Wanneer is hij senior?

Hier komen labrador eigenaren bij elkaar om alle dingen te bespreken die specifiek oudere labjes aangaan.
DayKy
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Wanneer is hij senior?

Ongelezen bericht door DayKy »

Kingston word over een maand 6 jaar. En de laatste paar maanden merken we dat hij wat minder wilt wandelen. Hij loopt wel mee. Maar een heel stuk rustiger. We moeten tegenwoordig regelmatig op meneer wachten, terwijl hij altijd voor ons uit liep.

Normaal lopen we 2x lang met hem, ongeveer een klein uur per keer, en wilt hij tussendoor totaal niet meer. Al een paar jaar houd hij dan een middagdutje.
Sinds een week ongeveer begint hij rond 14u te fiempen en als we hem dan uitlaten, plast hij een keer of 3 en loopt dan zelf al terug. En gaat verder met zijn middag dutje
:verliefd1:

Hij droomt steeds vaker in zijn slaapt.

Hij krijgt een grijze snoet :verliefd1: en is veel aanhankelijker als eerst.

Mijn vraag, om even een bevestiging van mijn vermoeden te krijgen..
Is Kingston nu senior, of ben ik gek :D

En zijn er dingen waar ik rekening mee moet gaan houden?
Don't dream your life, live your dreams!
Afbeelding
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Boukje »

Je hond is nog niet eens 6! :wink: Dat is echt nog niet oud hoor. :wink:
Ik moet echt eerlijk zeggen dat ik me zorgen zou maken als mijn zesjarige lab zelf terug naar huis liep na het plassen en maar een beetje meesjokte. Is hij wel helemaal gezond? Heeft hij niet iets onder de leden?
Heeft hij wel genoeg uitdaging? Maak het wandelen leuk door te trainen met hem, te apporteren of te laten zwemmen. Misschien loop je een vaste route en vind hij het saai. Sara kan haar avondwandeling ook enorm sjokken omdat ze aangelijnd is en het wat saai vind. Maar ik train nu ondertussen op een aantal plekken onderweg en dan vind ze het een stuk leuker.
Of neem hem eens mee naast de fiets of ga hardlopen. Beetje afwisseling in het dagprogramma. Maar misschien doe je dat al.
Een labje van 6 hoort wat gelijkmatiger te zijn dan al dat jonge spul, maar doet niet onder voor een 3 jarige.
DayKy
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Kingston heeft weinig tot geen aandacht voor zijn speelgoed, ook niet voor nieuw speelgoed. Hij kan soms uren op zijn bot knabbelen.

Kingston is nog niet zo lang geleden naar de dierenarts geweest, omdat meneer paaseitjes had gegeten, daar is hij verder ook helemaal nagekeken en was hij kern gezond (3 weken geleden)
Dus ik zou me eigenlijk niets kunnen bedenken.

Als we thuis zijn loopt hij inderdaad hetzelfde stuk.. Een paar keer per dag, hooguit een dag of 3 achter elkaar, daarna zijn we weer aan boord.
Waar hij iedere dag een ander uitzicht heeft. We varen niet op een vast traject, we varen door NL, BE, DU en soms een mini stukje Frankrijk dus variatie genoeg lijkt me :wink:
Zwemmen heeft Kingston nooit gemogen, omdat ik het dood eng zou vinden dat als hij door het gangboord zou lopen meneer opeens de kolder in zijn kop zou krijgen en buiten boord zou springen.

Fietsen gaat niet makkelijk zonder fiets :wink:

Ik maak me verder niet zo heel veel zorgen. De honden van mijn ouders werden meestal met een jaar of 5 net zo rustig als wat Kingston nu is.

Vanmiddag heeft hij nog met een Labje van anderhalf gespeeld en daar deed hij toch echt niet voor onder. Die hebben 4u lang gespeeld. Daarna was Kingston het zat en is even gaan slapen omdaarna verder te gaan spelen.
Afbeelding
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ik kreeg uit je openingspost de indruk dat hij zich als een bejaarde gedroeg. :wink: Maar 4 uur lang spelen met een ander Labje.... :lol: Dan denk ik niet dat hij al erg bejaard is haha.
Hij zal wel gewoon wat relaxter worden dan. 8)
En zijn er dingen waar ik rekening mee moet gaan houden?
Aangezien de dierenarts hem gezond verklaard heeft hoef je denk ik nergens rekening mee te houden. :wink:
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

Er zijn nog meer factoren die mee spelen bij de leeftijd van een hond :)

O.a. algehele conditie, lichaamsgewicht, etc ..

+ De leeftijd natuurlijk, dat alles geeft een weerspiegeling van de leeftijd van je hond :)
Jol
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Jol »

Hoi,
In het begin van je verhaal waren mijn eerste gedachten eigenlijk ook dat dit niet `normaal`was voor een 6-jarige lab, maar als ik je verdere verhaal zo lees, is er volgens mij weinig aan de hand :) . Kingston krijgt uitdaging genoeg (wat bijzonder zeg dat jullie varen en dat Kingston dit zo meemaakt :klasse: ). Blijkbaar is hij snel tevreden en vindt het wel goed. De honden van je ouders werden vanaf hun 5e blijkbaar ook zo rustig, dus je herkent dit wel. Kingston is echt nog geen senior hoor :wink: , ik zou me geen zorgen maken als ik jou was.

