Drukke Dex neemt zijn rust niet.

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
BruineDex

Drukke Dex neemt zijn rust niet.

Ongelezen bericht door BruineDex »

Eindelijk kan ik echt wat plaatsen hier. Een hele poos geleden had ik me hier aangemeld omdat we op het punt stonden om onze bruine lab genaamd Dex weg te doen. Ik was het hier niet mee eens, en zocht dus hulp maar gelukkig is Dex nu nog steeds bij ons.
Dex is van maart2012 en het is een hele drukke jongen. Hij kan best luisteren, als hij wil. Dat is dan ook niet het probleem, maar hij is echt super druk. De dierenarts en de leidster van puppycursus vonden hem ook wel erg druk.
Bij puppycursus deden ze ook een sessie om te kijken hoe de hond zijn gedrag was. Hij deed het super, maar wel heel erg druk maar was niet hyperactief. Hij kon zijn gemoedsstand zelf een tandje lager brengen, dat was goed.. Maar hij wil niet zelf helemaal kalm worden. Dit zien we thuis ook.
Als hij los in huis loopt gaat hij naar 2 uur spelen misschien wat liggen, maar dat is nog geen minuut en dan gaat hij weer verder. En af en toe gaat hij uit het niets helemaal door het dolle heen! Dan is er echt geen houden aan! Hij vliegt dan over de bank heen, en schiet dan weer onder de tafel en trekt dan weer een sprintje. Helaas moet ik dus ook toegeven dat hij het grootste gedeelte van de dag in de bench zit. Dit mede omdat we een zoon van 3 hebben die ook gewoon wil kunnen spelen.
Ik hoop dat jullie hier wat van herkenning in zien en me misschien kan vertellen hoe we hier mee om moeten gaan.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

misschien toch ergens een gaatje in je tijd gaan vinden om iets sportiefs met hem te gaan doen, behendigheid of speuren, dat is een paar uurtjes van je tijd per week en daarin kan ie zijn drang naar iets doen bedwingen.
al me kinders uitgevlogen
BruineDex

speurneus carola schreef:misschien toch ergens een gaatje in je tijd gaan vinden om iets sportiefs met hem te gaan doen, behendigheid of speuren, dat is een paar uurtjes van je tijd per week en daarin kan ie zijn drang naar iets doen bedwingen.
Tijd is geen probleem, en we hebben hem een poos laten speuren, maar als het hem te lang duurt en hij kan niets vonden gaat hij achter wat anders aan. Zijn gedachtes zijn overal tegelijk. Dat zie je zelfs met gewoon spelen, is hij met een speeltje bezig, maar valt zijn ook op een ander speeltje moet hij die ook hebben.
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Natuurlijk valt er niet alles op te maken uit jouw verhaal, maar ik denk dat Dex, geestelijke uitdaging nodig heeft.

Wandelen worden ze lichamelijk moe van, maar dat is zo weer bijgetrokken bij een jonge hond, maar als ze daarnaast niet geestelijk moe zijn, kunnen ze gewoon hun ei niet kwijt en dan zie je vaak druk gedrag op plekken waar dat niet hoort.

Ik zou van voor af aan weer beginnen. Uit de bench is aandacht, trainen, uitlaten/wandelen eten wat spelen , daarna weer terug in de bench. En dit een paar keer herhalen per dag.

Zo kan hij niet de fout in gaan en daarnaast bouw je een band op met je hond en leert hij ook dat er momenten van actie en van rust zijn. En als hij geestelijk uitgedaagd word, zal hij sowieso beter zijn rust gaan pakken. En dan langzaam gaan opbouwen dat hij ook uit de bench lekker rustig kan liggen, in het begin misschien met een kong of een bot.

Geestelijk uitdagen, kun je doen dmv trainen ( nieuwe oefeningen, oefeningen verbeteren ),samen spelletjes spelen ( bijv. nina ottonson ).

Veel succes !
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

BruineDex schreef:
speurneus carola schreef:misschien toch ergens een gaatje in je tijd gaan vinden om iets sportiefs met hem te gaan doen, behendigheid of speuren, dat is een paar uurtjes van je tijd per week en daarin kan ie zijn drang naar iets doen bedwingen.
Tijd is geen probleem, en we hebben hem een poos laten speuren, maar als het hem te lang duurt en hij kan niets vonden gaat hij achter wat anders aan. Zijn gedachtes zijn overal tegelijk. Dat zie je zelfs met gewoon spelen, is hij met een speeltje bezig, maar valt zijn ook op een ander speeltje moet hij die ook hebben.
dan zijn de zoekacties te zwaar uitgebouwd en ziet ie daar de lol nog niet van in, is meer een trainings fout dan dat het aan je hondje ligt
al me kinders uitgevlogen
aldidajo
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door aldidajo »

