Een reu

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Evolv
Snuffelneus
Snuffelneus

Een reu

Ongelezen bericht door Evolv »

Begin van een verhaaltje van mijn reu.
Mijn reutje van 1jaar heeft nooit echt goed geluisterd tot voor kort dat ik met de lange lijn ben gaan wandelen met hem om het commando "HIER" te oefenen. We zijn daar nu al een 3-4 tal weken ( elke dag wandelen ) mee bezig. Nu luistert hij echt heel goed op dit commando. Dus we dachten we gaan eens naar een gebied waar veel honden komen. En zogedacht zo gedaan :D. Komen we vandaag aan op de plek waar we gaan wandelen. We vertrekken voor de wandeltocht van 5km. En dus telkens als we een andere hond tegenkwamen en ik riep mijn reutje Baloe met het commando HIER dan kwam hij ook direct. En dan als hij bij mij is laat ik hem zitten en wachten tot de andere hond voorbij komt gewandeld en dan wandel ik pas verder met Baloe. Maar nu is hij zo verdomd enthousiast als de andere hond dichterbij komt. Hij begint te piepen en alles wat je maar kan opnoemen. Dus de andere hond ( bordeaux dog puppy van 4 maand ) kwam dichter en hij werd over de rooie enthousiast en ik nam Baloe gewoon op en wandelde verder omdat hij misschien zich uit zijn halsband zou trekken. Maar toen begon hij echt lelijk te grozen. Dus ik zet hem daarna neer en laat hem zien wie de baas is. Daarna wandelen we verder en komen we een pitbull tegen toen heb ik hem kort bij mij kunnen houden met de nodige consequentie maar hij bleef piepen en achterom kijken. Dus het ging al beter dan met de puppy van daarvoor. Nog een beetje verder wandelen komen we een ander labrador reutje van anderhalf jaar tegen. (Baloe is 1jaar en 1 maand). Dus ik dacht we laten hem spelen voorzichtig aan de lange lijn. ( de andere reu was ook nog aangelijnd ) maar wat doet baloe dan... Hij wil bovenop de andere gaan staan met zijn voorste poten en hij begint te grozen.. Wat ik zeker niet fijn vind.. Ik wil hem laten spelen maar bij elk reutje laat hij zijn tanden zien :evil: . Dus hebben we ons teefje maar heel even laten spelen met de andere reu. WAT KAN IK HIERAAN DOEN. Help aub. Ons teefje is gesteriliseerd en is zo een leuke rustige meid die altijd wil spelen met andere honden maar onze reu is zo dominant denken we omdat hij met andere reuen altijd wil vechten. Wat kunnen we hieraan doen??? We zijn teneinde raad en zouden hem willen chemisch laten castreren en als dat helpt definitief laten castreren. Zijn er nog andere mogelijkheden???
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

Ik denk niet dat je dit gedrag op lost met castreren.
Ik zou een goede gedragstherapeutische zoeken en aan de slag gaan.

Hier mogen ze aan de lijn nooit met andere honden spelen. Je geeft zelf verschillende signalen aan je hond en die snapt het niet. De ene keer mag hij aan de lijn wel naar een andere hond en de andere keer weer niet. Je bouwt spanning op en je hond gaat zich afreageren op de hond waar hij uiteindelijk wel bij mag.

Tips zullen je niet veel helpen. Ga naar iemand die jou en je hond samen ziet die je deskundig advies kan geven!
Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Nancy »

Je zegt dat hij nooit echt luisterde, heb je eerder niet met hem geoefend? Heeft hij nooit eerder kennisgemaakt met andere honden omdat je dat nu wilde oefenen? Zo lijkt het in ieder geval voor mij als ik je bericht lees.

Ik denk dat hij letterlijk een beetje asociaal is, zich geen houding weet te geven en dan maar dominant gaat doen (dat doe jij immers ook naar hem toe). Ik denk dan ook niet dat een castratie de oplossing is...

