Waar komt dit nu weer vandaan?

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Waar komt dit nu weer vandaan?

Ongelezen bericht door Lana »

Hallo,

Lana is nu 1 jaar en 2 maanden en altijd heel erg rustig, ook altijd geweest.

Sinds dat ze 9 maanden was hebben wij haar bench verruild voor een stoere bank om op te liggen en dit ging supergoed.

Meestal gaat ze overal met mij mee naartoe, ook naar het werk, maar een enkele keer moet ze toch weleens thuis blijven een paar uurtjes. Ook hiermee NOOIT problemen gehad.

Nu is ze sinds een aantal weken wel wat aan het veranderen, ten eerste lijkt ze wat waakser te worden, dit vind ik overigens helemaal niet erg, ik ben er zelfs blij mee.
Maar ten tweede, en dit vind ik wel heel erg. Ze begint spulletjes te slopen.
Ze haalt alles wat los in de woonkamer ligt, of het nu op een tafel naast de bank ligt of op de grond, dat maakt niet uit, zodra ze erbij kan, pakt ze het en maakt het stuk.

Inmiddels is al heel wat speelgoed van de kinderen gesloopt, maar ook de afstandsbediening ligt nu in 1000 stukjes, boeken worden verrscheurd, noem maar op.

Van de week was ze heel braaf een aantal uurtjes thuis geweest. Niks stuk gemaakt, dus ik helemaal blij, maar savonds ga ik de kids in bad doen, kom na een kwartiertje weer beneden, heeft ze weer een boek van de bank gepakt :evil:

Dus ze doet het niet alleen als wij niet thuis zijn.
Speelgoed van haarzelf ligt, nog steeds ongeschonden, door de woonkamer verspreid.
Weet iemand wat dit gedrag zou kunnen veroorzaken?
Is het mogelijk dat mevrouw "volwassen" begint te worden? En nog belangrijker gaat dit vanzelf over?

Schoentjes voor sinterklaas worden nu maar op de kast gezet, of ik moet de bench weer tevoorschijn gaan halen.....
Afbeelding
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Dat is echt vervelend. Ik ken het gedrag zelf niet maar ik zou ervoor kiezen om dan toch maar weer even de bench te gebruiken.

Ze moet weer even weten dat het een privilege is om lekker los in huis te kunnen rondlopen en niet dat ze haar gang maar gaat en dingen kapot maakt als ze er zin in heeft.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ja, jammer voor haar, maar dan moet inderdaad de bench maar weer op.
Zeker met het oog op de kerstboom straks.
Een schoentje kan ik nog wel hoog zetten, maar om nou de kerstboom aan het plafond te hangen voor de hond :shock:
Afbeelding
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Lana schreef:Ja, jammer voor haar, maar dan moet inderdaad de bench maar weer op.
Zeker met het oog op de kerstboom straks.
Een schoentje kan ik nog wel hoog zetten, maar om nou de kerstboom aan het plafond te hangen voor de hond :shock:
:lol: :lol: Ik zie het al voor me, de kerstboom in de lucht!! Hopelijk is het een tijdelijk iets en kan ze zich straks wel weer goed gedragen.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Ik herken het wel. Flow is ook in haar allesmoetkapot fase beland, met als enorme dieptepunten een halve tennisbal die ze opgegeten heeft en een konijnen dummy. :( We hebben haar nu dus weer meer in de bench en hebben al het speelgoed weg gehaald,zolang ze de vrijheid nog niet aankan gaat ze dus weer terug naar af.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

En hier nog een puber die in de sloopfase is... Nog nooit heeft Balou iets gesloopt, tot ze laatst een plint van de muur heeft getrokken (gelukkig was het maar een klein blokje, maar toch). Deze week heeft ze echter ook de houten rand van een bureau af gesloopt, in een tijdsbestek van 10 minuten. :shock: Ze moet dus weer terug in de bench wanneer wij niet thuis zijn en 's nachts. Ik denk niet echt dat er een andere oplossing is.
Lana heeft wel genoeg kluifjes en dergelijke en het kan niet zo zijn dat ze zich verveelt?
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Tja, inderdaad de bench maar weer.
Dit is de eerste keer dat we een "dingetje" met haar hebben.
Ze is altijd onwijs braaf geweest.

