Onderlinge Workingtest van Cerbel

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Onderlinge Workingtest van Cerbel

Ongelezen bericht door Lupos »

Gisterochtend was het dan zover: op naar de eerste workingtest voor Juna. Daar ik haar nog erg jong vind, had ik voor mijzelf al besloten dat het meer een training zou zijn, waar ik haar zou helpen indien nodig. Ik wilde gewoon eens zien of de basis aanwezig is, waar ik dan verder mee kan gaan.
's Ochtends aangekomen, aangemeld en eerst een paar bakken koffie. Juna kon gelijk kennis maken met haar zusje, die we voor het laatst hebben gezien toen ze 7 weken oud was. Wat een mooi vossenrood meisje is dat!!! Echt een schoonheid :verliefd1:

5 proeven stonden er op het programma. Na de opening ging ik met mijn groep op weg naar de eerste proef: in én over water sturen.
Juna naast me gezet, afgelijnd. Er viel een schot en een dummy over het water in wat half hoog gras. Tweede schot viel en er viel een dummy in het water.
Op het teken van de keurmeester zette ik Juna in. Apport uit water ging perfect. Vervolgens terug voor het apport over water. Hier had ze een extra commando nodig, want ze twijfelde "Ik heb m toch al?" daarna zwom ze keurig over, werkte de geur uit en kwam direct terug. Gaf de dummy af en schudde zich uit.
Het compliment van de KM vond ik erg leuk "hondje met een mooie potentie, ga zo door!" :applaus:

Proef 2: markeer die in een slootje naast het pad waar wij stonden viel, en een blind op diezelfde plek. Juna ging als een speer en had al snel de mark. Alleen toen ze terug kwam besloot ze dat ze nog niet uitgepoept was :? legde dummy neer, poepte, pakte dummy weer op en bracht hem binnen. De Blind vervolgens ging perfect.

Proef 3: één markeer die zo goed als niet zichtbaar werd opgegooid achter struiken en hoge begroeiing. Dan draaien met je hond en één markeer op een veld tussen de bomen. Terug draaien naar de eerste markeer en Juna ingezet. Ze bleef lang weg en ik kon niets zien, dus echt helpen zat er ook niet in. Na enige tijd kwam ze terug en gaf de KM aan dat ik haar op de andere dummy moest inzetten, want dat ze deze dummy had gevonden maar niet op wilde pakken :confused: Dat was me nog nooit gebeurd!!! Ik was echt stomverbaasd. De tweede Markeer was Juna in de war geraakt. Ze zat nog in haar hoofd met de eerste markeer, en omdat ik haar ineens een andere kant op stuurde wist ze niet meer wat ze moest doen. Ik heb haar 2 keer geprobeerd te helpen maar zag plots haar onzekerheid: ze wilde niets liever dan aan de voet komen zitten bij mij. Toen ik dat zag floot ik haar direct terug. De proef is verder gestaakt. Jammer dan, mijn hondje heel houden is belangrijker ;)

Proef 4: 1 markeer schuin links van ons, en een blind later recht vooruit. Ik verbaasde me over deze proef. De hondjes zijn nog zeer jong, en de hoek tussen de eerste en tweede dummy was misschien 20 graden. De mark was natuurlijk zo binnen, dat was makkelijk. Maar Juna vervolgens recht vooruit door sturen vlak langs de eerste valplek??? Mijn vraag aan de KM was dan ook: mag ik verplaatsen? "niet naar voor of naar achter, maar je mag wel opzij". Daarop ging ik direct in het andere karrenspoor staan om haar van de eerste mark weg te halen. Ik zette haar in en ze week toch uit naar de Markeer. Ik floot haar af en stuurde haar door. Het tekstwolkje bij Juna "nee, hier ligt ie toch?? Echt waar, daarheen? Oké als jij het zegt!" zoef en verder ging ze, liep prachtig op de blind een stuk verderop en kwam keurig terug. Na de vorige proef was ik blij dat ze de dummy weer gewoon pakte. Dat was dus het probleem niet :klasse:

Proef 5: Walk up in rij, met schietkonijnen en één markeer in zeer hoge begroeiing per hond.
De twee combinaties waar ik mee liep hielden de honden vast, ik besloot Juna gewoon los voor te jagen en vertrouw 100% procent op haar steadyness. Ook toen één van de hondjes insprong, bleef Juna keurig zitten als ze een schot hoorde en keek om zich heen waar het vandaan kwam :klasse:
Als tweede mocht ik Juna inzetten. De dummy was op een meter van de helpers gevallen. Ze had het ook gezien dus vooruit, zoeken maar! Juna vond de dummy al heel snel, liep toen naar de helpers "kijk ik heb een dummy, was je die kwijt?" :lol: Na de 2e keer fluiten kwam ze netjes aangerend "oh ik moest m toch naar jou brengen" en gaf ze de dummy af. Ook bij de laatste markeer voor de andere hond was ze keurig steady.

Al met al ben ik bijzonder trots op mijn kleine witte. De basis is helemaal prima. Ze luistert zeer goed en direct, ze begint te vertrouwen op mijn aanwijzingen, ook als ze die onlogisch vindt, ze is perfect steady en stil, ze volgt keurig zonder commando (dat heeft ze ook geleerd te doen ;) ). Ze moet alleen nog wat zekerder worden, iets zelfstandiger, maar dat komt wel. Haar pappa was er ook laat mee zei de fokker en dat is ook helemaal goed gekomen :klasse:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Gerritte
Erelid
Erelid

Ongelezen bericht door Gerritte »

:applaus: petje af.
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Dat is een prachtig trainingsdagje geworden voor Juna en jij, denk ik! Vind het erg mooi dit te mogen lezen!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
donna
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door donna »

Wat heb je dit ontzettend goed beschreven. Wat fijn dat Juna het zo goed gedaan heeft. Leuk om te lezen dat ze je steeds meer gaat vertrouwen. Ik hoop in oktober aan een workingtest mee te gaan doen voor de allereerste keer.
relaxrex
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door relaxrex »

goed hoor!
groetjes corrie en lebber van rex.
Afbeelding
het mooiste wat je kan zijn is jezelf.
Dinie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dinie »

:klasse: :applaus: Goed gedaan, Juna en Dorine!!

Erg leuk (trainings)-verslag om te lezen!!! Ga zo door en jullie komen er wel!! :wink: Succes!! :goodluck:
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Juna heeft het echt heeeeeeeeel knap gedaan! :applaus: en jij ook! :wink:
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Yara

Ongelezen bericht door Yara »

Wat super goed gedaan!! :applaus: :klasse:
Heel erg leuk om te lezen hoe de proeven zijn gegaan :)
kristies
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door kristies »

Goed hoor !! Vind het nog steeds jammer dat ik niet kon.. En Chester w.s. ook. Alhoewel Chester gisteren op het strand de airkong mocht apporteren.. 8) ook niet verkeerd..
miran&joost

Ongelezen bericht door miran&joost »

Leuk verslag!

Zo'n dag is voor beide partijen leerzaam inderdaad.

Miranda
marron
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door marron »

:klasse: super gedaan :applaus:
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)
Xanthos

Ongelezen bericht door Xanthos »

Yeah!!! Juna!!!
Goed gedaan meiske!
En Dorine, je mag terecht trots zijn op je meisje! Ze is een toppertje :klasse:
Joco
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Joco »

Knap werk hoor proficiat, doorgaan zou ik zeggen op dit niveau :klasse: :applaus:
saskia burghout
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door saskia burghout »

knap hoor en altijd weer leuk zo dag :verliefd1:
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

saskia burghout schreef:knap hoor en altijd weer leuk zo dag :verliefd1:
Ik vond het ook leuk om jou en Storm eens in het echt te zien! Misschien zie ik je ook nog wel in de cursus, ik ga zaterdag weer beginnen en dan in een groep :)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Plaats reactie