Tevengedrag, hormonen en sterilisatie

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Tevengedrag, hormonen en sterilisatie

Ongelezen bericht door Laboriginals »

http://www.dierenarts-eygelshoven.nl/Wi ... ratie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

In dit artikel kan je lezen dat m.n. teefjes met veel broertjes in het nest, na sterilisatie mannelijk gedrag kunnen gaan vertonen. Eventuele aanwezige dragsproblemen (agressie) kunnen verergeren. Die teefjes hebben nl. in de baarmoeder al meer mannelijke hormonen gekregen doordat ze tussen de reutjes lagen. Als dan de dempende werking van oestrogeen (vrouwelijk hormoon) wegvalt door het verwijderen van de eierstokken, krijgt het testosteron de overhand en verergeren de gedragsproblemen.

Hanneke
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Gedragsverandering was al bekend volgens mij, maar fijn dat het nu voor een gedeelte ondersteund wordt middels een onderzoek. Nu de dierenartsen nog, want die zijn toch echt het hete hangijzer in het vroege castratieverhaal.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Hier wordt een relatie gelegd tussen teven uit ´jongensnesten´ en mannelijk gedrag. Dat had ik al eens eerder gehoord op een fokkerssymposium. Dat teefjes die in de baarmoeder tussen veel reutjes hebben gelegen, meer testosteron hebben dan ´normale´ teven en dus wat mannelijker gedrag vertonen.
Juist bij zulke teven moet je goed nadenken of het nodig is om ze te laten steriliseren, omdat het mannelijke gedrag dan de overhand kan krijgen door het wegvallen van de vrouwelijke hormonen.

Hanneke
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Goed om te weten!

Wat ik me afvraag......

Geldt het omgekeerde ook?

Reuen uit tevennesten, vertonen die ander gedrag?
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Bowie is een watje en heeft 1 broer en 5 zussen, maar of 'ie daarom een watje is...
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Lien schreef:Goed om te weten!

Wat ik me afvraag......

Geldt het omgekeerde ook?

Reuen uit tevennesten, vertonen die ander gedrag?
Haha.. goeie vraag :D Ik zou het niet weten, maar het ligt wel voor de hand.
De studie die dit soort verschijnselen bestudeert, is een vrij nieuwe tak van sport: de epigenetica. Er is al wel gebleken dat milieuomstandigheden de embryo´s bïnvloeden, ook bij mensen. Milieuomstandigheden moet je heel ruim zien: voeding, ziekte, stress, luchtvervuiling, enz. enz. En dus waarschijnlijk ook de hormonen van de buurman of buurvrouw in de baarmoeder. Door die milieuinvloeden kan zelfs het DNA van een embryo veranderen zodat de veranderingen erfelijk worden. Een bekend voorbeeld van zo´n studie is het ´Hongerwinteronderzoek´. Niet alleen de kinderen zelf die geboren zijn in de hongerwinter ondervonden daar negatieve gevolgen van, maar ook hun kinderen en hun zelfs kleinkinderen. Om maar aan te geven dat erfelijkheid niet zo zwart-wit is als we altijd gedacht hebben. Milieuomstandigheden blijken ook een effect te hebben op ons genenpakketje. En dus ook het milieu in de baarmoeder waar een embryo aan wordt blootgesteld.

Google maar eens op ´epigenetica´. Echt razend interessante materie!

Hanneke
Plaats reactie