Hoe kun je een hond het beste laten afvallen
-
- Snuffelneus
Hoe kun je een hond het beste laten afvallen
Hoi onze oudste hond is een labrador kruising,
heel lastig in te schatting hoeveel ze mag wegen, maar ik vind haar nu toch echt wel te dik.
ze weegt 24 kilo haar schofthoogte is 49 cm. ze heeft zeg maar de romp van een labrador maar de pootjes van een eh. jack russel, hele smalle pootjes, en daar rusten nu aardig wat kilo's op...
ik denk dat 18 kilo voor haar een mooi gewicht is. ze is gesteriliseerd toen ze 20 kilo woog en toen vond de dierenarts al dat ze iets te veel buikvet had.
dus vandaag dat ik aan 18 kilo denk
hoe kan ik dit het beste aanpakken?
ik geef kvv nu 400 gram dus al iets minder, maar denk nog wat minder dan?
heel lastig in te schatting hoeveel ze mag wegen, maar ik vind haar nu toch echt wel te dik.
ze weegt 24 kilo haar schofthoogte is 49 cm. ze heeft zeg maar de romp van een labrador maar de pootjes van een eh. jack russel, hele smalle pootjes, en daar rusten nu aardig wat kilo's op...
ik denk dat 18 kilo voor haar een mooi gewicht is. ze is gesteriliseerd toen ze 20 kilo woog en toen vond de dierenarts al dat ze iets te veel buikvet had.
dus vandaag dat ik aan 18 kilo denk
hoe kan ik dit het beste aanpakken?
ik geef kvv nu 400 gram dus al iets minder, maar denk nog wat minder dan?
-
- Kleine hondenneus
Re: Hoe kun je een hond het beste laten afvallen
Ik zou iets minder vlees geven en dan wat rijst en groente als opvulling erbij geven. Mijn jonge, actieve reu van 32 kilo krijgt 450 gram kvv met wat rijst en groente eebij

- Romke
- Grote hondenneus
Zou echt geen rijst gaan geven, rijst zet juist aan.
Ik zou dan iets minder KVV gaan geven, en meer gaan bewegen. En geen koekjes/kluifjes etc tussendoor
Wat doen jullie nu qua beweging?
Ik zou dan iets minder KVV gaan geven, en meer gaan bewegen. En geen koekjes/kluifjes etc tussendoor
-
- Kleine hondenneus
Ik begreep uit een ander topic dat ie pas net vlees kreeg of niet? Als dat het geval is moet je ook even kijken hoe hij het er op doet. En let op het merk vlees dat je voert, sommige zijn vetter dan andere. Beweging blijft uiteraard het belangrijkste.

-
- Speurneus
- Contacteer:
+1!Romke schreef: Zou echt geen rijst gaan geven, rijst zet juist aan.
En sowieso heeft rijst geen enkele goede toegevoegde waarde en kan een hond dat niet verteren
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!
Kay 22-10-2006
Daan 16-1-2010
Sjors 10-2-2015

-
- Speurneus
- Contacteer:
Minder eten geven, meer bewegen, geen koolhydraten geven (rijst, koekjes, brokken, brood).
Groenten mogen wel, vult de maag maar weinig calorieën.
Het gaat langzaam maar het werkt wel. Succes!
Groenten mogen wel, vult de maag maar weinig calorieën.
Het gaat langzaam maar het werkt wel. Succes!
groetjes, Lien
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
-
- Middelgrote hondenneus
Geef je 400 gram per dag? Of per maaltijd?
Ik deed het zo: Je berekent de hoeveelheid voer op basis van het ideale gewicht, daar haal je wat af en vult dat eventueel aan met groenten om een hongergevoel tegen te gaan.
Joris viel daar niet echt op af, dus maakten we het nog wat minder.
Hij is een redelijke inactieve (door wat gevoelige heupen), gecastreerde reu met de neiging om dicht te groeien, voor de castratie al.
Hij krijgt nu per maaltijd 200 gram KVV, 100 gram groenten (vaak sperziebonen, maar ook wel wat wij over hebben, behalve wortels, want dat zet enorm aan!). 's Ochtends een flinke scheut karnemelk erbij tegen teken en 's avonds 3 knoflookbonbons tegen vlooien.
1 a 2 keer per week komt daar nog eens een eitje bij en af en toe krijgen ze iets om te knagen. Omdat dat zo weinig voorkomt, haal ik dat niet van zijn eten af. Ik doe dat wel als we bijvoorbeeld eens flink trainen en hij daar voerbeloning voor krijgt (gedroogde kipfilet in zijn geval).
Hij weegt nu ongeveer 35 kg, ziet er prachtig uit en is een stuk happier dan toen hij nog tegen de 40 kg zat (hij is flink groter dan een gemiddelde lab, met 40 kg was hij nog niet eens echt 'vierkant', laat staan rond. Nu is hij mooi ingevallen.)
Ik deed het zo: Je berekent de hoeveelheid voer op basis van het ideale gewicht, daar haal je wat af en vult dat eventueel aan met groenten om een hongergevoel tegen te gaan.
Joris viel daar niet echt op af, dus maakten we het nog wat minder.
Hij is een redelijke inactieve (door wat gevoelige heupen), gecastreerde reu met de neiging om dicht te groeien, voor de castratie al.
Hij krijgt nu per maaltijd 200 gram KVV, 100 gram groenten (vaak sperziebonen, maar ook wel wat wij over hebben, behalve wortels, want dat zet enorm aan!). 's Ochtends een flinke scheut karnemelk erbij tegen teken en 's avonds 3 knoflookbonbons tegen vlooien.
1 a 2 keer per week komt daar nog eens een eitje bij en af en toe krijgen ze iets om te knagen. Omdat dat zo weinig voorkomt, haal ik dat niet van zijn eten af. Ik doe dat wel als we bijvoorbeeld eens flink trainen en hij daar voerbeloning voor krijgt (gedroogde kipfilet in zijn geval).
Hij weegt nu ongeveer 35 kg, ziet er prachtig uit en is een stuk happier dan toen hij nog tegen de 40 kg zat (hij is flink groter dan een gemiddelde lab, met 40 kg was hij nog niet eens echt 'vierkant', laat staan rond. Nu is hij mooi ingevallen.)
-
- Hele grote hondenneus
Ik zat van de week toevallig eens wat berichten terug te kijken die ik ooit heb gepost ,ze gingen vooral over Co die nou eenmaal dik is.Of dik.. Hij is groot ,stevig ,zwaar oftewel: hij komt niet uit Biaffra ,laat ik het zo zeggen
Sommige berichten dateren uit 2009
en wat heeft het ons gebracht? Alle tips, raadgevingen en dieeten ten spijt: Co is nu 9 jaar oud en hij is nog steeds eh ja, nou DIK!
Als puppie was hij al de grootste en de dikste ,en je zou het niet zeggen maar Co lust niet alles hoor, en hij eet echt niet veel slechts 500 gram vlees per dag en hij krijgt ook echt voldoende beweging .We zijn ook al een paar keer op wandelvakantie geweest met Co en hij kwam soms nog dikker terug als dat we gingen.
Hij is nu 9 jaar oud, kern gezond ,nog nooit ziek geweest,op wat kleine dingetjes na . Tja wat wil je van mij nog horen als tip?

