Preventief ontwormen en ontvlooien

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Esther87

Preventief ontwormen en ontvlooien

Ongelezen bericht door Esther87 »

Gisteren waren mijn vriend en ik bij mijn schoonmoeder.
Zij heeft een golden retriever.
We raakten op den duur in gesprek over het ontwormen en ontvlooien.
Zij doet dit nooit,omdat ze het onzin vind om die troep aan haar hond te geven.

Wij doen het wel.
4 keer per jaar ontwormen,en ontvlooien.

Nu hebben wij hier dus een hele discussie over gehad,over of het nou echt nodig is om je hond (of kat) preventief te ontwormen en te ontvlooien,of dat dit gewoon onzin is en commercieel is vanuit de dierenarts omdat deze dit aanraden.

Hoe denken jullie hierover?

Ontwormen en ontvlooien jullie je huisdieren wel zodra het nodig is,of doen jullie dit ook niet?
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Ontvlooien doe ik eigenlijk niet preventief. Ik let gewoon goed op of ik een vlo zie, mocht dat het geval zijn, dan uiteraard wel behandelen. Maar even afkloppen; Terra heeft echt nooit vlooien :-)

Ontwormen doe ik 1 keer per jaar, Danouk zal ik trouwens de eerste maanden wel iets vaker ontwormen. Vorig jaar bleef Terra afvallen, toen heb ik wel een keertje extra ontwormd, voor de zekerheid.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Annemiek

Ongelezen bericht door Annemiek »

Preventief doe ik een pipetje tegen vlooien en teken. Ik gebruik nu Prac-Tic hiervoor. Dit doe ik alleen zodra het warmer wordt. Dit jaar ben ik in april begonnen. Zo tegen oktober stop ik ermee. Tenzij het in september al heel ander weer

Ontwormen doe ik om de 4-6 maanden aangezien dit niet preventief kan. Dit is een momentopname. Verder hou ik haar ontlasting goed in de gaten en de kat. Kayla eet gelukkig geen poep onderweg. Als ik het bij 1 van de twee vermoed ontworm ik beiden een keer extra.
De tabletjes haal ik meestal bij de dierenarts, milbemax of ..Drontal ofzo, ik weet niet meer precies hoe die andere heet.
Brigitte

Ongelezen bericht door Brigitte »

Max krijgt helemaal niets... ik kijk hem regelmatig na of ik een vlo zie en wormen heeft hij nog nooit gehad...ik ruim z'n " hoop " op dus zie gauw genoeg of hij ze heeft, ik denk maar zo, je gaat je kind toch ook niet iedere keer ontwormen of ont" luizen" terwijl ze niets heeft !
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Ik ontvlooi in het voorjaar en de zomer wel preventief (iedere 3 maanden een pipetje), in de winter bijna niet.
Ontwormen doe ik maar 1x per jaar.
Dinie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dinie »

Yara krijgt iedere dag knoflook/biergisttabletten. Deze zijn tegen teken, vlooien en licht wormafdrijvend.
Yara krijgt alleen een ontwormingskuur als we op vakantie (buitenland) geweest zijn. Dit om te voorkomen dat ze (hart)wormen heeft/houdt.
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008
Elly H
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly H »

Bowie en Jessy krijgen in april zo'n scaliborband om. We huren een paar keer per jaar een huisje en meestal wordt het dragen van een vlooien/tekenband verplicht gesteld.
Wormenkuur krijgen ze 2 keer per jaar en ja, dat is dus allemaal preventief, want ik heb nog nooit wormen of vlooien gezien op hen.
Vorig jaar zijn ze meegeweest naar Schotland en dan gaan ze helemaal door de molen. Dat is ook verplicht.
Afbeelding

:bruinpootje: Jessy 10-07-2002 / 22-04-2017
:bruinpootje: Bowie 31-12-2004 / 23-01-2017
samantha
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door samantha »

Tegen vlooien en teken gebruik ik niks, hij heeft ze dan ook nooit.
Ontwormen doe ik 1 keer per jaar.
Afbeelding

