Waar sommige mensen zo snel mogelijk hun diploma's proberen te halen (en dat lukt soms ook nog heel aardig) had ik al snel besloten dat het voor deze kleine mafkees veel beter was om het rustig aan te doen om die wild bewegende hersencellen en ledematen de tijd te geven om tot bezinning te komen. En dat begint nu te komen dus ik ben blij dat mijn geduld niet voor niets op de proef werd gesteld

Tot voor kort was 'op de aangewezen plaats blijven liggen' nog een onmogelijk moeilijke opdracht, laat staan 'uit zicht'. Ik moest er zo ongeveer naast blijven liggen omdat hij anders zo weer overeind sprong maar zo langzamerhand kwam daar meer rust in, kon ik zelf (blijven) staan, een stapje weg, een paar stapjes weg en ineens was daar vorige week het moment dat er zoveel rust was dat we ook eens konden proberen om even uit zicht te gaan. Dat ging goed, ik zag af en toe zijn neus in de lucht gaan om goed te kunnen ruiken dat ik nog steeds in de buurt was maar hij blijft inmiddels al een paar minuten liggen uit zicht.
Hij krijgt het vertrouwen dat ik hem de goede kant op stuur dus ipv zijn eigen ding te willen doen (wat hij ook nog wel graag doet hoor

Sinds die keer is hij nog al een paar keer over water geweest, ook op andere plekken en gisteren merkte ik dat hij het echt begreep en dat zijn zelfvertrouwen behoorlijk is gegroeid omdat hij ook liet zien dat hij kan doorzetten als de dummy toevallig wat moeilijker ligt.
Het markeren begreep hij niet, hij keek wel, rende vervolgens een geheel andere kant op of ging even buurten bij onze trainer om uiteindelijk te laten zien dat hij wel heel goed had onthouden waar het was gevallen want dan ging hij het nog wel even ophalen. Ook knap maar niet de bedoeling

Vanaf vorige week zit hij geconcentreerd te kijken, blijft kijken en sjeest er heel trefzeker recht op af om met apportje weer terug te komen. Ineens was dat gewoon zo, alsof hij het nooit anders gedaan had

Pontus is altijd een wegloper geweest, echt hoe vaak ik met het stoom uit mijn oren en hartverzakkingen heb staan wachten tot hij weer terug kwam...

Met andere woorden: Het is gewoon een heel leuk vriendje aan het worden

En als het een beetje meezit gaan we dit najaar eens proberen om een C-tje te gaan halen....