Slapen buiten de bench? "Ik dacht het niet!"

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus

Slapen buiten de bench? "Ik dacht het niet!"

Ongelezen bericht door Vaelorian »

Hoi allemaal,

We hebben onze Loki (mannetje) nu zo'n 10 weken (hij is 17 weken) en hij wil maar niet slapen buiten de bench en ook niet uit zichzelf.

Hierdoor zijn we "genoodzaakt" Loki in de bench te plaatsen elke keer als hij net als een klein kind, vervelend gaat doen als ie moe is. (vervelend = harder bijten dan normaal en op allerlei spullen, ook die hij normaal gesproken links laat liggen zoals boeken uit de kast)

Volgens onze beleving moet de bench een "blije" plek zijn. Maar op deze wijze lijkt het meer op een straf. Niet dat we hem er boos in stoppen ofzo.

We hebben hem een keer een paar uur (zo'n 4/5 uur) wakker gehouden en veel gespeeld en gewandeld, ook dit bracht hem niet om gewoon lekker neer te ploffen op de vloer, zijn matras of zelf in zijn bench te gaan liggen (die altijd open staat tot we hem er in stoppen anders loopt ie er gewoon weer uit).

Dus mijn vraag is dan ook:

Gaat dit over? Of hoe kan ik hem ertoe bewegen ook ergens anders uit zich zelf te gaan slapen?
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Re: Slapen buiten de bench? "Ik dacht het niet!"

Ongelezen bericht door sbientje »

wat ik deed toen pom klein was, was als ik zag dat ze moe was, in de bench, deurtje dicht en slapen. Geloof dat ze met 17 weken al wel uit zichzelf een dutje deed, maar sommige pups doen dat gewoon niet. Niets mis mee om ze dan rustig in de bench te leggen hoor :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus

Ok maar gaat dit over dan? (of is de kans groot?)

Ook een bijkomstigheid dat een beetje jammer is van het gewoon in de bench leggen: De bench staat naast het pad dat loopt van de huiskamer naar de keuken (keuken is aangesloten aan de huiskamer). Als ik in de keuken sta of toevallig naast de bench sta om Loki te roepen voor gewoon spelen, dan kijkt ie me aan alsof: "Hè bah! Weer naar de bench? Ik ben er net uit!" En komt ie dus of niet of niet direct en "sluipt" ie langzaam naar me toe tenzij ik zo super super enthousiast doe dat ie het dan toch wel weer leuk vindt.

Met andere woorden: Hij vindt de bench (m.i.) geen leuke plek tenzij hij moe is, want als ik hem erin stop slaapt ie meestal direct.
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Yarra was ook zo eentje. In de bench slapen viel nog wel mee maar als het deurtje dicht ging werd ze helemaal hysterisch. We lieten haar meestal ergens in slaap vallen en legden haar dan in de bench en aaiden haar in slaap.

Maar als we naar bed gingen dan wilde ze natuurlijk niet. Gillen dat ze deed! Ik heb de eerste avonden een uur voor haar bench gelegen en haar maar laten bijten op een speeltje en zorgen dat ze in de bench bleef. Dat heeft enkele weken geduurd maar uiteindelijk heb ik wel gewonnnen!
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ja dat gaat wel over denk ik hoor :)

Pom ging overigens altijd met plezier de bench in, maar ik gooide er ook altijd eerst een brokje in. Verder ging ze er ook nooit in trouwens hoor, maar tegenwoordig gaat ze steeds vaker in die bench liggen (ze is nu 16 maanden).

edit - wat ook kan helpen: eten geven > in de bench, kluifje > in de bench.
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Ja het gaat wel over, maar dat moet je met 17 weken niet willen. De eerste 18 maanden is de bench gewoon de rustplek en de veilige plek voor als je hem niet in de gaten kunt houden. En extra moe maken heeft geen zin, ze worden alleen maar baldadiger. Met zo'n jonge hond is het gewoon 1,5 uur spelen, trainen en wandelen en dan weer lekker 2,5 uur slapen. Dat hebben ze echt nodig. En dat blijkt ook wel uit het feit dat hij gelijk in slaap valt. In de bench slapen ze ook langer en dieper en dat hebben ze nodig om te groeien en om weerstand op te bouwen. Veel succes!
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus

Nou fijn om te horen :)

Bedankt voor het luisterend oor!
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

weet ook niet hoe je huishouden eruit ziet? Pom en ik zijn maar met zijn tweeen, dus het is bij mij thuis altijd heel rustig. Daardoor pakt Pom ook redelijk goed haar rust, omdat er soms gewoon niets te doen is dan slapen :) Dat doet ze al sinds ze een maand of 5 is denk ik, maar iedere hond is anders. Had ik een druk huishouden gehad, met nog een andere hond, of kinderen, of allebei, dan had ik haar denk ik ook langer in de bench moeten doen voor slaapjes.
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

De ene pup pakt wel zijn rust, en de ander niet.

Ik zou de bench even goed doorzetten, hem daar op geregelde tijden in doen. Uiteindelijk beseft hij dat dit best een lekker plekje is om te slapen.
En dan is het ook geen strijd meer, koppel er gelijk een commando aan, bijv 'op je plaats' koekje erbij. En over een tijdje huppelt hij erin.

Probeer het 'vervelend gaan doen' te voorkomen. Hou hem tijdje wakker, spelen, wat trainen, zeker weten dat hij geplast heeft, en dan is het weer slaaptijd. Dus veel eerder wegleggen.
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door michelle1301 »

Hier een Lab die de bench nooit heeft leuk gevonden. We hebben er alles aan gedaan. Maar lag het liefst bij onze voeten te slapen. Helaas was het tot een poos terug niet vertrouwd dat hij alleen los liep in de kamer. Dus lokte we hem telkens met snoepjes naar binnen.

