Castreren of niet
- roxy
- Middelgrote hondenneus

Castreren of niet
Er is natuurlijk al heel veel over dit onderwerp geschreven maar toch waag ik er nog een topicje aan omdat ik graag van jullie een specifiek antwoord wil op deze vraag.
Jim inmiddels 21 maanden ongecastreerde reu. De dierenarts raadde aan als het niet nodig is Jim niet te laten castreren omdat Jim een uitermate relaxte lieve onderdanige reu is. Nu lopen we s morgens altijd met een stuk of 7 hondjes heel gezellig anderhalf uur te wandelen, zwemmen spelen in het park, en is 1 van de dames loops. Waar Jim weinig reageerde op loopse teefjes word hij sinds eergisteren helemaal mal. Ik krijg hem bijna het park niet meer uit, blaft gilt van god los zeg maar. Uiteindelijk krijg ik na een hoop gesjor meneer natuurlijk wel mee, al kost het mijn handen, vooral met mijn fibromyalgie maar goed het lukt. Vanmorgen om half 8 stond hij aan de deur te krabbelen, maar heb niet toegegeven en we zijn gewone tijd half 9 vertrokken. Moet zeggen dat hij niet piept of jankt in huis is wel wat sneller alert op alles wat voorbij gaat.
De betreffende hond woont aan het park dus mocht Jim de benen nemen dan weet ik nu wel waar hij is, echter woon ikzelf aan een hele drukke straat dat vind ik dus weer wel eng want Jim loopt blind de straat over.
Eigenlijk wil ik helemaal niet castreren behalve dan dat ik bang ben dat zijn lieve karakter veranderd, of dat hij besprongen word door niet gecastreerde reuen en hij niet van zich afbijt, zou ik het ook zo zonde vinden als zijn vacht lelijk word wat ik weleens heb gehoord. (?)
Moet zeggen dat Jim hier nooit last van had, als er loopse teef voorbij kwam snuffelde hij wel heel erg maar als ik doorliep kwam hij toch altijd wel. Maar dat lijkt nu over. Mijn zoon wil hem niet laten castreren maar hij heeft makkelijk praten ik laat hem het meest uit.
Ik was aldoor zo blij dat Jim zo relaxed was en had me ook al helemaal ingesteld op niet castreren.
Jim inmiddels 21 maanden ongecastreerde reu. De dierenarts raadde aan als het niet nodig is Jim niet te laten castreren omdat Jim een uitermate relaxte lieve onderdanige reu is. Nu lopen we s morgens altijd met een stuk of 7 hondjes heel gezellig anderhalf uur te wandelen, zwemmen spelen in het park, en is 1 van de dames loops. Waar Jim weinig reageerde op loopse teefjes word hij sinds eergisteren helemaal mal. Ik krijg hem bijna het park niet meer uit, blaft gilt van god los zeg maar. Uiteindelijk krijg ik na een hoop gesjor meneer natuurlijk wel mee, al kost het mijn handen, vooral met mijn fibromyalgie maar goed het lukt. Vanmorgen om half 8 stond hij aan de deur te krabbelen, maar heb niet toegegeven en we zijn gewone tijd half 9 vertrokken. Moet zeggen dat hij niet piept of jankt in huis is wel wat sneller alert op alles wat voorbij gaat.
De betreffende hond woont aan het park dus mocht Jim de benen nemen dan weet ik nu wel waar hij is, echter woon ikzelf aan een hele drukke straat dat vind ik dus weer wel eng want Jim loopt blind de straat over.
Eigenlijk wil ik helemaal niet castreren behalve dan dat ik bang ben dat zijn lieve karakter veranderd, of dat hij besprongen word door niet gecastreerde reuen en hij niet van zich afbijt, zou ik het ook zo zonde vinden als zijn vacht lelijk word wat ik weleens heb gehoord. (?)
Moet zeggen dat Jim hier nooit last van had, als er loopse teef voorbij kwam snuffelde hij wel heel erg maar als ik doorliep kwam hij toch altijd wel. Maar dat lijkt nu over. Mijn zoon wil hem niet laten castreren maar hij heeft makkelijk praten ik laat hem het meest uit.
Ik was aldoor zo blij dat Jim zo relaxed was en had me ook al helemaal ingesteld op niet castreren.
-
dinodap
- Middelgrote hondenneus

