Echt niet leuk!

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
aldidajo
Snuffelneus
Snuffelneus

Echt niet leuk!

Ongelezen bericht door aldidajo »

Ik zit echt even met mijn handen in het haar....
Barrel is nu 8 mnd. oud, maar nog altijd erg happerig.
Hij krijgt genoeg uitdaging in wandelen, spelen en geestelijke uitdaging, maar juist door het spelen kan hij zo enorm doorslaan!!! Hij bijt dan ook echt (zie foto van eerder deze middag) en ik weet het gewoon even niet meer. Leuk spelen is eigenlijk niet eens meer mogelijk. Hij slaat door, ook tijdens wandelingen, zijn grens is dan nergens meer en hij valt gewoon echt aan. Niet zachtzinnig :-( . Zomaar ineens, vanuit het niets.
Barrel krijgt genoeg rust en zoals eerder gezegd, genoeg uitdaging in welke vorm dan ook. Hij blijft dit gedrag vertonen en is onvoorspelbaar hierin..... Ook niet meer te benaderen als hij zo'n "aanval" heeft :-( .
Jeetje, wat moeten we hier toch mee? Even gezellig spelen resulteerde vanmiddag in onderstaande foto.... Is niet goed, toch???

Afbeelding
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

hoe reageer je hierop?
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
aldidajo
Snuffelneus
Snuffelneus

Hoe ik hierop reageer........

Nou, ik sta in elk geval niet jubilend tegenover hem. Ik probeer hem te kalmeren door zijn band vast te pakken en zijn bek ver van mij weg te houden.
Negeren is niet te doen want zijn grens is overschreven en die is er dan ook écht niet meer. Hij blijft zijn aanval dan ook voortzetten en dat dan is de enige optie voor mij om hem op deze manier vast te pakken.
Ik probeer hem uit de situatie te halen. Lukt soms wel, soms ook niet.
Ik blijf rustig, consequent, maar ben niet vriendelijk meer.
Als hij eenmaal gekalmeerd is probeer ik weer vriendjes te zijn en leg hem dan ook meteen wel in de bench met een lekker brokje (bench is géén strafplek!) waarop hij meestal binnen een paar minuten vertrokken is.

Maar goed, al met al is dit een terugkerend probleem omdat we deze buien werkelijk niet aan zien komen en soms zelfs na een slaapje hem al overkomen (en ons dus ook).

Geen idee of we hier goed mee omgaan!

Verder is Barrel gewoon een hartstikke lieve, leergierige en blije hond. Ik kan dit gedrag gewoonweg niet plaatsen en het maakt me eigenlijk best een beetje verdrietig.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

dat snap ik wel, dat het je verdrietig maakt, het is ook niet leuk. Ik vrees dat ik van schrik en/of irritatie een stuk minder geduldig zou zijn. Maar of dat goed is/helpt, dat weet ik ook niet..
aldidajo
Snuffelneus
Snuffelneus

Ik zou zo graag een oplossing willen vinden; het was al een hele hoge drempel om dit hier te schrijven, maar ik voel me momenteel best een beetje wanhopig.
Nu ben ik het steeds, maar wat als hij zo'n bui krijgt wanneer er een klein kind hier over de vloer is? Kheb behoorlijk last nu van mijn hand, want behalve de wond (foto), is de bovenkant van mijn hand ook blauw. Hij heeft me echt goed te pakken gehad :( . De blauwe plekken op mijn benen van eerder deze week daar gelaten......
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

heb je al eens gedacht om een gedragstherapeut in te schakelen?
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Ik heb geen oplossing of antwoord voor je, maar vraag me wel een aantal dingen af.
Het zal vast ergens vandaan komen..nu nog uitvinden waarom en wanneer hij het doet.

Je spreekt over een aanval...hoe gaat dat dan? En op wat voor moment doet hij dat?
Als je aan het spelen bent bijv. zeg je. Hoe speel je dan met hem? Is het stoeien of is het apporteren/met balletje gooien?
Ik denk namelijk dat je op verschillende manieren met je hond kan spelen.
Als ik eens stoei met Flits dan wordt hij soms ook steeds feller en dan daag ik hem ook uit en begint hij te happen (op speelse manier) in mijn arm en hand..ondanks dat het voor hem spelen is..kan het nog best pijn doen omdat die tanden op je bot gewoon niet zo fijn zijn en het gaat inderdaad steeds ruiger. Ik hou zelf dus ook niet zo van stoeien. Wat ik leuker vind om te doen is gewoon balletje weggooien of als ik dan toch wil stoeien..dan zorg ik dat hij een balletje of speeltje in z'n bek heeft..op die manier hapt hij niet in m'n armen en "stoei" ik toch met 'm. (Door hem aan te tikken en soort van weg te duwen etc. gewoon dom spelletje haha).
Maar ik ben dus benieuwd wat voor spelletjes je doet met 'm (trekspelletje, apporteerspelletje, stoeien etc.)
En wordt hij naarmate het spel vordert steeds feller of is het in het begin al direct fel en doet ie gelijk een "aanval"?
En wat versta je precies onder een aanval? Gromt hij eerst of laat hij andere tekenen zien die vooraf gaan aan een aanval? Of hapt hij alleen en doet dat op een nogal ruige manier waardoor je wel eens een wondje of kras krijgt? Of komt het niet voort uit spel, maar lijkt het eerder agressief?
En je zegt dat tijdens een wandeling de grens ook helemaal verdwenen is bij hem?
Loopt hij dan los en komt ie ineens op je af en valt je aan? Of hoe moet ik dat voor me zien?
Ben jij zijn enige baasje en de enige waarbij Barrel dit doet?

