Niet uit de keuken weg te krijgen

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Bobske
Snuffelneus
Snuffelneus

Niet uit de keuken weg te krijgen

Ongelezen bericht door Bobske »

Een paar vraagjes over wat te doen in bepaalde situaties

Als ik ga koken, dan gaat Harry steevast tussen mij en het aanrecht in liggen. Of vlak achter mij..
Ik dirigeer hem dan vriendelijk doch beslist uit de keuken, of een ander gezinslid roept hem, maar ik heb me nog niet omgedraaid en hij ligt er alweer.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij niet in de keuken is als wij daar bezig zijn met eten?
Hij eet overigens ook in de keuken, dus ik vind dit best een moeilijke situatie. Het is ook een open keuken.

Gaan we dan eindelijk eten, dan kijkt Harry mee. Liefst met zijn snuit op de tafel. We leggen hem dan op een plek, maar uiteraard staat hij weer bij de tafel zo gauw ik zit.

En dan een vraag over het spelen met andere honden.
We gaan twee keer in de week, hooguit 3 keer naar een losloopveld op ongeveer 5 minuten lopen vanaf ons huis. We gaan daar ook alleen naar binnen als het er niet al te druk is. De meeste honden kennen Harry al en bij 2 honden gaat Harry al op zijn rug liggen als ze hem begroeten. Ik moet zeggen dat hij daarna ook gewoon met een van hen ( een Weinmaraner) speelt, de andere moet niet veel van hem hebben. Ook een labrador. Deze bruine prachtige lab heeft Harry al een paar keer afgesnauwd, maar Harry blijft maar om hem heen rennen en uitdagen. Moet ik Harry op zo'n moment bij me halen? Of moet ik het aan de bruine lab overlaten?

Alvast bedankt voor eventuele tips!
MargaB
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door MargaB »

Wat betreft de keuken................Bas gaat hier in de bench als ik ga koken.Soms even met een kong met lekkers of zo met een brokje. Moet er niet aan denken dat ik over hem struikel met een hete pan.
Onze vorige hond hebben wij dat ook mee gedaan en die wist op het moment dat ik de afzuigkap uittrok, dat hij in de bench moest.

Ook tijdens het eten ligt hij in de bench.........maar lees niet dat jij die hebt.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Kan hij zitten en wachten?
Bij mij mogen de honden altijd in de keuken maar bij mijn zoon niet.
Bij hem zitten ze dan precies achter de drempel (geen deur) waarvandaan ze ook heel goed in de gaten kunnen houden wat hij doet :D
Hij heeft ze dus achter die drempel gezet met het commando "zitten en wachten" en nu is alleen het woord " kamer" voldoende.
Dat "kamer" commando gebruikte hij trouwens onderwijl hij hen naar de kamer dirigeerde.
Misschien zou je een denkbeeldige drempel kunnen nemen en hem aanleren daarachter te blijven?
Eerst voor een korte tijd en flink belonen en dat kun je dan vanzelf wel uit bouwen.

Heeft hij geen bench, anders zou je hem daarin kunnen zetten bij het eten, het lijkt mij heel irritant zo'n kop erbij op tafel.
Anders misschien even in de gang ofzo, zodat hij aanleert dat zijn aanwezigheid niet op prijs gesteld wordt bij het eten.

Bij de lab zou ik hem weg houden, dit om gaatjes, een rotervaring voor Harry en mogelijke ruzie met de andere eigenaar te voorkomen.
Hij is duidelijk naar hem toe maar Harry begrijpt dit nog niet zo goed (herkenbaar, mijn Sam had dit ook), en wij hebben Sam altijd weg gehaald bij de andere hond die aangaf niet gediend te zijn van een malloot :wink:
Bobske
Snuffelneus
Snuffelneus

Hij heeft een bench. Wat dom dat ik daar niet aan heb gedacht! Morgen gaan we een kong voor hem halen, heb daar al zulke leuke verhalen over gelezen, dus direct een mooie manier om hem in de bench te krijgen. Hij gaat overigens nooit voor straf in de bench, hij gaat er 's nachts in, vaak uit zichzelf.

Over de andere lab: Dus Harry bij de lab vandaan halen en dan gewoon even bij me houden?
Roos

Bobske schreef:Hij heeft een bench. Wat dom dat ik daar niet aan heb gedacht! Morgen gaan we een kong voor hem halen, heb daar al zulke leuke verhalen over gelezen, dus direct een mooie manier om hem in de bench te krijgen. Hij gaat overigens nooit voor straf in de bench, hij gaat er 's nachts in, vaak uit zichzelf.

Over de andere lab: Dus Harry bij de lab vandaan halen en dan gewoon even bij me houden?
Zou ik wel doen.
Misschien kun je een spelletje met hem gaan doen op het moment dat je hem daar weg roept, weet niet of hij gek is op balletjes maar een balletje verstoppen en laten zoeken is bij Sam favoriet.
Kun je hem gelijk gaan leren zitten en wachten :wink:
Bobske
Snuffelneus
Snuffelneus

Nou, Harry heeft dus echt niets met ballen. Dat wil zeggen: Thuis wel, maar eenmaal buiten interesseert die hele bal hem niets meer :D

Zitten en Wachten vind ik wel een goeie trouwens! Vooral ook bij de stoepranden. Hij gaat nu vaak uit zichzelf al zitten als we bij een weg komen, maar zo gauw ik ook maar iets beweeg, schiet hij de weg al op.
marron
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door marron »