Ik zou eerst veel meer met hem oefenen, niet te vroeg gaan proberen hoe ver je kunt gaan, maar eerst zeker weten dat je heel ver kunt gaan. Ontmoetingen op afstand (afspreken met iemand die op afstand blijft) en dan steeds dichterbij terwijl hij op jou moet blijven letten. Zo zal hij niet in zijn hieperdepiepbui schieten en beter op de andere hond kunnen reageren.
Oefenen dus, heel veel oefenen...
Evolv
Snuffelneus
Snuffelneus

Toen we hem pas hadden (rond deze tijd vorig jaar dus ) zijn we naar de hondenschool gegaan tot ik een arbeidsongeval heb gehad aan mijn vinger ( openbreuk enz... in januari dit jaar ) dus ja met 1 hand kan je je hond niet trainen. Dus gestopt met hondenschool. En nu al even aan het oefenen met hem. En hij luistert naar mij daar ben ik zeker van dus daar ligt het niet aan. Het is gewoon zijn gedrag naar andere reutjes. Bij teefjes kan hij wel spelen.. Een 3 maand geleden toen het nog zeer warm was ben ik dikwijls met hun naar de vijver geweest waar er toen soms wel 7 andere honden waren en toen liepen ze daar ook gewoon los zonder dat er problemen waren. Dit is pas een maand geleden begonnen dat hij zo lelijk begon te doen. :evil:
renate
Speurneus
Speurneus

Ik denk trouwens niet dat je hond dominant is maar juist ontzettend onzeker is omdat hij niet weet waar hij aan toe is.
Zoals ik je verhaal lees: bij hond 1 veel spanning, word opgetild, nog meer spanning, word gecorrigeerd, nog meer spanning.
Dan komt hond 2, nog steeds spanning, consequenties?, nog meer spanning.
Hond 3 komt voorbij, er was al veel spanning van hond 1 en 2, hij mag bij hond 3, uit alle spanning op hond 3 want hij weet niet hoe hij zich moet gedragen en al de opgebouwde spanning moet eruit.

Ik zou echt een gedragstherapeut inschakelen en samen eraan werken. Een Gt kan je goede tips geven.
Evolv
Snuffelneus
Snuffelneus

Ja ik weet het niet of een Gt zoveel gaat uitmaken. Van kleins af aan heeft hij altijd zo gepiept en enthousiast gedaan maar omdat hij wat kleiner was en niet zoveel gevaar was voor andere honden lieten we hem dan doen en dan speelde hij gewoon altijd. Maar omdat hij een anderhalve maand geleden toen we in een hondenspeelweide zaten samen met een boxer en een andere labrador reu. En toen er een andere kleine hond binnen kwam hij op deze kleine hond vloog (omdat de boxer erop afging en de kleinere hond begon de bijten) Durven we hem niet meer los te laten bij andere honden. Even kort daarna zijn we naar een andere hondenweide gegaan en daar kwamen we een teefje tegen en daar speelde hij goed mee tot er weer een reu bij kwam en toen begon het spelletje weer dus in mijn ogen is dit dominantie. De hondenweide is niet van hem dus dan moet hij niet dominant doen :evil: en zet ik hem op zijn plaats. Dus ook als wij aan het wandelen zijn. Als hij mooi blijft zitten en als de andere hond die voorbij passert hij dan plots zo over de rooie gaat dan zet ik hem op zijn plaats. Ik ben nog altijd de baas over deze bruine overenthousiaste reu :D
Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Nancy »

Ik heb een beetje moeite met 'op zijn plaats zetten', zeker als de hond al onzeker is.

Een gedragstherapeut kan je prima vertellen waar dit gedrag vandaan komt, samen met je kijken wanneer het nu eigenlijk precies begint en daar iets mee doen.
Evolv
Snuffelneus
Snuffelneus

De hond is helemaal niet onzeker beste mensen. Hij is TE zeker. Hij rijd elke dag wel 4-5 keer op ons teefje dat gelukkig gesteriliseerd is. Hij doet toch poging tot rijden omdat onze meid zo slim is om te gaan zitten zodat hij niet kan rijden dan. Hij is TE zeker. Daarom doet hij zo dominant naar andere honden toe.
Evolv
Snuffelneus
Snuffelneus

Wij zien het verschil goed tussen ons teefje en reutje wat onzeker gedrag is. Ons teefje blijft bij ons tijdens het wandelen zij kan perfect loslopen maar blijft steeds bij ons, precies of ze bang is om vanons weg te gaan. Tegenover de reu die loopt altijd tot het einde van de lange lijn en trekt dan nog.. Altijd willen rijden op het teefje en als het teefje ergens ligt te slapen dan gaat hij haar lastig vallen. In de oren bijten, poten bijten, enz.. Tegenover mensen is hij ook niet onzeker want hij begroet iedereen vriendelijk. Dus ONZEKER gedrag is het zeker niet.
renate
Speurneus
Speurneus

Ik heb er hier ook 1 die aan het einde van de lijn loopt en trekt, wil rijden op onze andere hond, niet met reuen kan en niet omdat hij te zeker is maar juist ontzettend onzeker is.

