allergie, jeuk, medicijnen

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

allergie, jeuk, medicijnen

Ongelezen bericht door Roxy11 »

Onze hond Roxy is nu 3 jaar oud. Al vanaf kleins af aan heeft zij last van allergie. Al een paar keer kweekjes gemaakt van de oren en haren tussen de poten. Blijkt allemaal gisten en mijten te zijn. Nu is er vorige week ook een bloedafname gedaan voor een allergietest. De da denkt een inhalatieallergie.

Ze heeft regelmatig een oorontsteking, hiervoor krijgt ze dan Surolan en dit helpt goed. Maar de allergie geeft ZOVEEL jeuk aan haar poten dat ze er de hele dag op zit te knagen. Echt HEEL zielig.

Nu zijn we eerst bij onze eigen da geweest en hij vindt haar erg jong om al Prednison te gaan geven. Nu zijn we ook voor een secondopinion bij een ander geweest. Hij heeft dus vorige week bloed afgenomen en een prednisonspuit gegeven. Daardoor is ze 4 dagen zonder jeuk geweest. Zo heerlijk voor haar. Nu is sinds vanmorgen de jeuk weer terug, de prik is uitgewerkt.

Als ik op internet zoek naar Prednison en Atopica, dan lees ik zoveel verschillende dingen en ga ik zo twijfelen wat we nou moeten doen.

Die jeuk is onverdraaglijk, echt heel zielig

We hebben nu alles al geprobeerd. Roxy eet al vanaf pup vers vlees.
Ze heeft een tijd lang een kuur gehad met multivitaminen, omega 3, probiotica en nog meer zelfs
Maar ook dat hielp niet.

Wat vinden jullie ervan, wat zijn jullie ervaringen?

Prednison? Atopica? geven
Je kunt je hond toch niet met zo'n jeuk laten leven

Wat is nou wijsheid?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, alles is welkom
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)
Captain Jack
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Re: allergie, jeuk, medicijnen

Ongelezen bericht door Captain Jack »

Ik kan alleen vanuit mezelf reageren. Ikzelf heb nu een jaar of 8 chronische druk en warmte urticaria, ik heb dus altijd netelroosplekken en ik heb bijgevolg ALTIJD jeuk. Anti histamine etc helpen niet bij mij, het enige dat werkt is cortisone. maar ik ben 33, dus ik hoop nog zo'n 50 jaar rond te lopen, dus ik neem dat niet en krijg dat ook niet. Had ik echter zoals een hond een levensverwachting van een jaar of 12, dan nam ik dat. Constant jeuk hebben is verschrikkelijk zowel fysiek als mentaal.
Groetjes, An en Captain Jack
Afbeelding
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Bedankt voor je reactie. Maar ik vraag me af, een labrador kan maximaal zo'n 15 jaar oud worden, als ik nu al met 3 jaar met Prednison of Atopica begin is haar levensverwachting dan echt een aantal jaar minder? En de jeuk is dan wel weg, maar welke andere kwalen kan ze dan allemaal krijgen?
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Misschien werkt een combi van desensibilisatie met prednison voor Roxy. Lola heeft hier veel baat bij. Atopica heb ik geen ervaring mee, maar als je de bijwerkingen leest, vind je net als bij Prednison ook bijwerkingen. Hoewel wordt beweert dat Atopica minder schadelijk zou zijn. Persoonlijk zou ik er voor gaan om mijn hond misschien een korter maar wel jeukvrij leven te geven. 3 jaar mag dan wel jong zijn, maar jeuk bij een 3 jarige is net zo heftig, als bij een 10 jarige. Succes met de keuze....
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Fleures »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als alle reacties welkom zijn, misschien ook die van mij;) Onnodig lijden is gewoon een drama, of je nu een mens of een hond bent. Enorme jeuk kan zelfs als het maar heel even is enorm irritant zijn (denk aan zonne-allergie of eczeem achtige toestanden, vreselijk!). Zoals je het beschrijft lijdt Roxy er op deze manier ontzettend onder dat ze zoveel jeuk heeft. Ik denk dat een logisch gevolg daarvan het kapot bijten en/of krabben is waardoor weer allerlei vervelende wonden kunnen ontstaan. Precies wat rimanime zegt: misschien een korter maar wel jeukvrij leven. Het zal, neem ik aan, geen 6 jaar van haar leven nemen. Maar zoals ik zei heb ik er geen ervaring mee, ik weet ook niet of er vreselijke bijwerkingen bekend zijn. Als ze met medicatie als gezonde, blije hond alsnog zeker 10 jaar kan worden, zou ik (persoonlijk) daar voor gaan. Beter dan de komende 12 jaar een 'hondenleven' leiden met jeuk en wonden en pijn. Lastig hoor..
:bruinpootje: Maika 01-03-2013
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Precies, ik wil er hoe dan ook voor gaan zorgen dat ze van de jeuk afkomt. Zo gaat het niet langer.
Maar wat is dan de beste manier?

Atopica schijnt erg duur te zijn, maar gelukkig hebben we een verzekering. Moet ik wel even bellen naar Proteq of Atopica in de verzekering valt. Maar daar zitten ook bijwerkingen aan, zoals diaree.

En zo'n desensibilisatiekuur, wat houdt dat precies in? Ik zal de da daar naar gaan vragen.

