en dan nu een Belgisch verhaal ...
WIJ hebben 2 honden, moeder en dochter.
We wilden al heel erg lang een hond, maar omwille van tijdgebrek deden we het toch maar niet. Toen de kinderen groter werden, en wij zeker wisten dat zij enige verantwoordelijkheid konden nemen (zij waren toen 9 en 13!) hebben we toch een hond genomen. Het was grotendeels mijn verantwoordelijkheid. wandelen, eten geven, opvoeden, hondenschool, kortom ik was er bijna constant mee bezig. maar, de kinderen gingen er ook graag mee een blokje rond (= extra beweging) ze speelden er graag mee, vertroetelden haar ... en terwijl kon ik heel even andere dingen doen ...
Zo zou jij dit met je moeder ook moeten afspreken, jij neemt de volledige verantwoordelijkheid, maar je moeder helpt je erin, en neemt het even van je over als jij naar school moet of moet studeren bv.
Mijn dochter wou al direct een eigen hond. Wij hebben haar gezegd dat ze te jong was. maar ... als ze 12 zou worden, en ze wou nog steeds een hond, dan zouden we een gepaste hond voor haar zoeken. waarover ik weer de volledige verantwoordelijkheid zou dragen, maar zij zou mee moeten. hondenschool, wandelen, dierenarts, eten geven ...
en dat doet ze ook allemaal, elke week 2 keer hondenschool, al bijna 2 jaar. eten geven (poep opruimen) zelfs de werpkist poetsen toen het nog een pup was, ... echt alles doet ze, onder mijn supervisie natuurlijk.
Dus mijn mening, een eigen hond op 15 kan wel, maar zoals hierboven gezegd, je moeder/ouders moeten ermee akkoord gaan en jullie moeten alles samen doen. en natuurlijk goed afspreken bij de opvoeding, wat wel kan, wat niet mag, hoe jullie belonen, welke woorden jullie gebruiken ...
en wat de kosten betreft, vermoedelijk gaan deze naar je ouders zolang jij thuis woont, maar doe er iets voor terug ! als je hond slaapt, zorg jij dat je schoolwerk klaar is, maar je zorgt ook voor een nette kamer, doe de afwas, hou de tuin mee netjes ... ik weet het, het lijkt op omkoperij, maar ouders waarderen zulks enorm

over het 4 uur alleen zitten dan. het kan mijn inziens wel, maar leer het langzaamaan aan en begin er op tijd mee.
Een herplaatser ipv een pup vind ik geen goed idee, je moet er evenveel tijd en geld insteken.
maar wat wel een goed idee is, ga als vrijwilliger naar een asiel in je buurt, sta 's morgens vroeger op om eerst met een hond te gaan wandelen, probeer je levensritme alvast aan te passen aan het leven met een hond ... als het jou hond niet is, en je kan het volhouden, dat is een goed teken ... test jezelf !!
Het volgend is voor NIEMAND persoonlijk bedoelt, enkel MIJN persoonlijke ervaring
Kinderen die op jonge leeftijd een huisdier hadden, zijn veel verantwoordelijker, zelfstandiger en aangenamer ...
maar het kost bloed, zweet, tranen, tijd, geduld en een boel geld