Flits is mijn eerste hond en ik had dus 0,0 praktijkervaring. Wel veel gelezen over honden etc.
Ik kwam al snel steeds dezelfde regels tegen: eerst jij door de deur, dan de hond. Eerst jij eten, dan de hond. Bij binnenkomst de hond negeren en pas aanhalen als ie rustig is en de hond bij je roepen ipv naar de hond toe lopen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk dat iedereen die regels wel eens gezien heeft of hanteert.
Ook over reuen werd het een en ander geschreven. Dat je ze gelijk goed kort moet houden, want anders kon het nog wel eens lastig worden.
Ik was dus van te voren behoorlijk bang dat de opvoeding van Flits zou mislukken, want zou het mij wel lukken om er geen "dominante", ongeleide hond van te maken?
Ik zelf had van meet af aan al m'n twijfels over deze "opvoedregels" die je overal weer tegenkomt.
Ik heb ze dan ook nooit nageleefd. Flits krijgt altijd eten wanneer het mij uitkomt en nooit nadat ik gegeten heb. Ook loopt ie regelmatig voor mij de deur door. Ik heb daar geen problemen mee, als hij los is mag ie best voor mij aan..hij loopt toch niet weg en zodra hij buiten is kijkt ie achterom en wacht ie automatisch netjes op mij (niet aangeleerd).
Ook mag hij op de bank, eigenlijk op elk meubelstuk (verwend). Hij mag alleen niet tegen de tafel opstaan of het aanrecht. Maar de grap is ook dat hij dit nog nooit gedaan heeft.
Hij schooit ook wel af en toe en krijgt ook best vaak wat van mij.
En bij binnenkomst is het eerste wat ik doe, Flits aaien en spelen en weet ik veel wat. Heerlijk vind ik dat!
Nou denk je misschien..wat is dat dan wel niet voor hond??
Het is een super lieve, brave, enorm trouwe hond.
Hij mag eigenlijk bijna alles. Ik heb een paar regels en die hanteer ik dan ook altijd. En voor de rest vind ik het allemaal prima.
Hij heeft nog nooit iets laten zien waarvan ik dacht: nou neemt ie een loopje met me.
Juist omdat ie alles mag en niet vaak afgeremd wordt, zijn heel veel dingen volgens mij niet interessant voor hem.
Hij is totaal niet bezitterig en vreet nooit iets op tijdens een wandeling. Ik heb wel eens een broodje tussen m'n tanden vastgehouden en dan m'n gezicht naar hem toegebogen en gezegd dat ie het wel mocht pakken. Wat denk je? No way dat ie dat deed..terwijl ik hem zelfs aanmoedigde en er tussen ons maar 5 cm zat.
Schooien kan hij doen en ik vind het niet erg, maar als ik zeg "klaar" of ga onder de tafel liggen dan is het ook klaar. Als hij op de bank ligt, maar hij moet eraf om wat voor reden dan ook..dan gaat dat zonder morren.
Oftewel, het is een enorme brave en ik heb totaal niet het idee dat hij denkt dat ie "boven" me zou staan. Ik geloof sowieso niet zo in die denkwijze.
Dat een hond er constant op uit zou zijn om de hoogste plek te veroveren, ik geloof het niet.
Ik heb geen ervaring met andere rassen..maar van een labje durf ik dat in ieder geval wel te zeggen. Als je gewoon goed bent voor je hond en je eigen regels hebt en duidelijkheid schept, dan kan er niet veel misgaan denk ik.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en denkwijze wat betreft die vooropgestelde regels die iedereen zou moeten handhaven om geen dominante, over je heen lopende hond te krijgen.
Zelf heb ik het idee dat die bedachte opvoedregels niks hoeven te zeggen. Als je gewoon duidelijk bent in de dingen die je wel en niet wil, dan is dat prima. Die regels zijn voor iedereen anders. En als je verder leuk met je hond omgaat dan denk ik niet dat ie de behoefte voelt om in strijd met je te gaan op wat voor manier dan ook. Volgens mij is ie dan alleen maar blij met de band die er is. Maargoed dat is puur een gevoel gebaseerd op m'n ervaringen met Flits. Ik heb er verder niet voor gestudeerd

Ben benieuwd naar jullie meningen