Te onderdanig!!!
-
jeltje
- Hele grote hondenneus

Te onderdanig!!!
Zyva is altijd al een onderdanige hond geweest, benaderde een andere hond altijd afwachtend en met respect, maar wel altijd nieuwsgierig naar die andere hond en altijd in om even te spelen als dat mocht. 2 weken geleden kwamen we een man tegen met 2 labradors, ik dacht nog, leuk ook labjes, maar een meter of 50 voor mij ziet die man ons en lijnt meteen zijn honden aan. Voor mij een teken om Zyva bij me te roepen. Zyva kwam keurig, liep keurig naast, en vlak voor die man laat ik Zyva naast me zitten zodat die man ons rustig kan passeren met zijn honden. Ik prijs Zyva voor het goede luisteren, en geef haar een brokje! Op dat moment maakt die man 2 meter achter ons zijn honden weer los ,
, eentje komt meteen op Zyva af gedenderd maar snuffelt alleen. De andere wchter komt met een hoop kabaal op Zyva af gerend en valt echt meteen aan. Ik gillen, die man gillen, Zyva schreeuwt oorverdovend, die man begint met zijn riem op zijn hond te slaan die inmiddels boven Zyva staat en echt uitvalt! De man krijgt zijn hond te pakken mompelt sorry en loopt verder. Totaal overdonderd check ik of Zyva iets mankeert wat gelukkig niet zo is, maar ze stond helemaal te trillen, staart volledig onder haar lichaam door verborgen, en in een gedoken! Ze was echt van slag. Om haar af te lijden ben ik met stokken over een beekje gaan gooien die ze dan moest apporteren. Dit werkte gelukkig en ze leek het weer vergeten. Maar sindsdien gaat ze dus met een grote boog om andere honden heen en als dat niet kan maakt ze zich helemaal klein (ze draait haar kop weg richting haar staart, haar neus raakt echt haar achterkant). Ze ziet er dan zo vreselijk bang en ongelukkig uit, dat ik er echt medelijden mee heb. Ik merk ook aan de reactie van andere honden dat ze een makkelijk 'doelwit' is inmiddels. Ze is echt te onderdanig waardoor ze dit op zich afroept. Zelfs in de vaste hondengroep waar we een paar keer per week mee wandelen gebeurd het steeds vaker dat ze met z'n allen (4 stuks) Zyva klieren! Hoe kan ik dit weer ombuigen, hoe geef ik haar het vertrouwen weer terug?? Iemand tips?
-
mullermariska
- Speurneus

Jeetje wat een vervelende situatie. Wel apart ook dat die man zijn honden aanlijnt maar ze eigenlijk weer te vroeg loslaat. Waar jou hondje nu de dupe van is.
Dat van een makkelijk doelwit herken ik wel. Iz heeft dat ook. Ze weten precies dat ze haar ff moeten opjagen omdat ze dan bang is.
Heb helaas geen tips. Maar ben zelf ook wel benieuwd naar hoe hier mee om te gaan.
Dat van een makkelijk doelwit herken ik wel. Iz heeft dat ook. Ze weten precies dat ze haar ff moeten opjagen omdat ze dan bang is.
Heb helaas geen tips. Maar ben zelf ook wel benieuwd naar hoe hier mee om te gaan.
Groetjes Mariska en een lebber van Izzie en Shiva
Lola ( Kink's Lola van de witte hoeve's hof ) 7-3-1998 - 14-7-2008
Izzie ( Mayberry's Dream Curious Isabel) 4-2-2009
Bull terriër : Shiva 3-8-2010
Bull terriër : Shiva 3-8-2010
-
katy
- Middelgrote hondenneus

dat is echt een hele vervelende situatie zeg
dat onderdanige heeft Katy ook en toevallig hebben wij zo een zelfde soort situatie gehad en ik wil je niet bang maken ofzo hoor maar katy is daarna echt verschrikkelijk bang geweest voor alle andere honden gelukkig is het na een tijdje we weer goed gekomen het begint nu weer een beetje te komen dat ze durft te spelen gelukkig
dat onderdanige heeft Katy ook en toevallig hebben wij zo een zelfde soort situatie gehad en ik wil je niet bang maken ofzo hoor maar katy is daarna echt verschrikkelijk bang geweest voor alle andere honden gelukkig is het na een tijdje we weer goed gekomen het begint nu weer een beetje te komen dat ze durft te spelen gelukkig
-
*Remy*
- Kleine hondenneus