Ik ben geen gedragstherapeut of iets dergelijks..maar misschien als je het probleem eens analyseert dat je al een stap verder komt. Het klinkt in ieder geval niet fijn en lijkt me echt vervelend dat ie dat doet! Vooral als je het zelf niet snapt..

Maar mogelijk is hij snel "opgewonden" en schiet dan door.
Ik zou dan eerst stoppen met drukke spelletjes te doen thuis/tijdens wandeling. Gewoon alleen rustige dingen doen of apporteerspelletjes of zoek spelletjes.
Verstop eens een bal die hij moet zoeken of strooi wat brokjes in de tuin of in huis en laat hem zoeken. Dit soort spelletjes kunnen ook heel leuk zijn en lokken denk ik minder snel vervelend gedrag uit.
Als hij zich niet weet te gedragen tijdens de andere spelletjes die je nu met 'm doet en wat dus zo'n aanval uitlokt..dan zou ik die spelletjes zeker voor nu achterwege laten.
Als je 'm genoeg beweging en andere uitdagingen biedt dan heeft hij deze spelletjes niet nodig. Maar wie weet doe je wel hele normale dingen met 'm hoor. Vandaar dat ik ook benieuwd ben wat je zoal met 'm doet en in wat voor "staat" hij dan is.
aldidajo
Snuffelneus
Snuffelneus

Vanavond, met dit "incident" waren we gewoon met een balletje aan het spelen. Ik gooi, hij haalt hem op en laat "los" gewoon apporteren. En opeens hoppa.. Happen en niet zo zuinig.
Gewoon in alle rust een vrij rustig spelletje. Echt stoeien doen we allang niet meer omdat het stomweg niet kan.

Ik spreek inderdaad over een "aanval", het klinkt niet zo vriendelijk, maar dat is ook juist waar het om gaat. We zien het niet aankomen, zeg maar. Het kan op de meest gekke momenten gebeuren.

Ik laat hem ook vaak speuren, maar ook dan kent hij soms zijn grens niet. Als het hem verveelt is hij ook weer boekie zoek. Dat kan na 1x zijn, maar soms ook helemaal niet, stomweg geen peil op te trekken.

Grommen doet hij soms wel, soms niet. Ik heb niet het idee dat het agressie is, eerder gewoon een onbehouden manier van uiting geven aan gevoel waar hij niet mee om kan gaan. Nee, agressief is hij beslist niet.

Hij is gewoon onvoorspelbaar. Lief, maar een doggie met een behoorlijk karakter blijkbaar.
Ik denk zelf dat we gewoon "normale" spelletjes met hem doen, hij krijgt op tijd zijn rust, doet het verder ook helemaal goed, maar dit........ *zucht*. Echt helemaal niet leuk omdat we het van tevoren ook werkelijk niet aan zien komen, dat is het meest lastige eigenlijk wel. Zouden we het aan zien komen dan zouder we er op in kunnen spelen, maar dat gaat dus echt niet.

Een gedragstherapeut inschakelen.... Uiteindelijk gaan we dat misschien wel doen, maar eerst willen we toch heel graag proberen dit probleem zelf op te lossen door herkenning te vinden hier.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Ik kan je helaas niet verder helpen. Herken het bij mijn eigen hond totaal niet..hij is nooit onvoorspelbaar en heeft me nog nooit "aangevallen".
Nou heb ik ook een vrij gemakkelijk hondje met weinig pit wat dat betreft. Hij is heel volgzaam en 1x klaar zeggen is voldoende om hem te laten stoppen.
Het lijkt me wel ontzettend lastig om zo'n probleem op te lossen. Ik denk dat het ook heel lastig is voor ons om via een beeldscherm in te schatten wat het probleem is. Zoiets kan eigenlijk niet..je kunt hooguit tips aanreiken, maar vaak moet je toch eerst zien wat er nou precies gebeurd.
Ik zou daarom ook een gedragstherapeut inschakelen..klinkt misschien heel beladen, maar niets om je voor te schamen. Het moet niet zo zijn dat het nog meer uit de hand loopt en dat het toeneemt.
Wie weet kunnen een paar sessies al voldoende zijn om hem te laten stoppen met dit gedrag of wie weet heb je na 2 sessies genoeg handvatten (en een verklaring) hoe dit aan te pakken.
Ik denk dat wij je moeilijk kunnen helpen met dit probleem omdat we er geen beeld bij hebben en verder niks weten over jullie.
Maar wie weet hebben anderen nog tips die je kunnen helpen of zijn er anderen die dit gedrag wel herkennen.