Hij is meerdere keren aangevallen door reuen, daardoor kiest hij nu voor de aanval. Niet uit zekerheid maar onzekerheid en bang om zelf weer aangevallen te worden.

Ik heb ook een hele zekere reu. Die rijd zelden, met lichaamstaal ( dus zonder grommen of lip optrekken ) krijgt hij een andere hond op de rug, hij vecht zelden ( alleen als een andere hond hem wil berijden snauwt hij die af ). Die reu is ontzettend zeker!

Ik zou echt een Gt langs laten komen. Die kan je echt met deze problemen helpen! Vanaf een beeldscherm kan je weinig\ geen tips geven omdat je de situatie moet zien en de houding van de hond om advies hierin te kunnen geven.
Evolv
Snuffelneus
Snuffelneus

Maar hij is ook nog nooit aangevallen geweest door een andere hond daarom dat ik het raar zou vinden dat hij onzeker zou zijn. Misschien zit er gewoon iets agressiefs in deze 'broodfok' labrador reu van mij..
renate
Speurneus
Speurneus

Maar ook al is hij nooit aangevallen dan kan hij nog onzeker zijn.
Een Gt laten komen kan nooit kwaad, die kan je goede richtlijnen geven en adviezen en die kijkt naar jullie samen. Vanaf een beeldscherm is het heel moeilijk te beoordelen.
Of weer terug naar een goede Hondenschool gaan, daar kunnen ze je ook helpen om hem te leren gaan met andere reuen.
Ik wens je heel veel succes! Mijn hond heeft hetzelfde probleem dus weet wat je door maakt. Wij zijn met hem naar cursus gegaan en het gaat nu wat beter, verder houd ik hem weg van vreemde honden en vermijd ik los loopgebieden. Hij heeft basco om mee te spelen en nog 2 bekende honden wat goed gaat.
Evolv
Snuffelneus
Snuffelneus

Vind het wel spijtig. Ik dacht we nemen een kindvriendelijk ras dus dat met alles en iedereen overweg kan en als je hem wat traint hij ook goed luistert naar zijn baasje. En dan dit... Had zo graag met ze allebei willen gaan wandelen zonder leiband. Ik ga hem toch eens chemisch laten castreren ooit. Misschien helpt het wel misschien ook niet maar als je het niet probeert dan loop je er misschien zo mee rond tot hij er niet meer is, terwijl het misschien wel werkt en dan kan hij toch lekker met iedereen of toch de meeste honden spelen. ( Als het zijn hormonen zijn die hem dit gedrag laten vertonen )
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

Een labrador is niet automatisch lief tegen alles en iedereen... Ook dit ras heeft consequente training nodig. Ik heb zelf een beetje het idee dat je niet consequent genoeg bent en ook de lichaamstaal van een hond niet of verkeert begrijpt. Niet lullig bedoelt hoor.
Als je dan geen gedragstherapeut wil zou je je wel kunnen verdiepen in hondengedrag en de betekenis daarvan. Iets als 'kalmerende signalen' oid.
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010
Evolv
Snuffelneus
Snuffelneus

Consequent ben ik zeker tegen hem. Lichaamstaal niet begrijpen dat kan want ik ben geen hond en ook niet cesar millan. Maar ja zoals ieder zijn mening heeft over Gt en castratie ( of chemische castratie ). De ene zegt een Gt heeft bij mij niets geholpen en de ander zegt castratie heeft bij mij niets geholpen. Het zijn allebei dingen die je zelf moet uitmaken wat je doet. En in mijn ogen ookal is mijn reu volgens de sommigen die hier gepost hebben ONZEKER. Als hij elke dag als onzekere reu op mijn teefje wil rijden dan heeft hij volgens mij last van zijn hormonen en zit hij daarmee in de war. En die hormonen waarvan hij dan last heeft kan ook uitslaan op andere honden doordat hij gefrustreerd is en/of dominant gedrag vertoont naar andere reuen. Als je logisch redeneert en weet dat hij alleen agressief is naar reuen en niet naar teven dan is dit bij mijn weten niet gewoon onzeker gedrag maar dominant.
Plaats reactie