Strak in het pak

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Strak in het pak

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Ik heb er nu drie hier rondlopen en als ik ze aai hebben ze alledrie een andere vacht. Toosje heeft echt de dikke vacht die je vaak bij labradors ziet
Boven en ondervacht.
En er zit speling in de vacht, wat wil zeggen je kunt de vacht makkelijk heen en weer bewegen.
Nulay telt nog niet helemaal mee, want die zit nog ruim in zijn pak, maar die groeit er straks nog wel in. Je kunt aan alle kanten de vacht oprekken, geeft alles nog makkelijk mee.
Nino is heel anders. Die heeft echt geen grammetje, maar dan ook geen grammetje vet. Wel een bonk spieren.
Maar zijn vacht zit superstrak om zijn body, daar is haast geen beweging in te krijgen. Soms denk ik wel eens , als die een cm zou groeien knapt die uit de naad.
Hoe zijn de vachten van jullie honden eigenlijk?
Marianna

Ongelezen bericht door Marianna »

Eh, Flopke is nu bijna 15 maanden en ze heeft een ruime vacht. Zacht aan de zijkanten en ruw bovenop met een permanentje (allemaal slagen in haar vacht op haar ruggetje) en je kunt haar hele vacht eigenlijk overal nog ruim optillen. Voelt ook niet aan als een hele dikke vacht, maar wel met een goede ondervacht, die ik ook apart kam.
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Olly heeft ook een Toosjes' vacht! Ze heeft verder veel welving en dan vooral aan haar poep. Ik vind haar vacht wel voller en dus mooier geworden sinds ze volledig op rauw staat!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
bubbles
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door bubbles »

Hier ook als Toosje. Watergolfje op de rug. Richting de staart wat stuggere haren. Ik vind haar buikje wel wat bloot... ze is net flink verhaard.
Het is een zachte bewegelijke knuffelvacht, ze glanst ook mooi.
:zwartpootje: Bubbles (Real Mystery of the Dutch Highlands)
5-11-2001 overleden 26-1-2016
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Hier ook een ruime vacht. Overal zacht, behalve op zijn rug wat stugger richting de staart.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
yari
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door yari »

Yari heeft een vacht zoals ie volgens mij echt hoort bij Labradors; een goede stevige waterafstotende bovenlaag en dikke zachte ondervacht.
Maar haar huid/vel is zeker niet zoals het hoort: veel te los bij haar. Je kunt het met gemak een cm of 10 omhoog trekken...zo los zit zij in haar vel... :shock:

Volgens de orthopeed die haar geopereerd heeft aan meerdere gewrichten zie je vaker ook bandenslapte bij honden die ruim in het vel zitten zoals Yari. En helaas klopt dat bij haar ook.
Wees dus maar blij dat Nino zo strak in 't pak zit en dat 't bij Toos gewoon normaal wat speling is. Bij Nulay kun je er idd uiteraard nog niets over zeggen, die moet nog verder groeien, maar zal vast wel goedkomen. :)
Groetjes: Mariëlle & Yari

~ Wie achter de kudde aanloopt loopt altijd door de stront ~
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

yari schreef:Yari heeft een vacht zoals ie volgens mij echt hoort bij Labradors; een goede stevige waterafstotende bovenlaag en dikke zachte ondervacht.
Maar haar huid/vel is zeker niet zoals het hoort: veel te los bij haar. Je kunt het met gemak een cm of 10 omhoog trekken...zo los zit zij in haar vel... :shock:

Volgens de orthopeed die haar geopereerd heeft aan meerdere gewrichten zie je vaker ook bandenslapte bij honden die ruim in het vel zitten zoals Yari. En helaas klopt dat bij haar ook.
Wees dus maar blij dat Nino zo strak in 't pak zit en dat 't bij Toos gewoon normaal wat speling is. Bij Nulay kun je er idd uiteraard nog niets over zeggen, die moet nog verder groeien, maar zal vast wel goedkomen. :)
Dit vind ik heel erg interessant, had er nog nooit van gehoord.
Ben dan ook benieuwd hoe de andere honden hier op het forum met bandenslapte in hun vel zitten.
chantal-77

Ongelezen bericht door chantal-77 »

Dana zit een beetje ruim in haar vel, je kunt niet echt een lap oppakken, maar wel makkelijk heen en weer bewegen.. Verder een mooie stevige bovenvacht en een zachte ondervacht. Met name boven op de rug en waar de staart begint wat stuggere bovenvacht.

