Training Juna bij Cerbel

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Training Juna bij Cerbel

Ongelezen bericht door Lupos »

Gisteren waren Juna en ik gestart in een groepstraining. Dit is uitgelopen op een regelrecht fiasco :evil:
Bij de eerste oefeningen werd het al niets: Juna maakte er een potje van en ik werd daarop steeds meer chagrijnig, waarna Juun en ik in een soort negatieve spiraal terecht kwamen en zodoende de les voor ons in het honderd liep. Het gevolg was dat Juna zelfs een poging deed tot piepen :shock:
Met een duif terugkwam en 5 meter voor mij ging staan uitdagen met dat ding :evil:
De dummies zelfs voor mijn voeten begon neer te smijten,
Een vooruit? wat is dat???

Kortom: ik ga lekker terug in privé training, zodat die stress eraf is, en af en toe in groepsverband trainen, want dit is niets voor mij. En hier reageert Juna blijkbaar ook sterk op. Bij de wedstrijd was er niets aan de hand en deed Juna het prima, dus vind ik groepstraining ook weer niet noodzakelijk. Deze weken komt er sowieso weinig van trainen daar Juun gisteren loops is geworden, en daarna gaan we met een schone lei weer lekker verder ;)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
kristies
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door kristies »

tja moet eerlijk zeggen dat ik de eerste paar lessen in de groep na de prive-lessen bij Marianne meerdere keren ( soms meerdere keren per dag 8) ) twijfelde om haar te bellen en te zeggen dat ik weer prive-les wilde.. maar ik heb uiteindelijk wel doorgezet en groepstraining is nog steeds wel eens stress. ( Volgens mij had je nogal eens na ons les vorig jaar en je hebt me vast wel eens zien sukkelen :oops: ) maar toch groeit hij daar ook in. En ben ik na een jaar groepsles alweer zoveel verder. ( alhoewel ik nog regelmatig de halve les 10 meter van de groep afsta :roll: ) Nu is Juna nog een stuk jonger dan Chester, dus misschien is het i.d. gewoon te vroeg. Maar in mijn geval heeft even doorzetten wel geholpen. Nu kan ik door omstandigheden even een jaar niet trainen, maar misschien ga ik nog wel een paar keer prive-trainen. Wie weet het jaar daarop toch weer in een groep.. ondanks dat ik soms met tranen in mijn ogen in het veld stond. Ik ben ook heel trots op wat we ondanks dat toch bereikt hebben...

pfff sorrie lang verhaal :wink:
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Komt goed skatje :D
Afbeelding
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Komt inderdaad allemaal wel goed! Het kan niet altijd van een leien dakje gaan hé. Hier ook wel eens een dipdagje met Olly Bolly :).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Annette
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annette »

Ik vraag me eigenlijk af waarom in groepsverband trainen niets voor jou is?
Bijna iedereen traint toch in groepsverband en je hond zal ook tijdens wedstrijden te maken hebben met honden in een groep, dus beter er nu alvast maar mee te leren omgaan lijkt mij.
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Annette schreef:Ik vraag me eigenlijk af waarom in groepsverband trainen niets voor jou is?
Bijna iedereen traint toch in groepsverband en je hond zal ook tijdens wedstrijden te maken hebben met honden in een groep, dus beter er nu alvast maar mee te leren omgaan lijkt mij.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Annette :wink:
Tussen samen trainen, en les krijgen zit een belangrijk verschil, veelal wordt er iets aangeleerd :wink:
En, bij aanleren zit het er dik in dat het niet goed gaat de 1e keer, en, als je pech hebt en vervolgens de laatste of zo van het groepje bent, dan heeft jouw hondje al heel vaak gezien hoe het niet moet...maar dat weet t hondje niet he :wink: , gevolg, hondje doet exact wat de rest ook heeft gedaan.

Tuurlijk heb je groot gelijk als je zegt, trainen in een groep is gewenning voor een wedstrijd....maar wel pas als je hondje daar aan toe is, en, als je er zelf aan toe bent.

Zelf ben ik geen voorstander van groepslessen, maar, over het algemeen zullen beginners (en dan bedoel ik de voorjagers) toch ook heel wat moeten leren, en dan is een hondenschool natuurlijk perfect, de drempel is laag, het is altijd leuker voor mensen om in een groep te leren, zo kunnen ze hun ervaringen delen, en is de weg niet zo zwaar.
Echter, als je weet hoe je je hondje moet opvoeden en trainen, kun je dat beter alleen doen, ervaren hondentrainers zul je dan ook niet snel op een hondeschool zien.
Uiteindelijk, als het vertrouwen tussen baas en hond voldoende is opgebouwd, kun je de lat weer wat hoger leggen en af en toe eens met meerdere honden trainen, zodat de hond ook ervaring krijgt in het niet mogen gaan en moeten wachten.

