Preventief ontwormen en ontvlooien

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Jess

Ongelezen bericht door Jess »

Ontwormen doe ik idd ook niet meer preventief. Brego heeft zn laatste ontworming met 3 maanden gehad en nu laat ik voortaan zijn ontlasting onderzoeken. Preventief ontwormen heeft gewoon geen zin.

Enten doe ik netjes elk jaar, maar dan volgens dit schema:

1 jr:
hondenziekte
parvo
weil
leverziekte
kennelhoest

2 jr:
weil
kennelhoest

3jr
weil
kennelhoest

4 jr:
hondenziekte
parvo
weil
leverziekte
kennelhoest

De Nobivac entingen zijn nl 3 jaar geldig, behalve voor Weil. Die geef je wel elk jaar. (puppy-entingen natuurlijk wel gegeven)
Kennelhoest is niet altijd nodig, die geef ik alleen aan Brego omdat we op training zitten. In een grote groep honden vind ik het wel belangrijk.

Zo zie je maar dat je niet zomaar elk jaar je hond hoeft te belasten. Maar dat vertelt de DA je niet. Daar moet je zelf achterkomen.
Bij mijn paard hetzelfde, zij krijgt elk jaar influenza en 1x per 5 jaar tetanus.
Ontwormen moeten we helaas wel elke 8 weken doen, dat verplicht de stalhouder ons.
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Jess schreef:Ontwormen doe ik idd ook niet meer preventief. Brego heeft zn laatste ontworming met 3 maanden gehad en nu laat ik voortaan zijn ontlasting onderzoeken. Preventief ontwormen heeft gewoon geen zin.

Enten doe ik netjes elk jaar, maar dan volgens dit schema:

1 jr:
hondenziekte
parvo
weil
leverziekte
kennelhoest

2 jr:
weil
kennelhoest

3jr
weil
kennelhoest

4 jr:
hondenziekte
parvo
weil
leverziekte
kennelhoest

De Nobivac entingen zijn nl 3 jaar geldig, behalve voor Weil. Die geef je wel elk jaar. (puppy-entingen natuurlijk wel gegeven)
Kennelhoest is niet altijd nodig, die geef ik alleen aan Brego omdat we op training zitten. In een grote groep honden vind ik het wel belangrijk.

Zo zie je maar dat je niet zomaar elk jaar je hond hoeft te belasten. Maar dat vertelt de DA je niet. Daar moet je zelf achterkomen.
Bij mijn paard hetzelfde, zij krijgt elk jaar influenza en 1x per 5 jaar tetanus.
Ontwormen moeten we helaas wel elke 8 weken doen, dat verplicht de stalhouder ons.
Ik heb dit jaar voor het eerst titers laten bepalen bij Lo & Ac. Daaruit kwam naar voren dat ze beide nog voldoende beschermd waren. Alleen weil laat ik wel ieder jaar zetten ivm het vele zwemmen. In het voorjaar en zomer krijgt alleen Ac Frontline omdat hij teekgevoelig is. Lola heeft zelden of nooit een teek. Vlooien heb ik bij beide nog nooit aangetroffen. Ik gebruik dan ook geen antivlooimiddel (alleen Ac in de zomer met Frontline) :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Jess

Ongelezen bericht door Jess »

Antivlo heb ik ook al jaren niet meer gebruikt. Ik zag bij Ayla en Bullet nooit vlooien en ik heb maar 1x een teek gevonden.
Nu ben ik aankomende zomer wel van plan om 1x in de week naar het IJsselbos te gaan bij mn ouders en dan ga ik wel spul halen tegen teken. Die zitten me daar teveel.
Rocco

Ongelezen bericht door Rocco »

redelijk oud topic maar zat even met interesse te lezen aangezien ik in mijn omgeving mensen hoorde die hun dier niet enten of ontvlooien en ontwormen. Ik heb Rocco net ontwormd en hij wordt altijd een beetje lethargisch van medicijnen en ik hou eigenlijk niet zo pillen voeren.
Maar toen wij Rocco kregen was zijn haar net teruggegroeid ivm allemaal huidproblemen en hij heeft chronisch zwakke darmen.

Hij kreeg bij ons thuis een extreme uitbraak van levende wormen. Als ik niet iedere maand frontline combo gebruik heeft Rocco meteen weer last van vlooienallergie en bijt hij zijn huid open. Ook ontwormen doe ik 2 x per jaar. Ik weet nog heel goed hoe beroerd hij was toen hij zoveel wormen had en hij komt veel in aanraking met andere honden maar ook regelmatig met kleine kinderen.
In mijn geval is het beter voorkomen dan genezen! Denk dat het voor niet iedere hond hetzelfde geldt en dat daardoor de verwarring en discussie ontstaat. Als het nooit problemen zou geven als je het niet doet denk ik dat ik ook niet zo snel naar de pillen zou grijpen.
milo
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door milo »

Ontwormen laatst gedaan, de katten doe ik z'on twee keer per jaar, de hond zal daar nu ook in mee gaan.

vlooien doe ik wel, mar meer omdat King erge last had van teken laatst.

Dat spul is trouwens erg prijzig zeg!
:zwartpootje:Afbeelding:zwartpootje:
donna
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door donna »

Donna krijgt een scaliborband tegen teken. Vorig haar voor het eerst gedaan en zij heeft geen last gehad van teken. Na haar operatie in september even geen band om gedaan en direct teken. Nu heb ik begin april de band omgedaan, vooral omdat wij altijd in de bossen vertoeven. Tegen vlooien gebruik ik niets, ik heb wel pipetjes liggen voor als het nodig is, maar ik kom ze nog steeds niet tegen. Ontwormtabletten heb ik wel in huis. Tot nu toe ontwormde ik haar twee keer per jaar, maar ik voel me daar niet helemaal happy bij. Nu ik de voorgaande verhalen heb gelezen denk ik dat ik de tabletten maar in de verpakking laat zitten.
Plaats reactie