Te veel energie?

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Te veel energie?

Ongelezen bericht door Vbraam »

Gio is nu 5,5 maand en al flink gegroeid ( 24 kg).
In huis is het een rustige pup die op een paar dolle momenten na, wanneer hij met de kat wil spelen, veel slaapt en ligt. Hij sloopt niet, bijt niet, een heerlijke hond in huis dus.

Nu dus het probleem, buiten...
Wanneer we uit gaan is hij gigantisch enthousiast en wil alles achterna. Hij trekt nu gigantisch wanneer er een blaadje waait, een stokje ligt, een fietser langskomt, een hardloper, scooter, auto, hond en gewoon mensen...

Ik probeer de hele tijd zijn aandacht te trekken met een gek stemmetje, een piepje, een koekje en soms heb ik z'n aandacht door 2 sec. maar meestal lijkt het wel alsof hij me niet hoort. ik heb het geprobeerd met een wat strengere nee, laten zitten en weer laten volgen maar ook dit werkt maar voor even. Ik krijg het idee dat hij zoveel energie heeft dat hij niks meer hoort. Zelfs aan het eind van de wandeling ( nu dus een minuut of 20 a 25) heeft hij nog steeds die zelfde energie.

Het liefst zou ik hem los laten zodat hij wat meer energie kwijt kan, alleen de voorwerpen die hij aan de lijn ook zo interessant vind rent hij ook los achterna en hij luistert dan voor geen meter meer. al ga ik op mn kop staat met een heel orkest kijkt ie nog niet. Dus heb ik het geprobeerd met de lange lijn en dit ging natuurlijk super goed, dus weer los en je raad het al.... geen aandacht.

Nu hebben wij in de buurt een omheinde uitlaatplaats en ik dacht, dat is ideaal. hier kan hij niet achter de kinderen, mensen en hardlopers aanrennen en kan ik oefenen met het hier laten komen, maar ook hier heeft hij dan geen aandacht.

Op de dagen dat wij jachttraining hebben dan heeft hij 's ochtends 1,5 uur getraind en gerent en dan is hij overdag super braaf buiten. hij trekt veel minder en loopt lekker rustig mee. hierdoor denk ik aan het feit dat hij teveel energie heeft, maar hoe krijg ik de energie eruit terwijl hij wel luistert?

ik hoop dat jullie me tips kunnen geven want op dit moment ben ik door mijn ideeën heen.
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door marie »

meer geestelijk moe maken, dus spelletjes bedenken.
Succes!
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014
floor
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door floor »

Hier ook een zeer enthousiaste doggie. Maar je hond is nog jong en is niet opgevoed geboren. Kun je niet dagelijks of meerdere dagen in de week naar een gebied waar hij heerlijk uit kan rennen. wanneer ik smorgens met Tosca heb gelopen en ze is een even los geweest. Kun je al heel veel merken dat ze moe is. Wat ook wel kan helpen om even hem te laten apporteren, bv. een balletje gooien. Bij mij altijd een groot succes.
Afbeelding
:bruinpootje: Floor 05 09 2003......10 11 2014
:zwartpootje: Tosca 31 01 2013
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

floor schreef:Hier ook een zeer enthousiaste doggie. Maar je hond is nog jong en is niet opgevoed geboren. Kun je niet dagelijks of meerdere dagen in de week naar een gebied waar hij heerlijk uit kan rennen. wanneer ik smorgens met Tosca heb gelopen en ze is een even los geweest. Kun je al heel veel merken dat ze moe is. Wat ook wel kan helpen om even hem te laten apporteren, bv. een balletje gooien. Bij mij altijd een groot succes.

Ik probeer hem elke dag lekker te laten rennen en dat zou zeker helpen. Het punt is alleen dat ik hem dus niet meer terug krijg bij me en hij dus achter fietsers en hardlopers gaat. Nu probeer ik in ieder geval 2x per dag naar de ren te gaan waar hij dus niet weg kan gaan en hem te laten rennen. Alleen als ik hem dan roep komt hij niet waardoor ik hem uiteindelijk moet "vangen"
Als hij moe is, is dat probleem een stuk minder maar hierdoor zit ik een beetje in een vicieuze cirkel.

Ik zal in ieder geval proberen om eerst thuis met hem te trainen door oefeningen en spelletjes en dan daarna uit gaan zodat hij misschien geestelijk al wat vermoeid is voordat hij alle prikkels krijgt[/code]
Bert
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Bert »

Ow wat ben ik blij met jouw posting, ben ik niet de enige met dit 'probleem'. Ik dacht al, er zitten hier alleen maar members die hun hond goed onder controle hebben :?
Ik ben een newbe voor wat betreft honden en dacht het zal vast door mijn minder opvoedkundige taken zijn. Ik lees rustig mee :)
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Bert schreef:Ow wat ben ik blij met jouw posting, ben ik niet de enige met dit 'probleem'. Ik dacht al, er zitten hier alleen maar members die hun hond goed onder controle hebben :?
Ik ben een newbe voor wat betreft honden en dacht het zal vast door mijn minder opvoedkundige taken zijn. Ik lees rustig mee :)

Ik hoop dat we niet de enige zijn :D maar bij mij is het inderdaad ook allemaal nieuw betreft opvoeden. Op zich heb ik wel ideeën om hem moe te krijgen maar dan ben ik weer bang voor de heupen haha
floor
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door floor »

Vangen? O maar dat is een leuk spelletje voor de hond. :) Nee, de baas mag niet naar de hond lopen maar de hond moet naar de baas komen.