Weet je, ook hier geldt toch weer het motto....vooral rustig opbouwen :D
Afbeelding
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Verstandig Dorine! :klasse:

Bijna iedereen traint in groepsverband en juist daardoor weet de beginnende mens niet dat dit niet altijd de beste manier is.
Ik vind het achteraf enorm jammer dat ik met Ramses in een groep ben gestart maar ik wist niet beter dan dat dit de gebruikelijke weg was.
Voor Ramses met zijn aangeboren werkdrift was dit niet de beste manier hij heeft in die eerste periode veel dingen 'geleerd' die ik daarna met heel veel moeite weer heb moeten afleren (en nog steeds).
Ik had met hem veel meer op rust, steadyness en zekerheid moeten trainen want werken wil hij wel, heel graag zelfs.
Bij de volgende hond (over een jaar of 6) ga ik zeker niet beginnen met trainen in groepsverband.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
kristies
Speurneus
Speurneus

oh ik ben ook zeker voorstander van eerst individueel trainen. Heb met Chester eerst 2 gehoorzaamheid-trainingen in groepsverband gedaan. Dit ging vrij goed. Maar daarna doorgegaan met jachttraining in groepsverband en dit was een regelrecht drama ! er zaten ook nog eens verschillende niveaus door elkaar. Chester werd er helemaal hyper van en ik stond iedere week met tranen in mijn ogen op het veld omdat het voor geen meter ging. Zelfs gewoon volgen kon ie ineens niet meer. Na een jaar ploeteren gestopt en daarna bij Marianne ( Cerbel Gundogs ) terecht gekomen en gestart met prive-les .. .wat een verademing.. !! Na ruim een jaar gestart met groepslessen en dat gaat ook nog niet altijd van een leien dakje ( dat kan Brigitte beamen 8) ) maar toch langzaam steeds beter.. ! I.d. langzaam opbouwen, niet te veel verwachten het is gewoon echt weer even opnieuw beginnen..
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Annette schreef:Ik vraag me eigenlijk af waarom in groepsverband trainen niets voor jou is?
Misschien is het ook omdat ik bijzonder kritisch ben en op een niet allerdaagse manier naar trainen kijk. Wat ik zag was dat Juna perfect kopieerde van wat haar voorgangers hadden laten zien. Dat vind ik niet wenselijk, sterker nog: dat vind ik erg ongewenst en slecht voor de opbouw in training.
Tijdens de wedstrijd heb je inderdaad concurrentie. Dit heb ik met Juna ook ervaren en ze was perfect steady en rustig. Ook in trainingen met anderen (want ze traint regelmatig met concurrentie, maar wel concurrentie die ík zelf heb uitgezocht ;) ) is het geen enkel probleem. Maar als je in een groep met honden zit die liever met elkaar stieren dan werken, dan zie je direct de reactie in je hond en dát was precies waar het hier mis ging ;)
Dat vond ik het niet waard. Dan doe ik het lekker op mijn eigen manier en over 2 weken mag ze weer de concurrentie aangaan met haar rootz: de Haesdal familie :klasse:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
kristies
Speurneus
Speurneus

Ja de groep maakt wel heel erg uit moet ik toegeven. Bij mij was dat het laatste jaar steeds een vrij overzichtelijk klein groepje met honden die vrij hard werkten in ieder geval amper interactie met elkaar hadden.
Dinie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dinie »

Zoals je weet ben ik ook met privétraining bezig en ik moet zeggen dat het me erg goed bevalt! :)
Yara en ik leren veel en het gaat goed. Komend voorjaar (vanaf maart) ga ik waarschijnlijk bij een jachtvereniging, om in groepsverband te trainen en proberen wedstrijden te gaan doen. Mocht groepstraining niet bevallen dan blijven we privétraining doen.
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008
Tilly
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tilly »

Die Juna, succes weer met de prive training.

Wel jammer, want om in groepen te trainen leer je ook van, maar ja... niet op deze manier, Het moet wel leuk blijven
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

*Er is op de wereld geen betere psychiatrie, dan een hond die je gezicht aflikt*
Plaats reactie