Want waar schoonheid de boventoon gaat voeren, komen excessen. De labrador van nu lijkt geenszins meer op de labrador uit 1920. En wat is nu rasverbetering waar iedereen zo hard over schreeuwt? De enige verbetering zou toch gezondheid (fysiek EN mentaal) moeten zijn, verder zou je kunnen spreken over verantwoord vermeerderen. Aan uiterlijk valt wat mij betreft sowieso nooit iets te verbeteren.
Hoewel de labrador in het filmpje niet genoemd wordt, is het wel degelijk een ras met haar eigen zorgen en problemen. De struisvogel politiek heden ten dagen zorgt er echter voor dat pupkopers aan zichzelf gaan twijfelen als ze "enige met zo'n pechgeval" zijn. Dat er in een nest rustig meerdere pechgevallen kunnen zitten wordt provisorisch stil gezwegen.
En ik denk dat dit soort zaken (ieder op zijn eigen ras toegespitst) overal voordoen. Ook zeker bij onze labrador. Want waar schoonheid de boventoon gaat voeren, komen excessen. De labrador van nu lijkt geenszins meer op de labrador uit 1920. En wat is nu rasverbetering waar iedereen zo hard over schreeuwt? De enige verbetering zou toch gezondheid (fysiek EN mentaal) moeten zijn, verder zou je kunnen spreken over verantwoord vermeerderen. Aan uiterlijk valt wat mij betreft sowieso nooit iets te verbeteren.
Hoewel de labrador in het filmpje niet genoemd wordt, is het wel degelijk een ras met haar eigen zorgen en problemen. De struisvogel politiek heden ten dagen zorgt er echter voor dat pupkopers aan zichzelf gaan twijfelen als ze "enige met zo'n pechgeval" zijn. Dat er in een nest rustig meerdere pechgevallen kunnen zitten wordt provisorisch stil gezwegen.

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Debora
- Speurneus

- Contacteer:
Op zich kan er op het gebied van fokken veel veranderen.
Je kan fokkers ook verplichten om een soort van karaktertest te laten doen bij een hond voordat men gaat fokken.
Ik snap uberhaupt niet waarom mensen gaan fokken met een hond die alleen naast het karakter van de labrador heeft gelegen.
Uiterlijk is 1 opzich belangrijk en dat is dat een labrador een labrador blijft niet richting extreem breed of extreem mager.
Het moet hier altijd het een of het ander zijn.
Je kan fokkers ook verplichten om een soort van karaktertest te laten doen bij een hond voordat men gaat fokken.
Ik snap uberhaupt niet waarom mensen gaan fokken met een hond die alleen naast het karakter van de labrador heeft gelegen.
Uiterlijk is 1 opzich belangrijk en dat is dat een labrador een labrador blijft niet richting extreem breed of extreem mager.
Het moet hier altijd het een of het ander zijn.
-
Debora
- Speurneus