:) Hoi, ik val maar even zo dit gesprek in.
Ik zou de labrador lekker zijn gang laten gaan met jouw Harry, eerlijk gezegd zo van wat ik van je lees doet die lab niets verkeerds, hij snauwt omdat jouw Harry te opdringerig is, nou is helemaal oke hoor, zolang hij geen gaatjes bijt is het een natuurlijke correctie waar jouw Harry veel van kan leren, ga je hem weghalen verstoor je dat leerproces, en zal jouw Harry altijd opdringeringer blijven, hij moet leren om respect te hebben en dit is de beste manier.
Ik heb zelf een kennel, jaja ik fok met bruintjes :verliefd1: dit houd in dat ik weleens een pup wil houden uit bepaalde lijnen, ze blijft dan zo uit het nest bij me, en word daarna als alle broertjes en zusjes naar de nieuwe baasjes zijn gewoon in mijn roedel geplaatst, nou geloof me dat der oma of tante niet mals zijn als het pupke denkt de baas te zijn of te opdringerig word, eerst mag ze best veel hoor, maar ojee als ze een half jaar is, en dan hebben ze eigenlijk nog best veel geduld gehad met haar, dan knalt het :D :D dan zijn ze er klaar mee, en dan moet ze gewoon luisteren naar de roedel, snel de dingen doen die het vrouwtje wil, werk je niet mee dan halen we je, wil je spelen en wij niet dan is het GRR oprotten en slapen jij, en ach mijn pupperds hebben nooit geen gaatjes, luisteren erg snel perfect, en ze eten allemaal naast elkaar, zelfs de reu van mijn zoon mag er naast gaan staan en lekker eten uit de 6 bakken die we voor ze gemaakt hebben.
Lang verhaal sorry :oops: maar ik vind dat die Lab jouw Harry keurig corrigeert zoals ik het kan lezen, ik zou het moeten zien voor een goed oordeel, maar zoals het er nu voor staat, denk ik niet mee bemoeien, het is een leerproces voor jouw hondje :)
Wat de keuken betreft, heel streng blijven en een hekje wil ook nog weleens werken, hier past dat niet een hekje, dus ik maak me groot jaja die van mij proberen het soms ook wel hoor, en dan is het gewoon Wegwezen nu, en een duidelijk Klaar Plaats, en weg zijn ze :D je moet even kijken wat voor jouw Harry de beste commando;s zijn en daar op inspelen, dan komt het helemaal goed :)
Zo en nu ga ik kots ruimen, dit is de tweede die ziek is sinds gisteren, ze heeft me wakker gemaakt het arme schaap :)
succes met Harry!
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)
Roos

Dat dat in jouw roedel zo gaat vind ik een heel ander verhaal dan twee vreemde honden Anita.
Sterkte met de ziekenboeg!
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Eerlijk gezegd denk ik dat je wat consequenter zult moeten zijn naar Harry. Als jij hem naar zijn plaats stuurt en hij staat 2 seconden later weer naast je dan weet hij waarschijnlijk dat dat kan. Consequent en heel beslist naar zijn plaats blijven sturen, al moet dat 100x. Je zult zien dat je hem steeds minder vaak terug hoeft te sturen en dat hij na een paar dagen gewoon op zijn plaats blijft liggen. Zo ook met zijn kop op tafel! Terug blijven sturen naar zijn mand. En hem niks van tafel of aanrecht te eten geven natuurlijk want zo leer je hem juist dat de tafel en aanrecht heel interessant zijn. Zyva heeft echt nog nooit iets van ons te eten gekregen van tafel en is dan ook totaal niet in ons geïnteresseerd als wij zitten te eten. Als pupje ging ze altijd in de bench en later gewoon op haar kussen (plaats). Gewoon consequent zijn dan komt het echt wel goed. Het zijn net kinderen :wink: !

Wat betreft het spelen op het veldje zou ik ze het in eerste instantie zelf laten uitzoeken, maar blijft Harry vervelen ondanks de waarschuwingen van de andere hond, dan zou ik hem even uit de situatie halen door hem bij je te roepen en even wat anders met hem doen.
Bobske
Snuffelneus
Snuffelneus

jeltje schreef: En hem niks van tafel of aanrecht te eten geven natuurlijk want zo leer je hem juist dat de tafel en aanrecht heel interessant zijn. Zyva heeft echt nog nooit iets van ons te eten gekregen van tafel.
Harry krijgt van ons ook absoluut helemaal niets tijdens koken, brood smeren of eten en hij krijgt de kans ook niet om iets van tafel te pakken. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat bij zijn vorige eigenaresse ging, dus het kan best zijn dat hij daar wel te eten kreeg van tafel..

Over het consequent zijn: Ik stuur hem elke keer terug. Onze keuken ligt lager dan de rest van het huis, dus ik stuur hem naar de verhoging, waar ik hem laat zitten. En dat keer op keer.
Maar we zijn vanmorgen beginnen met Zitten en Wachten. Eens kijken hoe dat gaat werken :)
marron
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door marron »

Roos schreef:Dat dat in jouw roedel zo gaat vind ik een heel ander verhaal dan twee vreemde honden Anita.
Sterkte met de ziekenboeg!
Mijn roedel was even ter illustratie bedoeld :wink:
En de ziekenboeg is alweer beter gelukkig thanxx :)
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)
Plaats reactie