behandelen melklijsten na een nestje

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Monsoom
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

behandelen melklijsten na een nestje

Ongelezen bericht door Monsoom »

We verwachten binnenkort een nestje pups. Vanuit het verleden weet ik dat na de zoogperiode de melklijsten van de teef werden ingesmeerd met kamferspiritus om mooi op te drogen. Onlangs las ik dat dit ook wordt gedaan met groene zeep ??? :confused: Heeft iemand hier ervaring mee ?

Groet Rob
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Dat is een héél oud bakerpraatje, dat ik 25 jaar geleden ook al hoorde. Kamferspiritus bestaat voornamelijk uit alcohol met 10% kamfer erin en soms een beetje glycerine. Door kamfer wordt de huid een beetje dikker, het wordt ook wel gebruikt door wandelaars om hun voetzolen in te smeren, zodat ze minder snel blaren krijgen. Maar wat alcohol en kamfer nou voor werking moeten hebben op de melklijsten? Het smaakt vies en het stinkt, de pups zullen ongetwijfeld niet meer willen drinken bij de moeder als de tepels met dat spulletje zijn ingesmeerd. Misschien dat het daarom werd geadviseerd. Groene zeep zal wel vanuit dezelfde gedachte worden geadviseerd: het is vies, dus drinken de pups dan niet meer.

Volgens mij doet het niks om de melklijsten na het nest weer goed te laten optrekken. Mijn ervaring is, dat het al dan niet optrekken in de genen zit. Ik heb hier twee lijnen, bij de ene lijn hebben de teven na hun eerste nest al hangtietjes, bij de andere lijn trekt de boel zelfs na twee of drie nesten weer keurig op. Als je er al iets aan kunt beïnvloeden, denk ik dat veel bewegen en zwemmen effectiever is dan kamferspiritus :)

Hanneke
Monsoom
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

Hanneke

Bedankt voor je uitleg. Ik had zelf ook wel het idee dat dat het door de genen wordt bepaald. Maar dat is het mooie van zo'n forum.

Ik zie dat je een Toplicht hond hebt van Elza Gravenstein, we hebben zelf 15 a 20 jaar geleden een hondje van Elza 's TOPLICHT gehad.

Groet Rob
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Wat leuk dat jij ook een Toplichtje hebt gehad :) Wij hebben er twee gehad: onze Tinkle die nog steeds leeft, bijna 14½ inmiddels, en onze overleden Mellow (Toplicht Miracle´s Mac Mellow). Mellow is overigens ook 14½ geworden. Van welke ouders was jullie Toplicht?

Hanneke
Monsoom
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

Ja leuk

Ik zal vanavond even de oude stamboom erbij pakken als ik die kan vinden. Het was een zwart teefje met de naam Toplicht MacGallan.
Monsoom
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

Onze Toplicht Mac Galan komt/kwam uit de combinatie;
TOPLICHT TINTAGEL S MOON X MAC LAGAN KARA BEAUTY OF RODARBAL

Geb.datum 2 mei 1987

Dat is al een tijdje geleden :D

Groet Rob
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Dat is inderdaad lang geleden :wink: Dan heb ik ook nog een nestzusje van jullie hond gekend, Minca. Verschillende kinderen van Karan deden het heel leuk op de jachtproeven :)

De vader van jullie hond, Tagel, oftewel Apie, is ver weg familie van mijn teven. Honey Moon en Amber Moon waren twee nestzusjes van Tagel Moon. Honey was de grootmoeder van mijn Mellow en Amber de grootmoeder van mijn Tinkle.

Wel leuk, dat ik al die honden heb gekend. Tagel die heel zoet maar ook heel stout kon zijn, Karan (de moeder van jullie hond) die twee enorm grote nesten kreeg, Honey, die op het laatst als een stokoud vrouwtje over bijna haar hele lijf grijs werd. Ach ja.. sweet memories... :D

Hanneke
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Excuus.. ik werd op de vingers getikt door mijn man :D De teef die zo helemaal grijs werd, was niet Honey, maar Rainbow, haar moeder. Even voor de juiste geschiedschrijving... :D

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Monsoom
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

Nou ik sta versteld van jullie kennis :klasse:

Wat ik inderdaad nog weet dat Mac Galan uit een groot nest kwam.

Leuk,

Ik ben er een tijdje uit geweest, maar je ziet weinig Toplicht terug in de hedendaagse stambomen.
Groet Rob
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

De kennel bestaat al een tijdje niet meer. Ik denk dat het laatste nest zo'n 10 jaar geleden is gefokt. Heel af en toe en dan ver weg in de stamboom kom je nog wel eens Toplicht tegen, zelfs nog wel eens bij een Canadese hond. Daar zijn ook Toplichtjes naar toe gegaan :)

Hanneke
Plaats reactie