waar te beginnen

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
S@ndr@

waar te beginnen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

er zijn werk en show lijnen heb ik me laten vertellen.
Ik wil graag wat meer informatie, wat zijn jullie inzichten, gaat het werken een lab, naast een Cane Corso.
er is hier in de omgeving water, strand, en de dijk, voldoende gelegenheid om te rennen, en te trainen.
waar moet ik beginnen met informatie te verzamelen

:? :?
Ik heb geen clou wat is handig
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Tja....heb je even ? :wink:
Er is zoveel te vertellen over dit ras.
Max is onze eerste labrador en er zullen deze veel andere forumleden zijn met veel meer ervaring met het ras, maar ik zal proberen een beeld te schetsen over labradors. Daarnaast heeft een forum lid, Raymond, een lijst met boeken geplaatst op het forum waarin heel veel informatie staat. Er blijken verschillen te zijn tussen hondjes uit de werklijn en showlijn, maar daar weet ik niet veel vanaf. Onze lab heeft geen stamboom en dus ik weet niet uit welke lijn hij komt. De meningen zijn ook verdeeld over of er grote karakterverschillen bestaan tussen de verschillende lijnen.
Het beeld dat ik schets, is gebaseerd op mijn eigen lab en op verhalen en ervaringen met andere labeigenaren en forumleden:
Labradors zijn honden die houden van actie en beweging. Ze gaan graag met je op pad en kunnen met de meeste honden goed overweg. De meeste labradors zijn echte waterratten en hebben er geen problemen mee om lekker vies te worden. Ook houden veel labradors van apporteren. Hoewel labradors bekend staan om hun sociale karakter, kan het soms ook te zijn. Voor mij persoonlijk is dat een aandachtspunt voor de opvoeding van onze pup en voor de verdere opvoeidng van Max. Labradors zijn vaak niet bewust van hun eigen kracht en/of gewicht en het kan dan wel eens voorkomen dat ze in hun enthousiasme tegen je opbotsen :D . Labradors worden ook vaak wat later volwassen, het duurt wat langer voordat zij de wilde haren verliezen :wink: Vaak hoor je ook dat labradors lang speels blijven. Zij zijn ontzettend slim en je kunt ze veel leren. Het leuke aan een labrador vind ik zijn altijd goede humeur. Ik zie dit niet alleen bij mijn eigen labrador, maar ik zie en hoor dit ook van andere eigenaren. Daarnaast moet ik iedere dag wel een keer lachen om die gekke mup van ons. Labradors blijken soms echt van die clownen te zijn :verliefd1: . Tenslotte houden labradors van eten, veel eten. Je moet dus goed opletten dat ze niet te dik worden.
Wat wel belangrijk is dat ook een labrador een gedegen opvoeding nodig heeft om een gehoorzame hond te worden. Zij kunnen vrij eigenwijs en ondeugend zijn. En hun intelligentie kan dan wel eens in ons nadeel werken :wink: Helaas hoor je vaak dat labradors wel eens herplaatst worden rond de 6-9 maanden, omdat ze te druk zijn en niet goed luisteren. Het is belangrijk om ook bij een labje vanaf dag 1 consequent te zijn om deze periode vooruit te zijn of te verlichten. Wij hadden het beeld dat labjes lieve en gehoorzame honden zijn en waren niet consequent genoeg. Dit hebben wij geweten :twisted: . Inmiddels is dit gelukkig verleden tijd en hebben wij een geweldig lieve, leuke en grappige hond en is er een tweede op komst.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Onze buren hebben een Cane Corso en onze labrador Zyva kan het daar erg goed mee vinden. Ze zijn beide ongeveer even oud. Als ik die twee samen zie, zie ik twee hele enthousiaste honden, die beide erg veel beweging nodig hebben en die beide behoorlijk lomp zijn waarbij de Cane Corso wint!! Echt ik dacht altijd dat labradors lomp zijn, maar die Cane corso die kan er wat van hoor, die heeft mij letterlijk een keer ondersteboven gelopen!! De enige Cane Corso die ik ken, is dus de buurhond en daar op gebaseerd zou ik zeggen dat het een leuke combinatie is.
S@ndr@

Dank je wel voor de antwoorden alvast. ik ben er heel erg blij mee
Ja lomp ben ik wel redelijk gewent :lol:
en veel beweging nodig hebben is juist een pre

Een hond met een zonnig humeur, is natuurlijk heerlijk gezelschap.
dat ze wat later volwassen worden - die neem ik mee .
Is ook geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden met de opvoeding en training.

:klasse:
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Het eerste jaar moet je voorzichtig zijn....maar dat zal met je huidige hond neem ik aan hetzelfde geweest zijn.