Sommige berichten dateren uit 2009

Hij is nu 9 jaar oud, kern gezond ,nog nooit ziek geweest,op wat kleine dingetjes na . Tja wat wil je van mij nog horen als tip?
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)
:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008

-
- Hele grote hondenneus
Oh ,en ter informatie: Co weegt 44 kilo! 

Carpe Diem! (Pluk de Dag!)
Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008

-
- Snuffelneus
Bedankt voor jullie reacties!
de beweging die hij krijg is ochtend en avond een kleiner rondje rond de 10 - 15 minuten en 2 x tussendoor 45 minuten
1 x per week los rennen in het bos een uur.
hij mag rond de 450 gram hebben ik geef nu 360 gram verdeeld over de hele dag, 2 x 180 gram
ja hij krijgt inderdaad nog niet zo lang vlees ik denk nu ongeveer 1,5 maand
ik geef pas sinds deze week die 360 gram want dat zou ze mogen hebben op het gewicht van 18 kilo, denk dat dit een mooi gewicht voor haar is.
moet ik dit nog even volhouden?
of nog minder geven?
de beweging die hij krijg is ochtend en avond een kleiner rondje rond de 10 - 15 minuten en 2 x tussendoor 45 minuten
hij mag rond de 450 gram hebben ik geef nu 360 gram verdeeld over de hele dag, 2 x 180 gram
ik geef pas sinds deze week die 360 gram want dat zou ze mogen hebben op het gewicht van 18 kilo, denk dat dit een mooi gewicht voor haar is.
of nog minder geven?
-
- Snuffelneus
Bedankt voor jullie reacties!
of nog minder geven?
of nog minder geven?
-
- Kleine hondenneus
Ik zou even kijken hoe het op de 360 gram gaat. De kilo's zijn er ook niet in een week aangekomen en gaan er ook niet in een week vanaf! Als je meer beweging kan geven en hij kan het aan is dat natuurlijk altijd een extra helpende factor:)

-
- Snuffelneus
ja inderdaad, zou er nog een extra lange wandeling bij kunnen doen op een dag, we hebben ook een pup die mag ook vaker uit dus moet goedkomen, die mag alleen niet zo lang wandelen nog dus dat moet dan even apart 

-
- Snuffelneus
ja inderdaad, zou er nog een extra lange wandeling bij kunnen doen op een dag, we hebben ook een pup die mag ook vaker uit dus moet goedkomen, die mag alleen niet zo lang wandelen nog dus dat moet dan even apart 

-
- Speurneus
- Contacteer:
9 jaar, kerngezond, nog nooit ziek geweest....en happy de peppie ga ik vanuit?Wil enCo schreef: Oh ,en ter informatie: Co weegt 44 kilo!![]()

Helemaal geen koekjes en tussendoortjes?

Ze krijgen tegenwoordig nog 6 dagen in de week 2 keer per dag brokken (Jessy 2x 125 gram en Bowie 2x 150 gram) en één keer per week vlees. Nu ze ouder worden bewegen ze minder, vooral Jessy, dus de tussendoortjes zijn ook wat kleiner geworden.