En ik weet dat Lana een laatbloeier is, maar als ik de leeftijden van jullie hondjes bekijk, is Lana toch een half jaar ouder.
Qua speelgoed mag ze echt niet mopperen. Er liggen 2 botten en een berg speledingetjes, En die vindt ze ook hartstikke leuk, zo leuk zelfs dat ze deze wel heel laat :twisted:
Verder krijgt ze regelmatig een flinke kluif, maar die heeft ze binnen No-time op.
Verveling lijkt me niet echt, ze is niet vaak lang alleen. Er wordt veel met r gedaan en gespeeld (ik heb 2 kinderen van 4,5 en 6,5 waar Lana dol op is en Vice versa), en de laatste keer dat ze dat boek sloopte was ik met de kids boven.

Zou het kunnen dat ze toch lichamelijk volwassen aan het worden is? Ook omdat ze ineens waaks is, en zelfs met uitlaten net iets verder en zelfs uit het zicht gaat dan voorheen?

Ik hoop alleen wel dat het vanzelf over gaat
:roll:
Afbeelding
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Bij mij blijven ze om deze reden tot ruim 1/1,5 jaar in de bench :D
Gewoon weer even de bench te voorschijn halen en wachten tot de periode over is, zo hebben ze in ieder geval geen succes.

Zo te horen is Lana je aan het uitproberen, touwtjes weer wat strakker en alles komt goed :wink:
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Hahaha ja had al gehoord tot 1 a 1,5 jaar, maar eigenwijs als ik was :oops: toch eerder die bench eruit gedaan(hij is zooo groot en lomp). Lana maakt(te) tenslotte nooit iets kapot :oops:

Nou ja we zijn nooit te oud om te leren he :D

Dusss Bench gaat terug, schoentjes van de kinders en de kerstboom + overige losliggende objecten worden weer veilig gesteld :D
Afbeelding
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Dan is ze je inderdaad gewoon aan het uitproberen. Even de touwtjes weer wat strakker inderdaad. :)
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)
Quasar
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Quasar »

Dadelijk jaagt ze de pieten ook nog weg met haar waakse bui :D :wink:
Hier ook hoor weet niet meer hoelang wij hem hebben laten staan maar na een ds gesloopt te hebben ( niet Quasar's fout maar de mijne :oops: ik had hem niet moeten laten liggen..) ook weer de bench naar beneden.. Geen problemen om er in te moeten, als de jongens naar school moesten riep ik: Schoenen aan en Quasar liep zelf naar de bench en ging er in zitten; dat was namelijk in het begin het zinnetje: Jongens schoenen aan en Quasar bench! :D
:blondpootje: Creekwater King Quasar (16-06-2006)
Groetjes van Suzanne en een lik van Quasar
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Quasar, we hebben in de Sint film gezien dat de hond verdoofd wordt met een spray, dussss.... :lol: (misschien dat ze daarom zo uitgeslapen is 8) )
Zonde zeg van de ds, hier had ik de oppas gevraagd om alle losliggende spullen weg te halen, omdat lana nog weleens in de verleiding kon komen. Heeft ze ook gedaan, maar ja wie denkt er nou aan de afstandsbedieningen? Tja en toen was die stukkkk :shock:

Lana heeft gelukkig ook geen problemen met de bench, laatst was ze een weekend bij m'n ouders en daar had ik ook de bench meegegeven.

Sorry voor je ds, maar ben wel blij dat het een vaker voorkomend iets is :wink: :wink:
Afbeelding
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Het is en blijft natuurlijk altijd gissen wat de exacte oorzaak is als je middels een tekst op de computer een inschatting moet maken. Maar, ik lees twee zaken in jouw tekst, waardoor ik me niet kan onttrekken aan de gedachte dat ze misschien niet goed alleen kan zijn:
- ze is sinds kort waakser geworden (waaks is nl meestal een effect van angst voor onraad / onzekerheid op een prikkel)
- ze gaat meestal overal mee naartoe, ook naar het werk en is dus weinig alleen.

Hier schuilt een risico in. Natuurlijk is het voor honden heerlijk om de hele dag gezelschap te hebben, maar sommige honden kunnen hier zo aanhankelijk van worden, dat alleen blijven op latere leeftijd een probleem wordt.
Het slopen van spullen is een meerledig spelletje voor een hond:
- kauwen/bijten wekt het gevoel van verzadiging op en zorgt voor een rustgevend gevoel.
- het is vermaak.
- door iets te slopen kun je frustratie kwijt.

Met betrekking tot goed alleen kunnen zijn, is het niet zelden zo dat honden met werkende baasjes prima alleen kunnen blijven en honden die zelden of zonder regelmaat alleen zijn, hier steeds meer moeite mee krijgen naarmate ze ouder worden.