Ik heb de wijsheid absoluut niet in pacht, maar herken wel iets. Wat ik doe is speuren in huis. Ik laat Barrel zitten en verstop ergens een brokje.... Hij moet wel blijven zitten totdat ik zeg "zoek". Hij zoekt zich dan suf naar het brokje. Ik merk dat hij het leuk vindt en dat het hem geestelijk ook flink bezig houdt, zeker als ik hem uitbundig prijs als hij het brokje gevonden heeft. Als zijn aandacht verslapt, dan stop ik het spel in de bench (op aanraden van hier :wink: ). Ik bouw dit steeds verder uit, we zijn begonnen met een brokje op de hoek van de deur, wat hij eigenlijk ook wel kon zien. Nu zijn we al zover dat we het brokje echt kunnen verstoppen en dat werkt echt heel erg goed. Ook geven wij hem dingen zoals een Kong of wat anders waar hij zijn best mee moet doen om er iets van eten uit te krijgen.
Ik heb soms zelfs het idee dat geestelijke uitdaging bij hem beter werkt dan lichamelijke uitdaging. Die geven we hem uiteraard ook :wink: .
Barrel is nog maar 4,5 maand oud en is ook druk.
BruineDex

-kim- schreef:Natuurlijk valt er niet alles op te maken uit jouw verhaal, maar ik denk dat Dex, geestelijke uitdaging nodig heeft.

Wandelen worden ze lichamelijk moe van, maar dat is zo weer bijgetrokken bij een jonge hond, maar als ze daarnaast niet geestelijk moe zijn, kunnen ze gewoon hun ei niet kwijt en dan zie je vaak druk gedrag op plekken waar dat niet hoort.

Ik zou van voor af aan weer beginnen. Uit de bench is aandacht, trainen, uitlaten/wandelen eten wat spelen , daarna weer terug in de bench. En dit een paar keer herhalen per dag.

Zo kan hij niet de fout in gaan en daarnaast bouw je een band op met je hond en leert hij ook dat er momenten van actie en van rust zijn. En als hij geestelijk uitgedaagd word, zal hij sowieso beter zijn rust gaan pakken. En dan langzaam gaan opbouwen dat hij ook uit de bench lekker rustig kan liggen, in het begin misschien met een kong of een bot.

Geestelijk uitdagen, kun je doen dmv trainen ( nieuwe oefeningen, oefeningen verbeteren ),samen spelletjes spelen ( bijv. nina ottonson ).

Veel succes !
Dat hij lichamelijk niet is uit te putten weten we, in het begin deden we ook veel trainen, en spelletjes maar werd meneer niet anders van. Maar ik zou het zeker weer gaan proberen want met alleen rondjes in de kamer rennen schieten we ook niets op. Bedankt in elk geval!
BruineDex

speurneus carola schreef:
BruineDex schreef:
dan zijn de zoekacties te zwaar uitgebouwd en ziet ie daar de lol nog niet van in, is meer een trainings fout dan dat het aan je hondje ligt
Ik denk niet dat de zoekacties te zwaar waren, we hadden een speciaal formulier meegekregen waarop precies stond hoe het moest. Door eerst wat een paar meter van hem af te leggen, en dan steeds wat verder weg. Maar zoals ik al hierboven zei gaan we het nog eens proberen, misschien dat meneer zijn aandacht al wat meer bij het spelletje kan houden.
BruineDex

aldidajo schreef:Ik heb de wijsheid absoluut niet in pacht, maar herken wel iets. Wat ik doe is speuren in huis. Ik laat Barrel zitten en verstop ergens een brokje.... Hij moet wel blijven zitten totdat ik zeg "zoek". Hij zoekt zich dan suf naar het brokje. Ik merk dat hij het leuk vindt en dat het hem geestelijk ook flink bezig houdt, zeker als ik hem uitbundig prijs als hij het brokje gevonden heeft. Als zijn aandacht verslapt, dan stop ik het spel in de bench (op aanraden van hier :wink: ). Ik bouw dit steeds verder uit, we zijn begonnen met een brokje op de hoek van de deur, wat hij eigenlijk ook wel kon zien. Nu zijn we al zover dat we het brokje echt kunnen verstoppen en dat werkt echt heel erg goed. Ook geven wij hem dingen zoals een Kong of wat anders waar hij zijn best mee moet doen om er iets van eten uit te krijgen.
Ik heb soms zelfs het idee dat geestelijke uitdaging bij hem beter werkt dan lichamelijke uitdaging. Die geven we hem uiteraard ook :wink: .
Barrel is nog maar 4,5 maand oud en is ook druk.
Wij hebben dat ook een poos gedaan, maar dan met speeltjes maar misschien inderdaad een idee om het met wat lekkers te doen. Prikkelt z'n neus toch net even wat meer! En in z'n bench heeft hij nu niets meer. Zijn mat is half opgegeten, en speeltjes heeft hij zo stuk. Nu had hij een Kong, maar die heeft hij gister uit het niets ook stuk gekregen.. Het is echt een kauwer! Gelukkig alleen zijn eigen spullen, verder is hij eigenlijk heel braaf.

