Slecht door het haar heen komen.

Hier komen labrador eigenaren bij elkaar om alle dingen te bespreken die specifiek oudere labjes aangaan.
DestinY
Snuffelneus
Snuffelneus

Slecht door het haar heen komen.

Ongelezen bericht door DestinY »

Hallo,

Destiny wordt volgende maand 9 jaar, ze is nog topfit, wordt ook altijd jonger geschat (4!! :)), is nog heel vrolijk, speels en enthousiast.
Nu vind ik dat ze heel slecht door haar haar komt, ze ziet er wat dof uit, geen glans meer in haar vacht behalve op haar koppie en haar pootjes, maar over haar lijf ziet ze er heel onverzorgd uit.
Ik kam haar om de dag. En af en toe pluk ik wat loszittende haren. Deze haren zitten al los, dus ik doe haar hier geen pijn mee.
Nu vraag ik mij af, komt dit door haar leeftijd of kan het ook iets anders zijn?

Ze is niet op ander voer overgegaan en dit is ook het eerste jaar dat ze zo slecht door haar rui heenkomt. Eerder ging dit probleemloos en bleef ze mooi glimmen en er verzorgd uitzien.

Ook vind ik dat haar lijfgeur wat veranderd is. Hierover hoor ik dat dat door de leeftijd kan komen, wat opzich ook wel een logische verklaring is.

We zijn door omstandigheden in twee jaar tijd nu voor de vierde keer verhuisd, eerder kon ze zich goed aanpassen, zolang ik er maar was.
Hier is ze net zo vrolijk en speels als ze altijd al was, dus ik vermoed niet dat het stress is. In haar gedrag is er namelijk niets veranderd.

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik vaker kammen of juist minder vaak of toch overgaan op ander voer.
Ze krijgt trouwens het voer van Royal Canin - Selection Croc. Hier eet ze al jaren goed op. Zou ik haar in verband met de leeftijd toch beter op ander voer kunnen zetten?

Alvast enorm bedankt! Groetjes, Liedeke!

Edit -Typfout.
esmmar&happy
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door esmmar&happy »

Heb je al aan schapenvetblokjes (met zeewier) of visolie gedacht?
Als het echt een probleem blijft zijn er nog andere middelen die de dierenarts kan voorschrijven. Sommige honden hebben altijd veel haar/huisproblemen oa door allergie.
zo blij met een pup erbij
DestinY
Snuffelneus
Snuffelneus

Ze heeft nooit eerder dit soort problemen gehad, daarom vroeg ik me ook af of het met de leeftijd te maken heeft. Inderdaad nog niet gedacht aan schapenvetblokjes, dus dat ga ik eens proberen en dan eens zien hoe dat werkt. Bedankt voor de tip!
esmmar&happy
Snuffelneus
Snuffelneus

Ik neem aan dat ze geen overgewicht heeft. Oudere honden moeten vaak wat minder energie opnemen. Schapenvet is natuurlijk wel energierijk.
DestinY
Snuffelneus
Snuffelneus

Nee, ze heeft geen overgewicht. Weegt al jaren 25kg en dit is volgens mijn DA ook goed gewicht voor haar formaat. Ze speelt en rent hier in het bos als een dolle en af en toe neem ik haar mee naar mijn paard en daar rent en speelt ze ook veel. Dus zou schapenvet dan wel weer goed zijn om die energie dan aan te vullen als ze zoveel energie verbruikt heeft, toch?
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Ik denk dat je haar op haar leverfunctie moet laten controleren. De lever zorgt namelijk voor de aanwas van nieuwe haren.

Mijn eerste hond Zero heeft het zelfde probleem gehad met zijn vacht. De dierenarts had er destijds geen verklaring voor. Zero werd erg kaal omdat hij na de rui gewoon geen nieuwe vacht kreeg. Toen ik hem vers vlees ging voeren kreeg hij wel weer wat haar, een soort donzig vachtje.