Dana heeft diverse kaalgeschoren plekken voor infusen ed met de pasen gekregen. Op haar poten is er bijna niks meer van te zien, maar in haar hals en op haar beide zijkanten zit nu alleen nog maar een beetje ondervacht. Iemand een idee hoelang het zal duren voordat de bovenvacht ook weer goed is aangegroeid?
jojo67
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door jojo67 »

Bij Bono kun je net als bij Yari het vel een heel stuk omhoog trekken. Het beweegt ook best erg. Ik heb eigenlijk geen id of dit normaal is ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan.
Afbeelding
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Max zit goed in zn pak. Hij heeft een watergolfje op zn rug, een flinke kraag en een zachte ondervacht. Door het ontgiften gaat het verharen een stuk vlotter en komt er een prachtige, zachtere vacht met een diepe kleur onder vandaan.
Hij is wel 1 bonk spieren, alleen in zn nek kan je nog wat vel pakken, verder niet.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Nino&Toosje schreef:
yari schreef:Yari heeft een vacht zoals ie volgens mij echt hoort bij Labradors; een goede stevige waterafstotende bovenlaag en dikke zachte ondervacht.

Dit vind ik heel erg interessant, had er nog nooit van gehoord.
Ben dan ook benieuwd hoe de andere honden hier op het forum met bandenslapte in hun vel zitten.
Dat zal ik je vertellen Dorette. Lola ook ruim en ook zij heeft behoorlijk slappe banden zoals je wellicht weet. Action mooi strak in het pak :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
yari
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door yari »

De lab van m'n ouders/zussie zit trouwens ook mooi strak in 't pak en die heeft ook absoluut geen bandenslapte (door zelfde orthopeed beoordeeld).
Zij heeft qua vacht een iets te zachte, iets te losse toplaag. Wel goed ondervacht. Zijn veel fijnere/dunnere haren van de bovenlaag als bij Yari. En je merkt ook dat zij natter wordt als Yari bij het zwemmen.
Groetjes: Mariëlle & Yari

~ Wie achter de kudde aanloopt loopt altijd door de stront ~
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Dit geeft de topic een geheel onverwachte wending. Ben nu dus echt benieuwd of er nog meer honden zijn waar dit zo is.
En ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe het tot die samenhang komt.
Want vacht en de huid waar de vacht aan vast zit , zou toch eigenlijk niets met slechte banden te maken moeten hebben. Ik heb dit echt nooit geweten.
Is daar wel eens wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Nino&Toosje schreef:Dit geeft de topic een geheel onverwachte wending. Ben nu dus echt benieuwd of er nog meer honden zijn waar dit zo is.
En ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe het tot die samenhang komt.
Want vacht en de huid waar de vacht aan vast zit , zou toch eigenlijk niets met slechte banden te maken moeten hebben. Ik heb dit echt nooit geweten.
Is daar wel eens wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?
Zover ik weet niet.....
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
molletje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door molletje »

Vesta is ala Nino denk ik. Erg goede vacht waar de druppels zo mooi op liggen als hij gezwommen heeft en een ondervacht die wel vochtig is, maar nooit kleddernat. Erg makkelijk om af te drogen :D
Koda is net enorm aan het verharen, ik hoop dat hij straks net zo'n mooi pakkie krijgt als Vesta. Kan er nu nog niet zoveel over zeggen, hij is nu 15 mnd. Na deze verhaarperiode denk ik dat hij zijn definitieve pakje wel laat zien. Ik heb er wel vertrouwen in, het ten slotte niet voor niks familie :)

Wat betreft het vel, Vesta moet vooral ook niet vet worden, want dan moet er ergens een coupe-naadje gemaakt worden :lol: . Hij is gewoon strak!
Koda heeft nog wat jonge-honden-vel. Hier en daar nog wat teveel, hij moet dan ook nog uitzwaren.

Ik denk dat het hebben van een soepeler vel bij honden met bandenslapte wel enigzins te verklaren is. Banden en pezen bestaan grotendeels uit bindweefsel. Dit is niet stug bij bandenslapte. In vel zit ook veel bindweefsel. Bindweefsel moet het bewegingsapparaat bij elkaar houden, huid is daar een onderdeel van.
Er zijn ook mensen met bv hypermobiliteit, pezen en banden houden de boel niet goed bij elkaar waardoor regelmatig gewrichten uit de kom raken. Ehlers Danlos is zo'n aandoening waarbij vaak ook de huid slap en rekbaar is.
Plaats reactie