Om op jouw bezwaren te reageren: mijn hond was qua karakter dezelfde als jouw ongecastreerde Jim (uitermate relaxte lieve onderdanige reu) en dat is niet veranderd na zijn castratie.
Hij wordt heel soms wel eens besprongen door een andere reu (niet meer als voorheen) en als die andere baas dat niet corrigeert doe ik dat, want Joep doet dat ook niet zelf.
Zijn vacht was ik ook bang voor, maar is nog steeds even mooi en glanzend.
Zonder fibromyalgie is het best heftig om een tegenwerkende labrador mee te krijgen, laat staan met fibromyalgie! Succes met je overweging!
Hij wordt heel soms wel eens besprongen door een andere reu (niet meer als voorheen) en als die andere baas dat niet corrigeert doe ik dat, want Joep doet dat ook niet zelf.
Zijn vacht was ik ook bang voor, maar is nog steeds even mooi en glanzend.
Zonder fibromyalgie is het best heftig om een tegenwerkende labrador mee te krijgen, laat staan met fibromyalgie! Succes met je overweging!
-
Brellow
- Kleine hondenneus

Mellow is ook gecastreerd en qua gedrag niet veranderd.
Het enigste verschil is dat hij idd vaker bereden wordt maar bijt wel van zich af.
Wat ik wel merk is dat hij daardoor minder speels is geworden met andere honden, dat is echt sinds de castratie +/- 3 jaar geleden afgenomen.
Maar geen vacht verandering, gewicht ligt aan jezelf en gedrag valt niks aan te merken in Mellow zn geval.
Het enigste verschil is dat hij idd vaker bereden wordt maar bijt wel van zich af.
Wat ik wel merk is dat hij daardoor minder speels is geworden met andere honden, dat is echt sinds de castratie +/- 3 jaar geleden afgenomen.
Maar geen vacht verandering, gewicht ligt aan jezelf en gedrag valt niks aan te merken in Mellow zn geval.

Met heel veel dank aan Sarah!
- roxy
- Middelgrote hondenneus

Jim is een superslanke Lab dus om zijn gewicht maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen, hij weegt 30 kilo dus prima, verwacht daar eigenlijk geen grote problemen mee.
Ik vind het gewoon jammer en hoop eigenlijk dat als het teefje niet meer loops is het weer goed gaat, van de week kwamen we een andere loopse teef tegen en daar snuffelde hij wel aan maar ging uiteindelijk gewoon mee. Zou het kunnen komen omdat de border collie 1 uit zijn roedel is....
Ik vind het gewoon jammer en hoop eigenlijk dat als het teefje niet meer loops is het weer goed gaat, van de week kwamen we een andere loopse teef tegen en daar snuffelde hij wel aan maar ging uiteindelijk gewoon mee. Zou het kunnen komen omdat de border collie 1 uit zijn roedel is....
-
rimanime
- Speurneus

Ik vind het nogal drastisch om je hond om deze reden te castreren. Persoonlijk zou ik een paar weken niet met de groep meewandelen. Lijkt me niet zo'n grote opgaaf en Jim kan een echte vent blijven 

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......
Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
-
Roos
Is het geen idee om even niet meer mee te lopen met de groep als er een dame loops is?
Aangezien hij verder wel te doen is met andere loopse teven zou ik dit wel een erg rigoreuze oplossing vinden.
Ik snap het baasje van de loopse teef ook niet zo best eerlijk gezegd dat zij nog met jullie mee loopt.
Aangezien hij verder wel te doen is met andere loopse teven zou ik dit wel een erg rigoreuze oplossing vinden.
Ik snap het baasje van de loopse teef ook niet zo best eerlijk gezegd dat zij nog met jullie mee loopt.
-
Lien
- Speurneus

- Contacteer:
Eigenlijk vind ik dat de loopse teef zich even zou moeten terugtrekken uit de groep. Of de schade delen, dus om de beurt... En dan hoef je ook niet te castreren. Succes met de beslissing. 
groetjes, Lien
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
-
Aldinne
- Middelgrote hondenneus

- roxy
- Middelgrote hondenneus

Ooooooooooooh dames ik vergeet te vertellen dat ze dat ook doet hoor niet meelopen, maar de betreffende teef woont zo goed als aan de ingang van het park hahaaa, dus Jim hoeft haar maar te horen blaffen en hij scheurt er naartoe, vandaag ging ze ook later met haar honden maar ik was er langer dan gepland dus toen ik het park 20 meter uit was kwam ze aan met de honden alsof Jim het voelde hij keek om zag haar in een glimp en trok zo hard dat ik hem niet hield weg was meneer. Ik liep met een andere logeerlab aan de lijn dus was net iets moeilijker hem te houden. Overigens een gecastreerde heer die wel de hele dag de samba danst als jullie begrijpen wat ik bedoel maar er niet achteraan gaat.
Ik ben eigenlijk banger voor loopse dames die verder weg wonen of wellicht ergens waar ik het niet weet, nu kan ik hem meteen traceren...
Overigens vertelde iemand mij dat het juist heel zielig is dat een reu zo van slag is omdat hij zo graag wil, tjah ik weet het niet...
Ik ben eigenlijk banger voor loopse dames die verder weg wonen of wellicht ergens waar ik het niet weet, nu kan ik hem meteen traceren...
Overigens vertelde iemand mij dat het juist heel zielig is dat een reu zo van slag is omdat hij zo graag wil, tjah ik weet het niet...
-
Roos
-
Anna&Milow
- Middelgrote hondenneus