Een werklijn is meer fieldtrail type in mijn ogen wat rank en in alles iets spitser. (als je googled op labrador fieldtral zie je het verschil)
En als je een showlijn in mijn ogen een gewone labrador die kan van alles een beetje maar denk dat het karakter van beide types precies hetzelfde is, alleen het uiterlijk is iets anders, zo is bij een fieldtrail de borstkas iets korter om sneller te laten gaan is mij verteld.
Een showlijn is wat breeder, maar ook een showlijn kan je er uit laten zien als een fieldtrail ligt er aan wat en hoeveel je voert.
Ik zelf zou de showlijn liever omschrijven als een dual purpose labrador......eentje die graag wil werken voor zijn baas maar het ook mee kan doen op de show.
Werken zit nu eenmaal de labrador is het bloed.....hier willen ze allemaal graag wel wat doen voor ons, geen 1 tje ligt de hele dag op de bank te slapen....oeps sorry jawel mijn oudje maar verder willen ze allemaal toch graag elke dag wel wat doen hoor.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

Labrador ? .. Nooit aan beginnen! .. Voordat je het weet ben je verkocht en zit je eraan vast :D
S@ndr@

ach er zijn ergere dingen toch :D
dabn verslaafd te raken aan een honden ras
dank je wel alvast maar weer
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Er is zoveel te vertellen over labjes :D

Ik ben zelf echt verliefd op het ras, ondanks ook een paar minpuntjes.

De meeste labradors zijn echt allemansvrienden, bezoek wordt enthousiast begroet. Maar ook mensen op straat dus en in het bos 8) Van pup af aan zal je hier wel aandacht aan moeten geven, anders heb je een lab die tegen alles en iedereen opspringt. Labjes zijn erg sociaal, willen dus niet heel de dag alleen zijn. Houden van kroelen en samen dingen met de baas ondernemen. Ze leren erg graag en snel, maar ze leren dus ook snel verkeerde dingen ;-) Het zijn dus actieve honden, als je genoeg met ze doet, dan zijn ze binnen wel gewoon in rust :-) Hier vinden ze echt niets leuker dan samen op pad te gaan, te trainen, wandelen, met elkaar bezig zijn. En als je dan thuis bent, dan ligt er vervolgens een tevreden labje aan mijn voeten te snurken :verliefd1:

Ik vind alle labjes altijd wel iets geks hebben, ze hebben allemaal wel hun eigen dingetje zeg maar. Gemiddeld duurt het inderdaad wel tot een jaar of 3 voordat ze echt echt volwassen zijn.
De meeste labjes zijn gek op modder :applaus: Hoe meer modder hoe beter! Zoals al gezegd, ze zijn dol op eten. Dit resulteert bij sommige labjes echter ook in het eten van poep :kots:

Er is inderdaad een verschil tussen de werklijnen en showlijnen. En dan heb je ook nog de types die daar tussen in liggen. Als je nog weinig labradors hebt gezien dan zou je eens naar een show kunnen gaan kijken. Op 17 juni is er de kampioensclubmatch in Bennekom, echt een aanrader als je eens heel veel labjes bij elkaar wilt zien :-)

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat er bij labradors helaas wat erfelijke aandoeningen voorkomen; ellebogen, heupen, ogen. Ik zou dus zeker ook goed kijken dat je wel bij een fokker terecht komt die beide ouderdieren heeft laten onderzoeken op deze aandoeningen en vrij zijn bevonden. En een fokker die met stamboom fokt en bij voorkeur ook is aangesloten bij een rasvereniging, zodat je iets meer weet over of er via de regels wordt gefokt.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
S@ndr@

zeker een goed punt, de gezondheid :klasse:
en een clubmatsch is denk ik wel een strak plan voor me om heen te gaan, dan kan ik wat zien.
er lopen hier in de omgeving trouwens opvallend veel chocolabs( zeg maar- ik weet niet of het echt zo heet hoor)
maar ik moet maar eens gaan zoeken op fokkers ook voor de nodige info
ook over de gezondheid.
dank je wel :klasse:
irma
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door irma »

verplichte leesvoer zou de website van de nederlandse labrador verening moet zijn zie http://www.nlv.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
De NLV heeft ook een prachtig boek uitgegeven over de Labrador, daar staat zeer veel info in. Verkrijgbaar via http://www.nlv.nu" onclick="window.open(this.href);return false; bij de webshop.
En idd de clubmatch 17 juni is een aanrader.
Veel plezier!
Izzy geel Pearlcourt Izzy 28 december 2009
Ellenn.
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Ellenn. »

Hee Sandra, jij ook hier ;)

Tsja de Labrador, die van mij ken je vast wel van foto's.
Een geweldig beestje die graag voor me wil werken! Ik vind het een prachtig ras, tenminste de werklijn :)
S@ndr@

ja, ik ben ook hier, soms als je info wilt hebben,moet je naar de plaats waar je veel mensen met ervaring kunt vinden :D .
Ik ben natuurlijk niet helemaal groen op het gebied van honden, maar met een lab heb ik weinig ervaring, behalve dan als speel kameraadjes van mijn honden in het verleden :) .
dat waren wel vaak castraten.
Dank je wel voor de informatie allemaal :klasse: het wordt echt zeer gewaardeerd
Plaats reactie