Het zou wel mooi zijn als t zo was he, zeg maar dat elke lab apporteert
In principe spreken we toch van aanleg meiden, een labbie loopt van nature te slepen met van alles en nog wat, en...met een beetje goede opvoeding in de eerste weken en maanden turn je dat dan om naar een apport zeg maar eens heel simpel gezegd
Maw, er zijn vast en zeker labbies die niet over deze natuurlijke aanleg beschikken, en nou wil ik niet uitgebreid in discussie gaan over hoe dat nou kan, hebben we dadelijk weer een hoop heisa, en daar heb ik geen zin in
Aan de andere kant zijn er vast en zeker ook heel veel baaskes die niet zo precies weten hoe dit buitgedrag om te turnen naar apporteren (dus ook nog eens netjes afgeven) met meestal als gevolg dat t plezier in t spelletje geheel en al verdwijnt.
Ik zal hiervan een voorbeeld geven dat velen bekend zal voorkomen
Pupje komt in t nieuwe huisje, en wordt omringd met veel liefde en speeltjes, waarmee t puppetje zoetjes speelt, of als een dolle rondrent.
Puppetje begint t speeltje kapot te bijten, en ochjee, dat mag niet, dus wordt t speeltje afgepakt.
Baaske vraagt zich af, waarom doet puppetje dit nou?
Welnu, het spelletje is niet goed, het spelletje zou moeten zijn, puppetje heeft speeltje in bekkie, baaske roept puppetje bij zich, en zij spelen samen met het speeltje. Vervolgens geeft t baaske speeltje terug aan puppetje, laat puppetje even spelen, en roept weer..aha denkt puppetje spelen is leuk, ik haal, ik breng....en ik krijg t weer terug en baassie is helemaal blij, en zo bouw je het apporteren uit, je gaat t speeltje eens "verstoppen" enz.
Ander voorbeeld.
Puppetje heeft een schoen, een stukje hout, een sok of iets anders in zijn bekkie, oj, dat mag niet...dus wat doet baaske, pakt het uit zijn bekkie, meestal met een stemcorrectie. He bah, denkt puppetje, baassie vindt t niet leuk als ik iets in mijn bekkie heb...dus ik laat t er maar uit vallen, of ik ren er hard mee weg. Had baassie er nou een spelletje van gemaakt, net zo als bij voorbeeld 1, had baassie vervolgens het ongewenste buitje geruild voor t speeltje, zal puppetje snel leren dat altijd als hij wat in zijn bekkie heeft, baassie het leuk vindt om t te krijgen, en zo bouw je dat verder uit.
En laatste voorbeeld
Puppetje is leuk, zolang puppetje maar niet te dolletjes doet, zodra puppetje te lang om aandacht vraagt, wordt puppetje gecorrigeerd, zolang hij maar niet in de gordijnen hangt, iets kapot maakt, niemand bijt of in de kamer plast of poept, mag puppetje lekker gezellig door het huis scharrelen. Wat leert puppetje hier nou van?
Best wel veel, het is alleen zo jammer dat hij ook leert dat baassie een vanzelfsprekende aanwezigheid is, die zo hier en daar eens gromt, maar vooral met zijn eigen ding bezig is...en dat is precies wat puppetje dan ook zal doen.
En zo zijn er nog heel wat voorbeelden waar het in de eerste weken bij baassie een beetje krom gaat, want, hoewel zo goed bedoeld, is baassie of niet...of negatief bezig met puppetje, tja en dan wordt t toch wat lastiger om met t puppetje te werken