Denk dat je hem aan een lijn eerst maar eens moet leren dat hij terug moet komen wanneer jij hem roept. Begin met een twee meter lijn, beloon met een koekje,wanneer hij komt. Ook al komt hij pas de vijfde keer, hij is terug gekomen!! Doe dit een week lang of langer. (Vergeet niet dat hij nog jong is.) Daarna kun je het belonen met een koekje geven wanneer hij de eerste keer bij je komt.
Gaat ook dit goed dan kun je met een flexiband van vijf meter.
Weet dat je een hond de eerste twee jaren behoorlijk aan het opvoeden bent.

Wanneer je hem wel los hebt lopen (in de ren) om hem zijn energie kwijt te laten raken dan moet je echt even de tijd nemen en zolang wachten tot hij daadwerkelijk naar je toe komt. Vergeet niet te belonen, hij is bij je terug gekomen. Heb geduld!!!
Nu is hij jong en kan het nog leren later gaat het moeilijker.
Laatst gewijzigd door floor op 01 nov 2013, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
:bruinpootje: Floor 05 09 2003......10 11 2014
:zwartpootje: Tosca 31 01 2013
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Ik denk dat je toch weer terug moet op de (lange) lijn en hem moet aanleren dat hij niet achter elke fietser of voorbijganger aan kan gaan. Wanneer een hond aan de lijn loopt, is het vaak makkelijker om zijn aandacht te trekken en wanneer een fietser of voetganger nadert, kun je zijn aandacht trekken met een speeltje of een snoepje. Wanneer hij de voorbijganger dan negeert, beloon je hem.
Over dat naar je toe komen: weet je wel zeker dat hij het commando "hier" volledig begrijpt? Als dat wel zo is: vraag hem regelmatig bij je te komen wanneer hij aan de lange lijn een stuk van je vandaan loopt. Als hij naar je toe komt, heel uitbundig belonen. Komt hij niet? Nog één keer roepen en als hij dan nog niet luistert, de lijn binnenhalen en met een korte lijn direct weer naar huis lopen zonder iets te zeggen. Honden zijn slim en hebben dan feilloos door dat jij dergelijk gedrag niet tolereert.
Verder zijn zoekspelletjes erg intensief voor honden. Je kunt een hondenspel kopen en daar brokjes in verstoppen die je hond vervolgens er uit moet zien te krijgen, maar je kunt ook gewoon brokjes verspreid door de woonkamer verstoppen. :)
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Als ik jou verhaal zo lees krijg ik meer het idee dat Gio zijn spreekwoordelijke middelvinger naar jou op steekt. Hij hoort jou vast wel roepen maar heeft gewoon geen zin om te luisteren, waarschijnlijk heb je hem in huis al goed aangeleerd dat hij rustig moet zijn. Ik zou buiten uitlaten met de jachtlijn, jouw trainster kan vast uitleggen hoe dit werkt. Ik heb dit met Bob ook gedaan (hij vertoonde gelijkend gedrag op die leeftijd) samen met de trainster ben ik hem gaan corrigeren (en belonen) tijdens de wandeling, ik zag toen zeer rap verbeteringen.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Muiske schreef:Als ik jou verhaal zo lees krijg ik meer het idee dat Gio zijn spreekwoordelijke middelvinger naar jou op steekt. Hij hoort jou vast wel roepen maar heeft gewoon geen zin om te luisteren, waarschijnlijk heb je hem in huis al goed aangeleerd dat hij rustig moet zijn. Ik zou buiten uitlaten met de jachtlijn, jouw trainster kan vast uitleggen hoe dit werkt. Ik heb dit met Bob ook gedaan (hij vertoonde gelijkend gedrag op die leeftijd) samen met de trainster ben ik hem gaan corrigeren (en belonen) tijdens de wandeling, ik zag toen zeer rap verbeteringen.
Dat is ook het gevoel wat ik krijg als hij los is. We lopen inderdaad al met een jachtlijn als we buiten lopen maar krijg het idee dat hij zich er niks van aantrekt. Aangezien hij nu wat zwaarder wordt trekt hij mij soms helemaal mee als hij vanuit het niets wil wegrennen achter een blaadje aan. het lijkt mij dat hij moet merken dat de lijn dan strakker wordt maar hij rent gewoon door.
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