Hoewel ik het eens ben met Kim dat je een hond niet te vroeg uit de bench moet laten, denk ik niet dat dit nog te maken heeft met het huidige gedrag dat Lana vertoont. Tevens denk ik niet dat het met een bench alleen op te lossen is. Voor nu zou ik zeggen: leer het alleen blijven opnieuw aan en geef haar het vertrouwen dat angst niet nodig is als de roedel je verlaat. Omdat ze meestal met je mee kan, is het rustig opbouwen prima te doen: even naar boven de kinderen naar bed brengen, beneden Lana met wat lekkers (stevig gevulde Kong oid) aan de gang zetten. Eet ze helemaal niet, dan ga je richting verlatingsangst en zul je hulp in moeten schakelen om haar erbij te begeleiden. Eet ze wel, dan bouw je dit rustig op. Zodra je terug komt, negeer je haar zolang als ze aandacht probeert te krijgen (dus naar je toe rennen als je weg was, of tegen je aan springen; stap weg of stap om haar heen. Niet aankijken, niet praten, pak resoluut een boek/krant en ga dat lezen). Het moet "normaal" worden dat jij af en toe weg bent.
Datzelfde kun je doen met alleen zijn (al dan niet met behulp van de bench). Je gaat "even" weg en geeft haar wat lekkers (denk eraan dat het veilig is en ze er niet in kan stikken oid). Bij thuiskomst is ze er de eerste tijd niet, maar gedraag je je met de houding van "dit is logisch dat ik dit deed" en pas als ze rustig is en geen opwinding of onrust meer vertoont, kun je de interactie met haar aangaan. De tijd van alleen zijn bouw je vervolgens met stapjes van een kwartiertje (voorbeeld) op.

Net als jij, zijn mijn honden ook weinig alleen, dus ik probeer mezelf aan te leren om bewust de honden thuis te laten. Met enige regelmaat en in verschillende combinaties en regelmatig ook echt alleen (vanwege het feit dat ik een roedel heb, zijn ze zelden "echt" alleen, maar ook dat vind ik belangrijk dat ze dat kunnen)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ja dat is natuurlijk ook door mijn hoofd heen geschoten, maar ik had gehoopt door haar toch regelmatig even alleen te laten vanaf het begin dit niet in de hand te werken.

Ik bedoel, natuurlijk moet ze echt wel momenten alleen blijven. Ik moet tenslotte toch boodschappen doen en de kinderen naar school brengen of naar zwemles o.i.d. Dan is ze toch zomaar een uur alleen. Dit hebben we bewust vanaf het begin zo gedaan om dit gedrag te "voorkomen".
Ook als wij binnenkomen, negeren we haar eerst voordat ze aandacht krijgt. Ook dit doen wij vanaf het begin omdat ik niet omver gelopen wil worden door mijn hond, en mijn kinders nog minder.

Voorbeeld, mijn moeder ging wel op haar gezellige gedrag in bij d'r entree, totdat ze letterlijk omver werd gesprongen. Toen heb ik tegen m'n moeder gezegd. Eerst binnenkomen, jas ophangen tas neerzetten en op de bank gaan zitten en dan pas lana begroeten.

Lana mag ook altijd pas een deur door nadat wij erdoorheen zijn gegaan. We zijn heel consequent met de regels.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ze geweldig is. Alleen dit gedrag is zo vreemd. En nog gekker is dat er geen structuur in zit, daarom kan ik er geen hoogte van krijgen.
Gister is ze weer even alleen geweest en niks gesloopt.
Ik kan de hele salontafel vol laten liggen (al ligt er iets te eten laat ze het nog liggen)en ze haalt er niks vanaf, maar zodra ik iets op de bank of het hoektafeltje laat liggen pakt ze het eraf (of het nu nacht of dag is, of we nu thuis of weg zijn) en gaat het slopen.

Jij hebt het over je roedel. Ik heb dan wel geen roedel, maar er zitten wel een ara papegaai een kat en de hond in de woonkamer. Lana is gek op de kat, zou het misschien samen kunnen vallen dat de kat naar buiten gaat en dat lana dan gaat slopen maat ze zich dan pas echt alleen voel. (Ik geef gewoon m'n gedachten even een gooi)

Ik ga haar in elk geval trainen om wat gestructureerder alleen te zijn, want daar zit zeker wat in. Nu blijft ze enkel alleen thuis wanneer het mij eventjes goed uitkomt, en dit is dan niet erg handig.

Bedankt voor de adviezen. :applaus:
Afbeelding
Plaats reactie