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik waardeer het zeer want we willen echt het beste voor onze schat!
Hebben jullie honden hun speeltjes ook zo snel stuk? Dex speelt er niet mee hij sloopt alleen maar! Hij gaat er echt voor liggen. Dus ja hij kan wel gewoon liggen, maar dan moet hij wat te slopen hebben.
Nu is zijn Kong er dus ook aan gegaan!
Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Nancy »

Hier wordt ook veel 'gesloopt'... Er wordt zeker wel mee gespeeld: slopen is nu eenmaal het spel ;)

Flostouwen zijn vervangen door pijpen van oude spijkerbroeken met een knoop erin (we houden erg van trekspelletjes), de botjes zijn vervangen door hele dijbeenbotten, want dat gaat wat langer mee en blijft toch interessant...
Het eerste hertengewei was in 2 dagen weg, het tweede ligt er al weken inmiddels, er wordt heerlijk op geknaagd, maar blijkbaar is deze harder of zo??
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Hier ook een Bob de Sloper... Hij krijgt zijn speeltjes tegenwoordig alleen maar als wij met hem gaan spelen, anders gaat alles kapot.

Hoeveel trainen jullie op een dag met hem? Bob is ook een zeer energieke hond, ik loop 1,5 uur per dag met hem en probeer altijd een ander rondje te lopen zodat het uitdagend blijft voor hem. Daarnaast train ik zeker nog een uur per dag met hem op commando's, met ook verschillende fun commando's erbij. Verder nog af en toe een trekspelletje of een balspelletje.. Sinds wij dit doen is hij een stuk rustiger geworden. Als hij wel weer druk wordt gaat hij direct de bench in om weer tot rust te komen en dat helpt heel erg goed!
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Hij is ook nog maar 10 maanden. Dat is mijn Peanut ook. Dan zijn het ook onstuimige honden. Een combinatie van lichamelijke actie (wel elke dag) één tot 1,5 uur per dag. Fietsen en wandelen en geestelijke uitdaging op een regelmatige basis zouden uitkomst kunnen bieden. Maar met een peuter van 3 is dat een lastige combi...
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
BruineDex

Nancy schreef:Hier wordt ook veel 'gesloopt'... Er wordt zeker wel mee gespeeld: slopen is nu eenmaal het spel ;)

Flostouwen zijn vervangen door pijpen van oude spijkerbroeken met een knoop erin (we houden erg van trekspelletjes), de botjes zijn vervangen door hele dijbeenbotten, want dat gaat wat langer mee en blijft toch interessant...
Het eerste hertengewei was in 2 dagen weg, het tweede ligt er al weken inmiddels, er wordt heerlijk op geknaagd, maar blijkbaar is deze harder of zo??
Oké, wij hebben twee theedoeken aan elkaar geknoopt, en dan nog wat knopen erin. Hij heeft hem nu al een hele poos maar nog niet stuk! Alleen weet hij de laatste tijd wel hoe hij de twee van elkaar krijgt :confused: :D
Botten doen we niet aan, onze schat gaat daarvan aan de diarree. We hebben al verschillende geprobeerd. Dus af en toe krijgt hij een floss botje, maar meer voor zijn tanden want hij heeft die dingen in twee minuten op.
BruineDex

Muiske schreef:Hier ook een Bob de Sloper... Hij krijgt zijn speeltjes tegenwoordig alleen maar als wij met hem gaan spelen, anders gaat alles kapot.

Hoeveel trainen jullie op een dag met hem? Bob is ook een zeer energieke hond, ik loop 1,5 uur per dag met hem en probeer altijd een ander rondje te lopen zodat het uitdagend blijft voor hem. Daarnaast train ik zeker nog een uur per dag met hem op commando's, met ook verschillende fun commando's erbij. Verder nog af en toe een trekspelletje of een balspelletje.. Sinds wij dit doen is hij een stuk rustiger geworden. Als hij wel weer druk wordt gaat hij direct de bench in om weer tot rust te komen en dat helpt heel erg goed!
Ik moet bekennen dat we nauwelijks nog met hem trainen. Maar toen we dat nog deden prikkelde hem dat juist. En we deden het niet te lang. We mochten maar 1 ding tegelijk leren, en liever een paar keer even ipv een keer heel lang. Maar net als het speuren moeten we dat weer gaan oppakken. Hij is eenmaals al rustiger.
BruineDex

Lien schreef:Hij is ook nog maar 10 maanden. Dat is mijn Peanut ook. Dan zijn het ook onstuimige honden. Een combinatie van lichamelijke actie (wel elke dag) één tot 1,5 uur per dag. Fietsen en wandelen en geestelijke uitdaging op een regelmatige basis zouden uitkomst kunnen bieden. Maar met een peuter van 3 is dat een lastige combi...
Ik wil ook graag met hem fietsen, maar mijn man vertrouwd dat niet. Nu kan ik het ook niet zo 123 doen aangezien ik inderdaad met m'n zoontje zit. Die kan ik dan niet meenemen. Dus hij moet het hebben van lekker wandelen. Gelukkig wonen we bij veel bossen en weilanden, en hij kan dan heerlijk uitrazen.
Plaats reactie