-Marianne schreef:Ik denk dat je toch weer terug moet op de (lange) lijn en hem moet aanleren dat hij niet achter elke fietser of voorbijganger aan kan gaan. Wanneer een hond aan de lijn loopt, is het vaak makkelijker om zijn aandacht te trekken en wanneer een fietser of voetganger nadert, kun je zijn aandacht trekken met een speeltje of een snoepje. Wanneer hij de voorbijganger dan negeert, beloon je hem.
Over dat naar je toe komen: weet je wel zeker dat hij het commando "hier" volledig begrijpt? Als dat wel zo is: vraag hem regelmatig bij je te komen wanneer hij aan de lange lijn een stuk van je vandaan loopt. Als hij naar je toe komt, heel uitbundig belonen. Komt hij niet? Nog één keer roepen en als hij dan nog niet luistert, de lijn binnenhalen en met een korte lijn direct weer naar huis lopen zonder iets te zeggen. Honden zijn slim en hebben dan feilloos door dat jij dergelijk gedrag niet tolereert.
Verder zijn zoekspelletjes erg intensief voor honden. Je kunt een hondenspel kopen en daar brokjes in verstoppen die je hond vervolgens er uit moet zien te krijgen, maar je kunt ook gewoon brokjes verspreid door de woonkamer verstoppen. :)

Het commando hier begrijpt hij wel. Als hij moet wachten en dan wordt geroepen komt hij wel, maar als hij daarna door het dolle heen is wordt ie oost-Indisch doof. Betreft het negeren zijn we inderdaad op die manier al bezig. zijn begonnen met hardlopers door zelf met hem aan de riem te rennen waarbij hij dan niet mag springen maar gewoon netjes mee moet lopen. Dit gaat heel erg goed. voor het springen en enthousiast naar voorbijgangers hebben we ons ingeschreven voor de cursus bij onze hondenschool help mijn hond springt.
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

floor schreef:Vangen? O maar dat is een leuk spelletje voor de hond. :) Nee, de baas mag niet naar de hond lopen maar de hond moet naar de baas komen.

Denk dat je hem aan een lijn eerst maar eens moet leren dat hij terug moet komen wanneer jij hem roept. Begin met een twee meter lijn, beloon met een koekje,wanneer hij komt. Ook al komt hij pas de vijfde keer, hij is terug gekomen!! Doe dit een week lang of langer. (Vergeet niet dat hij nog jong is.) Daarna kun je het belonen met een koekje geven wanneer hij de eerste keer bij je komt.

Wanneer je hem wel los hebt lopen (in de ren) om hem zijn energie kwijt te laten raken dan moet je echt even de tijd nemen en zolang wachten tot hij daadwerkelijk naar je toe komt. Vergeet niet te belonen, hij is bij je terug gekomen. Heb geduld!!!

vangen is een groot woord, ik heb hem laatst als laatste redmiddel gelokt met een stok ( normaal mag die die niet van mij) maar kon hem dus pakken op het moment dat hij de stok uit mijn hand pakte. betreft lange lijn, ik heb een gewone lijn van 160 ong en een lang touw van 20m. die laatste is handig voor jachttraining maar onhandig als je in het bos loopt. kan ik dan toch het beste hiervoor een flexlijn aanschaffen?
soms als hij in de ren is komt hij spontaan naar me toe en dan knuffel in hem uitgebreid, beloon hem met mijn stem en met een koekje. wordt in ieder geval nooit boos als hij pas na 20x roepen komt!
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Vbraam schreef:
Muiske schreef:Als ik jou verhaal zo lees krijg ik meer het idee dat Gio zijn spreekwoordelijke middelvinger naar jou op steekt. Hij hoort jou vast wel roepen maar heeft gewoon geen zin om te luisteren, waarschijnlijk heb je hem in huis al goed aangeleerd dat hij rustig moet zijn. Ik zou buiten uitlaten met de jachtlijn, jouw trainster kan vast uitleggen hoe dit werkt. Ik heb dit met Bob ook gedaan (hij vertoonde gelijkend gedrag op die leeftijd) samen met de trainster ben ik hem gaan corrigeren (en belonen) tijdens de wandeling, ik zag toen zeer rap verbeteringen.
Dat is ook het gevoel wat ik krijg als hij los is. We lopen inderdaad al met een jachtlijn als we buiten lopen maar krijg het idee dat hij zich er niks van aantrekt. Aangezien hij nu wat zwaarder wordt trekt hij mij soms helemaal mee als hij vanuit het niets wil wegrennen achter een blaadje aan. het lijkt mij dat hij moet merken dat de lijn dan strakker wordt maar hij rent gewoon door.
Ik heb geleerd om de lijn hoog, net achter de oren strak te zetten en als een kapstokje vast te houden. Wanner hij dan ging trekken kreeg hij een correctie, als hij netjes naast bleef lopen kreeg hij beloningen. Vraag anders eens aan de trainster, die weet vast hoe dat moet. Als je het namelijk goed doet dan heeft hij de mogelijkheid niet meer om te trekken.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Bert
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

floor schreef:Vangen? O maar dat is een leuk spelletje voor de hond. :) Nee, de baas mag niet naar de hond lopen maar de hond moet naar de baas komen.

HAHAHA, ja vangen doen wij soms letterlijk. Bedankt voor dit inzicht. Ook voor de rest van de tips. Ben zelf niet dol op zo'n flexiband, bang voor 'sneetjes' door die dunne scherpe lijn.
Bert
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Welk jachtlijn gebruik je?
Plaats reactie