Hoi, mjn mening is dat wanneer Zyva merkt dat jij in elke situatie de controle hebt en haar beschermt, zij zich zekerder gaat voelen bij andere honden. Ik zou, voorlopig in ieder geval, alleen maar gaan wandelen op plekken waar mensen hun honden aangelijnd hebben of waar er niet heel veel stuurloze los lopende honden zijn. Terwijl je de honden passeert speel je met haar, maak je de andere hond positief en onbelangrijk. Stel dat er toch een hond op jullie afkomt dan zou ik Zyva achter mij hebben en de hond kennis laten maken met mijn knie wanneer hij probeert aan haar te komen. Belangrijk is wel dat je hierbij rustig blijft en en niet angstig; je wil haar niet bang maken voor andere honden, je wil haar alleen zekerheid geven. Daarnaast zou ik honden die goed opgevoed zijn kennis laten maken met Zyva, op een rustige manier. Gaat dat goed dan zou je ze kunnen laten spelen, onder begeleiding. Mocht de andere hond haar toch klein gaan maken dan zou ik (of de eigenaar van de andere hond) ingrijpen; de andere hond corrigeren zodat hij weet dat hij zich rustig bij Zyva moet gedragen. Ik zou met de mensen van de vaste hondengroep bespreken dat je niet wil dat jouw hondje nog banger en onzekerder wordt. Misschien zijn de andere honden gemakkelijk te corrigeren, misschien zouden jullie de honden aangelijnd moeten houden, misschien zouden de honden per 2-tallen los moeten zijn (makkelijker te controleren en corrigeren dan 4 honden). Het enige wat telt is dat Zyva zich veilig voelt bij jou omdat jij de controle behoudt en ze zich hierdoor prettig voelt bij andere honden.
-
fieke
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
Bruce is ook onderdanig. Als er een hond aankomt, gaat hij plat op de grond liggen en zijn kop iets gedraaid. Hij is laats ook gebeten en heeft er wel een klap van gehad. Ik heb toen honden opgezocht, waarvan ik weet dat hij ze leuk vind. Na een paar keer spelen is het langzaam overgegaan. Hij blijft nu wel onderdanig, maar is niet meer bang
-
Quasar
- Hele grote hondenneus

Ik weet niet of je dit ook doet
Probeer wel positief en niet te angstig naar andere te gaan jouw houding kan haar ook heel "bang" houden.
Ander voorbeeld: Quasar is een keer van de schutting met behendigheid gevallen (zo'n tekenfilm idee: naar boven rennen en vergeten naar beneden te lopen
) Maar ik moest dan niet mijn angst laten zien anders zou hij er niet meer op durven.. daarna heeft de instructeur samen met mij Quasar weer naar boven geholpen op de schutting en zo zijn angst overwonnen.
Misschien dan ook als er een hond aankomt je stem verhogen en zeggen o dat is een lief hondje he, enz. Om zo haar weer positief naar andere te laten gaan
Succes
Ander voorbeeld: Quasar is een keer van de schutting met behendigheid gevallen (zo'n tekenfilm idee: naar boven rennen en vergeten naar beneden te lopen
Misschien dan ook als er een hond aankomt je stem verhogen en zeggen o dat is een lief hondje he, enz. Om zo haar weer positief naar andere te laten gaan
Succes
Groetjes van Suzanne en een lik van Quasar
-
Lucky
- Kleine hondenneus

Ik kan je geen tips geven, maar idd afleiden als er een andere hond in de buurt is. En misschien een hond waarvan je weet dat ze ook onderdanig is met hem laten speln ?
Wat erg belangrijk is dat jij heel zelfverzekerd overkomt, jouw hond merkt jouw angst heel duidelijk ! En hierbij spreek ik uit ervaring. Ik heb in het verleden meegemaakt dat een andere hond (die was losgebroken) mijn hond (toevallig ook een lab) aanviel. De eigenaar heeft dat beest letterlijk van mijn hond afgeslagen. Nu nog ben ik stiekem bang als er andere honden los lopen dat die misschien ook ineens aanvallen. Devil merkte dit en was daardoor zelf ook onzekerder. Het lukt me tegenwoordig wel steeds beter om die angst te verbergen. Ook omdat totnutoe alle honden die we tegen komen en die "los" lopen of graag willen spelen, op een leuke manier. Of ze negeren Devil volkomen (wat Devil overigens echt niet begrijpt
) Maar onbewust ben IK toch altijd erg op mijn hoede als er een hond los aankomt 
Groetjes Marion
Wat erg belangrijk is dat jij heel zelfverzekerd overkomt, jouw hond merkt jouw angst heel duidelijk ! En hierbij spreek ik uit ervaring. Ik heb in het verleden meegemaakt dat een andere hond (die was losgebroken) mijn hond (toevallig ook een lab) aanviel. De eigenaar heeft dat beest letterlijk van mijn hond afgeslagen. Nu nog ben ik stiekem bang als er andere honden los lopen dat die misschien ook ineens aanvallen. Devil merkte dit en was daardoor zelf ook onzekerder. Het lukt me tegenwoordig wel steeds beter om die angst te verbergen. Ook omdat totnutoe alle honden die we tegen komen en die "los" lopen of graag willen spelen, op een leuke manier. Of ze negeren Devil volkomen (wat Devil overigens echt niet begrijpt
Groetjes Marion