Groetjes,
Jolanda
DayKy
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik kreeg het idee dat Kingston inderdaad langzaamaan een senior aan het worden was/is. Omdat hij wat meer slaapt als eerst.
Maar ik heb me vanacht liggen realiseren dat hij nooit zo extreem druk is geweest. :oops:

Zo stom dat ik me dat niet meer kon herrineren :roll:

Al blijf ik het vreemd vinden dat hij soms eigenwijs terug loopt met wandelen, of achter ons aan sjokt. :confused:
Afbeelding
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Sam is 5 en een half jaar oud, maar ik herken helemaal niets in jouw verhaal.
Dat hij achter jullie aan sjokt lijkt mij toch niet een goed teken hoor, uitgaan zou het leukste horen te zijn wat er bij is (na eten :D ).
Sam sjokt ook wel eens achter mij aan, maar dat is alleen als we hij in de gaten krijgt dat we bijna thuis zijn, met andere woorden: ik wil nog niet naar huis.
Dewi sjokt ook weleens, maar bij haar is het echt dat zij aan de lijn lopen geen bal aan vindt, doet Kingston dat ook als hij losloopt?
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Roos schreef:Sam is 5 en een half jaar oud, maar ik herken helemaal niets in jouw verhaal.
Dat hij achter jullie aan sjokt lijkt mij toch niet een goed teken hoor, uitgaan zou het leukste horen te zijn wat er bij is (na eten :D ).
Sam sjokt ook wel eens achter mij aan, maar dat is alleen als we hij in de gaten krijgt dat we bijna thuis zijn, met andere woorden: ik wil nog niet naar huis.
Dewi sjokt ook weleens, maar bij haar is het echt dat zij aan de lijn lopen geen bal aan vindt, doet Kingston dat ook als hij losloopt?
Kijk, iedere hond verschilt natuurlijk. :wink:
Maar Sara is ook nooit heel druk geweest, toch wordt hier ook niet gesjokt (behalve aangelijnd = niet boeiend). Als ze los loopt trekt ze sprintjes van geurtje naar geurtje. Of rent naar het water enzo. Tussendoor blijft ze wel eens achter omdat haar neus vast zit aan een geurend gras sprietje :D Maar als ik dan roept komt ze in redelijk tempo op een drafje me tegemoet. Het klinkt een beetje of je hond buiten geen plezier heeft en dat is op zich raar. Net wat Roos zegt, eruit gaan moet leuk zijn.
DayKy
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Kingston loopt 99% van de tijd los :oops: Op de plaatsen waar we met het schip komen, zijn meestal afgelegen plaatsen, en dus is er 9 van de 10x geen kip in de buurt.
Alleen thuis moet hij in het begin aan de riem, als we terug komen zijn mijn armen dan een meter langer :D

Hij vind het eerste stuk vaak wel leuk, en drenteld lekker mee. Maar op een gegeven moment issie het schijnbaar zat, of wilt hij naar huis.. :confused:
Afbeelding
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ik neem aan dat jullie steeds ergens anders liggen met het schip. Dus hij wandeld op veel verschillende plekken. Juist dat zou extra leuk moeten zijn (geen sleur van iedere dag hetzelfde ommetje).
Vreemd hoor, maar ik zou me niet teveel zorgen maken.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Boukje schreef:
Roos schreef:Sam is 5 en een half jaar oud, maar ik herken helemaal niets in jouw verhaal.
Maar Sara is ook nooit heel druk geweest, toch wordt hier ook niet gesjokt (behalve aangelijnd = niet boeiend). Als ze los loopt trekt ze sprintjes van geurtje naar geurtje. Of rent naar het water enzo. Tussendoor blijft ze wel eens achter omdat haar neus vast zit aan een geurend gras sprietje :D Maar als ik dan roept komt ze in redelijk tempo op een drafje me tegemoet. Het klinkt een beetje of je hond buiten geen plezier heeft en dat is op zich raar. Net wat Roos zegt, eruit gaan moet leuk zijn.
Precies Dewi hoe jij Sara hier beschrijft, alleen heeft zij geurende ganzenkakjes ipv grassprietjes :D
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Roos schreef:
Boukje schreef:
Precies Dewi hoe jij Sara hier beschrijft, alleen heeft zij geurende ganzenkakjes ipv grassprietjes :D
:D
DayKy
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Boukje, ja we liggen iedere dag ergens anders. 's morgens vertrekken we van plaats A waar Kingston dus aan de wal gaat. 's middags gaat hij nog op de sluis uit in plaats B, en 's avonds liggen we in plaats C waar hij dus ook weer aan de wal gaat.
En zo gaat dat 7 dagen in de week door. :D
Afbeelding
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

DayKy schreef:Boukje, ja we liggen iedere dag ergens anders. 's morgens vertrekken we van plaats A waar Kingston dus aan de wal gaat. 's middags gaat hij nog op de sluis uit in plaats B, en 's avonds liggen we in plaats C waar hij dus ook weer aan de wal gaat.
En zo gaat dat 7 dagen in de week door. :D
Wat een hondenleven heeftie zeg :D
Plaats reactie