- Contacteer:
Op uitzonderingen daargelaten, klopt dit. Maar het zijn niet alleen de showlabs die niet aan de labrador van 1920 voldoen, ook de werklijnen.Lupos schreef:De labrador van nu lijkt geenszins meer op de labrador uit 1920. En wat is nu rasverbetering waar iedereen zo hard over schreeuwt? .
Maar als men hier zegt dat de labrador terug naar de basis moet, dan wordt je voor gek verklaard.
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Ik zeg ook zeker niet dat de werklijn er wel aan voldoet, alleen ik vraag me dus af wat uiterlijke verbetering is, als de oorspronkelijke versie al helemaal niet meer terug is te vinden (op die ene uitzondering dan misschienDebora schreef:Op uitzonderingen daargelaten, klopt dit. Maar het zijn niet alleen de showlabs die niet aan de labrador van 1920 voldoen, ook de werklijnen.Lupos schreef:De labrador van nu lijkt geenszins meer op de labrador uit 1920. En wat is nu rasverbetering waar iedereen zo hard over schreeuwt? .
Maar als men hier zegt dat de labrador terug naar de basis moet, dan wordt je voor gek verklaard.
En tja, het hoeft geen verrassing meer te zijn dat ik daar mijn prioriteiten ook niet heb liggen. Het zal me echt een worst zijn of mijn hond wel of niet aan het ideaal uiterlijk beeld voldoet. Ik vind de fysieke en mentale gezondheid vele malen belangrijker. Daarnaast, en die discussie blijft natuurlijk iedere keer weer rondcirkelen zodra dit onderwerp wordt aangesneden, zie ik tevens het nut niet van de behoefte om uiterlijke klonen te fokken, zodat ze toch maar zoveel mogelijk op elkaar lijken.
Het fokken van uiterlijke gelijkheid zorgt voor een genenpool versmalling en dat is altijd risicovol. Dat blijkt nu in diverse rassen, bloedlijnen en landen het geval te zijn. Ik neem aan dat iedereen die in dit wereldje een beetje bekend is, hier niet met de vraagtekens zit toch? We weten het allemaal, alleen we houden onze mond gewoon...
(dit is overigens niet speciaal op jou gericht hoor Debora, maar in het algemeen aan de hand van jouw opmerking over uiterlijk

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
De filmpjes zijn helaas van YouTube verwijderd vanwege een auteursrechtenkwestie. Niet getreurd, hier is een andere link (met dank aan het Hondenforum
:
http://minus.com/mgH9im7dG" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
http://minus.com/mgH9im7dG" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
-
Janneke
- Middelgrote hondenneus

Bedankt voor de links Hanneke!
Ik heb het gisteravond gezien.
Het is toch verschrikkelijk als je dat zo ziet op die film, dan zinkt mijn honden hart en meerdere malen dacht ik "zou dat hondje er niet beter af zijn als die ingeslapen word" hoe erg het ook is, maar je leven lang pijn hebt of niet eens fatsoenlijk adem kan halen, wat is dat voor een "hondenleven".
Het ergste, vind ik, dat fokkers doen alsof hun neus bloed en er niets aan de hand is! Ben ik het nou of is het belangrijkste dat je hondjes op de wereld brengt die, zover jou weten mogelijk, een gezond leven kunnen leiden. En dat je hier alles aan gedaan hebt om dat mogelijk te maken!
In relatie moet ik wel zeggen, dat ik denk, dat het nog niet zover is met de labrador als de honden op de film, maar dat er wel voor opgepast moet worden. Vooral bij ouderdom want honden worden vaak jong getest maar we weten niet meer hoe het zit als ze ouder zijn(als ze uitgefokt/uitgedekt zijn)
Het verhaal van die dalmatier fokker vond ik trouwens heel inspirerend!
Ik heb het gisteravond gezien.
Het is toch verschrikkelijk als je dat zo ziet op die film, dan zinkt mijn honden hart en meerdere malen dacht ik "zou dat hondje er niet beter af zijn als die ingeslapen word" hoe erg het ook is, maar je leven lang pijn hebt of niet eens fatsoenlijk adem kan halen, wat is dat voor een "hondenleven".
Het ergste, vind ik, dat fokkers doen alsof hun neus bloed en er niets aan de hand is! Ben ik het nou of is het belangrijkste dat je hondjes op de wereld brengt die, zover jou weten mogelijk, een gezond leven kunnen leiden. En dat je hier alles aan gedaan hebt om dat mogelijk te maken!
In relatie moet ik wel zeggen, dat ik denk, dat het nog niet zover is met de labrador als de honden op de film, maar dat er wel voor opgepast moet worden. Vooral bij ouderdom want honden worden vaak jong getest maar we weten niet meer hoe het zit als ze ouder zijn(als ze uitgefokt/uitgedekt zijn)
Het verhaal van die dalmatier fokker vond ik trouwens heel inspirerend!

