Hoe doen jullie dat?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Pandora
Speurneus
Speurneus

Hoe doen jullie dat?

Ongelezen bericht door Pandora »

Met drie honden verandert een koppeltje ineens in een klein roedeltje en met twee reuen komt daar ook ineens rangorde om de hoek kijken terwijl dat tussen Pandora en Ramses nauwelijks speelde, die hadden meer een soort taakverdeling/verstandhouding.

Ramses kan heel stoer doen maar is eigenlijk een beetje een goeierd en Pontus is gewoon een hevig ding. In het begin kon Ramses het nog af met veel bluf en lawaai maar Pontus had al heel snel in de gaten dat Ramses heel veel herrie kan maken in de zin van grommen en waarschuwen maar dat het daar dan ook bij blijft, hij had veel meer ontzag voor Pandora die een waarschuwing geeft en als hij daar niet naar luisterde ook daadwerkelijk een snauw gaf.

Pontus brengt nog regelmatig tijd door in zijn bench en alle drie krijgen ze hun eigen tijd waarin we spelen en oefenen maar ze zijn ook regelmatig met z'n drieën en dan kan Pontus nogal op de huid van Ramses zitten. Pontus vindt Ramses geweldig maar Ramses heeft hier niet altijd zin in en als Ramses opgewonden gaat doen om dat hij bijvoorbeeld met mij aan het klooien is of denkt dat we naar buiten gaan met een bal dan stort Pontus zich bovenop Ramses met een concert aan Ninja-geluiden.
Als Ramses met mij bezig is dan stuur ik Pontus weg, dat kost nog wel wat moeite maar dan gaat hij ook een stukje verderop zitten en kijkt toe hoe Ramses met mij speelt.
Met geharrewar tussen de heren probeer ik me niet te bemoeien maar dat vind ik best heel moeilijk omdat ik soms het idee heb dat Ramses niet precies weet hoe hij zijn waarschuwing moet doorzetten ondanks dat het best heftig klinkt.
Ik bemoei me er wel mee als ik met alle drie een P&P rondje ga lopen en Pontus Ramses staat te vervelen als ik ze wil aanlijnen, dan grijp ik Mr. Pontus even bij zijn lurven om ze rustig te kunnen aanlijnen.

Ik merk dat ik het lastig vind om de balans te vinden tussen waar ik me wel/niet mee moet bemoeien.

Ik ben een beetje bang dat als ik ga ingrijpen voor Ramses dat hij dan ook niet leert om het zelf helemaal op te lossen en er mogelijk later een probleem ontstaat als Pontus echt volwassen wordt want ik heb ook soms het gevoel dat Ramses Pontus soms best vervelend vindt maar ook nog niet echt serieus neemt.
Aan de andere kant vind ik dat ik grenzen mag aangeven aan de mate van onrust die ik in mijn huis of tuin wil tolereren van de honden en daar grijp ik dan op in.

Ik ben een beetje zoekend naar de beste manier en dus benieuwd hoe anderen dat doen met meerdere honden :)
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik vond dat ook altijd een lastig iets, vooral in het begin, ik duimde altijd dat de puppykrediet snel op zou zijn :D
Max is een mega goedsul, dus die zal nooit iets doen, zelfs niet waarschuwen, hij loopt liever weg.
Luna kan best pittig zijn, maar pikte alles van Doran, dus ben ik gaan ingrijpen, want ook ik merkte dat ze het gewoon af en toe niet leuk meer vonden, ondanks dat ze, zeker in het begin niet lang samen speelde ofzo.

Ik ben blij dat ik besloten heb in te grijpen, want anders was het maar door gegaan, de correcties zijn er namelijk nooit gekomen, bij Max zit het er gewoon niet in en bij Luna heb ik ook het idee dat ze niet precies wist hoe ze het moest aanpakken, soms was ze echt geirriteerd als ze bijv. samen in de mand speelde en Doran tever ging, dan ging ze uit frustratie maar in het kussen van de mand liggen bijten, maar Doran corrigeren deed ze echt niet :roll:

Ondertussen is Doran de baas van het stel, ik had niet anders verwacht :D maar dat merk je alleen aan hele subtiele dingen, er is hier gelukkig altijd rust in de tent en daar hou ik van :wink:

Vanaf volgende week gaan we het opnieuw beleven, ik ben benieuwd hoe dat gaat, ik hoop dat Doran wel duidelijk is als het hem teveel word, ik ga het wel merken.....zoniet dan ga ik gewoon weer ingrijpen, mijn regels en ik ben gek op m'n rust :wink:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Ik maak onderscheid tussen twee zaken: interactie met mij en interactie met elkaar. Als zij, zonder mij erbij of in elk geval zonder dat ik in het "gesprek" deelneem, een conflict hebben, doen wij daar niets mee. Dat regelen ze onderling maar en is mij "te min". Wie er na mij als eerste het huis verlaat, of wie een bepaalde ligplaats inneemt, zal mij een biet zijn :wink:
Het wordt anders als het gaat om interactie met mij. Als ik een hond uitkies, waar ik iets mee wil doen, en er komt een ander irriteren, dan grijp ik direct in. Ik heb namelijk besloten dat ik iets met die ene hond wil doen, en geef dat ook duidelijk aan. De anderen hebben dat te respecteren, en dat betekent dus ook dat zij dienen af te wachten tot ik besluit of ze wel of niet mogen gaan deelnemen aan de interactie. Dat betekent concreet, dat als ik met 1 hond iets ga doen, de anderen op minimaal een meter tussenruimte dienen te blijven.

Bijvoorbeeld: 1 hond heeft medicijnen nodig, die ik verstop in een lekker hapje. Ik roep de hond waar het om gaat naar de keuken, en de rest dient in dat geval buiten de keuken te wachten of er nog iets komt, of dat zij pech hebben. Erbij komen staan sta ik echter niet toe. Ik doe dit puur met lichaamstaal en praat daarbij niet tegen de honden die niet geroepen zijn. Door op de honden in te lopen plaats ik ze letterlijk naar achteren, tot een afstand die ik als acceptabel acht.
Welke rangorde er dan onderling speelt is niet van toepassing: uiteindelijk beslis ik, en als ik er 1 hond uitpik, heeft de rest zich ernaar te schikken.

Het irriteren van de hond in kwestie waar je mee bezig gaat, is ook weer een vorm van aandacht opeisen. Immers: als je de hond te grazen neemt, reageert de baas vanzelf. 8) Vandaar dus dat ik reageer met enkel lichaamstaal, en ze verder geen enkele aandacht schenk.

Als dat stukje eenmaal helder is, zie ik hier dat de honden die niet geroepen worden, vaak niet eens van hun plek komen.

Kleine note: meestal begin ik met het leren concurrentie accepteren als ze wat rust in de kop hebben, zo rond een maand of 7, uiteraard afhankelijk per hond.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Pandora
Speurneus
Speurneus

Thanx, ladies, voor het delen van jullie ervaringen!

Ik denk ook dat Pontus uiteindelijk wel de leiding gaat overnemen van Ramses. Ramses is van nature veel onderdaniger, Pontus zoekt vanaf het begin al veel meer de grenzen op en grijpt zijn kans zodra hij een gaatje ruimte bespeurd. Dat maakt mij ook niet uit.
Afbeelding
Jutta
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Jutta »

Grappig dat zo een jonge hond toch ineens de leider kan worden. Maar ze regelen blijkbaar zelf. Ik ben er zeker van dat het allemaal goed komt en dat je het gezellig en rustig gaat krijgen met de 3 black beauties.
Afbeelding

bedankt Sharon !
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Hier is Toos de absolute baas bij de drie honden. Niemand die het waagt om bij een waarschuwing verder te gaan. Het enige moment waar ik wel op let is tijdens het eten. Nulay had de gewoonte ) hij staat boven Nino , om deze gewoon bij zijn etensbak weg te duwen en zijn eten ook op te eten. Dus die krijgen nu apart eten. Voor de rest gaat het prima. Met Toos houden beide reuen rekening en Nino kan het goed hebben dat Nulay een beetje dominant is.
Zolang er nooit echt gedonder is, laat ik het zo. Ze weten alledrie hun plek onderling en dat is goed zo. En Nino ziet er misschien stoer uit, hij is het absolute watje hier thuis en heeft er ook geen moeite mee dat hij helemaal onderaan de ranglijst staat.
Pandora
Speurneus
Speurneus

Jutta schreef:Grappig dat zo een jonge hond toch ineens de leider kan worden. Maar ze regelen blijkbaar zelf. Ik ben er zeker van dat het allemaal goed komt en dat je het gezellig en rustig gaat krijgen met de 3 black beauties.
Het is al goed hoor, het is geen probleem gelukkig :) Ze hebben het meestal erg leuk onderling en ik geniet enorm van de interactie tussen die drie, het zijn die kleine momenten van onrust dat ik soms denk 'Laten gaan of toch ingrijpen?' en er is steeds meer rust, ook zonder dat Pontus in zijn 'hok' zit.
Het is ook nog niet zover dat Pontus al iets te vertellen heeft, hij is echt nog te jong, maar hij blijft wel proberen tot waar hij kan gaan en uiteindelijk zal het hem ook wel lukken.
Afbeelding
Plaats reactie