Allesvreter

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Allesvreter

Ongelezen berichtdoor Muiske » 04/07/12 16:06

Bobbie is echt een allesvreter. Poepcontrole is een dagelijkse bezigheid want hij weet met elke wandeling wel iets naar binnen te werken wat hij niet mag. In de laatste weken is dit al een ballon geweest, een paar watjes, alluminiumfolie en plastic stukjes. We hebben hiervoor al een paar keer gebeld met de dierenarts maar die gaven aan, twee dagen wachten en hij poept het weer uit. Tot nu toe was dit ook het geval. Alleen heeft meneer zondag een boterhamzakje verorbert.. (waarom laten mensen dit ook slingeren in een losloopgebied :evil:). Wij zijn al 3 dagen bezig met controleren maar bob heeft sinds maandag diaree/dunne poep, poept vaker in kleine hoeveelheden en hij eet veel gras.

Op dit moment zit mijn vriendin met hem bij de dierenarts, dus ik ben benieuwd.

Hoe kunnen we dit het beste voorkomen? Wij zijn nu bezig met trainen, als we iets zien liggen dan roepen we hem en krijgt hij een beloning. Wanneer hij er vlakbij staat en hij wil het eten krijgt hij een klein rukje aan de riem en 'nee' te horen. Wanneer hij op houd belonen we hem ook. Maar meestal is hij zo razendsnel dat hij een papiertje of plasticje al heeft voordat ik het zie. Heel vervelend en het loopt op deze manier ook hoog op in de kosten. Wie heeft er tips?

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 04/07/12 19:36

Hele gevaarlijke bezigheden zijn dat van Bob :(
Ik weet maar twee oplossingen, 1 is hem aan de lijn houden en niet uit het oog verliezen waar hij mee bezig is.
2 is een muilkorfje, beetje drastisch voor zo'n klein ding maar wat hij allemaal naar binnen werkt is echt gevaarlijk.

Ben benieuwd naar het oordeel van de da, laat je het even weten?

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 04/07/12 19:43

Oei dat is niet echt fijn! Ik zou hem direct leren om "los" te laten. Dat wil zeggen: leg vanalles in de kamer neer die je pup veilig kan pakken en niet snel kan opeten. Vervolgens houd je je pup bij je, en leg je zichtbaar voor je pup een voertje op de grond. En nog eentje, en nog eentje... net zolang tot je pup hetgeen hij vast heeft uitspuugt om de voertjes te pakken. Op het moment dat hij dat doet benoem je het commando "los". Als hij dit binnen feilloos doet (dus op het commando los, direct uitspuugt en geen zichtbaar voertje meer nodig heeft), ga je buiten oefenen. Een takje van een kruid, een twijgje, een blaadje (allemaal dingen die geen kwaad kunnen mochten ze het doorslikken) leg je neer. Zodra hij het oppakt ga je opnieuw die "los" oefenen middels ruilen. En uiteindelijk dmv het commando. Tot die tijd dat hij alles direct loslaat om een beloning te ontvangen, zou ik hem een muilkorf aanleren en aandoen. Nu ben ik daar net als Roos geen fan van met zo'n jonge friemel, maar nood breekt wet, dit is gevaarlijk en kan letterlijk zijn dood worden.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 04/07/12 19:51

De dierenarts heeft wat gevoeld en gekeken, maar hij gaf aan dat het niet zo ernstig was. Wanneer hij ging braken dan zou het wel ernstig zijn. (ik was niet bij het bezoekje, zo heb ik het gehoord van mijn vriendin.) Hij heeft nu Iso-Gel gekregen, dit zou het zakje in moeten kapselen waardoor het uitgepoept gaat worden.

Wij hebben hem nu ook aan de lange lijn zitten als we in het losloopgebied zijn. Ook omdat hij het vorige week presteerde om ineens weg te sprintte. Het is dus uit met de pret en meneer mag pas weer los als hij goed luisterd.

Een muilkorf vind ik ook wel drastisch, we proberen het eerst eruit te trainen, hij is nog jong. Als dit niet lukt is dat misschien wel de laatste oplossing.

'Los' hebben we ook al geoefend. Dit heeft hij lange tijd heel goed gedaan, maar sinds kort blijft hij gewoon kauwen op hetgeen hij gevonden heeft. Zelfs een blokje kaas helpt niet, terwijl hij daar dol op is. :(

Hij is ook helemaal gefixeerd op plastic en op papier. Laatst lag er een verfkwast op het uitlaatveldje, daar snuffelt hij aan maar dat pakt hij niet, poep eten doet hij ook niet. Maar owee als hij op afstand al iets van plastic ziet of een zakdoekje ziet, dan wil hij daar direct naartoe.


Terug naar “Opvoeding”