Kunnen teken ook de ziekte van Lym overdragen op honden?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Kunnen teken ook de ziekte van Lym overdragen op honden?

Ongelezen bericht door Carlijn »

Hoi allemaal,

Mijn nieuwe hobby is teken verwijderen.
Elke dag en dan nog ben ik soms te laat, dus niet binnen 24 uur..
Kunnen teken ook gevaarlijk zijn voor honden?
Moet ik dan op dezelfde kenmerken letten als bij een mens?

Lees in het forum over Scalibor. Wat zijn julllie ervaringen hiermee?
Frontline werkt niet .

gr carlijn
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Ja :)
Afbeelding
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Floortje Faun »

Ik sluit me aan bij Brigitte. Ook honden kunnen de ziekte van Lyme krijgen.

Ik heb goede ervaringen met de Scalibor band, zowel bij Caedlih, als bij Doby.
Je doet er 6 maand mee, het hele tekenseizoen dus. En in die 6 maand zijn er misschien 2 teken die zich toch vastzuigen (al leven ze niet meer tegen dat je ze vindt, en zijn ze ook nog niet groot). Hier wil dat heel wat zeggen, want ik ga dagelijks naar het bos, en heb een grote voorkeur voor die bossen met natuurlijke weggetjes (lees: vaak stukken met lang gras).
Ik heb wel de versie voor honden die graag zwemmen, dan kan het geen kwaad als de band eens nat wordt (al neem je hem bij het zwemmen beter af, niet voor de werkzaamheid, maar voor de diertjes in het water).
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

ok zal de reacties van teken in de gaten houden dan.
Zo te horen werkt die scaliborband goed.
Die van ons zwemt ook veel en wandelt meerdere malen in de week in hoog gras, dus ga hem zo snel mogelijk halen. Dan neem ik meteen de 'goede'versie.
Kunnen we een andere 'hobby' zoeken.
Onbezorgd wandelen.
sam
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door sam »

Hier ook gebruikers van de scalibor. Nooit een teek op de honden gevonden.Ik vergeet ze nogal eens af te doen met zwemmen. In april gaan ze om en eind aug vernieuw ik ze omdat we meestal in sept met
vakantie gaan rond het middellandse zee gebied.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Als frontline niet werkt, kun je ook advantix proberen. Blijkt erg effectief te zijn. Teken zijn echt vervelende beestjes :(
Volgens onze DA dien je contact op te nemen als de ontsteking na een beet na twee weken niet weg is of als het in de tussentijd erger wordt.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

oke zal het in de gaten houden...
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door perelaar »

Zeer goede ervaringen met scalibor banden, bij onze labs het enige wat werkt (en blijft werken, in tegenstelling tot Frontline, bij veel zwemmen).
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Ja, ze kunnen lyme overdragen maar hier geen tekenbestrijding want het is toch wel naar spul wat je op je hond gooit en/of omdoet (je moet de scalibor banden bv niet voor niets af doen in het water gezien je de waterhuishouding om zeep helpt)

Hier elke dag regelmatig tekencheck, en heel soms zit er een hele volle teek maar over het algemeen zijn ze er binnen 24 uur vanaf 8)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Vandaag weer zo'n viezerd van Roxy afgehaald nadat we in de duinen waren geweest. Maar inderdaad hier ook geen bestrijding, alleen als we naar het buitenland gaan.

Uit ervaring (helaas) weet ik nu dat de teken in het buitenland soms nog veel gevaarlijker zijn dan de Nederlandse. Pas nog in Duitsland, daar wemelde het ervan en zowel Roxy als mijn man zijn er erg ziek van geweest. Zelfs nog ab-kuren aan te pas moeten komen.

Dus binnenkort als we naar Frankrijk gaan een pipet Advantix. En geen Frontline, want dat helpt niet goed. Frontline is al jaren op de markt en nogsteeds in bijna dezelfde samenstelling. Teken zijn hiervoor inmiddels immuun. Advantix werkt veel beter.
Tenminste, dit is zoals mijn DA het mij heeft uitgelegd.

Ook de wormenkuur geef ik alleen na de vakantie en verder door het jaar heen niet. In Frankrijk zijn gevaarlijke hartwormen, vandaar.
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Roxy11,
Super bedankt voor de vakantie tips, zal er zeker op letten als wij naar Frankrijk gaan..
De scalibor band heeft ze nu 1 week om en heb nog geen teek gezien, ook al schijnt hij vanaf twee weken te werken...maar de temperatuur is ook gedaald...

Bedankt voor de tips allemaal
Twee dingen heb ik geleerd. Frontline komt er niet meer in ... en ja ziekte van Lyme kan ook bij honden.
sophia
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door sophia »

Ik gebruik ook de scalibor, maar ken maar 1 variant. Weet niet wat wordt bedoeld met de variant voor veel zwemmen ?
Ondanks de scalibor toch af en toe een teek hier.
De Defendog spray vind ik trouwens ook goed helpen. Deze is mij door de DA aangeraden nadat frontline het liet afweten.
MarloesNoah
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door MarloesNoah »

Hoi allemaal!

Ik gebruik nuvoorde 4e keer advantix! Sindsdien zijn de aantal teken die ik op noah heb gevonden veel minder geworden! Na een wandeling had ze er vaak een stuk of vier op haar lopen maar het is nu een zeldzaamheid dat we een teek aantreffen. Het is ook handig om te weten dat je zo'n pipet over de hele ruglijn verdeeld. Ik gebruik vijf pu ten waar ik het op aanbreng. Zo wordt hetveel geleidelijkeropgenomen door het lichaam. Wel gebruik ik dit alleen zomers want ik persoonlijk vind dat je niet teveel van dit spul voor je dieren moet gebruiken. Is iswel iets onnatuurlijks wat je ze toediend. Wat betreft de scalibor band niet handig met zwemmen maar ook veel goede ervaringen over gehoord in de praktijk.
Plaats reactie