Paardenpoep eten, niet toelaten!

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Roos

Paardenpoep eten, niet toelaten!

Ongelezen bericht door Roos »

Dat ze er ziek van kunnen worden wist ik wel, maar het zit toch net iets gevaarlijker in elkaar dan ik dacht.
Hieronder twee stukjes, de eerste is van wikipidea en bij de tweede zal ik de bron neerzetten.
Ons ras wordt niet genoemd in het eerste stukje, maar toch denk ik dat je maar beter voorzichtig kunt zijn want er is nog zoveel niet (goed) onderzocht wat betreft onze hondjes.
Ik ben in ieder geval blij dat ik ze het paardenpoep eten afgeleerd heb :)

Sommige hondenrassen zijn overmatig gevoelig voor ivermectine. Naast de gewone gevoeligheid die alle honden kennen, leidt de inname van kleine hoeveelheden ivermectine bij daarvoor overgevoelige dieren tot verlamming, coma en zelfs de dood. Deze overgevoeligheid vindt zijn oorsprong in het ontbreken van het MDR-2 enzym in het lichaam van deze dieren, waardoor Ivermectine giftige bijwerkingen kan geven. MDR-2 deficiëntie is bekend bij collie-achtige honden (zoals de bordercollie, en schotse collie) maar ook bij bijvoorbeeld de (witte) Zwitserse herdershond. MDR-2 deficiëntie is tegenwoordig vast te stellen in het bloed.

Het eten van paardenvijgen
De meeste honden vinden poep van paarden heerlijk.
Anderen gaan erin liggen en draaien zich er 'n paar keer in rond, net als in koeienstront bijvoorbeeld.
Toch moet u het eten van paardenpoep verbieden, omdat het gevaarlijk kan zijn.
Paarden moeten regelmatig ontwormd worden. Ligt de regelmaat bij honden op 2x per jaar, bij paarden is dat om de 6 weken.
Als uw hond zo'n paardenvijg eet, kan dat op 2 manieren gevaar opleveren:
een paardenvijg van een paard dat niet ontwormd is, kan veel parasieten bevatten. Eet uw hond daarvan, dan krijgt hij dit binnen en kan hij ziek worden;
een paardenvijg van een paard dat wel ontwormd is met preparaten die "Organophisphorus" bevatten, zijn zeer giftig voor de hond.
En omdat u aan de vijg niet kunt zien, wat hij bevat, moet het opeten ervan dus verboden worden.
Niet iedere paardenvijg is gevaarlijk, maar voelt uw hond zich niet lekker na het eten ervan, gedraagt hij zich sloom en heeft hij last van diarree en krampen, raadpleeg dan uw dierenarts, want hij kan er uiteindelijk aan sterven.

Bron: http://prteamservicedogs.punt.nl/?gr=786260" onclick="window.open(this.href);return false;
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

Dat was al bekend :)

Maar onze eerste labrador vondt ze écht heerlijk om zo'n paarden vijg weg te werken, en die is gewoon 12,5 jaar oud geworden :)
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Ik let er altijd heel goed op, maar toch is ze me soms nog te snel af. Bij ruiterpaden kom ik niet in de buurt.

Bedankt voor je post Roos, er zullen er nog genoeg op het forum zijn die deze gevaren nog niet wisten. Als je net een pup hebt is het prettig om zulke tips te lezen
bud en weiser
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door bud en weiser »

Bud at heel veel paardendrollen,wel van onze eigen paarden,hij is er groot op geworden zei ik altijd.
We keken wel goed uit als onze paarden ontwormd waren,dan ruimde we ze altijd direct op.
Tijdens het wandelen mogen onze honden geen drollen eten,daar weet ik niet wat voor wormen of ontwormingsmiddel erin zit.
Waar we nu wonen zijn de paarden geschijden van de honden,dus hier eten ze geen paardendrollen meer.
Bud mis je nog steeds!
Roos

Roxy11 schreef:
Bedankt voor je post Roos, er zullen er nog genoeg op het forum zijn die deze gevaren nog niet wisten. Als je net een pup hebt is het prettig om zulke tips te lezen

En deze reactie is precies de reden waarom ik het neer heb gezet Monique
:klasse:

@ Mheenlab Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom jij je hond paardenvijgen laat eten als de mogelijke gevaren jou bekend zijn.
DanielleBeverdam
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door DanielleBeverdam »

Erg fijn om dit bericht te hebben gelezen, wist het om eerlijk te zijn niet :oops:
Bailey pakt op dit moment alles van de grond, en we willen graag naar het bos (met ruiterpaden) dus ik ben erg blij met deze tip!
Zijn er nog dieren waarvan de uitwerpselen schadelijk zijn?
Onze vorige hond at graag konijnenkeutels, maar hierin zitten geen schadelijke stoffen geloof ik he?
In ieder geval bedankt!
• Danielle •
Roos

