Pup corrigeren?

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Tjitske79

Pup corrigeren?

Ongelezen bericht door Tjitske79 »

Onze pup is bijna negen weken. Ze is pas sinds zaterdag bij ons. We merken dat ze op zich snel dingen oppikt. Alleen vraag ik me af wat ik moet doen als ze niet op 'nee' reageert. We merken dat ze het woord 'nee' steeds beter begrijpt en ze stopt dan ook vaak. Maar ook heeft ze dagelijks buien waarin ze juist nog harder in mijn sokken, tafel, bank etc. bijt. Het lijkt dan net of ze door het dolle heen is. Ik probeer haar wel af te leiden door een speeltje aan te bieden wat wel mag. Ik heb echter niet altijd een speeltje bij de hand. Dus wat moet ik doen als ze niet wil stoppen met in mijn sokken te happen?
Tjitske79

Nog een bijkomende vraag. Ik denk dat ze dit gedrag uit verveling doet. Op de site zag ikmhet boek hersengymnastiek voor honden. Helaas is dit boek niet leverbaar. Heeft iemand dit boek en zo ja is dit boek geschikt voor pups? Of misschien hebben jullie nog tips om het interessant te houden voor de pup?
Debora
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

Heb je het woordje NEE wel goed aangeleerd?
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Ik vermoed dat het geen verveling is maar misschien overprikkeling en/of moe zijn.
Krijgt je pupperd voldoende rust?
Ken je het boekje 'Hij wil dat!' ?

hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Tjitske79

@Debora Geen idee of ik het woord nee goed heb aangeleerd. Zoals ik al aangaf reageert hij er in de rust wel op.

@bowie nee ik ken dat boekje niet. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Ik had vandaag lekker net haar gespeeld, dingen ondernomen. De tijd ze vervelend werd had ze mijns inziens al moeten slapen. Is in de bench een oplossing? Maar dan voordat ze vervelend wordt zeker? Ze moet de bench niet als straf ervaren.
donna
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door donna »

Gewoon oppakken en zeggen we gaan lekker slapen, in de bench doen, eventueel met een brokje. Een pup heeft heel veel slaap nodig.
Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Marga/Noa »

Ik herken dit gedrag v Noa wel. Bij haar kwam het meestal als ze te moe werd, dan werd ze heel vervelend. Wij pakten haar ook op en legden haar in de bench, heel rustig, zonder erg boos te worden, ze moet de bench wel leuk blijven vinden. Het gaat nu heel goed, maar soms heeft ze weer zo'n bui. Ze gaat dan ook gewoon weer even in de bench, hoeft soms maar 5 minuten, een hond vergeet blijkbaar heel snel:)
Succes!!!
Noa 09-09-2012
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

Het klinkt idd als een overprikkelde pup.
Dit kan je voor zijn door haar regelmatig in de bench weg te leggen.

De eerste keer zal ze dit miss niet leuk vinden, maar als je er doorheen bent zal ze het als een veilige plek ervaren.
Mijn hond van 9 maanden, gaat er nu ook wel zelf in liggen met deurtje gewoon open.

Verder kan je haar wat basis commando's gaan aanleren, zitten/liggen. Denk dat dit al wel genoeg hersengym is op deze leeftijd.

En ik zou snel het boekje 'hij wil dat' kopen. Staat goede, nuttige informatie in.
JongM
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door JongM »

Ook ik merkte dat Denzell wat vervelender werd en dat ik het inderdaad kon linken met moe zijn! Proberen beetje ritme aan te houden van benchtijd, voor zijn rust en regelmaat. Gaat echt stukken beter.

Ook meteen al begonnen met eerst zijn naam oefenen met een brokje en commando zit! De basis dingen zijn al flink wat voor een pup, maar ze leren erg snel!!!
Wij hebben het boekje "hij wil dat" ook, erg fijn!
Tjitske79

Dank jullie wel allemaal. Dit geeft de bevestiging die ik nodig had en zeker handige tips. Boekje zal ik vandaag nog bestellen. Thx allemaal!
Tjitske79

Toch nog even een vraag. Ik vind het nog steeds lastig om Nora te corrigeren. Ze is nu 6 dagen bij ons dus ook nog niet zo lang, maar vraag me toch af of dit de goede kant op gaat. Ik merk dat ze soms echt niet te corrigeren is. En vanochtend begon het al direct bij het wakker worden. Dus toen kon ze naar mijn idee niet overprikkeld zijn.
Het is echt lastig een balans te vinden. Is het negatieve aandacht vragen? Maar negeren kan in de meeste gevallen ook niet (dan gaat mijn tuin, tafel, sokken oid er aan). Ik heb al gelezen achter een deur in een andere kamer zetten. Ze zou dit niet leuk vinden omdat ze bij de 'roedel' wil zijn. Maar in een andere kamer gaat ze verder met kattenkwaad uithalen. Verder heb ik haar wel een bij het oor gepakt...ook dit maakt geen indruk. Hetzelfde verhaal met een 'bijt' in de flank (met mijn hand pak ik even snel haar vast). Ze schrikt heel kort maar gaat met hernieuwde energie weer verder. Dit pas ik alleen toe als ze niet reageert op nee. Ik heb vanochtend het geprobeerd het te doorbreken. Door zit etc te oefenen. Dit pikt ze snel op. We hebben een korte wandeling gemaakt. En toen vond ik het welletjes. Mw niet. Nu een time-out in de bench waar ze lekker op een bot van buffelhuid ligt te knagen. En nu na een piepsessie slaapt mw.
Sorry voor het lange verhaal. Maar is dit normaal bij een puppy? Moet ik gewoon volharden en mw. Desnoods 100 x corrigeren? Ik ben wel onzeker over de juiste aanpak. Naar haar toe blijf ik wel consequent. Nee blijft nee.
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

je moet dir ook als een baby beschouwen dus veel slapen en dan het liefste in de bench zodat ze met rust gelaten word rust reinheid en regelmaat zijn de maatstaven waar je mee werkt slapen plassen en popen ff spelen slapen eten slapen enz je moet daar zeker de eerste tijd ff concequent in zijn gaat vast goed komen suc6
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Mijn engeltje gaat dit gedrag vertonen als ze te moe word. Flow slaapt nog steeds 20 uur per dag, ze heeft dat gewoon echt nodig. Er is een portie energie om te spelen en te ravotten, maar er is ook energie nodig om te groeien en groeien doe je als je slaapt.
Flow gaat na de wandeling dus ook de bench in, na het spelen en/of eten plassen en daarna word er geslapen.

Ik corrigeer haar niet in de strenge zin van het woord. Als zij mij bijt stop ik het spel, draai me om en ga de andere kant op staan staren of in de lucht kijken. Niks is voor Flow erger dan genegeerd te worden, dus dan is het snel klaar en komt ze het weer goed maken. Tot ze weer te ruw word in het spel en meestal in het dan puppy bedtijd.

Jouw pup is nog zo klein, waarom corrigeer je haar zo hardhandig? Enige wat je bereikt is dat ze bang kan worden voor je handen. Lees eens het boekje van Dorine: Hij wil dat. Er zal je een hoop duidelijk worden.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Niro
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Niro »

Dat zijn goede tips want Niro doet dit ook heel erg en erg vaak. Heeft veel energie dus is lang op overdag. Mss moeten hem wat meer laten slapen.

Niro is bij ons zeker 10 uur per dag wakker.
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Bij pups lijkt het vaak of ze veel energie hebben, maar dat is maar schijn. Ze hebben heel veel rust nodig en dan is het gedrag ook veel prettiger. :klasse:
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Plaats reactie