Ik maakte me niet nerveus aangezien ik weet wat ik aan Brego heb en ik ook allang besloten heb om niet door te gaan in de Gehoorzaamheid. Maar toch, je gaat ervoor om een mooi resultaat te halen.
Het begin is voor Brego het lastigste, het straatje. Om de hele tijd de aandacht bij mij te houden zonder een koekje en met al die andere leuke honden om je heen vind hij moeilijk. Hij deed zijn best, maar vloog toch zo af en toe naar de hond die langs liep om te spelen.
Op het moment dat ik probeerde zijn aandacht te krijgen door erg leuk te doen was de reactie van mevrouw de examinator: hou je m wel rustig.

Ok, best. Na een paar keer niet luisteren kreeg meneer van mij een hardere stemcorrectie en vond mevrouw de examinator het nodig om minachtend te zeggen: als je dat nu 5 min geleden had gedaan had het miss geholpen.
Waarop ik maar zei dat dat niet het geval was, meneer is gewoon superenthousiast. Het hielp nl ook echt niet.
De verdere oefeningen gingen goed, tot Brego aan de voet moest. Dat kent hij al sinds de puppytraining, maar deze keer ging hij heel braaf liggen. Kijk vrouwtje, knap he!
Waarop ik begin te lachen en het commentaar kreeg: niet lachen, zo geef je hele verkeerde signalen af aan je hond. Hij heeft echt wel door dat je hem uitlacht.

Ok, ik lachte om zijn "humor". Maar goed.
De rest van de oefeningen gingen super. Een paar kleine foutjes die mogen en hij was echt een hele knappe hond.
Toen ze vertelde wie er geslaagd waren kreeg ik de mededeling dat we gezakt waren op "relatie baas-hond".

Dat was echt een klap in mn gezicht.
We hadden een hele goede lijst zei ze, maar ik beloonde hem niet genoeg met mn stem. Man, ik had een droge keel van het lullen tegen hem.
Toen ik zei dat ik dat toch echt wel de hele tijd doe zei zij dus van niet. En ze kunnen natuurlijk tijdens zo'n examen met de gezamelijke oefeningen heel goed op iedereen letten en horen wat jij tegen je hond fluistert.

Ben er zo boos op. Als ik nou net als sommige met de oefeningen giga de mist in was gegaan, ok. Maar om ons te laten zakken op relatie baas-hond. Was er gelijk helemaal klaar mee.
Vanavond kan ik mijn certificaat ophalen om te zien wat we met de oefeningen gescoord hebben. Ik weet nog niet of ik ga.

Oh, en wel nog even. Ik weet zelf heel goed dat Brego en ik een fantastische band hebben. Het hondje werkt graag met me en is het liefst de hele dag bij me. Niks mis met onze band en ik weet dat ik hem genoeg beloon. Het was alleen echt niet leuk om zoiets in de groep te horen.
Iedereen kwam na afloop ook naar me toen omdat ze er helemaal niks van snapten. Dat was wel lief van mijn medecursisten.