Bij Zero wisten ze zijn probleem pas nadat hij was overleden een jaar later en ik er zodoende achter kwam wat de lever voor een belangrijk orgaan is. Ik weet niet of er medicijnen zijn om de lever aan te sterken, maar daar kan de dierenarts je vast over inlichten mocht je hond inderdaad een verslechterde leverfunctie hebben.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
DestinY
Snuffelneus
Snuffelneus

Jeetje, klinkt eigenlijk wel heftiger dan ik had verwacht. Ik zal morgenochtend mijn DA bellen voor een afspraak. Destiny wordt niet kaal, maar ze verhaard moeilijker dan andere jaren, haar vacht is erg dof. Ze oogt verder wel gezond, maar na het verhaal van Zero ben ik nu wel bang voor ernstigere dingen.
Imca
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Imca »

Beste DestinY, geen paniek,ik denk dat de oorzaak het voer is, als je hond op volwassen brokken staat, moet je nu voor seniorenvariant gaan. De oudere hond heeft geen behoefte meer aan een hoog percentage eiwitten. Seniorenvoer heeft een lager eiwitgehalte. Je zult zien als je hond verder gezond is dat al na een paar weken de vacht meteen weer opknapt. Ik spreek uit eigen ervaring, sinds onze zwarte lobbes van volwassenbrok naar seniorbrok is overgegaan glimt hij weer als een spiegel!
:zwartpootje: Joy (wel stamboom, geen stamboomnaam 26-01-2001)
:blondpootje: Senna (Boggy Valley's Sarah 06-02-2011)
:blondpootje: Sil (Enjoy Just For Fun vd Ansjoros 18-04-2013)
DestinY
Snuffelneus
Snuffelneus

Klinkt inderdaad heel logisch. Ik schaam me nu een beetje dat ik daar zelf niet heel concreet over na heb gedacht. :oops: Bedankt. Haha, de paniek is weer gezakt. ;-) Hihi. Is het dan verstandig om wel hetzelfde merk aan te houden als ik overstal op ander brok of zou dat niet uit hoeven maken?
Imca
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Imca »

Altijd even de nieuwe brok een paar dagen mengen met de oude brok, zodat het lichaam kan wennen, het merk maakt dan niet uit.
:zwartpootje: Joy (wel stamboom, geen stamboomnaam 26-01-2001)
:blondpootje: Senna (Boggy Valley's Sarah 06-02-2011)
:blondpootje: Sil (Enjoy Just For Fun vd Ansjoros 18-04-2013)
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

DestinY schreef:Jeetje, klinkt eigenlijk wel heftiger dan ik had verwacht. Ik zal morgenochtend mijn DA bellen voor een afspraak. Destiny wordt niet kaal, maar ze verhaard moeilijker dan andere jaren, haar vacht is erg dof. Ze oogt verder wel gezond, maar na het verhaal van Zero ben ik nu wel bang voor ernstigere dingen.
Zero is aan levercirrose overleden toen hij 12 jaar was. Zijn ogen en huid werden namelijk helemaal geel. Daarvoor heeft hij ongeveer anderhalf jaar lopen kwakkelen met zijn vacht en de dierenarts (was toen al een oudere dierenarts) had geen verklaring. Hij was toen 10 jaar en had behalve arthrose geen andere merkbare klachten. Hij kreeg al vanaf zijn 7e seniorbrokken.

Uit mezelf ben ik gaan experimenteren met vers voer en dat sloeg binnen korte tijd aan want er kwam weer wat haar terug. De lever had waarschijnlijk teveel moeite om de voedingstoffen uit de brokken te halen (is mijn idee erover).

Hopelijk weten ze nu meer en kunnen ze met een leverpunctie kijken of Destiny haar lever nog voldoende werkt.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
DestinY
Snuffelneus
Snuffelneus

Oke! Bedankt voor jullie reacties, ik zal sowieso mijn DA even benaderen en zeker te weten Seniorbrok gaan voeren! Bedankt allemaal!
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Susan78 »

Lex had dit ook op 7 jarige leeftijd (hij at toen Royal Canin) en ben toen op Canex Fish & Rice Maxi Adult overgestapt. Binnen no time weer een normale verharing en hij glom weer als een spiegel!! Inmiddels eet hij al weer een poosje Canex Senior/light en ziet er nog steeds glanzend en gezond uit (hij wordt bijna 10)..
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012
DestinY
Snuffelneus
Snuffelneus

Oke, bedankt voor de reactie. Ik ga eens kijken naar Canex Senior. Ben benieuwd, hoop dat dat bij Des ook werkt!
esmmar&happy
Snuffelneus
Snuffelneus

Veel succes!
Plaats reactie