Van konijnenkeutels heeft Dewi in de loop der tijd al een aantal kilo op dus dat lijkt mij niet.
Verder zou ik het eigenlijk echt niet weten, misschien de ontlasting van de mens, dit schijnt ontzettend goor te zijn en die gebruiken natuurlijk ook nogal eens wat medicijnen :wink:
Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Netty »

Ganzenpoep kunnen ze ook behoorlijk ziek van worden en dat is dan niet van dieren maar van mensenpoep kunnen ze ook echt ziek worden. Mijn Boyka is daar 1x zo ziek van geweest, dat ik echt dacht dat hij het niet zou redden. Je weet niet wat voor medicijnen mensen slikken en wat dacht je van junks. Wij vermoedden toen dat hij ontlasting had gegeten van een junk, omdat hij toen heeft staan eten waar veel junkies en zwervers zitten.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe
AnjaS
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door AnjaS »

Altijd goed om te lezen, zeker als mensen het nog niet wisten!

Hier was het gelukkig bekend en eten ze het niet meer... ganzestront vind ik ook zoiets smerigs.. Tess probeerd het afentoe, maar met een commando los, laat ze het wel weer vallen.. :D

Konijnenkeutels willen hier ook nog wel eens naar binnen glippen... :?
Afbeelding

Dank je wel Anca
:zwartpootje: Daisy (2-4-1997 - 29-4-2004)
:bruinpootje: Tess (2-6-2004 -25-02-2013)
:bruinpootje: Tjinta( 2-6-2004 - 14-9-2016)
:zwartpootje: Stars and Tails Black Lola 28-10-2013
Nienke & Foofer
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Nienke & Foofer »

Ik wist het niet..... :oops: nou heb ik dan denk ik 1 gelukje gehad, ik vond het gewoon vies als foofer al een poging deed om paardenpoep te eten dus was het al foei maar ben nu helemaal blij dat ik dat gedaan heb! Dank je roos!
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Roos schreef:
Roxy11 schreef:

En deze reactie is precies de reden waarom ik het neer heb gezet Monique
:klasse:

@ Mheenlab Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom jij je hond paardenvijgen laat eten als de mogelijke gevaren jou bekend zijn.
Je doet nou nét alsof ik ze als dagelijkse maaltijd voorschoteld, lees: Het was de eerste labrador die ze wegvrat, dus niet de huidige, de huidige hond maalt niet naar paardenpoep, wel naar hondendrollen :D
Roos

MheenLab schreef:Dat was al bekend :)

Maar onze eerste labrador vondt ze écht heerlijk om zo'n paarden vijg weg te werken, en die is gewoon 12,5 jaar oud geworden :)
Je doet nou nét alsof ik ze als dagelijkse maaltijd voorschoteld, lees: Het was de eerste labrador die ze wegvrat, dus niet de huidige, de huidige hond maalt niet naar paardenpoep, wel naar hondendrollen
Ook voor jou dan maar dat je goed moet lezen he, want waar je het bovenstaande nu weer uit opmaakt :confused:
Ik reageerde alleen op de post daar weer boven en het was gewoon een vraag hoor.
Wat ik jammer vind is dat jouw eerste post nogal bagatelliserent is, ik denk dat er in paardenpoep toch wel een gevaar schuilt namelijk en het niet zo verkeerd is om dit serieus te nemen :wink:
Het hoeft niet mis te gaan, maar als het wel mis gaat dan gaat het ook direct goed mis.
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Waar ik eigenlijk op doelde, was dat de dierenarts van toen (ik praat over meer als 20 jaar terug) .. Het bagataliseerde, en zelfs aangaf dat het geheel ongevaarlijk was .. De ervaring heeft geleert dat het dus wél gevaarlijk is, en wilde alleen aangeven dat je bep. dingen nou nét niet altijd kan voorkomen ...
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Idd een goede waarschuwing, alleen zijn labjes (als ik kijk naar Kay zijn poepvreet tijd) vaak net iets sneller dan de baasjes :D

Hier heeft Kay ook heel wat poep weggewerkt, paardenpoep/hondenpoep/kattenpoep/eendenpoep maar ook mensenpoep, en ik wil in alle eerlijkheid ook niet denken aan de gevolgen die daar aan hadden kunnen zitten (denk aan heftige medicijnen of drugs)

Het is absoluut goed om het te gaan trainen om deze gevaren voor te zijn, maar vaak zie je toch dat veel mensen dat teveel moeite vinden en wachten tot het fout gaat :(

Blijft slim om dit regelmatig onder de aandacht te brengen bij nieuwe pup eigenaren en/of mensen die het nog niet weten :klasse:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Plaats reactie