Hieronder twee stukjes, de eerste is van wikipidea en bij de tweede zal ik de bron neerzetten.
Ons ras wordt niet genoemd in het eerste stukje, maar toch denk ik dat je maar beter voorzichtig kunt zijn want er is nog zoveel niet (goed) onderzocht wat betreft onze hondjes.
Ik ben in ieder geval blij dat ik ze het paardenpoep eten afgeleerd heb
Sommige hondenrassen zijn overmatig gevoelig voor ivermectine. Naast de gewone gevoeligheid die alle honden kennen, leidt de inname van kleine hoeveelheden ivermectine bij daarvoor overgevoelige dieren tot verlamming, coma en zelfs de dood. Deze overgevoeligheid vindt zijn oorsprong in het ontbreken van het MDR-2 enzym in het lichaam van deze dieren, waardoor Ivermectine giftige bijwerkingen kan geven. MDR-2 deficiëntie is bekend bij collie-achtige honden (zoals de bordercollie, en schotse collie) maar ook bij bijvoorbeeld de (witte) Zwitserse herdershond. MDR-2 deficiëntie is tegenwoordig vast te stellen in het bloed.
Het eten van paardenvijgen
De meeste honden vinden poep van paarden heerlijk.
Anderen gaan erin liggen en draaien zich er 'n paar keer in rond, net als in koeienstront bijvoorbeeld.
Toch moet u het eten van paardenpoep verbieden, omdat het gevaarlijk kan zijn.
Paarden moeten regelmatig ontwormd worden. Ligt de regelmaat bij honden op 2x per jaar, bij paarden is dat om de 6 weken.
Als uw hond zo'n paardenvijg eet, kan dat op 2 manieren gevaar opleveren:
een paardenvijg van een paard dat niet ontwormd is, kan veel parasieten bevatten. Eet uw hond daarvan, dan krijgt hij dit binnen en kan hij ziek worden;
een paardenvijg van een paard dat wel ontwormd is met preparaten die "Organophisphorus" bevatten, zijn zeer giftig voor de hond.
En omdat u aan de vijg niet kunt zien, wat hij bevat, moet het opeten ervan dus verboden worden.
Niet iedere paardenvijg is gevaarlijk, maar voelt uw hond zich niet lekker na het eten ervan, gedraagt hij zich sloom en heeft hij last van diarree en krampen, raadpleeg dan uw dierenarts, want hij kan er uiteindelijk aan sterven.
Bron: http://prteamservicedogs.punt.nl/?gr=786260" onclick="window.open(this.href);return false;