Is hij ook bezitterig op bijv. een balletje? Of heeft het daar niks mee te maken?
Lastig probleem hoor..ik hoop dat jullie eruit komen! Succes!
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Ik zou het ook echt niet weten, misschien dat je Lupos via een pb op dit topic kunt attenderen. Zij is GT en misschien dat zij enig idee heeft. In ieder geval sterkte hiermee en ik hoop dat jullie een oplossing hiervoor kunnen vinden.

Onder het typen zit ik ineens te denken of hij wel goed onder appel staat bij jou, gezien zijn leeftijd zou dat weleens wat minder het geval kunnen zijn, wellicht als je de touwtjes wat strakker aantrekt dat hij wat meer respect voor jou krijgt. Kwaad kan het in ieder geval niet om dat beleid wat strakker te voeren :wink:
Sterkte ermee!
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

Wat is voldoende slaap?
En hoeveel en hoe vaak loopt hij, kan hij zijn energie op een goede manier kwijt.

Misschien is even niet spelen een tijdelijke oplossing, wel trainen, wandelen zwemmen.
Lekker bot.

Ik zou snel een GT inschakelen.
Deze kan dan samen met jou gaan kijken wat er aan de aanvallen vooraf gaat.
Zodat je dit op een goede manier kan gaan aanpakken.

Hij heeft nu steeds resultaat, dan zal het alleen maar erger gaan worden. Het is ook nog eens een lastige leeftijd.
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Wat een vervelend probleem, toch lijkt het op een puber die zijn zij niet krijgt, misschien meent hij dat je de bal te langzaam gooit, of hij vind dat hij een brokje verdiend en hij een soort driftbui krijgt, hij heeft ondertussen natuurlijk ook door dat hij jouw hier mee beïnvloed.
Als het hiermee te maken zou hebben, dan heeft hij geen respect voor zijn ranghogere en dat hoor jij te zijn.
Dan zou je de touwtjes strakker moeten trekken, maar het is lastig te zeggen achter de pc. Ook omdat er wellicht wel wat aan vooraf gaat, kan iets heel kleins zijn.

Ik weet wel dat ik mijn hond meteen op de gang of toilet zou zetten als hij dit deed (buiten de roedel plaatsen is een hoge straf en dat verdiend dit gedrag wel) en buiten zou ik hem even ergens aan vast leggen en stuk verder gaan staan en negeren. En denk dat ik toch ook echt een keer flink boos zou worden ( dit gedrag hoef je niet te pikken van hem)

Een gedragstherapeut kan je vast handvaten geven om hier mee om te gaan.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Heel vervelend, achter de pc is het erg moeilijk hier iets over te zeggen, heb het probleem zelf ook nog nooit bij de hand gehad.

Maar ik zie de foto met de open wond, denk je wel om een tetanus spuit?

Wou dat ik een pasklaar antwoord voor je had, heb ik helaas niet, wens je wel veel sterkte en wijsheid toe.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door sharon66057 »

-kim- schreef:Wat een vervelend probleem, toch lijkt het op een puber die zijn zij niet krijgt, misschien meent hij dat je de bal te langzaam gooit, of hij vind dat hij een brokje verdiend en hij een soort driftbui krijgt, hij heeft ondertussen natuurlijk ook door dat hij jouw hier mee beïnvloed.
Als het hiermee te maken zou hebben, dan heeft hij geen respect voor zijn ranghogere en dat hoor jij te zijn.
Dan zou je de touwtjes strakker moeten trekken, maar het is lastig te zeggen achter de pc. Ook omdat er wellicht wel wat aan vooraf gaat, kan iets heel kleins zijn.

Ik weet wel dat ik mijn hond meteen op de gang of toilet zou zetten als hij dit deed (buiten de roedel plaatsen is een hoge straf en dat verdiend dit gedrag wel) en buiten zou ik hem even ergens aan vast leggen en stuk verder gaan staan en negeren. En denk dat ik toch ook echt een keer flink boos zou worden ( dit gedrag hoef je niet te pikken van hem)

Een gedragstherapeut kan je vast handvaten geven om hier mee om te gaan.
Hier zat ik ook aan te denken. In een andere ruimte plaatsen zodat hij niet bij je kan, hij kan afkoelen en jij laat zien dat je dit gedrag niet accepteert.
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Ik begrijp dat er een kleine op komst is.........ik zou als ik jou was niet wachten met het inschakelen van een GT. Deze kan inderdaad samen met jullie d situatie thuis en omgeving bekijken en bespreken en tools aan reiken. Vergeet niet dat dit gedrag doorbroken moet worden en dat je daarmee aan de slag moet gaan. Misschien is goed resultaat snel bereikt , maar als het wat langer duurt heb je nu nog tijd daarvoor. Straks als je hoogzwanger bent, of de kleine er is wordt het een stuk lastiger. Je kan het nu maar beter in een keer goed aanpakken. Succes. Ik hoop dat je snel weer van hem kan genieten :bloem:

NB. Als ik topics zo terug lees, heb je het vaak gehad over het (hard) bijten van je hond. Ik denk dat je deskundig advies nodig hebt,
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Plaats reactie