-
Nino&Toosje
- Speurneus

Ik zou er nog eens heel goed over nadenken. Nino was ook een giller als er een loops teefje in de buurt was. Ik heb geleerd om dan maar tijdelijk ergens anders te wandelen en hem aan de riem te houden. Naarmate hij ouder werd, was hij ook beter te hanteren. Beide honden hier in huis zijn intacte reuen, zitten prima in elkaar. Nino hou ik nog steeds af en toe aan de riem als ik merk dat er teven zijn die loops moeten worden of loops zijn. Nou , jammer dan voor hem. De meeste tijd van het jaar kan hij lekker los. Geen problemen met andere reuen, nooit gedonder. Geen gerij , hij niet meer op andere honden en omgekeerd ook niet. Het kan makkelijker, dat geef ik toe, maar de ballen eraf is wel meteen heel erg ingrijpend.
-
MheenLab
- Grote hondenneus

Kun je hem niet chemisch laten castreren ? Dan kun je +/- de uitkomst een beetje zien voordat het gehele klokkenspel verwijdert wordt 
Dat een hond zijn vacht er op achteruit gaat heb ik zelf nog nooit ervaren ná een castratie, het enige wat je wat meer zou moeten doen, is op zijn voeding letten, gecastreerde reu'en (geldt ook voor teven) hebben meer de neiging om dikker te worden.
En dat rijen (repelen) op of van andere honden op elkaar, als ze of hij dat nu al niet doen, dan zal dat ná een castratie ook niet veel anders zijn als nu ..
Suc6!
PS: de hond van mijn zus (een zwarte labrador reu) is ook nog nooit gecastreert geweest, tot hij last kreeg van zijn prostaat, toen was het pas een échte moeten .. (hij is nu bijna 9 jaar) ..
Dat een hond zijn vacht er op achteruit gaat heb ik zelf nog nooit ervaren ná een castratie, het enige wat je wat meer zou moeten doen, is op zijn voeding letten, gecastreerde reu'en (geldt ook voor teven) hebben meer de neiging om dikker te worden.
En dat rijen (repelen) op of van andere honden op elkaar, als ze of hij dat nu al niet doen, dan zal dat ná een castratie ook niet veel anders zijn als nu ..
Suc6!
PS: de hond van mijn zus (een zwarte labrador reu) is ook nog nooit gecastreert geweest, tot hij last kreeg van zijn prostaat, toen was het pas een échte moeten .. (hij is nu bijna 9 jaar) ..
-
dinodap
- Middelgrote hondenneus

MheenLab schreef:Kun je hem niet chemisch laten castreren ? Dan kun je +/- de uitkomst een beetje zien voordat het gehele klokkenspel verwijdert wordt
Suc6!
Na castratie moest ik minder voeren, maar dat heb ik weer opgevoerd aangezien Joep ook geen aanleg heeft om dik te worden en ik hem eerder te slank vond. Nu zit hij weer keurig op de 30 kilo die hij voor de castratie ook woog.
Daarbij zullen velen het niet aan castratie wijdten, maar direct na de castratie is Joep veel minder (tot niet) gaan trekken aan de riem en hoef ik niet meer om de 2 meter stil te staan om elke grasspriet van elke kant besnuffeld, afgelikt en besproeit te worden. Enorm voordeel vind ik persoonlijk!
-
rimanime
- Speurneus

Met alle respect, maar dit heb jezelf helemaal in handen. Hier wordt aan de lijn niet gesnuffeld en geplast. Een labrador leert snel, dus ook datdinodap schreef:MheenLab schreef:Kun je hem niet chemisch laten castreren ? Dan kun je +/- de uitkomst een beetje zien voordat het gehele klokkenspel verwijdert wordt
Suc6!
hoef ik niet meer om de 2 meter stil te staan om elke grasspriet van elke kant besnuffeld, afgelikt en besproeit te worden. Enorm voordeel vind ik persoonlijk!

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......
Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)