-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

Ik heb een uurtje geleden de moed maar bij elkaar geraapt en gekeken, man man man wat een ellende
Gelukkig, gelukkig maar zijn er ook fokkers die wel hun verstand gebruiken, fokkers die durven opte staan tegen de massa, en, al zijn het er vast en zeker nog niet genoeg, hopelijk komen er steeds meer!!
Meneer vander wijck, ik ben het zeer zeker niet met u een dat dit soort toestanden niet in nederland zouden voorkomen, allez, ik kom niet vaak op shows, maar nondeju, da's ook geen feestje he.
Deborah, ook met jou ben ik het niet eens, natuurlijk komen er in werklijnen ook kleine sprietjes voor,maar diezijn zeer zeker niet gefokt om klein te zijn, sterker nog, een goeie werkhond moet toch wat gewicht kunnen dragen he, als een gans geapporteerd moet worden, dan heb je aan een sprietje weinig.
Ik denk dat t verschil niet is, een werkhond wordt gefokt om rank te zijn of weet ik veel wat uiterlijks, een werkhond wordt gefokt om mee te werken en daarbij is uiterlijk van onderschikt belang, maar gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk, van uitermate groot belang.
De documentaire vond ik schokkend, maar ik bent t wel in grote lijnen eens met wat gezegd werd.
Gelukkig, gelukkig maar zijn er ook fokkers die wel hun verstand gebruiken, fokkers die durven opte staan tegen de massa, en, al zijn het er vast en zeker nog niet genoeg, hopelijk komen er steeds meer!!
Meneer vander wijck, ik ben het zeer zeker niet met u een dat dit soort toestanden niet in nederland zouden voorkomen, allez, ik kom niet vaak op shows, maar nondeju, da's ook geen feestje he.
Deborah, ook met jou ben ik het niet eens, natuurlijk komen er in werklijnen ook kleine sprietjes voor,maar diezijn zeer zeker niet gefokt om klein te zijn, sterker nog, een goeie werkhond moet toch wat gewicht kunnen dragen he, als een gans geapporteerd moet worden, dan heb je aan een sprietje weinig.
Ik denk dat t verschil niet is, een werkhond wordt gefokt om rank te zijn of weet ik veel wat uiterlijks, een werkhond wordt gefokt om mee te werken en daarbij is uiterlijk van onderschikt belang, maar gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk, van uitermate groot belang.
De documentaire vond ik schokkend, maar ik bent t wel in grote lijnen eens met wat gezegd werd.

-
vanderwyk
Goed lezen schijnt een kunst te zijn. Ik heb nooit beweerd dat "dit soort toestanden" in Nederland niet voorkomen. Ik heb wel beweerd dat ik "dit soort toestanden" zelden heb waargenomen binnen de populatie Labradors zoals die binnen de erkende rasverenigingen wordt gefokt. Hoewel ik niet stellig kan zeggen dat "dit soort toestanden" binnen die populatie niet plaatsvinden, is mij sinds 2004 geen enkel geval bekend geworden.brigitte064 schreef:Meneer vander wijck, ik ben het zeer zeker niet met u een dat dit soort toestanden niet in nederland zouden voorkomen, allez, ik kom niet vaak op shows, maar nondeju, da's ook geen feestje he.
-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

Ah, het was mij niet bekend dat er ook shows zijn waar rashonden worden geshowd die niet binnen de erkende rasverenigingen worden gefokt, welnu, een wereld gaat voor mij open vanavond, eerst lees ik in een door u geschreven stuk (ik wist niet eens dat u de man van labradornet bent
) dat er een labrador is die genetisch vrij is van heupdysplasie, nu lees ik dat deze toestanden zelden voorkomen, en bij uw weten niet meer sinds 2004.
Allez nu toch meneer vanderwijck...
Allez nu toch meneer vanderwijck...