Nu is de bench eruit. En meneer ligt altijd lekker te maffen op de bank. Wat de kat wil 's nachts graag alleen op Blaz zijn kussen slapen.
Gerritte
Erelid
Erelid

Ongelezen bericht door Gerritte »

Wat ik eigenlijk altijd deed, en dadelijk ook ga doen. Is eten in de bench geven en daarna deurtje dicht lekker uitbuiken. Is er gespeeld of gewandeld met een brokje in de bench . Bij simba heb ik een plaid over de bench gedaan, zodat ze Sting niet zag rondlopen en zij dus ook gewoon lekker ging slapen. Dadelijk als de nieuwe pup komt ga ik hetzelfde te werk :wink:
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Gerritte schreef: Wat ik eigenlijk altijd deed, en dadelijk ook ga doen. Is eten in de bench geven en daarna deurtje dicht lekker uitbuiken. Is er gespeeld of gewandeld met een brokje in de bench . Bij simba heb ik een plaid over de bench gedaan, zodat ze Sting niet zag rondlopen en zij dus ook gewoon lekker ging slapen. Dadelijk als de nieuwe pup komt ga ik hetzelfde te werk :wink:
dat heb ik idd ook (nog steeds trouwens), ivm de rondlopende kat :D En het onttrekt dat ding een beetje uit het zicht, is ook niet verkeerd :D
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Hier ziet de bench er ook nog steeds uit als een holletje, ligt een fleecedeken overheen, lekker rustig en veilig voor de pup.

En verder geen andere tips als de rest hier, bench leuk maken met eten en lekkers. En die rust gaan ze vanzelf wel pakken. JC pakte de eerste weken ook nauwelijks rust en nu zit ze alleen nog in de bench als ze alleen is en s'nachts.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
Gerritte
Erelid
Erelid

Ongelezen bericht door Gerritte »

sbientje schreef:
Gerritte schreef: Wat ik eigenlijk altijd deed, en dadelijk ook ga doen. Is eten in de bench geven en daarna deurtje dicht lekker uitbuiken. Is er gespeeld of gewandeld met een brokje in de bench . Bij simba heb ik een plaid over de bench gedaan, zodat ze Sting niet zag rondlopen en zij dus ook gewoon lekker ging slapen. Dadelijk als de nieuwe pup komt ga ik hetzelfde te werk :wink:
dat heb ik idd ook (nog steeds trouwens), ivm de rondlopende kat :D En het onttrekt dat ding een beetje uit het zicht, is ook niet verkeerd :D
:D :D Ook hier hangt weer een mooi plaid over de bench :lol:
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)
Laura
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Laura »

Guus wilde ook nooit slapen, volgens mij had hij ADHD tot de macht honderd ofzo! Ik heb hem gewoon overal laten slapen waar hij maar wilde, want ik was al blij als hij eens sliep. De bench heb ik altijd een vrolijke plek gemaakt met snoepjes en een gevulde Kong. Toen besefte ik nog niet dat een vaste slaap/rustplek beter voor hem was. (Altijd op je voeten laten slapen kan betekenen dat de hond moeite gaat krijgen met slapen als je er niet bent, of moeite krijgt om alleen te zijn, hij is dan nl. gewend om de hele tijd iemand dicht bij hem te hebben).
Moos was een hele andere pup, die sliep juist heel veel. Elke keer als hij moe leek te worden, legde ik hem in de bench, met een aai over zijn bol en zei dan "slaaaapen". Dit deed ik om beide honden rust te gunnen. 's Nachts en als ik weg van huis ging kreeg Moos een kruik in de bench (in het nest had hij zijn moeder en de andere pups, thuis had hij Guus, maar in de bench was het.... koud... zonder zijn broer). Resultaat is dat Moos regelmatig uit zichzelf in zijn bench ging liggen om te slapen. Als ik weg ging en de gevulde Kongs te voorschijn haalde, rende Guus meteen naar de hondenbank en Moos rende meteen de bench in. KONGS zijn de BOM echt waar!

Guus heeft tot 1,5 jaar in de bench gelegen en Moos maar tot ongeveer 9 maanden 's nachts en tot ongeveer 13 maanden overdag. Nu heb ik sinds kort de bench toch weer staan omdat Moos nogal ziek is en om hem dus wat meer rust te gunnen. Het is grappig om te zien dat ze allebei nu gewoon voor de lol af en toe in de bench gaan liggen. Dus mijn tip is hetzelfde als de anderen: maak de bench een leuke en veilige plek, om te spelen maar ook om tot rust te komen. Als je de hond er meteen in lokt als hij iets stouts heeft gedaan is het een straf, wacht niet tot hij vervelend wordt of wacht even tot hij 30 sec. "lief" is en breng hem dan rustig naar de bench en geef hem iets lekkers, zeg dan iets in de trant van "rusten" en dek de bench met iets af zodat hij niks kan zien wat hem wakker houdt, negeer eventueel geklaag. En de bench moet een soort holletje zijn, dus bedekt en nog niet te groot, ongeveer zo groot zodat hij net voluit kan liggen (dan doet hij er ook zijn behoeften niet in).

Heel veel succes en plezier met Loki!
:bruinkopje: Guus 30-07-2010
:zwartkopje: Moos 07-12-2012
Plaats reactie