:bruinpootje: Macho
:zwartpootje: DJ
:zwartpootje: Jack
:blondpootje: Tiesto
:zwartpootje: Jones
:blondpootje: Fudge

In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000 / 07-11-2011 en Babs 20-12-2005 / 18-10-2012
chantal-77

Ongelezen bericht door chantal-77 »

Dana krijgt frontline tegen vlooien en teken, behalve in de winter dan krijgt ze niks. Vorige maand was ik wat later (2 weken) met het geven van de frontline en toen had ze 2 dagen achter elkaar teken op zich na de wandeling. Misschien toeval hoor, maar na de frontline geen teek meer ontdekt. Ontwormen doe ik 2 x per jaar op advies van de dierenarts. Preventief dus, want ik heb nog nooit wormen bij haar gezien.
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

ik ontvlooi en ontworm ook niet.
Ghost heeft pas 1 keer wormen en die heb ik toen wel even ontwormt maar verder niet en Basco is ontwormt toen die bij ons kwam en verder eigenlijk ook niet.
Ontvlooien doe ik alleen als ze vlooien hebben maar dat is tot nu toe ( even afkloppen ) nog niet het geval geweest
Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bommel Achter 't Dijkje »

Bommel wordt van april t/m oktober preventief behandeld met druppels in zijn nek. Ik ontworm hem 4x per jaar, omdat ze wormen kunnen hebben zonderdat je het zelf in de gaten hebt.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9 ... ormen.html
Onze poes ontworm ik 2x per jaar (ondanks dat ze niet buiten komt)
en zij krijgt in de zomer periode ook druppels.

Ik wil voorkomen dat ze ziek worden of gek worden vd jeuk :?
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Mexx word 1x of 2x per jaar ontwormd, en tegen vlooien en teken doe ik alleen als hij er echt veel last van heeft in de zomer.
Heb hem nu een aantal weken geleden ingespoten omdat hij steeds teken had en ik doe het pas herhalen als hij weer last krijgt of als we op vakantie gaan. Vlooien heeft hij gelukkig nog nooit gehad.

Bear word nu nog vaker ontwormd, tegen teken/vlooien heeft hij nog niks gekregen. Omdat hij nog niet zo door het struikgewas gaat en nog niet lang in het bos is.

Ik kijk ze wel na iedere "wandeling" na
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
Esther87

Ongelezen bericht door Esther87 »

Verschillende reacties,maar over het algemeen ontwormd iedereen zijn hond 1 keer per jaar,en ontvlooien alleen als ze er last van hebben of tijdens warme dagen.

Ik heb zelf nooit huisdieren gehad thuis,en heb nu dus 2 katten en een hond.
Heb dus ook geen ervaring over hoe je dit het beste kan doen,dus ik doe wat de DA voorschrijft,en dat is dus 4x per jaar ontwormen en ontvlooien.
Als ik het goed begrijp is zovaak in principe helemaal niet nodig....

Na de discussie met mijn schoonmoeder ben ik gaan nadenken,dus vandaar dat ik nieuwsgierig was over hoe jullie het doen.
roos

Ongelezen bericht door roos »

Bommel Achter 't Dijkje schreef:Bommel wordt van april t/m oktober preventief behandeld met druppels in zijn nek. Ik ontworm hem 4x per jaar, omdat ze wormen kunnen hebben zonderdat je het zelf in de gaten hebt.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9 ... ormen.html
Onze poes ontworm ik 2x per jaar (ondanks dat ze niet buiten komt)
en zij krijgt in de zomer periode ook druppels.

Ik wil voorkomen dat ze ziek worden of gek worden vd jeuk :?

Als je gaat ontwormen moet je volgens mij wel de hele dierenfamilie tegelijk doen, anders heeft het weinig zin.
Ze besmetten elkaar dan direct weer.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

preventief tegen vlooien doe ik ook niet meer aan. Maupie heeft nog nooit vlooien gehad... Ontwormen doe ik wel, maar ik moet zeggen dat ik daar niet heel strikt in ben. Ik denk dat ik dat 2 keer per jaar doe...
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Plaats reactie