Ik zou graag nog meer ervaringen horen, zowel positieve als negatieve. Zodat ik weet wat ons te wachten staat als we er misschien aan gaan beginnen.

Jullie alvast bedankt voor de reacties
Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bommel Achter 't Dijkje »

Mijn Rottweiler van bijna 3 heeft hetzelfde probleem, oren jeuken vreselijk, haar poten en flanken.
Morgen krijg ik een adres van een homeopaat die goede resultaten heeft geboekt...misschien ook een idee om te proberen?
beter dan prednison
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014
rimanime
Speurneus
Speurneus

Afbeelding

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017

Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Romke »

Wat heeft ze precies voor allergie.
Dan lees ik niet, wel dat de da aan een allergie denkt, en dat er bij een tweede bloed is afgenomen. Maar wat is daaruit gekomen?

Is voedselallergie uitgesloten?
Vaak begint het allergie verhaal met uitsluiten van voedselallergie, daarna een huid en bloedtest.
Als de uitslagen daarvan bekend zijn, kan je een plan gaan maken.

Bij sommige allergien kan desensibileren een goede optie zijn, maar niet bij alle allergien

Atopica, word vergoed, maar als ze dat blijvend moet hebben, vergoedt proteq het maar een half jaar volledig.

Kortom in mijn ogen nu te weinig info om advies te geven, wat sowieso al moeilijk is, omdat het een complex iets is om te behandelebn
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Bloeduitslag hoop ik vandaag of morgen te krijgen.
Voedselallergie lijkt me onwaarschijnlijk, Roxy eet alleen rauw vlees, af en toe een rauw ei en soms een stukje fruit.

De dierenarts die bloed heeft afgenomen denkt dat het een inhallatieallergie is.
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door marie »

Zoals al meerdere adviseren. Beter een jeuk vrij korter leven dan een leven met jeuk. Een honden leven is al zo kort. Je weet toch niet hoe oud je hond wordt. Misschien 12 of 14 maar voor hetzelfde geld maar 7 of 9 ik noem maar wat getallen. Gewoon pred geven in een zo laag mogelijk dosering.
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014
rimanime
Speurneus
Speurneus

Roxy11 schreef: Bloeduitslag hoop ik vandaag of morgen te krijgen.
Voedselallergie lijkt me onwaarschijnlijk, Roxy eet alleen rauw vlees, af en toe een rauw ei en soms een stukje fruit.

De dierenarts die bloed heeft afgenomen denkt dat het een inhallatieallergie is.
Dat Rox rauw vlees eet zegt helaas niet zoveel in dit geval. Ze kan bijv een allergie hebben voor kip, ik noem maar wat. Toch is voedselallergie in vergelijking met bijv mijten allergie, maar een klein aandeel in het geheel. Je zou haar een aantal weken ėėn vleessoort kunnen geven of een hypoallergeenbrok.....kijken hoe ze reageert.. Sterkte met je grietje. Kijk eens op de site die ik heb meegestuurd. De dermatologen aldaar hebben een KVV samengesteld n.a.v. hun ervaring. Ik heb mij er niet in verdiept, maar wellicht is dit ter ondersteuning iets voor Roxy. En volgens mij heb ik je al eens verteld dat een bezoek aan hun geen overbodige luxe is en naast het bloedonderzoek een huidtest te doen. Ik loop met beide bij Jaqueline Sinke :)
Afbeelding

Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Romke »

Rauw voeren is idd geen garantie dat daar geen probleem zit. Zou daar zeker nog tijd en energie in steken, voordat je haar op prednison test.
Naar een dermatoloog gaan is ook een goede optie, maar verder onderzoek kan pas vier weken na de prednison spuit
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

De dierenarts heeft gisteren gebeld met de uitslag van het bloed. Het is inderdaad een fikse allergie voor mijten en gisten, niet voor pollen en grassen etc.
Nu wordt het bloed nog een keer getest, om te kijken welke vijf mijten en gisten het sterkst reageren en op basis hiervan gaan we starten met een desensibilisatiekuur.

Dus voorlopig zeker geen Prednison meer, want dat gaat niet samen met de kuur.

Het schijnt dat 1 op de 3 honden positief reageert op een desensibilisatiekuur, dus maar hopen dat Roxy daarbij zit.

Nu ga ik even Proteq bellen om te vragen of het vergoed wordt

Bedankt voor de reacties.
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Bob heeft extreme allergieen. Hij krijgt een desensinilisatiekuur (nu 1,5 jaar bezig en dit moet ook zijn hele leven gegeven blijven worden) en 0,25 gram prednison om de dag. Wij hebben wel prednison gegeven tijdens de kuur omdat het voor Bob gewoon niet anders kon, hij zat onder de open wonden van het krabben. Tot voor kort hebben wij 2 maanden atopica geprobeerd. Naast het feit dat ik dit schreeuwend duur vind (100 euro per maand). Reageerde Bob er heel slecht op. Hij was heel onrustig en had continu last van spuitpoep. Zo erg dat we ondertussen ons parket kunnen gaan vervangen. Dit gaat natuurlijk niet voor elke hond op. Dus ik zou gewoon proberen waar Roxy goed op reageert. Desensibilisatie kuur wordt vergoed maar houd er rekening mee dat met chronische ziekte tegenwoordig maar 50% vergoed wordt. Wij gaan van de verzekering af hierdoor.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Plaats reactie